۷۵۱۷۶۸
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

نرخ تورم واقعی است؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار، این نرخ را برآمده از قیمت کالاهایی که باید مطابق ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخته شوند نه قیمت‌هایی که واقعا در بازار وجود دارد، ارزیابی کرد.

خبرگزاری اسنا: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار، این نرخ را برآمده از قیمت کالاهایی که باید مطابق ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخته شوند نه قیمت‌هایی که واقعا در بازار وجود دارد، ارزیابی کرد.

عبدالله مشکانی- کارشناس حوزه مسائل اقتصادی - با اشاره به تفاوت نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار با وضعیت واقعی تورم در بازار اظهار کرد: واقعیت این است که طبق برآوردهای مختلفی که انجام شده و همچنین آنچه که استیو هنکی برآورد کرده، نرخ واقعی تورم در ایران بیش از ۱۰۰ درصد است.

وی در توضیح علت تفاوت نرخ واقعی تورم و نرخ اعلام شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی بیان کرد: کارشناسان این سازمان‌ها برای سنجش نرخ تورم اطلاعات قیمتی اقلام مختلف را جمع آوری می‌کنند.

اما از آنجایی که این کارشناسان قیمت اقلام مصرفی را بر مبنای ارز دولتی داده شده به واردکنندگان و قیمتی که باید آنها کالاهایشان را بفروشند محاسبه می‌کنند، لذا نرخ تورم بسیار کمتر از اندازه واقعی آن برآورد می شود.

این در حالی است که همه ما می‌دانیم که واردکنندگان اجناس خود را بر مبنای دلار بازار آزاد به فروش می رسانند و نه بر مبنای نرخ دلاری که دریافت کرده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارز دولتی تخصیص داده شده به واردکنندگان صرفا باعث ایجاد فضا برای مفاسد اقتصادی شده است گفت: واقعیت این است که واردکنندگان کالاهای خود را با قیمت ارز آزاد می فروشند و اگر هم بخواهند با قیمت ارز دولتی بدهند، کالاها را به یکسری از نزدیکان خود و افراد خاص می فروشند.

وی با تاکید بر اینکه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان باعث ایجاد سود برای سوداگران شده است گفت: برآورد می شود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد ایجاد شده باشد.

این پول فقط به جیب دلالان و برخی افراد خاص رفته است و مردم عادی که این سیستم برای حمایت از آنها طراحی شده بود ابدا از آن بهره مند نشده‌اند؛ چرا که در حال حاضر و با این قیمت‌ها مردم اساسا به کالاهای وارد شده با ارز دولتی دسترسی نداشته‌اند.

مشکانی در ادامه با بیان اینکه عدم تخصیص یکباره این ارز یارانه‌ای می‌تواند باعث بروز شوک‌های قیمتی و حتی اجتماعی شود گفت: مساله مهم در اینجا از بین بردن این فضای عظیم رانت و فسادی است که با دلار ۴۲۰۰ تومانی به وجود آمده است.

اگر دولت همین مبالغ را صرف کالاهای اساسی کند و از طریق نظام جیره بندی و کوپن کالاهای اساسی به حمایت از مردم اقدام کند بسیار می‌تواند برای مردم و قشر ضعیف جامعه موثرتر باشد.

وی در پایان با اشاره به عملکرد ضعیف تیم سابق بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی و شورای اقتصاد با تصمیمات نادرست و سیاست های ناکارآمدی که اجرا کردند عملا باعث به وجود آمدن این مسائل و سوءاستفاده‌ها شدند .

لازم است نهادهای نظارتی با جدیت به مفاسد پیش آمده و ارتباط بعضی کارتل های اقتصادی با بدنه تصمیم سازی کشور ورود کنند.

گفتنی است، مرکز آمار ایران در برآوردی که از میزان تورم در اقتصاد داشته است نرخ تورم تیرماه را ۸.۷ درصد اعلام کرد. در همین حال بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه را ۱۰.۲ درصد اعلام کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع

      اخه معلوم شدکاسه ای زیر نیم کاسهست انم که با ۴۲۰۰میفروشه از ازمابهترانند به نزدیکانش میدهد خداباید شمارابشناسه بالاخره ما مردم که براتون مهم نیستیم که ازاد میفروشن

    • بدون نام

      اصلا کسی به این آمار ها توجه نمی کنه! دلار نه هزار و چند صد تومان و سکه حدود چهار میلیون تومان گرانی و تورم را بشدت افزایش داده. لوازم خانگی، خودرو، مسکن وحشتناک افزایش پیدا کرده. آنوقت اینها از ده و دو صدم و... صحبت می کنند. لبو فروش سر کوچه هم به این آمارها می خنده.

    • عسگر فریاد

      مرگز آمار و بانک مرکزی بر اساس دستور جناب دکتر نوبخت و امثالهم اعلان نرخ تورم میکنند. تمام کالاهای مصرفی با افزایش فزاینده روبرو است و این تورم اعلان شده توسط مراکز دولتی سبب کاهش اعتماد مردم به آنها میشود. در ست است بعضی اقلام مانند بنزین و... در نرخ ثابت مانده اند ولی البسه و وسایل خو اکی و قیمت خودرو ها و اجاره بها و.... به شدت تحت تاثیر ارز آزاد بوده و تورم واقعی حداقل کمتر از ۱۰۰% نیست.. دروغ کلید گناهان است و اختلاس و رانت و گران فروشی و عدم خدمت به خلق و عدم صداقت او..... از وروغ و کذابی ناشی میشود. واقعا بچه های دبستانی نیز به گفته های دکتر نوبخت باور ندارند . چون دروغ و دغل و منیت در وجود ایشان به نبوغ کامل رسیده و واقعا هم هر چیزی حدی دارد اخلاق انسانی و سیاسی در یک سیاست مدار باید خیلی شفاف باشد. هرجا درو۵ است پس خلافی و نیتی شوم پشت آن نهفته است. ما برای کشور جان دادیم و دفاع کردیم تا راستی و عدالت و قانون در کشور جاری و ساری شود. این جناب نوبخت حقوق ما را در ۵ سال فرماندهی اقتصاد خود به فنا داد. و بیشتر بازنشستگان قبل از سال ۹۴ از وی بعلت تعدی از قانون شاکی هستند و کسی در کشور به داد اینها نمی رسد.

    • بدون نام

      به گور پدرشون خندیدند با این امرشون .خدا رسواشون کنه

    • بدون نام

      خدا لعنت کند سیف و دار دسته اش را که زیر بنای چرخش مالی را به تباهی کشاند یکسال دیگه اقا را با خانواده در کانادا میبینید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        استرالیا

    • بدون نام

      چه كلاهي سر مردم ميذارن نرخ تورم از قيمت دلار 3800 پارسال تا دلار 4200 ميسنجند در صورتي كه تمام هزينه ها و كالاها با دلار 9500 از مردم دريافت ميشود

    • بدون نام

      کوپن؟ واقعا خجالت نمی کشید؟

    • بدون نام

      همتی هم هیچ کاری نمی تواندبکندکاربنیانی خرابه. بارفتن یکی وامدن دیگری هیچی عوض نمی شود هرکس حرفی بزندفوراعده ای. انگی بهش می زنند ولی امریکااقتصادرانشانه گرفته وعده ای خواسته وعده دیگری ناخواسته دراین مسیرافتاده وهدف امریکاراعملی میکنند. عده ای سیرندولی دیریازوداه گرسنگان دامنشون راخواهدگرفت وان موقع هم برای برخوردباوضعیت. شایددیرشود

    • شهین سیفی

      بله نرخ تورم واقعی است اما این را مبینید ونرخ درامد را نه من مبینم که نوه ام با توجه به تمکن مادی که پدر ومادرش برای کار دوره دبرستان ساعتی ۱۵ یورو میگرفت والان که داره کار دوره دانشک ه میکند کلی به نسبت ما پول میگیره یک دختر ۱۸ الی۱۹ ساله فرض کنید پنیر فیلادلفیا انجا ۴ یورو است ای ساعتی پول میگیره حالا که بیشتر ولی من که مادر بزرگم باسی ودو سال کار و۱۸ سال درس خواندن باید در ماه ۲۵۰ یورو بگیرم یعنی دومیلیون پانصد هزار تومان ما با یورو تورم ازجاد میکنیم با ریال در امد

    • کامبیز

      نه بابا مرحوم سیف گفت که هنوز تک نرخی است (احتمالا منظورش اینه که دلارتک نرخی است ۹.۵) است وهنوز تک رقمی است وده نشده!!؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج