جاباما
۷۵۷۳۳۴
۵ نظر
۵۰۳۹
۵ نظر
۵۰۳۹
پ

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

خصوصیات ظاهری و رفتاری ما تنها چیز‌هایی نیستند که از والدین خود به ارث برده ایم، بلکه بسیاری از ویژگی‌های ما که اکتسابی به نظر می‌رسند، در حقیقت ارثیه‌ی والدین ما هستند.

وب‌سایت روزیاتو - گلریز برهمند: علم ژنتیک هر روز به کشفیات جالبی درباره ی ویژگی های ژنتیکی انسان دست پیدا می کند. خصوصیات ظاهری و رفتاری ما تنها چیزهایی نیستند که از والدین خود به ارث برده ایم، بلکه بسیاری از ویژگی های ما که اکتسابی به نظر می رسند، در حقیقت ارثیه ی والدین ما هستند. در ادامه به ویژگی های ژنتیکی ای می پردازیم که نمی دانید از والدین تان به ارث برده اید.

۱- حالت های چهره

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

شاید تصور می کنید چون از کودکی تا به امروز زمان زیادی را در کنار والدین تان گذرانده اید، ناخودآگاه حالت چهره ی آن ها را تقلید می کنید، اما تحقیقات بر روی افراد نابینا نشان می دهد حالت چهره ی آن ها هم شباهت قابل توجهی به والدین شان دارد. ابن مسأله در مورد فرزندان یک خانواده که در زمان تولد از یکدیگر جدا شدند و تا سال ها بعد همدیگر را ندیدند هم صدق می کند.

۲- علاقه یا نفرت نسبت به ورزش

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که بعد از ورزش کردن احساس خوبی ندارند، احتمالا از ژنی برخوردار هستید که تولید ماده ی دوپامین در مغزتان را مختل می کند. دوپامین یک انتقال دهنده ی عصبی است که بخش های لذت و پاداش را در مغز تنظیم می کند. طبق تحقیقات، این ژن به همراه ویژگی های شخصیتی فرد، بر روی میل طبیعی او به فعال بودن یا نبودن اثر می گذارد.

۳- سحرخیز یا شب بیدار بودن

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد احتمالا ژنتیک باعث تمایل افراد به سحرخیزی یا شب بیداری می شود. این پژوهشگران پی بردند ۱۵ بخش از ژنوم انسان (مجموعه ی کامل دستورالعمل های ژنتیکی انسان) بر احساس هوشیاری و آمادگی در زمان صبح تأثیر می گذارد و داشتن یکی از این بخش ها احتمال سحرخیز شدن فرد را تا میزان ۲۵ درصد بالا می برد. به علاوه، از این بخش ها، ۷ مورد مربوط به ژن هایی است که ساعت زیستی بدن را تنظیم می کنند.

۴- علاقه به قهوه

علاقه به قهوه یا به عبارت دیگر، نحوه ی سوخت و ساز کافئین در بدن، می تواند از طریق ژنتیک به ارث برسد. طی تحقیقی، پژوهشگران با مقایسه ی افرادی از ایتالیا و هلند که قهوه مصرف می کردند، دریافتند کسانی که ژن PDSS۲ در آن ها قوی تر بود، کمتر قهوه می نوشیدند. محققان این تئوری را مطرح می کنند که سرعت سوخت و ساز کافئین در بدن این افراد کمتر است و در نتیجه آن ها برای بیدار ماندن و تجربه ی احساس شادی به کافئین کمتری نیاز دارند.

۵- تعریق دست ها

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

اگر تعریق دست هایتان مزمن و شدید است، احتمالا این مسأله به دی ان ای شما و نحوه ی تعامل اعصاب سمپاتیک با عروق خونی دست هایتان (و احتمالا پاهایتان) بر می گردد. اعصاب سمپاتیک وظیفه ی کنترل واکنش جنگ یا گریز بدن (واکنش اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما) را بر عهده دارند.

طبق تحقیقات، دو سوم افرادی که از تعریق بیش از حد و غیر طبیعی دست ها رنج می برند، سابقه ی این مسأله در خانواده ی آن ها وجود دارد. با این حال، احتمال به ارث بردن این ویژگی از والدین، به میزان ۲۸ درصد است، یعنی احتمالا ژن های دیگری هم لازم است تا این خصوصیت را به ارث ببرید. حدود ۵ درصد از مردم از این مسأله رنج می برند.

۶- بی خوابی

بی خوابی در اغلب موارد مسأله ای موروثی است. پژوهشگران در تحقیقات جدید خود ۷ ژن را شناسایی کرده اند که ریسک بروز بی خوابی را در افراد به وجود می آورد. همچنین این محققان پی به وجود یک اشتراک ژنتیکی میان اختلالات اضطرابی، افسردگی و روان رنجوری بردند.

۷- فریبکاری

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

تحقیقات نشان می دهد بعضی مردان ژن فریبکاری دارند (که در حقیقت یکی ازانواع ژنDRD۴ است). البته این مسأله در مورد زنان هم وجود دارد، به طوری که در آن ها هم یک جهش در پذیرنده ی ژن وازوپرسین می تواند روی مورد اعتماد بودن، یکدلی و متعهد بودن آن ها تأثیر بگذارد. با این حال، وجود این ژن ها هم در مردان و هم در زنان، متعهد نبودن آن ها را حتمی نمی کند و باید بدانید که این مسأله توجیه خوبی برای فریبکاری نیست!

۸- رژیم غذایی مناسب

تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است احتمالا مناسب بودن یک رژیم غذایی و جواب گرفتن از آن بیشتر به مسائل ژنتیکی بستگی دارد تا ویژگی های معجزه بخش آن رژیم غذایی. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی یکسان برای همه ی افراد مناسب نیست. در واقع به ازای هر شخص یک رژیم غذایی مناسب وجود دارد و نیازی نیست همه ی افراد عینا طبق یک الگوی ثابت غذایی عمل کنند.

۹- پرخاشگری در کودکی

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

طبق تحقیقات، رفتارهای پرخاشگرانه در سال های ابتدایی کودکی مثل مشت زدن، گاز گرفتن و لگد زدن بیشتر ناشی از ژنتیک است تا عوامل محیطی ای مثل اهمال والدین در تربیت مناسب کودک. خوشبختانه اگر برخورد درست و آگاهانه ای با این مسأله صورت گیرد، این رفتارها ادامه پیدا نخواهند کرد. در حقیقت تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد اگرچه پرخاشگری در سنین کودکی یک ویژگی موروثی است، اما بعد از ۶ سالگی، عوامل محیطی و رفتار والدین بیشتر در این مسأله تأثیر دارد.

۱۰- مورد اعتماد بودن

در تحقیقی بر روی دوقلوها، پژوهشگران پی بردند مورد اعتماد بودن به میزان ۳۰ درصد یک ویژگی موروثی است. طبق این تحقیق اما غیر قابل اعتماد بودن موروثی نیست و ظاهرا این ویژگی بعد اجتماعی دارد.

۱۱- علاقه به شیرینی جات

طی تحقیقی مشاهده شد حدود ۸۰ درصد از کودکان پیش دبستانی دست کم از یکی از ژنوتیپ هایی (اطلاعات موجود در ژنوم سلول های موجودات زنده به شکل دی ان ای) برخوردارند که موجب می شود این کودکان برای میان وعده های خود، شیرینی را به سبزیجات ترجیح بدهند. به علاوه، تحقیق دیگری با بررسی یکی از انواع ژن پذیرنده ی ژن ذائقه به نام TAS۲R۳۸ نشان داد این ژن سبب می شود سبزیجاتی مثل کلم بروکسل و کیل برای بعضی افراد تلخ مزه تر باشد.

۱۲- خوش بینی یا بدبینی

ویژگی‌های عجیب ژنتیکی؛ از علاقه به قهوه تا نفرت از ورزش

اگر هرگز نمی توانید نیمه ی پر لیوان را ببینید، لزوما به این خاطر نیست که مشکلات زیادی در زندگی تان داشته اید، بلکه احتمالا وجود ژن OXTR عامل این ویژگی شما است. این ژن بر پذیرنده ی اکسی توسین یا همان هورمون عشق تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات، کسانی که از بعضی انواع این ژن برخوردارند درمقایسه با افرادی که انواع دیگری از این ژن را دارند، کمتر خوش بین هستند، خودباوری کمتری دارند و به توانایی های خود کمتر ایمان دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شقایق

      اره تقریبا همش درست بود

    • مصطفی

      مورد ۷ رو همه ایرانیا در حد دکترا دارن

    • pari

      تمایل به شیرینی و شکلات راه درمان نداره البته تمایل که نیس بیشتر اعتیاده یه جواریی اگه یه روز شکلات نخورم کلا اخلاقو اعصاب تعطیل
      اصن یه وضع داغونیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم

    • بدون نام

      پدر من تا ساعت ۲ نصف شب بیداره ولی من ۱۱ خوابم میگیره
      پدرم همش نوشابه و کره و نمک میخوره ولی من از هر سه تاش متنفرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج