۷۴۹۴۳۰
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

پیامد‌های سخنان اخیر روحانی در جمع سفرا

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، در روزنامه ایران نوشت: «در سخنرانی حسن روحانی یک عبارت بیش از دیگر عبارت‌ها خودنمایی کرد و آن بیان این نکته به ترامپ بود که «جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است». این عبارت بیش از آن که بخواهد از موضعی تهدید‌آمیز بیان شود، مؤید رویکرد صلح‌جوی ایران است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، در روزنامه ایران نوشت: «در سخنرانی حسن روحانی یک عبارت بیش از دیگر عبارت‌ها خودنمایی کرد و آن بیان این نکته به ترامپ بود که «جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است». این عبارت بیش از آن که بخواهد از موضعی تهدید‌آمیز بیان شود، مؤید رویکرد صلح‌جوی ایران است.

روحانی با بیان این جمله تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای صلح آماده است اما برای صلح قواعد، شرایط و الزاماتی دارد. به عبارت دیگر روحانی گفت ایران به دنبال جنگ و درگیری نیست و صلح را به جنگ ترجیح می‌دهد اما در عین حال این گونه نیست که انتظار داشته باشید وقتی ما را تحت فشار قرار می‌دهید، ما هم دست‌های خود را بالا ببریم و تسلیم شویم یا شرایط دفاع از خود را نداشته باشیم.

اتمام حجت روحانی با ترامپ و اشاره دوباره او به بستن تنگه هرمز در برابر تهدید به جلوگیری از فروش نفت ایران نیز دیگر وجه بارز سخنان روحانی بود. موضع‌گیری‌ای که تأثیرات داخلی و خارجی خاص خود را دارد.

در درون کشور چنان که شاهد بوده‌ایم شخصیت‌های اصولگرا و نیز فرماندهان نظامی از نوع موضع‌گیری روحانی استقبال کردند. در نتیجه از حیث ایجاد نوعی همگرایی داخلی این نوع موضع‌گیری مؤثر بود اما باید به وجه تأثیرات خارجی سخنان روحانی با قدری تأمل و ظرافت نگریست.

رئیس‌جمهوری تلاش کرد با ترامپ اتمام حجت کند اما رویکرد او در این سخنرانی به گونه‌ای بود که چه بسا نگرانی‌هایی برای میانه‌روهای اروپا، به ویژه سران آلمان، فرانسه یا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایجاد کند. مسلم است که امروز اروپا از مواضع ضد ایرانی ترامپ حمایت نمی­‌کند اما این امر به معنای همراهی تام و تمام آنان با هر نوع رویکرد از جمله رویکردهای واجد خصلت‌های تندروانه نیست.

این واقعیت مسلم و سخن درستی است که بگوییم «نمی‌شود ایران در محاصره اقتصادی و بحران باشد یا نتواند یک بشکه نفت صادر کند اما خلیج فارس و خاورمیانه در نهایت ثبات و امنیت باشد.» این خطاب روحانی به ترامپ نیز مسموع است که «شما نمی‌توانید هر جور که دلتان می‌خواهد با ایران رفتار کنید اما در عین حال انتظار داشته باشید در خاورمیانه آب از آب تکان نخورد.»

اما بیان این سخنان منطقی همچنان نیازمند در نظر گرفتن ظرافت‌هایی است. این پیام باید به صورتی مخابره شود که کار را برای ترامپ سخت‌تر کند و دست او را برای تشدید فضای مخرب علیه ایران محدودتر کند. نه این که به نفع ترامپ باشد و بر لب‌های نتانیاهو یا پادشاه عربستان لبخند بنشاند، زیرا ایران در مسیر دشوار پیش روی خود، بیش از هر چیز باید تلاش کند از ریختن آب به آسیاب ترامپ خودداری کند.

این «آب به آسیاب ترامپ نریختن» یعنی نه تنها به ترامپ اعلام کنیم ایران پرچم سفید بلند نکرده و برای کنار آمدن با تو التماس نمی‌کند، در عین حال به گونه‌ای عمل یا سخن نگوییم که موجب انبساط خاطر مخالفان ایران شود. از این رو از روحانی انتظار می‌رود هنگام بیان چنین سخنانی تلاش کند میان خرسند کردن اصولگرایان و جلب همراهی میانه‌روهای اروپا یا میان دوگانه تندروی و منافع ملی توازن برقرار کند.

البته روحانی این نکته را در سخنان خود و به طور ویژه در مورد کشورهای منطقه مد نظر داشت. او سعی کرد بر این نکته تأکید کند که سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه، حتی کشورهایی که روابط خوبی با ایران ندارند، متفاوت از سیاست ایران با آمریکاست. او تأکید کرد که ایران خواهان بهبود روابط با امارات، بحرین و عربستان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داریوش. بزرگ

      در هر صورت اگه حکومت لاییک هم در ایران باشد، باز آمریکا دشمن ماست، نمونش کودتا 28مرداد، به نظر من نباید کوتاه بیابیم، آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب،،،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اب از سر تو گذشته بو خودت رو بکش ما دلمان نمیخواد جنگ کنیم هرکی دلش میخواد بره تو دیا باهاشون بجنگه

      • بدون نام

        تو کوتاه نیا انقدر که بمیری ما میخواهیم زندگی کنیم انهم .در ارامش وعزت

      • بدون نام

        کاملا موافقم. دولت آمریکا دولت قانونی دکتر محمد مصدق رو با یک کودتا سرنگون کرد .

      • TNT2

        راحتت کنم ما که از روسیه گنده تر نیستیم..روسیه از امریکا میترسه حق هم داره.. توان نظامی امریکا انقدر زیاده که فکرش هم نمیکنی 13800هواپیما و هلیکوپترامریکا در مقابل 760تای روسیه یعنی نزدیک 18..19برابر بیشتر ..10ناو هواپیمابر در مقابل یک ناو روسیه خخخخ ما که خدا رو شکر ناو هم نداریم که هواپیما بر باشه یا نه ..ناوچه و ناو شکن داریم ...موشکهای پیشرفته بالستیک و کروز که به عمرت ندیدی ...عمو جون ...جنگ با امریکا بچه بازی و خاله بازی نیست بفهم

    • بدون نام

      ما دیگر محال است صلح یا برجامی دیگر امضا کنیم ما فقرا و پابرهنگان خواستار جنگ جنگ تا پیروزی هستیم هرکس هم که میترسه به توی سوراخ موش قایم بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من فقیر و پا برهنه می خواهم زنده بمانم تو می توانی بروی خودتو از پل پرت کنی پایین و به زندگیت پایان بدی کسی را با خودت همراه نکن

    • بدون نام

      پیامد سخنرانی گرانی بیشتر دلار و طلا و سکه شد.

    • بدون نام

      زیاد نگران نباشید گذشت زمان همه چیز را مشخص میکند در طول این چهل سال از این دست حرفها وتهدیدها از هر دو طرف زیاد شنیده شده و نتیجه اش هم گذشت زمان تا حالا مشخص کرده چیزی جز بدبختی مردم ایران نبوده از این به بعد هم همینگونه است . سیاستهای دنیا ورفتارها فعلا بر اساس منافع جناحها و گروهای خاص در کشورهای مختلف میچرخد نه بر اساس منافع ملی ومردم این قاعده چند سالی است که در دنیا مرسوم شده چون انسانیت و معنویت رنگ باخته وهمه از خدا خالق اصلی خود دور شده اند وبشر روزبروز بادست خود به سمت نابودی بیشتر پیش میرود عده ای با ظلم و عده ای با سکوت در برابر ظلم .متاسفانه

    • جواد

      ما هم ازمواضع آقای روحانی حمایت میکنیم, دوستان ما دنبال جنگ نیستیم منتها کشورهای عرب نفت خودشون و هم جایگزین نفت ما رو صادر کنند و مردم ما در بدترین تحریمهای آمریکا زیر فشار بد اقتصادی زندگی کنند . فکر نکنم غرور ملی مردم اجازه بده چنین اتفاقی بیافته

    • بیپول

      شعار ما ازادگان جانبازان وایثارگران مرگ برامریکا ودست اخوت وبرادری برای همه مسلمانان دراز میکنیم حتی دولتهای که 8سال در کنار صدام بودند وهزاران جوان دم بخت ما راشهید وجانباز کردند چون پشت بستن به شرق وغرب فایده ای ندارد وفقط ثروتهای مارا به بهانه های مختلف به یغما می برند وازدولت های عربی می خواهم دست از دشمنی برادران دینی ایرا ن شیعه وسنی بردارند چون دشمنی با مسلمانان برخلاف فرموده ی خداوند( جله جلاله )وپیغمبر مان حضرت محمد( ص )است ومثل تف سر بالا می موند ودراخرضررشان به خودتان برمی گردد( وعتصمو بحبل الله ولاتفرقو)

    • بدون نام

      ... امروز میلگرد ۴۰۰۰ تومان مسکن رفت کما

    • عباس رحیمی

      آقای زیباکلام شمایه آدم ترسویی هستید لطفا آدمای ترسو درجایگاه اظهارونظرقرارنگیرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج