۷۵۰۲۰۲
۲۱ نظر
۵۰۲۳
۲۱ نظر
۵۰۲۳
پ

روسیه برای کسب منافع، ایران را قربانی خواهد کرد؟

محمدعلی هژبری؛ تحلیلگر مسائل خاورمیانه در نوشتاری روابط ایران و روسیه پس از خروج امریکا از برجام را آسیب‌شناسی کرده است.

روزنامه اعتماد: محمدعلی هژبری؛ تحلیلگر مسائل خاورمیانه در نوشتاری روابط ايران و روسيه پس از خروج امريكا از برجام را آسیب‌شناسی کرده است.

با خروج امريكا از اين توافق، اروپا يا بايد تداوم برجام و همكاري با تهران را ادامه دهد و منافع حداكثري را در ارتباط با امريكا از دست دهد يا واشنگتن را انتخاب كند و پا روي تعهدات حقوقي و سياسي خود كه حاصل سال‌ها مذاكره و چانه‌زني است، بگذارد. در اين صورت هم، بسياري از منافع اقتصادي خود در تهران را، از دست مي‌دهد.

روسیه برای کسب منافع، ایران را قربانی خواهد کرد؟

روسيه هم به عنوان عضو ديگر برجام، چنانچه، تهران را انتخاب كند، منافع حداكثري خود را در ارتباط با امريكا از دست مي‌دهد و با بحران‌هاي جدي‌تري روبه‌رو مي‌شود. چنانچه تهران به سمت مذاكره با امريكا گرايش پيدا كند، بالتبع روسيه هم، سودي را كه از تداوم رابطه (ايران-روسيه) كسب مي‌كند از دست مي‌دهد.

همكاري روسيه با نتانياهو و ترامپ در موضوع سوريه و تلاش براي خارج كردن ايران از سوريه، تعطيلي پايگاه‌هاي نظامي ايران در اين كشور، توافق در موضوع موشكي و توقف فروش موشك‌هاي استراتژيك به تهران و همچنين همكاري در تحريم ايران، منافع بيشتري نصيب مسكو مي‌كند. منافعي كه وسوسه‌انگيز است‌. منافعي همچون استقرار دايمي پايگاه‌هاي نظامي روسيه و تضمين خروج امريكا، امتياز در بحران اوكراين و موضوع انرژي همچون نورداستريم ۲ يا رقابت‌هاي استراتژيك در شرق اروپا.

با اين تفاسير، آيا روسيه براي كسب منافع حداكثري، ايران را قرباني خواهد كرد؟ خير. نكته ظريف اينكه، اگر بازي- روسيه يك‌بار به اجرا گذاشته شود، همكاري با حريف، هرگز عاقلانه نيست، زيرا انگيزه‌اي براي همكاري وجود ندارد. اما اجراي مكرر بازي و طولاني بودن آن، احتمال همكاري بين رقبا را افزايش مي‌دهد. زيرا بازيگران مي‌توانند از جريان نتايج حاصل شده، سود برند و حتي با در پيش گرفتن راهبردهاي پيچيده‌اي (به شكل چراغ خاموش) باهم ارتباط برقرار كنند.

در اين راستا، طولاني بودن اختلاف ايران با امريكا و از طرفي نااميدي از اروپا، تهران را بالاجبار به سمت كرملين هدايت مي‌كند. تداوم اين رابطه در دوران دولت نهم و دهم (سياست شرق‌گرايي)، انگيزه همكاري در روسيه را تقويت مي‌كند. همان طور كه گفته شود، اگرچه سود حاصل از همكاري روسيه با ايران در مقايسه با سودِ حاصل از پيمان‌شكني او، اندك است، اما با برقراري همكاري پايدار، سودي كه در طول اجراي مكرر بازي به دست مي‌آيد، بيش از منافعي خواهد بود كه از يك بار پيمان‌شكني به دست مي‌آيد.

در واقع طول مدت بازي و سال‌هاي طولاني تحريم ايران از سوي امريكا و نبود ارتباط مناسب ايران با ساير بازيگران همانند اروپا، مسكو را به همكاري و عدم پيمان‌شكني گسترده سوق مي‌دهد. سودي كه مسكو از فضاي قهرآلود بين تهران و واشنگتن مي‌برد، بيش از سودي است كه احيانا با پيمان‌شكني به دست مي‌آورد. به تعبيري ديگر، رفتار مسكو هميشه تركيبي از همكاري و عدم همكاري بوده و خواهد بود.

يعني در عين اينكه در موارد استراتژيك همانند تحريم‌ها و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت، عليه ايران راي مي‌دهد و حاضر به وتوي قطعنامه نمي‌شود، در موارد تاكتيكي حاضر به همكاري با تهران مي‌شود‌. چرا كه همين قطعنامه‌هاي ذيل فصل هفتم منشور و در مرحله بعد، «خروج امريكا از برجام»، شرايط را براي بازي كرملين مهيا مي‌كرد. از اين رو‌، در مدتي كه ترامپ از تصميمش براي خروج از برجام، سخن مي‌گفت، مسكو، فعاليتي براي ماندن واشنگتن در توافق، نكرد.

جبران نفت ايران از سوي عربستان و ديگر اعضاي اوپك، ضمن جبران كمبود انرژي در جهان، از افزايش بي‌رويه قيمت نفت و بنزين، جلوگيري مي‌كند. موضوعي كه بايد آن را به عنوان چراغ سبزي به كاخ سفيد، جمهوريخواهان و عليه منافع تهران تلقي كرد‌. از اين رو دكتر ولايتي براي تاثير بر رفتار مسكو، به كرملين سفر كرد. اما حاصل اين سفر، گفته شده كه در حد روابط كالا به كالا بود.

آنچه غيرمنطقي است، تداوم راهبرد تك گزينه‌اي بودن سياست خارجي ايران است. سياست «يكي به نعل يكي به ميخ» مسكو همانند همراهي نسبي با تهران در خريد انرژي و سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي، در عينِ افزايش توليد نفتي براي همراهي با ترامپ و شروع تجارت كالا به كالا، بارها به گونه‌اي متفاوت اجرا شده است.

اما به نظر مي‌رسد، باتوجه به فشار همه‌جانبه واشنگتن و همراهي عملي بروكسل و حتي بازيگران آسيايي چون هند، كره جنوبي و ژاپن در تحريم ايران و از طرفي، نِفرت ايران از واشنگتن و عدم رغبت براي رهايي از معماي زنداني، شرايط و امكانِ اتخاذ راهبرد «اين به آن در»، براي مجازات پيمان‌شكني مسكو، وجود ندارد. در حقيقت، در يك معناي ديگر، «اين به آن در» به معناي «چشم‌پوشي» است.

يعني اگر طرف مقابل، بعد از عهدشكني، از نو شروع به همكاري كرد، رقيب هم، همكاري را از سر مي‌گيرد؛ لذا نه تنها رفتار متناقض پوتين در قبال ايران توجيه شده و مي‌شود، بلكه بايد منت‌دار و شكرگزار حمايت يكجانبه كرملين از جمهوري اسلامي ايران باشيم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شک نکنید روسیه به دنبال منافع خودش هست

    • بدون نام

      صد در صد

    • رضا

      این روسیه همونیه که زمان قاجار ها هم با انگلیس از شمال ایران رو تجزیه کرد ولی اینا برای موندن سر قدرت حاضر بهش باج بدن

    • عنقا

      ما هیچ کدام ازکشورها خیری ندیدیم ازش ایران قربانی باشه ما که وسایل کلا هرچی خارجی را چه میخوایم بکنیم

    • اخطار برای مسلمانان

      چند ماه پییش قربانی کرده ایران را شک نکن .

    • sasha

      شک نکن !

    • غلامحسین قائدی

      عمه جان من هم میگویدروسها شریک قابل اعتمادی نیستند حالا چرابرخی نمیخواهند این را بپذیرند خداداندوبس.نیروگاه بوشهر اوج همکاری باروسهاست یکبار وفقط یکبار ساخت همین نیروگاه رارصد کنید.خرج کردن از رهبری نظام به جهت سرپوش گذاشتن بربی تدبیری مسولین حدیث دیگری است.

    • بدون نام

      100% شک نکنید قربانی می کند مثل همیشه
      و ما هم خوش خیال

    • بی بصیرتها

      روسیه سالهاست ایران رو برای منافع خودش قربانی کرده منتها مقامات بصیرت نداشتند و ملت رو قربانی پول وقدرت خودشون کردند

    • بدون نام

      ای قربون زبونت روسیه از زمان قاجار تا الان همیشه به ایران ضربه زده وخواهد زد کو ادم بفهم اینا نیمفهمن چون سودشون تو نفهمیدنه

    • بدون نام

      چه تحلیل بند تمبانی واقعا جایگاه عزت ملی و منافع مردمی در این تحلیل کجاست

    • بدون نام

      بعله،طبیعیست قربانی کنه
      ایران باید زرنگ باشه،بغل کی بره!!!!!

    • بدون نام

      درود.....برشما....
      کو...گوش...شنوا.

    • بدون نام

      10000000%%%%%%

    • کامبیز

      احسنت تاریخ هم اینو ثابت کرده

    • محمد

      کاش شما توی این مملکت کاره ای بودی!!!اون موقع معلوم میشد شما هم پی منافع گروهی می رفتی؟ یا همینطور منطقی فکر می کردین؟!!!

    • بدون نام

      مرگ بر پوتین مرگ بر عربستان مرگ بر توامپ مرگ بر اسراییل

      پاسخ ها

      • رضا

        همین مرگ بر فلان و فلان بدون اینکه کوچکترین مشکلی برای اونها داشته باشه ما رو گرفتار کرده ما اینقدر این شعار ها رو تکرار کردیم که برای ما عادی شده ولی دنیا روی هر شعاری که داده میشه حساب باز میکنه جدی گرفته میشه از طرف دیگه حرف منفی کلا بده دنیا مثل کوهستان است که هر حرفی رو با صدای بلند تکرار کنی در یک انعکاس به خودت بر میگرده بیاید کمی سیاست به خرج بدهیم چهل سال گفتم مرگ بر امریکا امریکا بیشتر زنده میشه و ما وضعمون بدتر میشه زنده باد مخالف من که باعث میشه من بیشتر تلاش کنم اگه امریکا نبود ما الان این توان موشکی رو نداشتیم برای یک بار هم شده جور دیگری نگاه کنیم شاید زاویه ای که قرار گرفتیم مشکل داره

      • بدون نام

        دوستان همگی گل گفتید

    • بدون نام

      معمولا واسته ها سود میبرند واما سابقه روسیه که برای ملت ما کاملا روشنه !؟

    • بدون نام

      مردم ما همیشه با واسته ودلال بازی زندگی میکنن حتی زندگی روزمره هنوز ما نتواستیم دست دلال خارجی وداخلی را کوتا کنیم !؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج