۷۵۲۰
۳۹ نظر
۵۰۴۹
۳۹ نظر
۵۰۴۹
پ

نتایج یک تحقیق بر روی شبکه های اجتماعی

فیس‌بوک با زندگی شما چـه می‌کند؟

اگر آمارهای طلاق و اختلافات خانوادگی در کشورهای اروپایی را نگاه کنید، جلوی درصد بزرگی از آنها نوشته شده: «متهم؛ فیس‌بوک» شبکه اجتماعی که نوع مراودات را تغییر داده و پا را از لرزان کردن پایه‌های زندگی مشترک فراتر گذاشته، به فروپاشی خانواده رسیده است.

فیس‌بوک با زندگی شما چـه می‌کند؟


فیس‌بوک با زندگی شما چـه می‌کند؟

سه سال پیش که فیس‌بوک درکار نبود، آیا خانواده‌ها، به خوشی و صمیمیت درکنار هم زندگی می‌کردند؟ آیا شام خوشمزه‌تری در سفره‌ها نبود؟ اصلا زوج‌هایی که اکنون در خانه، شخص سومی به نام فیس‌بوک دارند، سه چهار سال پیش زیر یک سقف زندگی می‌کردند؟

اگر آمارهای طلاق و اختلافات خانوادگی در کشورهای اروپایی را نگاه کنید، جلوی درصد بزرگی از آنها نوشته شده: «متهم؛ فیس‌بوک» شبکه اجتماعی که نوع مراودات را تغییر داده و پا را از لرزان کردن پایه‌های زندگی مشترک فراتر گذاشته، به فروپاشی خانواده رسیده است. این جمله یک توهم نیست، واقعا در انگلیس اعلام شده یک‌پنجم طلاق‌ها به فیس‌بوک ربط دارد که یک پای آن هم زنان هستند. یک وکیل امریکایی می‌گوید: «بیش از ۹۰ درصد موارد طلاق این روزها، مربوط به فیس‌بوک و بقیه شبکه‌های اجتماعی است. اما چرا فیس‌بوک تا این حد روابط زن و شوهری را تغییر داده است؟


فضولی در شبکه اجتماعی

جذابیت‌های فیس‌بوک، برای رده‌های سنی مختلف فرق دارد. اما عمده دلیل جذابیت آن، فضولی در کار مردم است! تعارف که نداریم، عامه مردم و مخصوصا زنان دوست دارند بدانند فلان آدم، حالا مشهور یا دوست و آشنا، چه کار می‌کند و چه اتفاقی تازه‌ای برایش افتاده است.

تحقیقی در آمریکا نشان داده که نیم میلیارد نفری که در فیس‌بوک زندگی دومی دارند، با انتشار شایعات و قصه‌هایشان درباره دیگران هم از نظر احساسی برانگیخته می‌شوند و هم علاقه‌شان به کسب اطلاع از زندگی دیگران را ارضا می‌کنند.


یک مکالمه آشنا

اما همین بیشتر ماندن در فیس‌بوک، می‌تواند به نقطه آخر یک زندگی مشترک برسد: طلاق! چند خط آخر را باید تصور کنید؛

ساعت ۱۲ شب غیر تعطیل:
مرد: نمی خوابی؟
زن: الان، نیم ساعت دیگه.

ساعت یک و نیم شب:
مرد، با صدای خواب آلوده: هنوز بیداری؟
زن: آره.
مرد: چی کار می‌کنی؟
زن: هیچی، فیس‌بوکم!

در همین گفت‌وگو، جای زن و مرد را عوض کنید و برای چند شب پیاپی، آن را تکرار کنید. آخر سر، چیزی از اعتماد و توجه به همسر باقی می‌ماند؟ قاعدتا نه.

گفته شده فیس‌بوک برای برخی از کاربران، مهم‌ترین سایت برای بازی و حضور در شبکه اجتماعی به حساب می‌آید و به این خاطر رد پای فیس‌بوک را در یکی از هر ۵ طلاق می‌توان دید. برخی از پزشکان به این شیوه زندگی «تنهایی درعین کنارهم بودن» لقب داده‌اند. جالب این‌که بازی‌های آنلاین، عامل ۱۵ درصد جدایی زوج‌های جوان است. تا حدی که یکی از طرفین در این گونه طلاق‌ها عنوان می‌کند که از لحاظ اهمیت در زندگی، برای نفر مقابل پس از بازی کامپیوتری در رتبه دوم قرار می‌گرفته.


یافتن دوستان گذشته

یکی از بزرگترین مزیت‌های فیس‌بوک و هر شبکه اجتماعی دیگری، پیدا کردن دوستان سابق است؛ دوستان مدرسه، دانشگاه، همسایه و ... حالا تصور کنید در این میان زن یا مردی، در فیس‌بوک، فردی که قرار بوده با او ازدواج کند، اما به نتیجه نرسیده را بیابد. همه‌چیز از اول شروع می‌شود. خاطرات گذشته و نوستالژی‌های شیرین و تلخ می‌تواند پایه‌های زندگی را سست کند. تحقیقی در اروپا نشان می‌دهد که برخی از طلاق‌ها به دلیل پیدا کردن یک عشق نافرجام بوده است. بسیار دیده شده زنان و مردانی که با پیدا کردن فردی مورد علاقه در دوران مدرسه و دانشگاه، زندگی مشترک فعلی را رها کرده‌اند و به سوی یک سراب واهی رفته‌اند. باور کنید این ادعای رسانه‌های آن طرفی است، نه ما. البته باید گفت کوچک‌ترین خلایی در زندگی می‌تواند این گزینه را جدی‌تر کند.


در فیس‌بوک زیادی هوای شوهرتان را دارید

مدتی پیش، یکی از رسانه‌های داخلی تیتر جالبی داشت: «مواظب باشید، شاید دوست جدید شما در فیس‌بوک، همسرتان با اسم مستعار باشد!»

جمله قابل‌تاملی است؛ فضولی کردن در کار همسر و سر درآوردن از زندگی او، فعالیت‌ها و روابط مختلفی که دارد، از خصوصیات زنانه است. در همه‌جای دنیا هم وجود دارد. حالا از این بگذریم در کشوری مانند عربستان، زنان کلا برای کنترل شوهران‌شان از ابزار جاسوسی مثل عینک آفتابی با قابلیت ۲۴ ساعت فیلمبرداری و ضبط صدا، کارت حافظه با قابلیت ذخیره تمامی ایمیل‌ها و پیام‌های صوتی هم استفاده می‌کنند و حتی با اسم مستعار، با همسران‌شان دوست شده و البته زندگی جدیدی می‌سازند.

اما تحقیقات می‌گوید کافی است یک عکس قدیمی و یا نامربوط مردی در فیس‌بوک منتشر شود. آن روز زندگی سیاه شده است. هیچ توضیحی هم در این مواقع پذیرفته نیست. همین می‌شود که بعد می‌گویند فیس‌بوک، مقصر حداقل یک‌پنجم طلاق‌هاست.


فیس‌بوک، خانه شیشه‌ای

اما فیس‌بوک، تنها آسیب برای زوج‌های جوان نیست. یکی از بیشترین آسیب‌ها، به دختران جوان می‌رسد. اکثر رسانه‌ها در موارد بسیاری درباره تاثیرات مضر فیس‌بوک بر زندگی اجتماعی کودکان و نوجوانان هشدار داده‌اند. دلیل مهم هم در دسترس بودن اطلاعات شخصی است.

جوانان مخصوصا، اطلاعات شخصی و عکس‌هایشان را در فیس‌بوک، راحت‌تر از نوشتن در فرم استخدام یک شرکت خصوصی، منتشر می‌کنند، غافل از این‌که انتشار همین اطلاعات در دنیای شیشه‌ای فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند ابزاری برای آسیب رساندن به آنها باشد.

جالب اینجاست که این انتشار اطلاعات، فقط برای جوانان و نوجوانان نیست. محققان دانشگاه گولف کانادا معتقدند بزرگسالان بی‌مبالات هم با قراردادن اطلاعات خصوصی‌شان در فیس‌بوک سعی می‌کنند از هر ابزاری برای مشهور شدن استفاده کنند.

بر اساس این تحقیق افرادی که کمتر از 19سال سن دارند، به طور متوسط روزانه 55 دقیقه در فیس‌بوک هستند و افراد بین19 تا 71 سال حداقل روزی 38 دقیقه در این سایت تفحص می‌کنند. اما افراد بالای 19 سال با وجود زمان کمتر به همان‌اندازه به میزان شهرت‌شان در فیس‌بوک اهمیت می‌دهند و این سبب می‌شود میزان توجه‌شان به حفظ اطلاعات شخصی به همان‌اندازه پایین بیاید.
این عده به مراتب آگاهی کمتری نسبت به عواقب فاش شدن اطلاعاتشان دارند و همین مسئله آنها را در معرض خطر بیشتری نسبت به نوجوانان زیر ۱۹ سال قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مشکلات می‌تواند قراردادن اطلاعات مربوط به مسافرت‌ها باشد که عملا به سارقان احتمالی اعلام می‌کند شرایط منزل برای حضور آنها مهیا شده و می‌توانند برای سرقت اموال با‌ارزش دست به‌کار شوند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عمو خیرخواه

      حالا دیگه همه مشکلات دنیا افتاده گردن فیس بوک. بابا دیگه فیلتر شد. چی میخواین دیگه؟ اگه اینقدر بده پس چرا میخوان تو ایران شبکه اجتماعی مثل فیس بوک با مدل ایرانی درست کنن؟

    • بدون نام

      به نظر من فیس بوک خارجی رازورزدن اینجوری شد تازه دلیل معروف بودن فیس بوکآ مدماشن که دارن روزبهروز اضافه ترمیشن.

    • نگار

      گمراه شدن یا نشدن هرکسی دست خودشه، اما خودش باید خودشو کنترل کنه.

    • pari

      به نظر من شما کاملا درست میگین چون الان خیلی ها هستن که از طریق فیس بوک کارشون به سایت های خیلی بد رسیده حتی خیلی ها هستن که عکسا شون بدونی که بدونن تو سایت های بد گذاشته می شه بعدم میخواستم به نگار بگم که آدم اگه باآدم ها یبد هم صحبت بشه چه بخواد چه نخواد بد میشه حتی اگه خودشم نخواد

    • بدون نام

      اگر بده پس كلا بايد شبكه اجتماعي تو ايران هم از بين بره مثل كلوب كه تو مايه هاي فيس بوك هستش .

    • parsan

      پسرنوح بابدان بنشست خاندان نبوتش گم شد

    • راضیه

      من هم با نظر نگار موافقم
      عیب از خود درخته

    • Nasim

      اصلا خودتونو واسه نوشتن و خوندن اين جور مطالب خسته نكنيد،همه ما تو جامعه زندگي ميكنيم و خوب ميدونيم دليل طلاق و اختلافات خانوادگي چيه .
      يه خانواده محكم رو فيس بوك سهله ،باباي فيس بوك هم نميتونه از هم بپاشه

    • رضا

      قطعا بهترین راهنما در زندگی هر کسی خودشه.چون میشه با چاقو آدم کشت پس چاقو ممنوعه،نه باید فکرامون و اصلاح کنیم

    • MAHNAZ

      الان دیگه الهی شکر همه مشکلاتمون حل شد فقط مونده مساله فیس بوک که اونم به امید خدا بزودی ریشه کن میشه!!!!!!!!!!!!!!!!

    • كوچيك همه

      سلام. از مطلبتون و دقت نظر همه‌ي نگارنده‌هاي نظرات. بايد عرض كنم كه اين قضيه مثل رانندگي مي‌مونه به اين صورت كه مثلا ما مجازيم با يه نوع خودروي فرضي 120 تا بريم اگه با همون ماشين مثلا 170 كيلوتر سرعت داشته باشيم و دور موتورمون هم دائما روي عدد 8 يا 9 باشه بعد از يه مسافتي امكان داره موتور ماشينمون منفجر بشه (يعني يه ايرادي پيدا كنه) پس مهم تعادل تو هر كاريه. بله تعادل هر كسي خط قرمزهاي زندگي خودش رو با توجه به دين و مذهب و عرف جامعه و خونواده و امثالهم بسنجه بعد شيرجه بزنه تو فيس بوك. كسي كه براش حفظ نظام خانواده‌اش مهم هم از كج روي تو فيس بوك خودداري مي‌كنه و هم از طرق ديگه‌اي كه ممكنه به زنگيش آسيب بزنه. و يه مثال قديمي ميگه كه چاقو يه ابزاره هم براي جراحي استفاده مي‌شه و هم براي كمك در طبخ غذاهاي تپل كننده و خوشمزه. و هم در قتل و كشتار و زور گيري و كشتن قويترين مرد جهان مرحوم داداشي (روحش شاد)

    • memol

      بهتر است اطلاعاتتون را به روز کنید..چون نوشته بودید فیس بوک سه سال پیش در کار نبود!!!!!!!!! باید به اطلاعتون برسونم فیس بوک 7 سالشه (شما کجا بودید!). بقیه آمار هاتون هم در همین حد معتبره؟

    • iman

      چرا بعضی از ماها همیشه میریم تو حاشیه، حالا فیس بوک ده ساله باشه یا یک ساله، ... به نظر من کسی که خودش مشکل داره و پایبند به خانواده و ... نیست، خب با فیس بوک و اینجور شبکه ها راحتتر هرز میره، پس فیس بوک فقط یک ابزاره ، میتونه خوب باشه میتونه هم بد. همونطور که دوستان گفتن. امیدوارم روابطمون، دوستیهامون و پایبندیهامون اونقدر محکم باشه که با اینجور چیزا که هر روز هم یک مدلش بیرون میاد،راحت به باد نره.

    • بدون نام

      اینا اثرات فیس بوک نیست اثرات چند تا از شبکه های ماهواره ایه.

    • بدون نام

      یه بی سواد که فقط این مطلب را از یه جایی کپی پیست کرده این همه آدم را معطل خودش کرده ملوم نیست از کی خط میگیرن باید به حال خودمون گریه کنیم که افکارمون را میخوان کنترل کنن

    • جاويد

      شما هم كه فقط دنبال سوژه هستين بابا فيسوچه به طلاق برين ريشه را در تاري روابط ببينين كه ملت رو ميارن به فيس يا هر خروجي ديگه براي تخليع اميال و.....
      با تشكر

    • شری

      من که ارش خوشم نمی یاد

    • yasi

      be nazare man facebook bad nis vali khob maziataye ziadi dare

    • ناشناس

      فیس بوک بده---چت بده---ازدواج اینترنتی بده---اصلا تکنولوژی بده

    • Nasim

      اصلا خودتونو واسه نوشتن و خوندن اين جور مطالب خسته نكنيد،همه ما تو جامعه زندگي ميكنيم و خوب ميدونيم دليل طلاق و اختلافات خانوادگي چيه .
      يه خانواده محكم رو فيس بوك سهله ،باباي فيس بوك هم نميتونه از هم بپاشه

    • رضا

      عجب.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من میگم چرا تو اروپا این همه طلاق زیاده ولی تو ایران اصلا طلاق وجود نداره

    • صفا

      قبل إز أينكه فيس بوك هم بياد امارهاي طلاق و اين چيزا رو نگاه كنين بعد ميبينين كه ربطي به فيس بوك نداره.
      كرم إز خود درخته

    • سید نصرت الله صحرایی

      زندگی هرکس دست خودشه ایا زندگی خودشو به تلخی سپری میکنه یا هم خوشی اختیار داره نیاد توفیس بوک نزاره عکسشو

    • yashar

      be nazare man vaghti ke kasi bedoone facebook ham mitoone vaghtesho por kone che lozumi dare alaki bere soraghe in chiza?agar vaghean kasi behesh niaz dare va bedune facebook lang mimune khube vasash,vali age az sare bikari mire vaghean dare omresho hadar mide,ensafan afradi ke miran too face book chand darsadeshun estefadeye mofid mikonan?hala chand darsadeshun faghat mataalebe ehtemalan be dard nakhor mikhunan?che ahammiati dare ke adam bekhad bere hamsayeye 10 sal pishe pesar khaleye madaresho peyda kone va badesh add kone?age nakone chi mishe?afradi ham ke ye jurayi vabastegie shadid peyda kardan,vase khodeshun dalayel miaran va zood dar moghabele in enteghad haa asabani mishan

    • علی

      آدم از هر چه منع بشه نسبت به اون حریص تر میشه.

    • ناصر ن

      فیس بوک هم چیز خوب داره هم چیز بد.خیلی از ما ایرانیها همه چیزرا یا سیاه میبینیم یا سفید.وقتی که مزایای یک چیز بیشتر از معایبش باشد چرا از ان استفاده مثبت نکنیم.

    • parmida

      zendegiee ke gharare ba facebook kharab she hamoon behtar ke kharab she chon age facebook ham nabashe ba chize dg kharab mishe .

    • کوروش

      "اگر آمارهای طلاق و اختلافات خانوادگی در کشورهای اروپایی را نگاه کنید، جلوی درصد بزرگی از آنها نوشته شده: «متهم؛ فیس‌بوک»"

      بعضی خبر ها نیاز به بحث در مورد صحتشون نیست:

      - از ابتدای خبر به صورت اغراق آمیز و با دروغ و بدون منبع خبر اعلام شده! متهم: فیس بوک؟!!!

      - خبر کاملا شبکه اجتماعی را به فاسدترین شکل ممکن نشان داده! خبرهای یکطرفه همیشه مشخص است از طرفی خط دهی می شوند! در صورتی که فیس بوک و در کل شبکه های اجتماعی مسلما مزیت های خودشان را هم دارند و نمی شود آن را کتمان کرد! در عین حال اعتیاد به آن هم مسلما به ضرر خود فرد است و خب استفاده نادرست هم مشخص می تونه صورت بگیره.

      - با همه این ها در بالا هم دوستان در مورد شبکه های اجتماعی ایرانی توضیح دادند، حتی تبیان هم شبکه اجتماعی زذه! خب سوال اینجاس چرا فیس بوک فیلتر است و با آن مشکل دارد ولی سایت های ایرانی سالمند؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احسنت آقا کوروش ...
        جانا سخن از زبان ما می گویی!

    • sahar

      faghat khastam y salam o tashakor konam

    • مرتضي درخشان

      الان جوانان بدون فيس بوك استخون درد دارن پوكي استخون ميگيرن فقط كافيه دو روز وي پي انا قطع باشه همه مريض ميشن بابا مايكل چيكار كردي

    • بدون نام

      تکنولوژی بد نیست که خیلی هم خوبه،نحوه استفاده مهمه، این ما آدمها هستیم که هر چیزی رو به ابتذال میکشونیم.فکرمون رو باید اصلاح کنیم.

    • ندا

      تکنولوژی بد نیست که خیلی هم خوبه،نحوه استفاده مهمه، این ما آدمها هستیم که هر چیزی رو به ابتذال میکشونیم.فکرمون رو باید اصلاح کنیم.

    • sako

      be nazaretun f.b xaz nashode be fekre ye chize behtar bashim xub nis

    • n

      vaghan matalebe khoobi bood.hamsaram ye omr 2atoon mikone bekhatere in mataleb,chand vaght bood dashtam khodamo mikoshtam ke beram facebook ozv sham nemizasht hey hamin harfaro mizad vali man aslan ghane nemishodam ama alan kameln tojih shodam,mamnoon az mataleb

    • بدون نام

      چه جالب هرچي كه اولش مياد بده و باعث طلاق ميشه مثل
      ويديو
      رسيور
      لب تاپ
      مسنجر
      يوتوب
      توييتر
      فيس بوك
      چت
      كلا اينترنت
      من موندم چرا با اين همه چيز بدما هنوز افراد متاهل داريم.
      نخيرم فيس بوك باعثش نيست باعثش ما بي جنبه هاييم

    • shina

      اون زن یا مردی که اینقدر مریضه که پای فیس بوک بخوا زندگیشو به باد بده!! همون بهتر که بده!!! واقعاً که به شعور خوانندگانتون توهین می کنید با این مطالبتون

    • مارال

      واقعا حرف حساب جواب نداره واسه خودم پیش اومده

    • نرگس

      فیس بوک هم بدی داره هم خوبی،مضراتش بیشتر از فوایدش است .فوایدی که داره دوستان قدیمی دوران دبستان وراهنمایی ودبیرستان و دانشگاه خودش رو پیدا میکنه از احوال آنها با خبر میشه،مضرات اعتیاد آور بودن است،افسوس خوردن زندگی دیگران از طریق عکسهای شخصی در مهمانی واطلاعات شخصی،سرد شدن کانون خانواده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج