۷۵۹۱۰۲
۴۲ نظر
۵۰۰۷
۴۲ نظر
۵۰۰۷
پ

قاسمی: هیچ حقی از ایران در دریای خزر سلب نشده

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است.

خبرگزاری صداوسیما: سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است.

بهرام قاسمی در پاسخ به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی درخصوص تحدید حدود دریای خزر افزود: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که روز یکشنبه به امضا رسید باید عنوان کنم که این کنوانسیون و امضای آن یک دستاورد بزرگ و موفقیت برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: این متن یک موافقتنامه و کنوانسیونی است که شاید برای تفاهم بر روی آن بیش از دو دهه بحث و تبادل نظر پنج کشور ساحلی دریای خزر انجام شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در حاشیه نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، این کنوانسیون امضا شد و شش موافقتنامه دیگر نیز در کنار آن، از جمله موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت، موافقتنامه تجاری و اقتصادی، موافقتنامه مبارزه با تروریسم، موافقتنامه مبارزه با جرایم سازمان یافته و موافقتنامه تعامل و همکاری های مرزبانی میان پنج کشور به امضا رسید.
­

قاسمی تأکید کرد: همچنین یک موافقتنامه نیز به امضا رسید که بر اساس آن از درگیری های نظامی در خزر پیشگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک نکته مهم در این کنوانسیون این است که اجازه نمی دهد هیچ نیروی خارجی و بیگانه در دریای خزر حضور داشته باشد اظهار داشت: این یکی از نکات مهم و یکی از موفقیت های بزرگ برای پنج کشور عضو خزر است.

قاسمی افزود: تصور من این است که بعد از دو دهه مذاکره مفصل که بیش از هزاران ساعت وقت کارشناسان، مدیران، وزرا و سران این کشورها را به خود اختصاص داد یک نقطه عطف در مسائل منطقه به حساب می آید و این روز را شاید بتوان روز همبستگی منطقه ای میان پنج کشوری دانست که می تواند به صلح، ثبات و امنیت منطقه، کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد: تصور می کنم در نهایت باید خزر را دریایی از صلح و امنیت و دوستی تلقی کرد و امیدوارم این کنوانسیون که بیش از ۹۰ درصد مسائل دریای خزر را بین پنج کشور حل و فصل کرده است بتواند زمینه ساز حل و فصل چند موضوع دیگری که باقی مانده است باشد که باید آنها را حل و فصل کرد و به تفاهم رسید شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به موضوع تحدید حدود دریای خزر اظهار داشت: آنچه مهم است این است که ما در این کنوانسیون در خصوص تحدید حدود و تعیین خط مبدأ هیچ صحبت و تفاهمی انجام نداده ایم.

قاسمی افزود: آنچه متأسفانه توسط برخی از افراد و حتی شخصیت ها عنوان می شود و صحبت از تقسیم دریای خزر می کنند و یا این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در این کنوانسیون متضرر شده است، باید گفت سخنان درست و دقیقی نیست.

وی تأکید کرد: این صحبت ها نه مبنای حقوقی دارد و نه می شود روی آن حساب کرد، بلکه بیشتر گمانه زنی ها و سلیقه های فردی و حتی برداشت های فردی است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: من باید به مردم عزیز ایران اطمینان بدهم که با این کنوانسیون، ما به موفقیت های خوبی در مورد حقوق ایران، درخصوص دریای خزر دست یافته ایم و هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران و ایران زمین سلب نشده است.

امیدوار هستم کسانی که در فضای مجازی و برخی مقالات با اصرار و بدون داشتن هیچ گونه منطق، توجیه و تفسیر درستی و یا برداشت دقیق حقوقی در مورد این کنوانسیون اظهار نظرهای نادرستی عنوان می کنند و باعث نگرانی و شاید ناراحتی برخی از مردم شریف ایران می شوند، بگویم که با یک واقع بینی و دقت عمل بیشتری به این کنوانسیون توجه کنند و با یک درایت بیشتری به تفسیر و برداشت خود از این کنوانسیون نظر داشته باشند.

قاسمی ادامه داد: دریاچه خزر یکی از معضلات و موضوعات بسیار سخت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی این دوران و دوران اتحاد جماهیر شوروی بود که خوشبختانه در این کنوانسیون و در این چارچوب با مفاهیم اولیه و تفاهمات اولیه در بیش از ۹۰ درصد موضوعات به تفاهم رسیده ایم .

ان شاءالله در مورد تحدید حدود بستر، زیربستر و خط مبدأ مذاکرات کماکان میان پنج کشور ساحلی ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم در ادامه مذاکرات و در ادامه راه بتوانیم هر آنچه را حق و حقوق جمهوری اسلامی ایران و مردم خوب ایران است تأمین کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببینیم آیندگان چه مینویسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا حتی یک نفر از این حضراتی که میگن سهم ایران ۵۰ درصد نبوده نمیگن پس چند درصد بوده ؟
        همین ۱۱ درصدی که الان توافق کردن بوده ؟
        نه خائنین ، در کنوانسیون ۱۹۴۰ و ۱۹۲۱ گفته مساوی که میشه همون ۵۰ درصد ، حالا هی سفسطه کنید که نه جایی کلمه ۵۰ درصد نوشته نبوده .

    • بدون نام

      اصلا مگه ما حقی داریم که بخواد سلب بشه؟

    • بدون نام

      اگر نشده پس چرا هر کاری رو مخفیانه انجام میدین؟ملت ایران نامحرم هستن یا ایران ارث باباتونه؟

    • همان

      جواب خون بندگان خدایی که فرستادین برای دفاع از اب وخاک وناموس بایدبدین ...

    • بی نام

      موقع جنگ مردمن موقع تقسیم هرغلطی دلشان بخواد میکنن

    • بدون نام

      اصلا کجا سلب شد

      فقط جرات میخواد یه صیاد از 11 درصد بر جلو تر


      ببینید چه بلای سر صیاد میاد

    • بدون نام

      سکوت اختیار کنید...

    • وحید

      ای روسیه پلید دست از سر کشور و مردم ایران بردار

    • بدون نام

      .... سهم ایران از دریایه خزر هفتاد در صد هست نه ده در صد دروغ شاخ دار بسه خجالت بکش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا اینقدر به وطن فروشی افتخار میکنی؟

    • ع.م

      بالاخره روسیه، حق خودش رو گرفت. نه شرقی، نه غربی، دروغ بود و هست. به قول مرحوم بازرگان، هم شرقی، هم غربی، جمهوری قاطی پاطی. چند وقت دیگه ، کشور چین هم ، حق خودش رو از خلیج فارس، از حکومت ما می گیره و پازل قدرت مسئولین ما، کامل و کاملتر می شه. حالم از این روسیه و چین، به هم می خوره..

    • حمید

      شما راست میگی هر نفری که گذرش به جمهوری آذربایجان افتاده دیده در هر قدم باکو یک تلمبه خانه نفت گذاشته اند کنار دریای خزر ولی تو شمال ما کنار دریای خزر فقط اشغال استخراج میشود شنا بفرمائید سهم نفت ما در شمال کجا استخراج میشود بقیه که فرمودی پیش کش دروغهای حضرت والا

    • پیام

      غیر این چی میخواستین بگین ...

    • محمد

      میشه بفرمایید چه مزایایی در حال حاضر آیدایران شده؟ شما مملکت رو نابود کردید. این همان مملکته به قول خودتون هشت سال جنگید و هزاران شهید داد که نگذاشتن یک وجب از آب و خاکش کم بشه یعد شما نادانها چوب حراج به آب و خاکش زدید و میگید هیچی از منافع ایران کم نشده؟

      پاسخ ها

      • saedTaha

        آ قا ی محمد. عین. نظرم. را. نوشتی. منم. میخواهم. بدانم. آ قای قاسمی. سخنگو. چه. بهره و عایداتی. ما ملت برامون. داشته. که. خودمان بی خبریم، عین. حقیقته. در دفاع مقدس رزمندگان. و شهدا ی. پاک و مظلوم اجازه. به دشمن. عراقی. نداده. که چشمداشتی. به حتی. یک. وجب. آ ب. و خاکمان داشته. باشند. هر. که. باشد. چشمش. را پاره. میکنیم، چقدر. شهید. برای یک تپه. خاک. سرزمین. مان. دادیم حتی. یک وجب خاک، خجالت. بکشید. حالا. مزد. شهدای. مان. را. دادید، آ ب. دریا، دریاچه ها. رودخانه. های مهم. کشور. را بدلیل. نداشتن. لیاقت. وتخصص. وکار آ یی. مدیران. پشت. میز. نشین. وبی تعهد از دست. دادیم. آ یندگان. قضاوت. میکنند، تا حدی. که اخیرا. باندی. در جزایر جنوبی دستگیر شده. که خالص. ترین خاک. کشور را به عرب ها ی بی درد. شکم. پرست سعودی. و اماراتی های بزدل. تریلی تریلی. فروختند. تا. دیگر. آ خراش. که دیگه. به ته. رسیده. بوده. عواملش. دستگیر. شدند، آ یا. جرم. این. آ قایان وطن فروش مفسد فی الارض. نیست؟ ننگ ابدی. ایرانی آگاه. بیدار. بر. فروشندگان. آ ب. و خاک. منابع. معدنی. مان.

    • بدون نام

      خوش بحالت صادقی خیلی شغل باحالی داری ...

    • بدون نام

      راستش را بگویید چند درصد خزر برای ایران باقیمانده تا خیال مردم راحت شود

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه ایران داره کاملا نابود میشه

    • هموطن

      کاملا دروغگو تشریف دارین مردم دیگه خبرها را از منابع دیگه دنبال میکنن یه کم صادق باشید با مردم ...

    • shohrehandy

      گفتن برجام موفقیته امریکا نمیتونه کاری کنه اگه اقدامی کنه پشیمون میشه امریکا کارشو کرد و ما فقط نگا کردیم و وضع اقتصاد کشورمون این شد الانم میگن دیگه نمیتونن کشورهای دیگه تو دریاچه طردد کنن که فردا همه کشورا میان و میرن و ما هم فقط شعار میدیم و نگاه میکنیم

    • پخمه

      ...همه دارن میگن از سهممون کم شده تو امدی توجیه میکنی ...

    • بدون نام

      دولت ما کلا بخشندست این هز کراماتشه دیگه

    • بدون نام

      عاقلان دانند خدا میدونه این دولت چه دسته گلهایی که به آب نداده اون از هسته ای و تعطیلی راکتورها و خروج اورانیوم از کشور اون از برخورد وهابیها با مردم متمدن ایران و نوجوانانمون،اون از جزیره کیش و اجاره دادن به چینیها و اون از سند2030 و هزاران سرافکندگی دیگه ، که گذر زمان همه چیزو بر اشکار خواهد کرد انشاءالله اون موقع تو ایران باشید و محاکمه شوید آقای قاسمی

    • بدون نام

      ...مردم را نادان فرض کردی،...

    • بدون نام

      تو نباید این بگه مردم و نماینده ها باید بگند ...

    • بدون نام

      توضیح ندادی که چرا 50درصد سهم مون شده 11درصد به جه قیمتی اخه ارومیه رو هامون خشک کردین خزر رو هم به خاطر منافع خودتون دادین به روسیه ای که همیشه پشتمونو خالی کرده غارت کرده ایران روسها قابل اعتماد نیستن

    • احمد

      ... چرا حرفی از چهمقداری که سهم ایران است نمی زنید

    • رحمت شیراوند

      دروغ نگو به ملت ایران کمترین سهم را شما خائنها گرفتید بصورتیکه رئیس جمهور قزاقستان گفت ما به یکباره شوکه شدیم که ایران از سهم ۵۰درصدی خود دفاع نکرد وبه کمتر از آن رضایت داد...

    • بدون نام

      نگرانی ملت تاثیری خیانت شما ندارد مگر شما اصلا مردم را قبول دارید که به نگرانی ان اهمیت بدهید شما مامور خیانت هستید انجام ندهید اوت میشوید اقای مگر زمان شوروی سهم ایران بر مبنای تعدادکشوربودیا مثلا همینطور سهمش نصف دریا بود طبق ضوابط و شرایطی و محدوده و حریم دریاها شده نصف الان مگر حریم حدود ایران کم شده که سهمش کم شود شوروی شده پنج کشور باید سهم شوروی تقسیم شود نه سهم ایران ایا اگر ایران سه کشور شود انوقت دریا بین ۸نفر میشود البته که نه حالا فرض پدری۲پسر داشت فوت کردارث پدر بین دوبرادر تقسیم بعدها یک برادر ۵فرزند داشت و دیگری اجاق کور برادری که فرزند داشت فوت کرد فرزندانش میتوانند (به عمو بگوینددوباره باید ارث پدرتان که قبلا با پدر ما تقسیم کردید از نوع بین شما و ما پنج نفر تقسیم شود) انها برمبنای سهمی که داشتن تقسیم کردند الان سهم شوروی باید تقسیم شود نه سهم ایرن لفاظی کار مسیولین بی لیاقت ایران است

    • ناشناس

      اگر صداقت داری قراردادش رو منتشر کن.

    • بدون نام

      خوبه . ولی اسناد این تفاهم ۹۰درصدری در اختیار عموم مردم بگزارید که مردم ببینن چقدر شما برای ایران دلسوزید

    • ناشناس

      الان تکذیب کنید بعداً گندش در میاد.

    • بدون نام

      رو که نیست.!!!!

    • TNT2

      ساکت شو 11درصد سهم ایران شد گورپدر قرارداد ترکمن چای و گلستان و بقیه شما نه تنها اقتصاد و نابود کردید و مردم و بدبخت کشور و هم دارید میفروشید

    • بدون نام

      رو که نیست سنگ پای قزوین هم نیست چون سنگ پای قزوین شرف داره

    • بدون نام

      شما گفتید ما هم باور کردیم اینو هم میذاریم کنار کرسنت و گاز مجانی به ترکیه

    • پسر ایران زمین...

      ولی حق ما مردم ایران رو شما مسولین خوردید و ضایع کردید

    • بدون نام

      این خوبه خوبه خوب چی هست که خوب و بدش رو بررسی کنیم چرا متن این موافقتنامه رو در اختیار مردم نمیگذارید حتمن محرمانه است ومردم نباید بفهمند چون بقول شما دشمنان ممکن است سو اساتفاده کنن ولی اونها قبل از شما همه چیز رو میدونن و اجازه امضا رو اونها باید بدند

    • بدون نام

      اگر از سهم ایران کم نشده پس چرا آن قرار داد قبلی باطل وقرارداد جدید بسته شد 50درصد خودشان را تقصیم می کردند

    • ع

      آره جون عمتون کشور و به حراج گذاشتین سلب نشده بر شرافت نداشتتون لعنت

    • بیپول

      شما گفتید وماهم باور کردیم دریای خضر هم فروختید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج