جاباما
۷۵۷۰۸۱
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

دسته چک‌های خود را عوض کنید

صاحبان دسته چک فقط تا پایان مرداد ماه فرصت تعویض آن و تبدیل به چک‌های صیادی را دارند؛ در غیر این صورت چک قدیمی در سایر بانک‌ها پذیرش نخواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: صاحبان دسته چک فقط تا پایان مرداد ماه فرصت تعویض آن و تبدیل به چک‌های صیادی را دارند؛ در غیر این صورت چک قدیمی در سایر بانک‌ها پذیرش نخواهد شد.

در روزهای گذشته اغلب بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود تاکید کرده‌اند که طبق دستورالعمل بانک مرکزی واگذاری چک سایر بانک‌ها با طرح قدیم فقط تا آخر مرداد امکان‌پذیر است؛از این رو برای واگذاری چک‌های قدیمی با هر تاریخی به شعب مراجعه کنند.

ماجرا از این قرار است که در پایان شهریور ماه سال گذشته سامانه صیاد به عنوان سامانه صدور یکپارچه چک راه‌اندازی شد تا اصلاح رویه و روال صدور دسته چک، یکسان سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی اجرایی شود. از آن زمان به مرور بانک‌ها به سامانه متصل شدند تا مشتریان نیز بتوانند همزمان دسته چک‌های خود را تعییر داده و به دسته چک‌های صیادی تبدیل کنند. با توجه به وسعت این طرح، زمان تغییر دسته چک‌ها تا اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد.

اما از آنجایی که در این فاصله هنوز به طور کامل دسته چک‌ها تغییر نکرده بود، بانک مرکزی اعلام کرد که تا شهریورماه این زمان تمدید شده است و از آن به بعد چک‌های قدیمی دیگر در شعب سایر بانک‌ها پذیرش نمی‌شود و تنها در خود بانک مربوطه پذیرش آن امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس با توجه به نزدیک شدن به شهریور ماه زمان تغییر دسته چک‌ها نیز رو به پایان است و باید مشتریان بانک‌ها در اسرع وقت با مراجعه به شعب دسته‌چک‌های خود را صیادی کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم چک های صیادی به کاهش چک‌های برگشتی برمی‌گردد؛ چرا که در استفاده از چک‌های صیادی امکان استعلام از پیشینه فرد صادرکننده چک وجود داشته و در این حالت دریافت کننده چک با اطمینان بیشتری آن را قبول خواهد کرد.

در دسته چک‌های صیادی چک ها به صورت متحدالشکل بوده و دیگر مانند دسته چک‌های قدیمی که در تعداد، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف بودند، نیستند، چک‌ها با هدف یکپارچه سازی و استانداردسازی طراحی شده و به عبارتی به چک به عنوان یک ارواق بهادار هویت داده می‌شود.

همچنین برای چک‌های صیادی سه سطح ویژگی امنیتی تعریف شده است. در سطح اول سری و سریال‌های چک به صورت برجسته چاپ شده که با لمس قابل تشخیص است. در سطح دوم ویژگی های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به راحتی توسط عموم مردم قابل تشخیص است.

در سطح سوم نیز ویژگی های امنیتی حرفه‌ای به چک ها افزوده شده که قابل تشخیص توسط ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک ها دارند قابل استفاده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم یه هوقه جدیده برای جیب ملت خالی کردن

    • صیادی

      سلام .نکاتی کلیدی در مورد ضمانت بانکی
      در ماده شش برگه ضمانت قید شده ، که ضامن متعهد میشود از هر حسابی که در بانک های سراسر کشور داشته باشد ،بانک می تواند در صورت عدم پرداخت وام گیرنده ،مبلغ بدهی را از حساب ضامن برداشت کند و دیگر اینکه در ماده شش ضمانتنامه قید شده که بانک وظیفه دارد مبلغ بدهی را از حساب هر یک از افراد تحت تکفل شما برداشت کند .
      مورد قابل تعمل و تفکر این است که جدیدا بانک مرکزی تمامی چکهای صادر شده خود در گذشته را باطل و به متقاضیان چک ، نوعی دسته چک ارائه میدهد تحت عنوان چک صیاد .
      وقتی شما این چک را دریافت کنید . و در قبال خرید وسیله و یا حتی ضمانت شخصی در هر بانکی مانند تجارت ، ملی ، رفاه ، انصار و غیره ، بانک را مختار نمودید به هر یک از حسابهای شما در هر بانکی که حساب دارید دسترسی و برداشت نماید .
      نکته دیگر اینکه در آیین نامه بانک مرکزی قید شده که هر حقوق بگیری میتواند برای درخواست وام خود ، خود وام گیرنده میتواند ضمانت خود باشد و همچنین کسبه با ارائه جواز کسب میتواند ضمانت خود باشد و نیازی به ضمانت دیگران نیست و بانکها به لحاظ محکم کاری از وام گیرندگان بدون مجوز و بصورت غیر قانونی و بر خلاف آیین نامه بانکها، درخواست ضامن میکنند .
      مراقب ضمانت شدنهای خود باشید و از تحویل دسته چکهایی با نام چک صیاد خودداری نمایید و از همه عزیزان خواهشمندم این پیام را تا جایی که امکان دارد در گروهها منتشر دهند تا همه عزیزان دچار دردسرهای آینده ای که بانکها برای آنان رقم میزنند نگردند ..

    • موسی

      این هم یک کلک دیگر برای پول گرفتن

    • بدون نام

      چقدر مردمو انگولک میکنید هر جلد دسته چک چقدر و در کل خیلی میشود دنبال این هستید والا دسته چک اصلی بدرد کسی نمیخورد چه رسد به تقلبی ان .

    • احمد

      طرح خوبیه تعداد کلاه برداری ها وچک های جعلی کم می شود
      هر چکی داشته باشیم با حضور به نزدیک ترین بانک پاس می شود و بعضی بانک های همیشه شلوغ مثل ملی خلوت تر می شود این باعث صرفه جوی در زمان و هزینه می شود
      ما یک مشتری داشتیم چند تا چکش برگشت خورد هر کاری کرد بهش دسته چک ندادند پدر خانومش یزد آشنا داشت رفت یزد با دسته چک کلی جنس گرفت اون ها برگشت خورد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج