جاباما
۷۵۲۳۹۶
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

انتقال ۴۷ درصدی «ایدز» از طریق روابط جنسی

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

خبرگزاری ایسنا: مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس این نظام گزارش دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی پیشرفته) شده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۱.۷ درصد)، رابطه جنسی (۲۰.۳ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۵ درصد) بوده و راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

لازم به ذکر است که راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون می‌باشد.

این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶، ۳۲درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.

و راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳ درصد مرد)؛ ۲درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

بنابر اعلام وبدا، همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، ۴۵ درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ آی وی و ۲۹ درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند.

در سال ۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶ درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از این افراد ارتباط جنسی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج