۷۵۱۰۹۱
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

۱۶۰ هزار میلیارد تومان از پول بانک‌ها قفل شد

حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای سپرده قانونی در بانک مرکزی بلوکه شده است.

خبرگزاری ایسنا: حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای سپرده قانونی در بانک مرکزی بلوکه شده است.

سپرده‌هایی که بانک‌ها به عنوان سپرده قانونی و دیداری در بانک مرکزی قرار می‌دهند یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل سیاست‌های پولی است. این سپرده‌ها از محل ۱۰ تا ۱۳ درصد سپرده‌هایی که مردم در بانک‌ها قرار می‌دهند تامین شده و در بانک مرکزی قرار می‌گیرند.

آخرین وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها از این حکایت دارد که مجموع سپرده‌هایی که در بانک مرکز توزیع کرده‌اند به حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ می‌رسد.

این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲.۲ درصد افزایش دارد. این در حالی است که حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ که حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان بوده تا پایان سال گذشته حدود دو برابر شده است.

سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی گرچه الزامی و به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی بانک مرکزی از سپرده گذاران به شمار می‌رود اما به هر حال حجم بالای آن در سال‌های گذشته با توجه به تنگنای اعتباری که بانک‌ها درگیر آن بودند موجب شد درخواست‌هایی برای کاهش این سهم وجود داشته باشد.

از این رو در چند سال اخیر بانک مرکزی تحت شرایطی درصد دریافت سپرده‌های قانونی از بانک‌ها را تا حدودی کاهش داد تا بخشی از منابع آزاد و در اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا بتواند در زمینه تسهیلات دهی نیز موفق‌تر عمل کند.

در حالی همچنان انتقاداتی نسبت به حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی مطرح می‌شود که این روزها با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و آمدن همتی در آینده‌ای نزدیک در این بانک بعید نیست که تغییرات دیگری در این زمینه اعمال شود.

به هر حال زمانی که همتی خود مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها بود یکی از شروط کاهش نرخ سود بانکی را تامین منابع بانک‌ها از محل کاهش ذخایر قانونی و افزایش سرمایه عنوان کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاهش ذخایر در بانک مرکزی ، یعنی کاهش اعتبار بانک ها و کاهش اعتماد مردم به نظام بانکی و رواج بی بند و باری اقتصادی...‌‌ عوض شدن مسوولان بانک مرگزی دلیل بر رواج پول پاشی نیست دلیل بر این نیست که موسسات غیر قانونی اعتباری دوباره تیشه به ریشه ی اقتصاد بزنند....

    • حسین

      به نظر میرسد یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی نحوه پرداخت وتسویه حساب بدهی دولت ببانک مرکزی است دولت برای پرداخت وکاهش بدهی خود ارز وسکه را با قیمت بالا در بازار تزریق کرد تا باین وسیله تفاوت قیمت واقعی وبازار را بابت بدهی تسویه کند وروش دوم برای کاهش بدهی بصورت صوری یا بعبارتی با سند سازی حسابداری کاهش بدهی داد تا زمانیکه این روشها اعمال شود انظار بهبود وضع اقتصادی محال است بیشتر علاقمند هستم صاحب نظران در این خصوص اظهار نظر کنند نه مصلحت اندیشی که بضرر انقلاب ومردم است

    • بدون نام

      ریاکاران اسلامی

    • بدون نام

      بانک ها بیخود کردن کدوم تسهیلات برای مردم عادی هست بیچارمون میکنن تا ۲ هزار بخوان وام بدن تازه یه بخشیش رو دوباره پیش خودشون نگه میدارن از طرفی سود سپرده ها کجا و سود وام بانکی کجا از آ میرزا عبدالطمع هم بدتر هستن بانک ها و بدتر از دزد سر گردنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج