۷۵۱۸۵۲
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

پشت پرده استعفای رئیس کل بانک مرکزی

استعفای سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی کشور هیچ یک از مشکلات اقتصاد کشور را حل نخواهد کرد. اما سرچشمه این موضوع چیست.

روزنامه جهان صنعت نوشت: استعفای سیف به عنوان رئیس بانک مرکزی کشور هیچ یک از مشکلات اقتصاد کشور را حل نخواهد کرد. اما سرچشمه این موضوع چیست.

آنچه مسلم است بانک مرکزی استقلال مالی و اقتصادی که درخور وظایفش باشد را ندارد، این در حالی است که در بیشتر کشورها بانک مرکزی سیاستگذاری اقتصادی خود را دارد و برای پیشبرد برنامه‌هایش بر اساس سیاست‌های اقتصادی مدون خاص خود قدم برمی‌دارد و نه بر اساس سیاست‌های دولت. امروز اما در شرایطی که همچنان انتقادها به تیم اقتصادی دولت وارد است بانک مرکزی هم با چالش‌هایی مواجه است.

رئیس‌جمهور در پاسخ زودهنگام خود به استعفای رئیس بانک مرکزی نیز اعلام کرد، سیف عملکرد مناسبی داشته و آنچه در بانک مرکزی اجرا کرد بر اساس نقشه راه و برنامه‌ریزی‌های دولت بوده است.

این موضوع بیانگر آن است که سیاست‌های اقتصادی دولت با آنچه در بانک مرکزی پیش می‌رود در تضاد نیست و منتقدین نسبت به عملکرد اقتصادی بر اساس واقعیت‌های جامعه، برنامه‌های دولت را بررسی می‌کردند.

اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره عملکرد سیف، صریحاً بیانگر آن است که منتقدین دولت درباره سیاست‌های اقتصادی همچون چالش‌های ارز، طلا و سکه کاملاً منطقی بوده است.

پیش از دستگیری عوامل خاطی در مقوله واردات خودروهای خارجی وزارت صنعت شاهد آن بودیم که منتقدین به این موضوع اشاره کرده بودند، اما در تمام مدت وزارتخانه این موضوع را مورد توجه قرار نداد.

اگر مدیران متوجه کارشکنی‌ها و رفتارهای غیرقانونی می‌شوند و نسبت به آن بی‌توجه هستند نیز خود یک رفتار غیرقانونی و مهر تأییدی بر عدم شایستگی و کفایت این گروه است.

با کناره‌گیری سیف در واقع با جابه‌جایی یک مهره آیا می‌توان امید داشت که وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند؟ مشکل بزرگ اما این است که تفکر حاکم ثابت مانده است، به این معنی که شرایط فعلی سیر نزولی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که تغییر تفکرات از راهکارهایی است که باید در مسیر بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام شود و دولت شجاعانه در مسیر کنترل آسیب‌های اقتصادی گام بردارد.

انتقادات فعلی نه تنها دولت بلکه مجلس را نیز نشانه می‌رود. مجلس موظف است عملکرد وزرا را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و آسیب‌زنندگان به اقتصاد کشور را به چالش بکشد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در همین زمینه نوشت: تا زمانی که رویکرد دولت به طور عام و شخص رئیس‌جمهور محترم به طور خاص نسبت به اولویت‌های ارزی و مکانیسم بازار تغییر نکند، جابه‌جایی در مقام ریاست بانک مرکزی نمی‌تواند به اصلاح وضعیت ارزی منجر شود.

در واقع در چارچوب رویکرد کنونی، رئیس‌کل جدید قدرت مانور بالایی ندارد. حجم مداخلات دولت در تصمیمات کارشناسی این حوزه به حدی است که امید ناچیزی برای اصلاح وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همتون تو یه باند هستید دستتون تو یه کاسه است

      پاسخ ها

      • علی جاده

        در جریان باش سیف با اینکه استعفا داده روحانی به او پاداش داده جهان جان هم خیلی ناراحته ناراحتی ایشان باید بررسی شود.

    • عنقا

      یه چیزی بگم اخه چراباروح وروان مردم بازی میکنید هیچ کس نمیخواد کارانجام بده بعدا میگن پشت پرده فلان چی چی هست اخه چرا هرچیزی راتیتر میزنی تا ادم بیاد نظر بده متاسفم پشت پرده بعدا ازصبح به ادم استرس وارد میشهزندگی خودشان نیست که اینهمه جوان وخانواده هاشون که قسطشونم بعهده میگیره برای شما مهم نیست به حهنم شمافکرکن پشت پرده داره حلال نمیکینم هیچ کس

    • بی نام

      پشت پرده ای وجود نداشت جز دخالت این همه کارشناس واقتصاد دآن در کار ریس کل بانک مرکزی از نماینده های مجلس تا هرکسی دیگه هم بود میرفت

    • سید

      احتمالا یه ربطی به ارز 4200 و وارد کنندگان و لابی بازی داره

    • کامبیز

      غیر مستقیم داره میگه مهره بی لیاقنی ها خودم هستم وسیاست های گند فعلی ادامه وارد بقول بازیگر ستایش (افتاد)!؟

    • بدون نام

      ماهم ملت نفهمی نیستیم الان از بیسواد هم درمورد وضعیت مملکت بپرسی قشنگ توضیح میده چه برسه یه با سواد باعث همه بدبختی همون دولته بی کفایتتونه سیف جبش رو پر کرد رفت همتی هم یه صباحی میاد جیب اونم با هفت نسل بعدیش به نون میرسن خلاصه این دولت ما مردم رو سوار شدن به امید روزی که ملت اینارو سوارشن

    • saeed

      خانوادش استرالیا هستش
      زد وبند کرده بعدش که رفت میگن خاوری بعدیه

    • بینام ایرانی

      دلار شد ده هزار تومن سکه 4 میلیون و صد هزار تومن اونوقت دزدها چه نونی بهم قرض میدن

    • بی نام

      اینو باید صد بار اعدام کرد...توی دو ماه دلار ۴تومنی رسیده به ۱۰ تومن.زندگی میلیون ها ایرانیو به گند کشید وعامل بدبختی شدن مردم وضعیف شدن ارزش پول ملی.حتی حاضر به عذرخواهی هم نشد.حاضر نشد بگه اشتباه کردم.در عوض تقدیر شد ازش.صد شرف به نتانیاهو و ترامپ که ارزشش از بعضی ایرانی ها بیشتره.

    • بدون نام

      پشت پرده ش ، خروج از مملکت و پیوستن به سایراعضای خانواده ش در استرالیاست. ....
      ماهم بشینیم و نظاره گر باشیم که شیر و ماست و پنیر و مرغ هر روز گرونتر میشه و به سیب زمینی آبپز و نون خالی با آب یخ فکر کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراما مردم دست روی دست بذاریم ملت باید بپا خیزند هرچه به سرمان بیاد ازبی عرضگی خودمونه

    • بدون نام

      آخه وقتی عملکرد خوبی داشته چرا استیضاح شده، یعنی با این نظری که داده میخواد اينو برسونه که همچنان این سریال ادامه دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج