جاباما
۷۵۷۰۴۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

گلایه از نحوه مدیریت پسماند‌های بیمارستانی

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیمارستان ها به دلیل این که می‌خواهند هزینه کمتری بپردازند، بیشتر تمایل دارند که پسماندهای پزشکی به پسماندهای عادی تبدیل شوند.

ایلنا نوشت: معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیمارستان ها به دلیل این که می‌خواهند هزینه کمتری بپردازند، بیشتر تمایل دارند که پسماندهای پزشکی به پسماندهای عادی تبدیل شوند.

مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مدیریت پسماند های پزشکی، پسماندهای صنعتی و پسماندهای عادی بر عهده دیگر دستگاه ها است و سازمان حفاظت محیط زیست نقش ناظر را دارد.

وی گفت: در خصوص پسماندهای پزشکی کار پایش بر عهده وزارت بهداشت است و بر اساس قانون اگر بیمارستان ها بتوانند شش شرط را در خصوص پسماندهای پزشکی لحاظ کنند می توانند پسماند پزشکی را به نوعی پسماند عادی تلقی کنند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پسماندهای پزشکی مانند اضافه بدن انسان دفن می‌شوند، تصریح کرد: پسماندهای عفونی و پزشکی مانند آمپول، کیسه خون، لباس جراحی و غیره در بیمارستان ها از پسماندهای عادی تفکیک می‌شوند.

بر اساس قانون اگر قرار باشد پسماندهای پزشکی و بیمارستانی پسماند عادی محسوب شوند نه تنها باید در دستگاه‌ها بی خطر سازی قرار گیرند و به طور کامل ضدعفونی شده بلکه باید این پسماندها تا محل دفن زباله در ظرفهای مخصوص قرار گرفته و دفن شوند،اما در صورتی که پسماند های بیمارستانی ۶ شرط را رعایت کنند به عنوان پسماند عادی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به این شش شرط توضیح داد: شهرداری ها به واسطه اینکه می‌توانند برای دفع پسماند بیمارستانی هزینه بیشتری از بیمارستان ها دریافت کنند، هیچ علاقه ای به اجرای این شروط ندارند تا پسماندهای پزشکی به پسماند های عادی تبدیل شود از سوی دیگر بیمارستان ها نیز به دلیل این که می خواهند هزینه کمتری بپردازند بیشتر تمایل دارند که این پسماندها به پسماندهای عادی تبدیل شود.

تجریشی با تأکید بر اینکه کار سازمان حفاظت محیط زیست نظارت و پایش است، گفت: در حال حاضر چند بیمارستان در استانهای مختلف از جمله تبریز، خراسان رضوی و غیره پس از پایش و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه دقت لازم برای دفع پسماندهای پزشکی نداشتند، اخطار گرفته اند با توجه به اینکه این مراکز، مراکز درمانی هستند مسئله تعطیلی آنها حاد به نظر می‌رسید بنابراین حدود یک ماه و نیم پیش جلسه‌ای در وزارت بهداشت برگزار شد و ما در آن جلسه تاکید کردیم به هیچ وجه بحث اقتصاد و هزینه های مصرفی برای دفع پسماندهای بیمارستانی برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیتی ندارد و آن چیزی که بسیار مهم است.

حفظ محیط زیست و سلامت مردم است و اگر وزارت بهداشت تمایل دارد پسماندهای پزشکی پسماند عادی محسوب شوند باید به طور کامل دستورالعمل لازم را اجرا کند و قرار شد در یک کارگروه مشترک با حضور وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست شرایط لازم برای دفن زباله های پزشکی بررسی شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجموعه وزارت بهداشت علاقه دارد که پسماند های پزشکی بعنوان پسماندهای عادی تلقی شود، گفت: بر اساس پایش هایی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده است در حال حاضر با این موضوع مخالفت شده است، اصرار ما این است که آن چیزی که به عنوان پسماند از بیمارستان خارج می شود به لحاظ سلامت و بهداشت و محیط زیست مشکلی نداشته باشد.

وی با با بیان اینکه مردم هیچگاه نمی توانند تصور کنند که پسماندهای عفونی و بیمارستانی همان پسماندهای عادی است، گفت: نمی‌توانیم پسماندهای بیمارستانی را یک پسماند عادی تلقی کنیم مگر اینکه هم تصور مردم را در این خصوص اصلاح کرده و هم باید استانداردها رعایت شود.

تجریشی از تدوین آیین نامه ای با مشارکت وزارت بهداشت در خصوص پسماندها خبرداد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند بیمارستان به دلیل عدم رعایت مدیریت پسماند اخطار دریافت کرده‌اند، گفت: تعداد بسیاری از بیمارستانها در استان های کشور به دلیل عدم رعایت مدیریت پسماند اخطار دریافت کردند به طور مثال در خراسان ۳ بیمارستان، در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز ۴ بیمارستان.

در اهواز ۲ بیمارستان اخطار گرفته اند، اما در حال حاضر در استان خراسان رضوی قرار است نه تنها بیمارستان ها بلکه مطب ها و درمانگاه ها نیز فرایند مدیریت پسماند پزشکی در آنها رعایت شود. در تبریز نیز این امر شروع شده است.

معاون طبیعی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تهران نیز تعداد زیادی از بیمارستان ها از گذشته اخطار داشتند، برخی از آنها نیز به دلیل عدم ثبت اطلاعات مرتبط با کیفیت پسماندها اخطار دریافت کرده‌اند البته وقتی بیان می‌شود که اخطار دریافت کردند یعنی سازمان از این بیمارستان ها بازدید کرده‌ است.

تجریشی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت متعهد شده است که پایش لازم را نسبت به مدیریت پسماند بیمارستانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه قانون از جمع آوری و دفع پسماند صحبت می‌کند، گفت: خواسته ما از وزارت بهداشت این است که نظارت و پایش خود را از بیمارستانها بیشتر کند، اگرچه متعهد شده است که پایش خود را بیشتر کند ما نیز ناظر بر پایش وزارت بهداشت خواهیم بود همچنین قرار است وزارت بهداشت رویه‌های این پایش ها را تغییر داده و بهبود بخشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج