۷۵۴۴۲۵
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

انجمن خودروسازان: کمبود خودرو جدی است

عضو هیات‌مدیره انجمن خودروسازان به روزنامه اعتماد می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از قطعه‌سازان به دلیل شرایط موجود، توان تولیدی خود را از دست داده‌اند. این موج کاهش تولید در حقیقت از سوی خودروساز به قطعه‌ساز رسیده است و نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سوی قطعه‌ساز نگه داشت.

روزنامه اعتماد؛ با عضو هیات مدیره انجمن خودروسازان در خصوص بحران ایران روز‌های صنعت خودروی کشور گفتگو کرده است.

چندی است که خودروسازان با کاهش تولید مواجه شده‌اند و از سوی برخی از مدیران خودرویی کمبود قطعه و تامین قطعه از سوی قطعه‌سازان دلیل اصلی این کاهش تولید عنوان می‌شود که در نهایت موجب کاهش تولید و انباشت خودرو‌های تولیدی در انبار‌های خودروسازان شده که با نقص قطعه تولید شده‌اند.

در این خصوص و با توجه به آغاز تحریم‌های جدید از سه روز دیگر که بحث خودرو در آن پررنگ‌تر از قبل دیده شده است.

بخشی از صحبت‌های عضو هیات مدیره انجمن خودروسازان:

ماجرای خودروسازان و قطعه‌سازان بحث جدیدی نیست و سال‌هاست که بین قطعه‌سازان و خودروسازان مطرح است و هر کدام به نوعی به این موضوع پاسخ می‌دهند. واقعیت این است که در قرارداد خودروسازان با قطعه‌سازان دو وظیفه برعهده آنهاست، نخست پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان و دوم تغییر قیمت قرارداد‌ها متناسب با قیمت بازار.

خودروسازان با استناد به اینکه شورای رقابت مجوز مجدد برای افزایش قیمت را به خودروساز نمی‌دهد حاضر نیستند که قرارداد‌هایی که طبق اصول و قاعده خاصی منعقد شده بود را تغییر دهند. خودروساز با استناد به اینکه شورای رقابت تنها اجازه افزایش چند درصدی حدود ٨-٧ درصد را داده است و تغییر قرارداد‌ها منجر به افزایش هزینه تمام شده خودرو می‌شود که با مجوز شورای رقابت همخوانی ندارد جلوی تغییر قرارداد‌های قطعه‌سازی را گرفته است.

در حالی که این موضوع ارتباطی با قطعه‌ساز ندارد. در حال حاضر اختلاف قیمت بازار و کارخانه در برخی خودرو‌ها حتی به ٥٠ درصد رسیده است و مثلا خودرویی که در کارخانه ٢٥ میلیون تومان قیمت دارد، در بازار با قیمت حدود ٥٠ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در شرایط فعلی خودروساز باید مدیریت لازم را برای بازار انجام دهد و با مذاکراتی با وزارتخانه، شورای رقابت و حتی هیات دولت راهکاری برای جلوگیری از زیان مجموعه خودروسازی و قطعه‌سازی اتخاذ کند. قطعه‌سازان هم‌اکنون با توجه به بدقولی‌های خودروسازان مبالغ هنگفتی نیز طلب معوق از خودروسازان دارند که روال جدید موجب شده تا توان تامین مالی قطعه‌سازان برای تولید کاهش یافته و نتوانند به روال سابق تولید خود را ادامه دهند.

در حال حاضر بسیاری از قطعه‌سازان به دلیل شرایط موجود، توان تولیدی خود را از دست داده‌اند. این موج کاهش تولید در حقیقت از سوی خودروساز به قطعه‌ساز رسیده است و نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سوی قطعه‌ساز نگه داشت. در حال حاضر قطعه‌ساز نمی‌تواند متناسب با ظرفیتی که دارد تولید کند و خروجی این زنجیره تولید منجر به کاهش تیراژ تولید می‌شود.

بخشی از مطالبات قطعه‌سازان به عنوان تولید‌کننده است و سایر بخش‌ها نیز در ایجاد این شرایط بی‌تاثیر نیستند برای مثال در کنار خودروسازان عدم تخصیص ارز ٥٠٠ میلیون دلاری درخواست شده از سوی خودروسازان برای تامین مواداولیه که منشأ خارجی دارد نیز موجب شده تا روال کاهشی تیراژ تولید شدت بیشتری پیدا کند.

در حقیقت منشأ اصلی کاهش کیفیت قطعه‌ساز و خودروساز عدم همراهی زنجیره‌هایی دولتی تصمیم‌ساز است که اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های تولیدی بر روال درست حرکت کنند.

در حال حاضر و با توجه به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه قطعه‌سازان حداقل باید ٤٥ درصد در قرارداد‌های خود تجدید نظر کرده و افزایش قیمت بدهند ولی معتقدیم که این افزایش قیمت روی قیمت تمام شده کارخانه نباید اضافه شود.

قطعا قطعه‌سازان به دنبال دلال‌بازی در بازار خودرو نیستند و برای اینکه سریع‌تر بتوانند مطالبات معوق خود را نقد کنند هر میزان خودرویی که به جای طلب خود دریافت کنند را به بازار عرضه می‌کنند و باعث شکست قیمت‌ها خواهند شد. البته طبق قرارداد‌های موجود قطعه‌سازان از تولید خودرو سهم دارند و از نظر قانونی هم این پیشنهاد با مشکل خاصی مواجه نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      چه خوب....دیگ تولید نکنید

    • بدون نام

      چیه بازم دلتون لک زده برا ارز دولتی ؟هنوز سیر نشدید ؟!دارید اشک تمساح میریزید هم قیمتهاتون رو بالا ببرید ، هم لار یامفت بخورید؟! ورشکست شدن خودرو ساز های داخلی آرزوی مردمه! چهل سال این مردم فلک زده رو به نام خودروی ایرانی، تهدید به بیکار شدن فلان تعداد کارگر کردید. مرگ یکبار شیون یکبار!

    • بدون نام

      به ما چه به روحانی بگووووو

    • چراغی

      شما کمبود قوت لایموت را جدی بگیرید کمبود خودرو پیشکش .

    • بدون نام

      اینا هم فقط هدفشون توجیح گرانی ها و افزایش قیمتای خودرو تو بازار ازاده تا بتونن دوباره قیمتاشون رو ۷۰-۸۰ درصدی افزایش بدن

    • بدون نام

      اینا خودرو ساز نیستن که فقط کارگاه مونتاژ درست کردن و با سر هم کردن قطعات اسم خودشون رو خودرو ساز گذاشتن و دارن ملت رو میچاپن

    • بدون نام

      جمع کنید بساطتتون رو کجا خودرو کمه؟جاده های ایران دیکه ظرفیت نداره ایران خودرو هم فقط بلده ماشین بی کیفیت بریزه تو جاده ها و هر هر از تصادف داغدار شدن مردم

    • تبریز

      به درک نون نیست که از گرسنگی بمیریم همه ۳تا۳تا ماشین دارن

    • بدون نام

      خودرو 206 صفر رو گرفتم بعد از 1300 کیلومتر کارکرد طبق ماشین مشکل پیدا کرد و با کلی دوندگی و صرف زمان زیاد و عوض کردن چند تا نمایندگی قطعه رو عوض کردن. خود کارشناس ایران خودرو هم میگفت ساخت قطعه مشکل داشته با این وجود قطعه ای که مشکل داشته رو روی ماشین صفر انداخته بودن و تحویل داده بودن. این است نتیجه 40 سال خودروسازی.

    • بدون نام

      خداشکر از دسته ارابه های مرگ

    • مهدی

      بهتر دیگه تولید نکنید راحت.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج