۷۵۶۱۶۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
پ

جزئیات دخل و خرج خانوار شهری در سال ۹۶

متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۳۷ میلیون تومان و متوسط هزینه سالانه نیز معادل ۳۳ میلیون تومان اعلام شد تا میانگین درآمد سالانه خانوار ۴میلیون بیش از هزینه باشد.

خبرگزاری مهر: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ۵۰ ساله از مهمترین طرح های آماری مرکز آمار ایران است.

هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان ها است. در سال ۱۳۹۶ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۸۷۰۱ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹۲۶۱ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است.

نگاهی به اهم نتایج طرح در سال ۱۳۹۶ در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد که:

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۳۲۹.۵۲۵ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۱۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ۷۶.۷۵۰ هزار ریال با سهم ۲۳.۳ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۲۵۲.۷۷۵ هزار ریال با سهم ۷۶.۷ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۲.۱ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیر خوراکی بیشترین سهم با ۴۳.۰ درصد مربوط به مسکن بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۳۶۶.۹۴۷ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۵.۷ درصد افزایش داشته است. براین اساس در سال ۱۳۹۶ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری برابر با رشد هزینه کل سالانه است.

منابع تأمین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۳۴.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۱ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۹.۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده، اتومبیل شخصی از ۴۷.۶ به ۵۰.۶، یخچال فریزر از ۶۰.۵ به ۶۳.۲، جاروبرقی از ۹۰.۳ به ۹۱.۰، ماشین لباسشویی از ۸۴.۵ به ۸۶.۳و مایکروفر از ۱۰.۳ به ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است.

- در سال ۱۳۹۶، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۹۳.۸ درصد از خانوارهای شهری برابر گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ۱۷۸.۷۶۰ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی ۶۶.۵۰۴ هزار ریال با سهم ۳۷.۲ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۱۱۲.۱۶۶ هزار ریال با سهم ۶۲.۸ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۵.۲ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۹.۱ درصد مربوط به مسکن بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ۲۰۱.۸۴۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۱۴.۱ درصد افزایش داشته است.

منابع تأمین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ۲۹.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۱.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۸.۸ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده، اتومبیل شخصی از ۲۷.۰ به ۲۹.۶، یخچال فریزر از ۴۱.۶ به ۴۵.۲، جاروبرقی از ۶۴.۱ به ۶۴.۲، ماشین لباسشویی از ۵۲.۱ به ۵۳.۹،و مایکروویو از ۱.۶ به ۱.۹ درصد افزایش رسیده است.

- در سال ۱۳۹۶ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۶۴.۴ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ۲۵.۱ درصد نفت سفید بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کيهان

      هيچ خودتون ميدونيد چي نوشتيد، خيلي مزخرف و بي منطق بود، حيف از وقتي که براي خوندنش گزاشتم.

    • بدون نام

      من که از این امار هیچ سر در نیاوردم فقط این رو میدونم که در سال 96 به دلیل تنگنای مالی خونه نقلی که پس انداز سی سال خدمتم بود مجبور شدم بفروشم و اخر عمری برم مستاجری

    • بدون نام

      پس ما چه بگیم تو کشور شما قسمتمون شد از ناچاری ایران آمدیم نه یارانه و نه خدمات وحسود هم هستن که ما کار میکنیم پول در میاریم خودشان بی عرضه وتن پرور هستن اگه افعان های عزیز نباشند ایرانی جماعت عرضه کار ندارن ...

    • عبدالغفار

      همشهری عزیز خدا مارو از شر ایرانی ها نجات بده اینجا کجایه خودشان به خودشان رحم ندارن همه دزد وبیکار

    • عبداله حکمیی

      با نطرتون موافقم ایران یک زمانی خوب بود همه دزدی یاد گرفتن باید رفت به وطن خودمان باشد که قدر دان ماباشند

    • محسن

      افغانی های نا محترم گورتونه گم کنید برید رد کارتان آنجا خشخاش و ناسوار بخورید

    • کریم

      واقعا ایرانی جماعت داره خوار وذلیل میشه تو جهان خبر ندارن

    • محمد

      همه ما با زندگی ایده ال خیلی فاصله دار،انشاا.. دهه نودیها بدون دغدغه باشن

    • بدون نام

      ماازبیکاری مینالیم..‌درآمدکجابود اخه.‌‌

    • مهدی

      این مسئولان اماری مثل اینکه هنوز پیش دبستانی رو نرفتن ...یه حساب سر انگشتی میگه حقوق 1200 رو در 12 ماه ضرب کنی میشه 14400 تازه دسته بالا رو گرفتم .... این اماری که شما میدین پول تو جیبی های بچه اقا زاده ها رو حساب کردین نه ملت گشنه .. ماه رمضون شبکه قم رو بزنید ببیند خانواده های شهری به چه فلاکتی زندگی میکنن ... واقعا دیگه عذاب برا قوم ما واجب هست با این دروغها

    • رفیعی نسب

      خب این یعنی چی حالا چرا امدین دخل وخرج گفتین اخه شماخبرنگار محترم از کجا میدونی که چی میخره چی نمیخره نمیخواد ما خودمان مینویسیم جمع بندی میکنیم عوض این کارا یه کار کنید حال دل ما نسبت به همه چی خوب باشه من که راضی نیستم

    • بدون نام

      مردیکه با حقوق ۱۲۰۰ هر کارگر حساب کنی سالیانه این مقداز که گفتی نمیشه چجور حساب کردی تازه چندین ماه ام حقوق دیر میدن احمق‌ها

    • یک شهروند گاگل ازدیداین مرکز به اصطلا آمار

      باچوپان ده ما دو دوتا چهارتا میکنه بمن میگه حاجی هزینه ماهانه یک خانوارچهارنفره که ماشین سهله ازجاروی علفی هم برای روفت روب خونه استفاده کنه این چیزی که این مرکزاعلام می کندفقط خرج کتاب ودفتر قلم وجیب بری مدارس هم نمیشه حالا مریضی ودوا ودکترولباس آب وبرق وگازمجانی وووووووهم نمیشه خوبابا بگیدمیخوایم پدرتنودربیاریم دیگه ....گفتم نه بابا جان این آقایان گوشهای ملت رادراز می بینند

    • بی نام

      افغانی اویزون بی عرضه توهستی برو... کشورخودت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج