۷۵۸۷۴۴
۲۳ نظر
۵۰۰۵
۲۳ نظر
۵۰۰۵
پ

روزنامه رسالت: سهم ایران از خزر، ۵۰ درصد نیست

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: نام "دریای خروشان خزر" طی روزهای اخیر به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است! طرح مسائلی مانند کاهش سهم ۵۰ درصدی!. ایران در خزر و تبدیل آن به سهم ۱۱ درصدی ! که اتفاقا برای نخستین بار از سوی محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس مطرح گردید، منجر به ایجاد نگرانی ها و ابهاماتی در بین شهروندان کشورمان شده است.

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: نام "دریای خروشان خزر" طی روزهای اخیر به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است! طرح مسائلی مانند کاهش سهم ۵۰ درصدی!. ایران در خزر و تبدیل آن به سهم ۱۱ درصدی ! که اتفاقا برای نخستین بار از سوی محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس مطرح گردید، منجر به ایجاد نگرانی ها و ابهاماتی در بین شهروندان کشورمان شده است.

در اين خصوص لازم است نکاتي را مدنظر قرار داد:

۱- طي ۲۱ سال اخير نشست‌هاي متعددي در خصوص درياي خزر و نحوه بهره برداري از منابع آن برگزار شده است. در اين نشست ها، مباحث حقوقي، امنيتي ، اقتصادي و حتي همکاري هاي فرهنگي ميان کشورهاي حاشيه درياي خزر مورد فحص و بررسي قرار گرفته و در اين خصوص توافقات خوبي ميان پنج کشور به دست آمده است.

با اين حال تا زماني که همه اختلافات، خصوصا اختلافات حقوقي موجود ميان کشورهاي شرکت کننده حل و فصل نشود، نمي توان از ايجاد و استمرار مناسبات پايدار و مطلوب در ميان کشورهاي ساحلي درياي خزر سخن به ميان آورد.

يکي از اصلي ترين وظايف وزارت امور خارجه طي دو دهه اخير، هدايت و مديريت پرونده خزر و تعيين رژيم حقوقي آن بوده است.

۲- طولاني شدن پروسه حل و فصل يک پرونده، اگر معلول بررسي نگاه حقوقي و فني دقيق نسبت به آن پرونده باشد، نامطلوب نيست. اين قاعده در خصوص تدوين کنوانسيون حقوقي درياي خزر نيز صادق است.پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، شاهد ايجاد نوعي دگرديسي در رژيم حقوقي خزر بوديم.

اتحاد جماهير شوروي به چندين کشور تقسيم شد و با تجزيه و فروپاشي آن، کشورهاي روسيه، قزاقستان،آذربايجان و ترکمنستان هر يک به متغيرهاي دولتي و حقوقي مستقل در اين معادله تبديل شدند. بدون شک تبديل يک معادله دو مجهولي حقوقي به يک معادله چند مجهولي «حقوقي- امنيتي» تحول ساده اي نيست.

بنابراين بايد پيچيدگي هاي موجود در خصوص پرونده خزر را درک کرد.کشورهاي ايران، آذربايجان،ترکمنستان، روسيه و قزاقستان هر يک داراي مطالبات خاصي در خصوص استفاده از منابع خزر دارند. تجميع اين مطالبات و متعاقبا تحقق آنها بسيار دشوار و سخت به نظر مي رسد.

آنچه در اين ميان اصالت دارد، تقويت "اصل همکاري" ميان کشورهاي ساحلي خزر و تعريف پروژه هاي مشترک دريايي و فراتر از آن، مسئوليت پذيري مشترک همه کشورهاي همسايه در صيانت از حريم خزر مي باشد.

۳- طرح گزاره هايي مانند سهم ۵۰ درصدي ايران از خزر، که حتي در دوران شوروي سابق( به دليل طولاني تر بودن مرزهاي آن با خزر) محقق نشد و ايجاد ذهنيت‌هاي کاذب در کشور، آن هم از سوي فرد يا افرادي که داعيه دار نمايندگي مردم هستند نتيجه اي به جز تضعيف امنيت ملي ندارد. موضوعي که قطعا آقاي صادقي و همفکران ايشان متوجه آن بوده اند!

همچنين مشخص نيست که آقاي صادقي چگونه به اين نتيجه رسيده است که سهم ايران از خزر و منابع آن هم اکنون به ۱۱ درصد رسيده است! اين در حالي‌است که هنوز بر سر تعيين خط مبدا خزر و حدود و ثغور بستر و زيربستر دريا توافقي ميان بازيگران ساحلي خزر حاصل نشده است.در هر حال ، آقاي صادقي بايد بداند که درياي خزر جايي براي موج سواري ايشان نيست...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زمان شاه ملعون پنجاه درصد بوده!!!!!!!!/!

      پاسخ ها

      • شهاب

        ملعون و خائن شماها هستید

      • بدون نام

        شهاب طعنه زدم داداش...

    • بدون نام

      این چه مقاله مزخرفیست ، یه نماینده درست و حسابی هم که پیدا میشه از حقوق این ملت دفاع کنه یه عده خائن سرسپرده اجنبی میان بایکوتش کنن ، ولی کور خواندن تاریخ ایران نشون داده که این خائنین به ملت و مملکت جایی در این آب و خاک ندارن

    • بدون نام

      آن سهم یازده درصدی ایران ازخزر بهمراه سهم سایرکشورها ازجمله سهم 19درصدی روسیه و سه کشور دیگر نخستین بار توسط رسانه های روسی ازجمله اخبار تلویزیون دولتی روسیه بهمراه نقشه جدید رسما پخش ونشر شده است .و آقای صادقی عرق وطن دارند .سهم ما حدفاصل حسینقلی خان و آستارا شد کج و کوله.سواد مردم تحصیل کرده ایران بالاتر است.

    • بدون نام

      مطاق با دولت روسه باکشورهای جداشده ازآن
      که بایستی تمام قراردادهای بین کشورهای تازه
      مصتقل شده بین کشورروسیه وکشورهای دیگر
      برآنان لازم بوده قراردادسهم دریاخزرکه۵۰درصد
      بوده برآنها واجب میباشد

    • ع

      خب من علم انچنانی ندارم صحبت بکنم درموردش خب حالاایشان مسافرت تشزیف ندارن که شما درمورد خزر صحبت میکنید مگر قبلا ما میدانستیم سهم ایران چه قدر حالا دیگه اینجوری شده چه کار کنیم

    • مهدی اسدی

      کاربر 9:45ملعون خودتی درست حرف بزن فهمیدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ

      • بدون نام

        طعنه زدم گلابی علامت تعجب گذاشتم

    • بدون نام

      روسیه ۵۰ درصد خودش رو بین کشورهای جدا شده ازش باید تقسیم کنه.به ما چه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در تکمیل حرف جنابعالی ابتدا عرض کنم که منظور شما همان شوروی سابق بوده نه روسیه و در ادامه اینکه بعد از فروپاشی شوروی سابق ، آن اتحاد تجزیه شد و به وضع کنونی رسید ، حالا همانطور که همه میدانیم پس از فوت یک شخص اموال وی به نسبت معلوم بین ورثه تقسیم خواهد شد و نه از اموال غیر متوفی ! به همین ترتیب قاعدتا پس از فروپاشی آن اتحاد ، محدوده ارضی آن هم میبایست بین باقی کشورها مطابق توافقات داخلی آنها به صورت ممکنه تقسیم میشد که کاملا عقلانی هم هست اما در این مورد خاص به دلایل نامعلوم ، دست به تقسیم اموال غیر زده شد که کاملا نامشروع و غیر قانونی و غیر عقلی است مگر اینکه دلیل یا دلایلی پشت پرده این بذل و بخشش موجود باشد .

    • سکوتم از رضایت نیست

      ...سهم ایران50%و شوروی سابق هم50%که کشورهای حوزه قفقاز زیرمجموعه شوروی سابقن....

    • احمد

      اصلاشش دونگش مال روسيه به ماچه

    • بدون نام

      موج سواری؟، شرم بر شما

    • بدون نام

      یعنی شکر تو حلق نویسنده وطن پرست این مقاله.....سرمایه های ملی ته کشید حال نوبت حراج خاک کشور شد، بعد از خزر نوبت جزایر "خلیج فارس "... میرسه....خدا پدر قاجار رو رحمت کنه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخ....ای ناقلا سانسور کردی...ترسو....

    • بدون نام

      روزنامه خائن

    • بردیا امامی

      باید تنگه ی خزر و ببندیم.فایده نداره

    • بدون نام

      آیا روزنامه رسالت هم وطن فروشه سهم ایرن از دریایه خزر پنجا در صد بود اما شاه خاین ادهایش هفتاد در را‌داشت

    • بدون نام

      نویسنده ی این مزخرفات ، نوکر اجنبیه و
      وطن فروشی بیش نیست

    • بدون نام

      آقا با قلاب میشه ماهی گرفت.!!!!!

    • صادقی

      رسالت خجالت!!!
      روسیه تجزیه شد .ایران که نشد .بنابر این تقسیم میبایست در ان بخشی که تجزیه شده اتفاق بیافتد نه در بخش ایران.
      به ما چه که در انطرف مرزهای ایران چه اتفاقی افتاده؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج