۷۵۸۷۱۱
۲۰ نظر
۵۰۰۸
۲۰ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا خودروسازها اصرار دارند قیمت‌ها آزاد شود؟

چه شده که زنجیره خودروسازی کشور این بار بسیار جدی‌تر از گذشته به دنبال آزادسازی قیمت خودرو رفت و حتی پای رئیس‌جمهوری را نیز وسط کشیده؟

دنیای اقتصاد: چه شده که زنجیره خودروسازی کشور این بار بسیار جدی‌تر از گذشته به دنبال آزادسازی قیمت خودرو رفت و حتی پای رئیس‌جمهوری را نیز وسط کشیده؟

جدا از مسائل کلی مانند نارضایتی از عملکرد شورای رقابت و کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان، بروز تحریم‌های خارجی و در کنار قطع یارانه ارزی و رشد قیمت مواد اولیه داخلی، اصلی‌ترین دلایل اصرار خودروسازان و قطعه‌سازان بر آزادسازی قیمت خودرو در مقطع فعلی به‌شمار می‌رود.

چرا خودروسازها اصرار دارند قیمت‌ها آزاد شود؟

این موضوع اتفاقا محور اصلی نشست خبری دیروز قطعه‌سازان را تشکیل می‌داد، چه آنکه آنها هشدار دادند در صورت ادامه روند فعلی و آزاد نشدن قیمت، موجی از بیکاری صنایع قطعه و خودرو کشور را در بر خواهد گرفت. مشکل بزرگی که قطعه‌سازان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محدودیت‌ها یا به قول خودشان تحریم‌های داخلی است.

به گفته آنها، طبق تصمیماتی که در مجموعه دولت اتخاذ شده، قطعه‌سازان و خودروسازان باید مابه‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز را پرداخت کنند و در غیر این صورت، امکان ترخیص کالا از گمرک را ندارند.

در این مورد، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه گمرک ما‌به‌التفاوت موردنظر را درخواست کرده، گفت: ما اجناس موردنیاز خود را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت‌سفارش کرده‌ایم، با این حال در آیین‌نامه جدید، قیمت ۹‌هزار تومان برای ارز لحاظ شده است.

شاپور سامعی افزود: طی یک هفته گذشته هیچ‌کدام از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند نسبت به ترخیص اجناس خود اقدام کنند؛ زیرا گمرک به آنها گفته ابتدا باید به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مراجعه و پس از انجام امور مربوطه و پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارزنسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعه‌سازان هنوز موفق به دریافت ارز (از بازار ثانویه) نشده‌اند، گفت: وقتی قرار باشد قیمت قطعات وارداتی با نرخ آزاد ارز محاسبه شود، نتیجه‌اش رشد شدید قیمت خودروها خواهد بود و هیچ بعید نیست مشتریان با پراید ۴۰‌میلیونی و پژوی ۷۰ میلیونی مواجه شوند. اما در ادامه نشست خبری دیروز، دبیر انجمن قطعه‌سازان هشدار داد که در صورت تداوم وضع فعلی، ۴۵۰ هزار نفر در صف بیکاری قرار خواهند گرفت.

مازیار بیگلو با اعلام بیکاری ۱۴ هزار نفر در زنجیره خودروسازی کشور تا به امروز تاکید کرد: با ارسال نامه‌هایی به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که با تداوم شرایط فعلی امکان تامین قطعات موردنیاز آنها را از ابتدای شهریور نداریم و پیش‌بینی می‌شود کاهش تیراژی ۸۰ درصدی گریبان خودروسازی را بگیرد.

وی گفت: خریدهای خارجی متوقف شده و بانک‌ها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند؛ شرایط به شکلی است که امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولید‌کنندگان خودرو، دست آنها را بسته‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان به پیشنهادهای انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه را که حدود ۳ میلیارد دلار است، تامین کند و علاوه‌بر آن، قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش محصولات در حاشیه بازار برطرف شود. وی در ادامه تاکید کرد: علاوه‌بر اینها، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز به زنجیره خودروسازی کشور تزریق شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      این حرفها همش ساخته ذهن متقلب خودروسازهای ایرانی است . قبل از هر اقدامی باید مجوز عدم واردات خودرو لغو شود وتعرفه واردات به صفر برسد . اگه قراره بعد از چهل سال هنوز نتونین آمپر تولید کنین پس شما تولید کننده نیستین مونتاز کارین . بهتره در کارخونه هاتون را ببندین بذارین ملت جنس اصلی را بدون دستکاری شما بخرند !
      من خودم پژو مدل تیر97 گرفتم صدای تراکتور می ده چی میگین شماها ؟!!!!!!

      پاسخ ها

      • ایران

        ای کاش آزاد سازی قیمت ها کلید بخوره و در عوض اون دولت هم دیگه ازش حمایتی نشه و بذاره خودرو با مالیات کمتری وارد بشه
        ببینم خودشون پراید رو ۵ میلیون میرسونن یا نه

      • شهریار

        احسنت به نکته خوبی اشاره کردید هرچند اقتصاد دولتی ورانتی باعث عقب ماندگی صنعت خودرو سازی شده اینها عادت کردن در طول سالیان هر چرت وپرتی که درست می کنند و مردم بخرندو تازه خوشحالم باشن وقتی هرچی تولید میشه فروش میره دیگخ نواوری وبهبود کیفیت دیگه یه کار حیثیتی ورقابتی نیست بلکه تفریحیه !

    • کارمند

      تا پراید ۵۰میلیون نشود این بازار آرام نخواهد گرفت

    • بدون نام

      آزاد هم بشه باز میکشن بالا....

    • بدون نام

      پار سال یک خودرو ثبت نام کردم در ایران خودرو از اول سال تا حالا از استرس و فشار روانی دارم دیونه میشم بسکه اخبار متناقض و ناراحت کننده می خونم ..ّ.. آخرین سر از تیمارستان در می آورم چون شرکت هی داره تاخیر ایجاد میکنه ...... میترسم قیمتها آزاد بشه و دیگه کار از کار بگذره..... خدایا همشون را به راه راست هدایت کن

    • بدون نام

      اگر از دولت منتفع نباشند حرفی نیست .
      این مادر مرده ها شرکت دولتی و با ارز دولتی فعالیت می کنند .
      قیمت آزاد باشه مگر دولت اینقدر گل و گشاد شده . و هر دم بیلی شده .

    • بدون نام

      چون فقط به فکر افزایش قیمت هستن نه افزایش کیفیت.همچنین اکثر کارمندها( نه کارگر ها )ایران خودرو و سایپا سفارش شده هستن و اصولا کار نمیکنن.به همین علت دعوتنامه ها رو صادر نمیکنن تا بعد از افزایش قیمت مابقی پول فرد رو بگیرن.

    • بی نام

      خوب این صنعت بیخود را تعطیل کنید پراید 40 میلیونی مگه چه خبره

    • بدون نام

      هم قیمت بنزین وهم قیمت کازوییل وهم قیمت خودرو به قیمت جهانی ارزه شود

    • بدون نام

      تعطیل کنید این کارخانه های خودرو سازی داخل را .به قیمت بیکار نشدن ۴۵۰هزار نفر سالیانه چند هزار نفر به خاطر بی کیفیتی خودروهای تولیدی داخل کشته میشوند .به جای آن خودروی خارجی با کیفیت بدون تعرفه گمرکی یا لا اقل با در صد تعرفه پائین خودرو وارد کنید تا خودرو سازان خون آشام داخلی مجبور به احترام به مصرف کننده شوند ومحصولات با کیفیت و قیمت عادلانه تولید کنند .مقصر اضلی دولت و مافیای فرصت طلب پشت پرده است .مرگ بر این سیاستتان

    • حسین

      به این قسمت ازمصاحبه توجه کنین :
      نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه گمرک ما‌به‌التفاوت موردنظر را درخواست کرده، گفت: ما اجناس موردنیاز خود را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت‌سفارش کرده‌ایم، با این حال در آیین‌نامه جدید، قیمت ۹‌هزار تومان برای ارز لحاظ شده است .
      جل الخالق شما ارز4200 تومنی خریدی اونوقت می گن بقیه اش را بده ؟!!!!!!!!!!
      ماهم باورکردیم ؟!!!!
      مردحسابی کلی آدم ارز4200 تومنی گرفتن اما همه را توبازار آزاد فروختن اما فقط برای قطعه ساز بااینکه قطعه هم خریدی گیردادن ؟
      آقاجنسها را توهرانباری قایم کردین بیارین بیرون این فیلمها دیگه تکراری شده مردحسابی !!!!!!!!!!
      مگه با آدم احمق طرف هستی که می گی ما باارز4200 ثبت سفارش دادیم اما الان می گی باید بقیه اش رابدی؟
      راستشو بگو بجای ورود مواد اولیه قطعات چی واردکردی ؟ برنج ؟ قهوه ساز ؟ یا ارزها را توبازار آزاد فروختین

    • بدون نام

      اینا اون زمانی که ارز دولتی میگرفتن دنبال آزاد سازی بودن چه برسه به الان. همون موقع هم به اندازه کافی کلاه سر مردم گذاشتن وخیانت کردن. لابد میخوان بگن ما هم مثل گوشتو بنزین اگه قیمتش آزاد نشه ماشینارو قاچاق میکنیم کشورهای همسایه چون اونجا قیمتش بالاتره

    • بدون نام

      آخه شما ماشین تولید می کنید قاتل ها

    • بدون نام

      ایران خودرو و سایپا کلا در سال ۸۰۰ هزار ماشین تولید می کنن اونوقت چطور ۴۵۰ هزار نفر توی این صنعت فعالیت دارند لطفا با شعور مردم بازی نکنید و در ضمن هر ماشین چقدر ارز آوری دارد تازه در کشورهای دیگر ماشین با کیفیت قیمت اش خیلی پایین تر قیمت ها آزار شه کل پراید چند کیلو چقدر فولاد و آلومینیوم می بره دو دوتا چهرتا کنید آلان پراید داره با ارز۲۰ هزار تومنی دست مشتری می ره سالی چند درصد بخاطر کیفیت ماشین دارن از بین می رن.

    • بدون نام

      یه جوری میگن خودروسازهاکه انگارچه ماشین هایی می سازن یه تصادف کوچیک باپرایداحتمال اینکه زنده بیرون بیای بستگی شلوغی سرعزرایل داره

    • بدون نام

      آقا باز کنین این مرزا رو با تعرفه مناسب خودرو وارد بشه تو کشور این بنجل سازا رو هم که هر ساعت به یه بهانه ای می خوان قیمت فزغوناشون رو زیاد کنن و روز ب روز فربه تر بشن را تعطیییییل کنین چقدر لی لی به لالای اینا میذارید چرا اصلا مردم و مصرف کننده واستون مهم نیس؟؟؟؟

    • بدون نام

      اینها هم میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند .( منظور از ماهی پول و جون مردم ایران است.)

    • بدون نام

      بذارید قیمتها ازادباشد منتها تعرفه واردات صفرباشد این عین عدالت است. اون موقع ببینید این مثلا خودسازوطنی مافیایی رانت خوار. چه موقعیتی پیدا میکنه

    • رضا

      چون بیشتر بخورنند بیشتر جیبشون پرکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج