۷۵۲۷۷۹
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

هانتر: ترامپ مصمم است مسئله ایران را حل کند

شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا به بررسی آینده روابط ایران و امریکا پرداخته است.

خبرآنلاین: شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا به بررسی آینده روابط ایران و امریکا پرداخته است.

تقابل ایران و امریکا در طول چهل سال گذشته فراز و نشیب بسیاری داشته و با تغییر حاکمان و دولتها روندهای متفاوتی را طی کرده است. به نظرتان در حال حاضر چه روندی وجود دارد. در امریکا حکومتی سر کار است که حتی برخورد نظامی را هم میتواند در دستور کار خود داشته باشد؟

فراز و نشیب‌ها در روابط ایران و امریکا بستگی به تغییرات داخلی ایران و امریکا داشته است. هر وقت در ایران گروههای پراگماتیست در کار بوده اند صحبت از بهبود روابط با امریکا هم مطرح شده است. مثلا هم در دوره ریاست حمهوری خاتمی و دوره اول روحانی اینطور به نظر رسید که شاید گشایشی در این روابط ایجاد شود. اما متاسفانه برخی گروههای افراطی در دو طرف همیشه منع این شده اند.

در امریکا هم هر وقت تندروها دست بالا را داشته اند سیاست نسبت به ایران تشدید شده است. ترامپ مصمم است که مسئله ایران را حل کند، یا از طریق مذاکره یا از طریق فشار و چه بسا حتی حمله نظامی. هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. اما با توجه به شخصیت ترامپ این امکان وجود دارد که حمله به ایران در صورت وقوع قبلا اعلام نشود، بلکه به صورت غافلگیرانه باشد.

پس از برجام به نظر می رسید نوعی نگاه مثبت نسبت به ایران شکل گرفته بود و افکار عمومی بین المللی، برجام را تلاش ایرانی ها برای تعامل با جهانیان و رویکرد نرم به آن می دانستند. در حال حاضر خروج امریکا از برجام این روند را به چه سمتی برده است؟

متاسفانه حتی بعد از برجام هم نظرات آنطور که باید، نسبت به ایران مثبت نیست و برجام هم نتوانست این روند را به طور کامل تغییر دهد. امید بود که برجام نشانه تغییرات دیگر هم در سیاستهای داخلی و هم سیاست خارجی ایران باشد. متاسفانه این امیدها براورده نشد.

سیاست ایران در قبال مسئله فلسطین و روابط با حماس و حزب الله برای دیگر بازیگران مهم تلقی می شود و آنها، با عینک خود به موضوع نگاه می کنند.

این باعث شد از ایران تصویر یک کشور انقلابی که می خواهد نظام بین المللی و منطقه ای را تخریب کند، بدهد. همچنین بعضی از سیاستهای داخلی ایران در مورد زنان و مسائل حقوق بشری با برداشت امریکا و اروپایی ها متفاوت بوده و تصویر منفی آن را تقویت می کند.

به نظر می رسد که ایران در حال حاضر در شرایط خوبی نیست. هم از نظر اقتصادی هم از نظر محیط زیستی و حتی از نظر سیاسی و اجتماعی شرایط بحرانی شکل گرفته است. از طرف دیگر ایران هم در خاورمیانه و در سطح بین المللی نتوانسته به فضای تعاملی که باید به آن برسد دست یابد.

این فضا باعث شد اروپایی ها و روسیه با اینکه برای حفظ برجام تلاش می کنند اما در سویی دیگر از ایران به عنوان ابزار در رقابت های خود با امریکا استفاده می کنند. ولی هیچ کدام به کمک ایران نخواهند آمد.

دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و دکتر ظریف و همچنین «مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه» را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان تلاش برای سخن گفتن با افکار عمومی موثر بوده و توئیتهای ظریف به مانند توییتهای ترامپ دیده می شود؟

متاسفانه سیاست خارجی ایران به شکل کامل از سوی وزارت خارجه و آقای ظریف تعیین نمی شود و نهادهای تصمیم گیر دیگری هم وجود دارد. بنا بر این بی انصافی می شود اگر رفتار آنها منفی ارزیابی شود. به نظر من توئیت های اخیر آقای ظریف بهانه ای شد که شخصی مانند ترامپ بیشتر به سمت هیجانی شدن برود و به ایران حمله کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      برید مذاکره کنید . وگرنه فاجعه هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد.قبل ازرسیدن به نقطه غیرقابل بزگشت. همین الان هم خیلی دیره.

    • بدون نام

      کوتا بیاید وبا پنبه سر آمریکا را ببرید تا به جنگ نکشد هر چه سرعتر این کار را انجام دهید تا دشمن نتواند فکر کند

    • س

      اگه مسئولین دست نجنبونن واسه مذاکره هم خودمون وهم مسئله مونو یکجا حل می کنه.

    • ثانیه

      جالب اینجاست که این خانم در زمان های مختلف کنفرانس های عملیاتی و لابی گری برای ج ا داشته ولی الان چیز دیگری میگوید

    • بدون نام

      مذاکره عقلانی وبادانایی تمام خواسته اکثر ملت ایران میباشد که باید از سیاستمدارن با سواد وغدر استفاده بشه واز شعارهای پوشالی هم دوری کنند

    • بدون نام

      ترامپ غلط می کند با جد و آبادش...برای دنیا اشغال تراشی نکند نمی خواد مشکل ایران را حل کند . عامل تمام مشکلات دنیا آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب است ...مرگ بر منافقین ..

    • بدون نام

      اگردرایران بخواهندباامریکامذاکره کنندیارابطه برقرارکننداربابهابی مثل پوتین ورییس جمهورچین وبعضی دیگرنخواهندگذاشت. چون میداننددراین صورت. منافع انهایاکم یاقطع میشود....

    • بدون نام

      جنگ لذت بخشترین فعالیت و فعل انسانی است. جنگ یعنی عروسی ما کردها بزار جنگ بشه ببین مادر کی مرد زاییده

      پاسخ ها

      • مسعود

        داداش هارت و پورت و وراجی بسه دیگه
        جنگ هیچ وقت و هیچ کجا لذت بخش نبوده

      • بدون نام

        12:28
        حتما به روانپزشک مراجعه کن مترسم خودت هیچ کار دست مردم بدهی !!!خخخخخخخ

      • bsaa

        من کورد نیستم ولی آبروی کوردها را نبر

    • مصطفی

      چطور سیاسیون مملکت خودمون برای بحران هر کشوری دم از مذاکره و گفتگو میزنن اما برای بحران های کشور خودمون. زیر بار مذاکره نمیرن .خب بابا مذاکره کنید .میترسید کم بیارید ....؟؟؟؟

    • سعید

      مذاکره با امریکا فایده نداره

    • بدون نام

      چهمذاکره ای تو ایران هر که ساز خودش را میزنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج