خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‎دهند
۷۵۸۳۳۲
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
۳۹۶۷ 
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رایزنی­­ ­­خودروسازها اجازه اعمال و تصویب مقررات و قانون در­ رابطه با­ ­­کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.

خبرگزاری تسنیم: مهرداد تقی زاده گفت: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر کاهش یافت؛​­­ همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر کاهش یافت، ​­این موضوع نشان دهنده کاهش استفاده از­­ حمل و نقل عمومی و افزایش خودروی شخصی است.

وی بیان کرد: در معاونت حمل و نقل­ پیش بینی کرده بودیم که سال 96 تعداد کشته‌های جاده ای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود؛​ اما متأسفانه از همان سال 96،​­ افزایش کشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشته ها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشته های سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه شاهد روند صعودی تعداد کشته های تصادفات خواهیم بود،​ وضعیت صنعت معدن گسترش پیدا می کند و تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جاده ها جابجا می شود اگر این حجم از تولیدات معدنی با افزایش حجم تردد کامیون ها ­وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودرومحوری در کشور زیاد شده است گفت: تعداد خودرو و موتور در کشور 30 میلیون است که تا 10 سال آینده به 50 میلیون خواهد رسید یعنی سالیانه 2 میلیون خودرو افزایش می یابد. هرچه کشور خودرو محورتر باشد ریسک سانحه و تلفات افزایش پیدا می کند.

تقی زاده اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی ­دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جاده و­­ تونل های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.

وی­ افزود:​ براساس نقشه ایمنی ­راه ­­سوانح ­از 16 هزار نفر در سال 1406 به 9 هزار نفر در سال برسد در این رابطه برنامه منسجمی وجود دارد روش خاصی پیش بینی شده است.

وی در رابطه با بودجه مورد نیاز نقشه راه گفت: در سال،​ 280 میلیارد تومان بدون احتساب تورم در سال 96 پیش بینی کرده بودیم.

تقی زاده در مورد قطار سریع السیر­ تهران - اصفهان گفت:​­ قرارداد پروژه بسته شده و در اصفهان درحال انجام است و بخشی از آن­ در تهران صورت می گیرد که از دو طرف،­ در حال ساخت است اما نکته ای که باقی است این است که ایستگاه شهر قم هنوز به نتیجه نرسیده است طبق رایزنی هایی که شهرداری قم انجام داده است مانع ورود قطار از داخل قم است و این مسئله باعث شد که اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد. این اتفاق در بسیاری از کشورها برعکس است و به صورت اصولی نیست.­در کشور پاریس 6 ایستگاه راه آهن برون شهری در داخل شهر وجود دارد،​ در لندن نیز 12 ایستگاه برون شهری داخل شهر لندن است که 30 درصد آن برقی است.

وی­ گفت: با توجه به این افزایش،­ هزینه عبور قطار از داخل شهر برای وزارت راه و شهرسازی گران است اما تأکید ما بر این است که از داخل شهر عبور کنند. از یکسال گذشته این کلاف پیچیده شده است و ما تصمیم گرفتیم که این قطار از جمکران عبور کند که دوباره به اختلاف خوردیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه سفر با خودرو ارزان تر از سایر وسایل حمل و نقل است گفت: اگر یک خانواده 4 نفره را در نظر بگیریم هزینه رفت و برگشت با هواپیما حدوداً 2 و نیم میلیون تومان، هزینه سفر با قطار متوسط رفت و برگشت 800 هزار تومان است اما اگر با خودروی شخصی سفر کنند هزینه رفت و برگشت حدوداً 200 هزار تومان صرف هزینه بنزین می شود. این روال اگر تغییر نکند فاجعه خواهد شد.­

دبیر شورای عالی ترابری­­ ­با بیان اینکه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان می دهد اینگونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و براساس استانداردهای جهانی،​ باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراه ها گفت: در حال حاضر در ایران صرفا از آزادراه ها عوارض گرفته می شود و نقش عوارضی ها برای مستهلک کردن اصل سرمایه و سود سرمایه گذاری است که آزادراه را احداث کرده است. ضمن اینکه قرار است در قانون جدید آزادراه ها،​ بخشی از هزینه دریافتی از خودروهای عبوری به نگهداری جاده اختصاص یابد اما این قانون معطوف به آزادراه های جدید است و پروژه های قبلی را شامل نمی شود.

تقی زاده­ در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان واگذاری ارز شرکت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خود را به گونه ای بگذارند و یا شرکت را تعطیل کنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.

وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.

عضو شورای عالی هواپیمایی افزود: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ کنسل نشده بلکه به­ دلیل ­تحریم ها این قرارداد را مسکوت گذاشته اند که بعد از گذشتن از دوره زمانی تحریم ها،​ می توانیم این قراردادها را از سر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ­­مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج چه کسی یا چه چیزی بود؟ اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری مرجع نظر دهی در خصوص سوانح هوایی است و این سازمان اعلام کرده است که خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است؛­­هرچند خلبان ماهر بوده ولی مهارت زیادش باعث شده تصور کند می تواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در پاسخ به سوال­ دیگری­ درباره ­کاهش حداکثر سرعت در آزادراه ها و بزرگ راه ها گفت: در حال حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تاکنون آمار نشان نداده است که در فاصله سرعتی 110 تا 120 کیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.

وی در خصوص مشکلات رانندگان کامیون ها، گفت: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گران تر بوده و باعث می شود قیمت تمام شده حمل کالا افزایش یابد،­­ضمن اینکه راننده با کرایه های حمل فعلی نمی تواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

تقی زاده به بیان راه حل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه خوردهای سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه ها و حتی بزرگ راه های درون شهری بالاست.

در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی تر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت افزود: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است.

خودروسازها نیز رایزنی ­زیادی دارند و نمی گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر می دهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبرو شده است.

برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 19
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
11:06 - 1397/05/22
انتظارداشتی اجازه بدن نظارتی هم که نیست
Iran, Islamic Republic of
11:14 - 1397/05/22
خوب شما بزور مجبورشون کنید اجازه بدین رقابت ایجاد بشه یا لااقل به نخبگان دیگه تسهیلات بدین وارد خودروسازی بشن تا هم کیفیت رشد کنه هم قیمت ها متعادل بشه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
تو این مملکت معاون زورش از رییس بیشتره .
Iran, Islamic Republic of
11:16 - 1397/05/22
به درک به جهنم که اجازه نمی دهند انشالله قیمت پراید بشود ۲۰۰میلیون تومان تا شاید مردم بریزند تمام خودرو سازها را و کسانی که در این فسادها در گیر هستند را به خاک سیاه بنشانند
Iran, Islamic Republic of
11:20 - 1397/05/22
اعضا دولت حتما سهامدار کارخانه های خودرو ساز هستند که وقتی علنا دارند کسی که به وضع موجود اعتراض کند او را بر کنار می کنند ، ولی چرا قوه قضاییه چرا ورود پیدا نمی کند جای سؤال دارد ، مسؤلین به فکر باشید تا دیر نشده و مردم خود دست به اقدام نزده اند فکری به حال این فسادهای مشهود بکنید
Iran, Islamic Republic of
11:33 - 1397/05/22
بله دوست عزیز باید خود مردم دست به کار بشن دولت که به فکر مردم نیست
Iran, Islamic Republic of
11:59 - 1397/05/22
دولت کلی سود از افزایش خوردرو داخلی وخارجی میبرد و جیب خودش را پر میکند وحقوقهای نجومی میگیرند آن وقت مردم توقع کاهش قیمت از که داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
12:03 - 1397/05/22
این حرفهای چرندچیه؟ خودروسازها خرکی باشن که نذارن قیمت خودروبیادپایین, کشوربی صاحب وگرنه چندنفردزدبی همه چیزچطورمیتونن نذارن قیمتهابیادپایین؟ یاکشوربی سروصاحب یا دستشون باهاشون تویه کاسه, بغیرازاین دوحالت نیست
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
لعنت برخودروسازهای گران فروش
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
دستشون تو یه کاسه است . ایرانخودرو و سایپا واسه یکی دو نفر ادم معمولی نیست . واسه خودشونه خوب
مث شرکت وارد کننده دارو و موبایل و..
وگرنه فکر کن! یه ادم معمولی بدون سمت دولتی خاصی اجازه نده! یعنی تعزیرات و دولت کشک؟
Iran, Islamic Republic of
12:35 - 1397/05/22
کدوم جاده ما استاندارد جهانی رو داره؟!!! استاندارد جهانی رو تا حالا دیدی؟ البته که دیدی ولی فکر کردی مردم ندیدن. لطفا به شعور ملت با این حرفا توهین نکنید. ماشینت رو درست بسازین تا اینهمه کشته ندیم تو جاده ها.
Iran, Islamic Republic of
12:55 - 1397/05/22
پس شما برای چی حقوق میگیرید...خوب از بی عرضی گی مردم استفاده میکنید
ویک خاک توسری هم تقدیم ملت بی عرضه وترسو بزدل حقتونه اینا ازتون بدزن
Iran, Islamic Republic of
13:20 - 1397/05/22
خاک به سر شما ها
پاسخ ها
ابولی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
شش ماه مردم خودرونخرند کورمیشن بانصف قیمت خودرو رامی فروشند بازاررا مردم یله ومفت خور بهش فاتحه خوندن تعداد خودروهای دست مردم ازطرفیت شهرها وجاده هاخارج است
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
چون دولت مردا طرف پولدارا رو میگیره آخه تاکی
Iran, Islamic Republic of
14:10 - 1397/05/22
پراید 3 میلیونی ادما رو میگشه
Iran, Islamic Republic of
14:21 - 1397/05/22
شما کاهش پیشکشتون افزایش ندهید.
Iran, Islamic Republic of
00:31 - 1397/05/26
دولت اگه راست میگه بیاید عوارض گمرکی را برای حمایت از مردم بردارد اون وقته که خودروسازان یا کیفیت شون را بالا می برند ویا تولید خودروراتعطیل می کنند دولت اگه مردم را دوست داشت که ندارد به جای تولید خودرو به مردم بها می داد واین داعش وطنی (خودروسازان )را تعطیل می کرد.
Iran, Islamic Republic of
01:50 - 1397/08/21
چند تا خودرو ساز رو اعدام کنید خودرو مفت میشه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج