جاباما
۷۵۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

اين پوست شماست كه دود مي‌شود

سيگار، دومين عامل بعد از اشعه آفتاب است كه مي‌تواند بيشترين آسيب را به پوست برساند اما تفاوت در اينجاست كه براي مقابله با تاثير مخرب اشعه‌هاي خورشيد راه‌هايي وجود دارد اما براي جلوگيري از تاثيرات مخرب سيگار روي پوست، راهي وجود ندارد.

اين پوست شماست كه دود مي‌شود

سيگار، دومين عامل بعد از اشعه آفتاب است كه مي‌تواند بيشترين آسيب را به پوست برساند اما تفاوت در اينجاست كه براي مقابله با تاثير مخرب اشعه‌هاي خورشيد راه‌هايي وجود دارد اما براي جلوگيري از تاثيرات مخرب سيگار روي پوست، راهي وجود ندارد و در نهايت تنها مي‌توان همان توصيه قديمي را گفت؛ دست از سيگار كشيدن برداريد. جدا از مسائل بهداشتي و احتمال ابتلا به بيماري‌هايي همچون سرطان بر اثر مصرف سيگار كه ديگر امري اثبات شده است، در زمينه مسائل مربوط به زيبايي و پوست هم سيگار را نمي‌توان ناديده گرفت.


آمارهاي مرگ و مير بر اثر مصرف سيگار دليل خوبي است براي دست كشيدن از سيگار اما اگر دست آخر يك معتاد به سيگار باز هم نخواست ترك كند، بايد دود سيگاري كه جلوي چشم‌هايش بالا مي‌رود يادش بيندازد كه اين طراوت صورتش است كه دود مي‌شود و به هوا مي‌رود


زنان بيشتر ضرر مي‌كنند

براساس آمارهاي رسمي، هر سال تنها در آمريكا يك ميليون نفر نخستين سيگار زندگي‌شان را روشن مي‌كنند و استفاده از سيگار در كشورهاي در حال توسعه هم سير صعودي دارد. در اين ميان، بسياري از اين تازه سيگاري‌ها هم زنان جواني هستند كه ۱۰ سال ديگر، شيارهاي عميق روي پوست و چين‌هاي دور چشمان‌شان افسوسي دو چندان برايشان خواهد داشت. موسسه بين‌المللي مراقبت از پوست دانشگاه UCLA گزارش داده كه تاثير مخرب دود سيگار روي پوست زنان ۲ برابر پوست مردان است. در واقع تاثيري كه هر ۱۰ نخ سيگار روي پوست يك مرد مي‌گذارد، با كشيدن ۳ نخ سيگار روي پوست يك زن مشهود خواهد شد. نتايج اين تحقيقات علمي جديد، خطرات سيگار روي پوست و سلامت زنان را جدي‌تر اعلام كرده است، چيزي كه سبب شده برخي از بيمه‌هاي درماني در آمريكا و اروپا زنان را تشويق كنند به هر نحوي كه برايشان مقدور است سيگار را ترك كنند.


چروك‌هايي كه با سيگار نمايان مي‌شود

يك مسئله مهم اين است كه سيگار كشيدن مداوم در بيشتر موارد عوارض بسياري را در طولاني مدت نشان مي‌دهد، در واقع درمورد زنان درست بعد از 30 سالگي است كه اين عوارض يك به يك خود را نشان مي‌دهند. در همين دوران است كه ابتدا چين و چروك‌هاي دور دهان و چشم‌هاي اين زنان 2 برابر زنان غيرسيگاري هم سن و سال‌شان خواهد شد. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد 60 درصد زنان سيگاري در اين مقطع سني براي گريز از اين چروك‌هاي زودرس 6 برابر زنان غيرسيگاري بابت كرم‌هاي ضد‌پيري پول پرداخت مي‌كنند، اين در حالي است كه با صرف تنها يك و نيم درصد از اين مبلغ مي‌توانند از درمان‌هاي علمي براي ترك سيگار استفاده كنند. اثرات مخرب نيكوتين روي پوست يكي از نتايج ثابت شده تحقيقات علمي متعدد است كه حتي يك مورد خلاف آن تا حالا به دست نيامده. سال 1965 براي نخستين بار مشخص شد نيكوتين سيگار خيلي زود چهره فرد سيگاري را خاكستري، رنگ پريده و چروكيده مي‌كند و حالا هنوز هم اين رويكرد علمي نقض نشده است. نتايج تحقيقات علمي اكنون ابعاد گسترده تري يافته و نشان مي‌دهد افراد سيگاري غيرفعال هم به همين ميزان در خطر ابتلا به مضرات سيگار هستند. افراد سيگاري غيرفعال در واقع همان آدم‌هايي هستند كه به واسطه هم نشيني با افراد سيگاري در معرض اين خطرات هستند. در واقع اين ناعادلانه‌ترين شكل ابتلا به بيماري‌هاي حاصل از مصرف سيگار است. در هر 2 شكل ماجرا يعني اگر يك زن در طول روز 7 نخ سيگار دود كند يا در معرض دود 7نخ سيگار قرار بگيرد، با بررسي لايه‌هاي پوست او و درصد سلول‌هاي زنده پوستش درخواهيم يافت كه وضعيت سلول‌هاي پوست صورت او 10 سال بيشتر از هم سن‌هاي او كه در معرض اين دود نبوده‌اند است، يعني در هر وضعيتي پوست او 10 سال پيرتر از سن واقعي است.


اين پوست شماست كه دود مي‌شود

يكي از ماندگارترين علائم مصرف سيگار روي پوست، ايجاد چين‌هاي عميق دور دهان و اطراف چشم است، در واقع كمبود كلاژن در اين نواحي از پوست بيش از ساير نقاط است


اولين نشانه‌ها روي پوست

در تحقيقات دانشگاه UCLA مطرح شد كه نخستين نشانه‌هاي تفاوت ميان پوست فردي كه نيكوتين به مقدار زياد دريافت مي‌كند و فردي كه نيكوتين دريافت نمي‌كند را مي‌توان در پوست صورت ديد.
  • در سيگاري‌ها، پوست نشاط طبيعي خود را از دست مي‌دهد و پوست صورت بعد از كشيدن ۷ نخ سيگار به اندازه ۲۴ ساعت كمبود خواب، سلول‌هاي خسته‌اي خواهد داشت.
  • بررسي پوست يك فرد معتاد به سيگار نشان مي‌دهد در كمتر از ۳ سال پوست‌هاي روشن تيره‌تر خواهند شد.
  • پوست دور چشم‌ها نخستين ناحيه صورت است كه نيكوتين آسيب جدي به آن وارد مي‌كند.
  • جدا از آسيب‌هايي كه به شكل مستقيم به پوست مي‌رسد بر اثر كمبود نيكوتين فرد معتاد به سيگار عصبي مي‌شود و همين عصبي شدن و استرس ناشي از كمبود نيكوتين نيز آسيب‌هاي رسيده به پوست را دو چندان مي‌كند.


اين پوست شماست كه دود مي‌شود

زنان بيشتر به سيگار معتاد مي‌شوند

اصلي‌ترين مسئله در دشوار شدن ترك سيگار نيكوتين است. در واقع اين نيكوتين است كه بيشترين تاثير مخرب را روي پوست مي‌گذارد. اين در حالي است كه وابستگي زني كه به سيگار اعتياد دارد ۲ برابر مردي است كه سيگار مي‌‌كشد و در نهايت همين مسئله سبب مي‌شود ترك سيگار براي زنان دشوارتر از مردان باشد. نتايج پژوهش‌هاي دكتر ميراندا استوك ثابت مي‌كند، زنان سيگاري ۲ برابر مردان در معرض ابتلا به سرطان ريه، سكته قلبي و سرطان خون هستند. افزون بر اين با وجود اين‌كه اصلي‌ترين سرطاني كه زنان را تهديد مي‌كند، سرطان سينه است اما در آمريكا مرگ زنان بر اثر مصرف سيگار و ابتلا به سرطان ريه از سال ۲۰۰۷ تا امروز دقيقا ۲ برابر شده است. سال گذشته تنها در آمريكا ۷۰ هزار زن بر اثر ابتلا به سرطان ريه جان خود را از دست دادند. اما نتايج دردناك اين تحقيق كه همگي به معرفي عوامل زيان بار ختم شده‌اند به همين جا ختم نمي‌شود، اين پژوهش با همكاري ۳ هزار زن معتاد به سيگار كه هر كدام در طول روز بيش از ۷ نخ سيگار مي‌كشند صورت گرفته است و نشان مي‌دهد زنان سيگاري با سرعتي ۲ چندان نسبت به زنان غيرسيگاري يائسه مي‌شوند حتي گاهي يائسگي در ۴۰ سالگي سراغ زنان سيگاري مي‌آيد.


اين راه بي‌برگشت است؟

تاثير نيكوتين نه تنها روي پوست صورت بلكه روي پوست ديگر نقاط بدن از جمله گردن و نقاط ديگر هم نمايان و سبب پيري زودرس در اين نواحي مي‌شود. اصلي‌ترين و جدي‌ترين آسيب‌هايي كه پوست بر اثر مصرف سيگار دچارش مي‌شود را با هم مرور مي‌كنيم:

  • سيگار كشيدن و نيكوتيني كه از اين طريق وارد خون مي‌شود، سبب مي‌شود جريان خون در مويرگ‌ها به شكل درستي گردش نكند، در نتيجه اكسيژن و مواد مغذي كه از طريق مويرگ‌ها به بافت‌ها و پوست مي‌رسند، به درستي عمل نمي‌كنند. سيگار باعث تنگ شدن رگ‌ها در لايه‌هاي خارجي پوست مي‌شود. در نتيجه جريان خون در اين نواحي كم شده و اكسيژن و مواد مغذي كمتري به آن‌ها مي‌رسد. از جمله اين مواد مغذي كه براي سلامت پوست اهميت دارند، مي‌توان از ويتامين A نام برد. شخص سيگاري با استنشاق دود سيگار مجموعه عظيمي از مواد سمي را وارد بدن خود مي‌كند. همه اين‌ها باعث مي‌شود رشته‌هاي الاستيك (الاستين) و كلاژن پوست دچار آسيب بيشترشده و قوام و انعطاف پذيري آن به‌شدت كاهش يابد. نتيجه مطالعه‌اي كه سال 2002 در آمريكا به عمل آمد نشان مي‌دهد چين‌وچروك صورت در سيگاري‌ها حتي در 20 سالگي با ميكروسكوپ به‌وضوح ديده مي‌شود. ضمنا صورت افرادي كه چند سال سيگار كشيده باشند به رنگ زرد خاصي در مي‌آيد كه ظاهري بيمارگونه به آنان مي‌دهد. علاوه بر اين‌ها، كسي كه سيگار مي‌كشد مكررا تغييراتي در شكل صورت خود ايجاد مي‌كند (مثل حلقه كردن لب‌ها هنگام بيرون دادن دود يا نيمه بسته كردن چشم‌ها و فشار روي عضلات دورچشم براي جلوگيري از ورود دود) كه خود اين حركات به مرور زمان در ايجاد چين و چروك نقش موثري دارند.
  • سيگار كشيدن سبب مي‌شود تجزيه عنصر كلاژن در ساختار پوست با مشكل روبه‌رو شود. اين در حالي است كه توليد و فعال شدن كلاژن به پوست خاصيت ارتجاعي مي‌دهد اما مصرف دخانيات سبب مي‌شود شتاب شكل‌گيري كلاژن در پوست كند شود.
  • نيكوتين سبب مي‌شود ويتامين‌هايي همچون ويتامين D جذب پوست نشوند يا كمتر جذب شوند و در نهايت اين نرسيدن ويتامين به پوست است كه سبب پيري زودرس در چهره افراد سيگاري مي‌شود.
  • ويتامين C يك آنتي‌اكسيدان حياتي براي طراوت پوست است اما در فضايي كه نيكوتين وجود دارد اين آنتي‌اكسيدان درست عمل نمي‌كند و در واقع تنها راه غير علمي و ثابت نشده براي بهبود اين وضع، استفاده بيش از اندازه از ويتامين C است تا شايد اين كمبود جبران شود.
منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج