۷۵۹۱۵۸
۳۹ نظر
۵۰۰۷
۳۹ نظر
۵۰۰۷
پ

هاشمی: یک سوم ایرانی‌ها زیر خط فقر هستند

محسن هاشمی گفت: شاید مهمترین ریشه آسیبهای اجتماعی فقر باشد، براساس برآوردها در حال حاضر بیش از یک سوم مردم کشور در زیر خط فقر و یک دهک جامعه در زیر خط فقر مطلق قرار دارند.

پایگاه خبری انتخاب: محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: موضوع ابرچالش آسیب‌های اجتماعی یکی از مباحث بسیارحیاتی و بحرانی جامعه است که در بالاترین سطوح نظام دنبال می شود و به نظر میرسد در ماههای آینده بخصوص اواخر سال ما ممکن است با بحران جدی در این حوزه مواجه شویم.

وی افزود: شاید مهمترین ریشه آسیبهای اجتماعی فقر باشد، براساس برآوردها در حال حاضر بیش از یک سوم مردم کشور در زیر خط فقر و یک دهک جامعه در زیر خط فقر مطلق قرار دارند.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد:

موضوع کاهش ارزش پول ملی که غیراز کالاهای اساسی، در بخش عمده اقتصاد ارزش پول ملی به کمتر از نصف آن در شش ماه گذشته کاهش پیدا کرده است، نشان می دهد ما با یک موج تورمی در نیمه دوم سال مواجه خواهیم بود که موجب کاهش قدرت خرید و سطح رفاه شهروندان می گردد و وضعیت فقر در کشور را بمراتب حادتر می کند.

هاشمی تصریح کرد: در این شرایط با توجه به تحریمهای نفتی و خروج آمریکا از برجام، طبیعتا دولت برای تامین بودجه خود نیز با چالش مواجه خواهد شد و نمی تواند منابع قابل توجهی جهت جبران موج تورمی تخصیص بدهد.

بنابراین مجموعه حاکمیت برای مواجه با ابرچالش آسیب‌های اجتماعی که خود چالش‌هایی نظیر اعتیاد، حاشیه‌نشینی، خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست، کودکان کار و بزهکاری‌ها را شامل می‌شود و بخش قابل‌توجهی از این چالش‌ها معلول بیکاری و فقر است، باید رویکردی غیر از مدل سنتی کمیته امداد و بهزیستی را طراحی کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما با سیاستهای کلی شتابزده، موجب شویم یک موج تورمی یا کاهش ارزش پول ملی ودرامد جامعه ایجاد شود و بعد بخواهیم با اقدامات جبرانی موردی ومحدود با آن مقابله کنیم ، قطعا موثرنخواهد بود.

وی افزود: امروزه فقر مانند یک سونامی از بالا برجامعه وارد می شود و سپس از دستگاههای مانند شهرداری انتظار داریم که با تخریبهای این سونامی مقابله کرده و آن را در حوزه شهری جبران کنند.

مدیریت شهری نیز به‌عنوان بخشی از حاکمیت خود با بحران کمبود نقدینگی مواجه است و وظیفه مستقیم و منابع بودجه‌ای لازم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز در قانون به مدیریت شهری واگذار نشده است.

بنابراین ما با یک پرسش واحد مواجه هستیم که چگونه با ابرچالش آسیب‌های اجتماعی مواجه شویم؟ آیا رویکرد هزینه‌ای سنتی مؤثر است؟ آیا پاک کردن صورت‌مسئله و جمع کردن متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار، زنان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها امکان‌پذیر است؟ یا اینکه باید فکری دیگر کرد و طرحی نو درانداخت و با رویکردی نوین سعی در مدیریت این ابرچالش داشت؟

وی افزود: نهادهای مدنی، تنها نقطه اتکایی است که می‌تواند در این شرایط ما را در برابر سیل بنیان‌کن آسیب‌های اجتماعی مقاوم سازد. کوچک‌ترین نهاد مدنی، خانواده است و نهادهای بزرگ‌تر از قبیل ان جی او ها، سمن‌ها، تشکل‌های خیریه غیردولتی البته از نوع غیرپولشویی آن، حلقه‌های زنجیری هستند که می‌تواند روند رو به گسترش بی‌رویه آسیب‌های اجتماعی را به زنجیر بکشد و مدیریت کند. در جامعه ایران که از نظر میزان تأثیرگذاری عواطف و احساسات بر رفتار شهروندی، جامعه‌ای منعطف محسوب می‌شود، نهادهای مدنی می‌توانند راهگشا باشند.

محسن هاشمی گفت:چرا ما نتوانیم با حمایت و توسعه نهادهای مدنی این کارکرد را از شهروندان برای کمک به همنوع و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بگیریم. مدیریت شهری باید در رویکرد فرهنگی - اجتماعی خود که عمدتاً در گذشته صرف تبلیغات کلیشه‌ای و موازی کاری با سایر دستگاه‌های فرهنگی شده است، تجدید نظر کرده و بر فراهم کردن بستر فعال شدن نهادهای مدنی و نیروهای داوطلب در حوزه فرهنگی اجتماعی تمرکز کند.

وی افزود: حرکت بهمن آسیب‌های اجتماعی مدت‌هاست آغاز شده و صدا و لرزه و نشانه‌های آن به‌وضوح قابل‌رؤیت است اگر ما برای مقابله با این ابرچالش آماده نشویم، قطعاً خسارت سنگین و لطمات بیشتری می‌بینیم، نباید تا بهمن، منتظر رسیدن بهمن ماند، بلکه می‌توان از همین امروز، زنگ خطر را برای شهروندان و مسئولان به صدا درآورد تا ابعاد این ابرچالش کمترگسترده و غیرقابل‌کنترل نشود.

وی خاطرنشان کرد:رئیس شورای شهر تهران گفت:در این مسیر بزرگ‌ترین خطر، از بین رفتن سرمایه اجتماعی بخصوص اعتماد عمومی به نظام است، رفتارهایی که در هفته گذشته در صحن مجلس، آن هم در مورد دستگاهی که وظیفه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی را بر دوش دارد، به‌نوعی خود یک آسیب اجتماعی و خدشه‌ای به اعتماد عمومی ایجاد کرد که طرفین در آن مقصر بودند.

از مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر نیز می خواهم ارزیابی جامعی از تاثیرگذاری و میزان موفقیت عملکرد شهرداری در حوزه مقابله با آسیبهای اجتماعی تهیه کند تا بتوانیم با آگاهی کافی برای آینده برنامه ریزی و تصمیم بگیریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      سونامی پدر گرامی و خانواده شما هزار فامیل است که مثل بختک روی ثروت ملت ایران افتاده و با غارت بیت المال و چپاول و رانت و رشوه مردم را فقیر و بی چیز و نابود کردید حالا به عنوان طلبکار میخاهید با درست کردن چندتا ان جی او یه جور دیگه هزینه از مردم بگیرید و جیب بی انتهاتون رو پر کنید اوف بر شما و خانواده اتان که هیچگاه مزه فقر را نکشیدید در دوران جنگ که مردم خون میدادن در جبهه شما در اروپا مشغول تحصیل و عشق و حال بودید و بالافاصله امدید ایران بعد از جنگ مدیر و ریییس شدید به مرگ پدرتان نگاهی بیاندازید که چطور مرد درس بگیرید

      پاسخ ها

      • AAAAA

        فکر کنم همیشه در ریاضی رفوزه میشده شما این درصد را از کجا آوردین دقیقا مثل تورمی که روحانی جهت افزایش حقوق اعلام میکنه همه چیز ۲ برابر شده میاد میگه تورم دو رقمی شده تورم ۱۰ درصد میباشد دروغ پشت دروغ

    • بدون نام

      دلش خوش به همین مقدار تباشید

    • منوچهر شمسی

      دیروز فروشگاه بودم چای دووغزال در بسته بندی صد گرمی خریدم فروشنده وقتی میخواست حساب کنه بسته چای را به همکارش با حالتی نشون داد یعنی نگاه مردم به چه روزی افتادن . توی ۶۷ سالگی دلم خیلی گرفت .اره ما زیر خط فقر رفتیم .ولی دولتمردان حتی دوست ندارند ما این مسئله را فراموش کنیم .باز لطف دارند اسامی فقرا را اعلام نمیکنند . تو کشور خودم غریب شدم غریب::::::::

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا دادت را از اینها خواهد ستاند . مطمئن باش

    • رفیعی

      خب این وسط در اینده شما چه نقشی دارین شما که در شورا هستین وبرای مردم نقشه میکشین خیلی دیگه میشنون الان شما برای بودحه چه تقشه ای دارین

    • ناشناس

      این نشون میده که سیستم مدیریت کشور معیوبه برخی مسولین اصلا بدرد مسولیت نمی‌خورن.و مردم دچار بدبختی و فلاکت شدن .و کشور دچار بحران شده و هیچ مسؤلین حتی حاضر نیست بیاد بین مردم صداشونو بشنوه.متاسفانه مسؤلین ایران جزیره ای تصمیم سازی میکنن و برای کل کشور اجرا میکنن. و فقط بلدن پول مردم رو حروم کنن.و به ریش ملت بخندم.نتیجش افزایش فساد اختلاس.رشوه رانت.و افزایش مهاجرت و بسیاری از مشکلات اجتماعی که شاهدش هستیم.درود بر تو آقای هاشمی.

    • بدون نام

      زیر چرخ توسعه ابوی گرامیتان له شدگانیم
      البته ابوی ایشان خیلی به اعتراضات ناشی از تورم 50درصدی احترام میذاشت میگی نه از مشهدیا اسلامشهریا قزوینیهاو بپرس

    • بدون نام

      اقای هاشمی شما کدومشون هستی؟

    • بدون نام

      می شه بگی این آمار و از کجا درآوردی بیش از ۷۰ در صد زیر خط فقر هستن

    • بدون نام

      الان شده دوسوم

    • بدون نام

      مطمئنی. که بیشتر نیستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک سوم چیه کل کارمندان و نظامیان با حقوق متوسط زیر سه میلیون زیر خط فقر هستند کارگران و بازنشستگان را هم جمع بزنید و بعد مشاعل ازاد دون پایه و خانوادههای انها بالع بر بیش از چهل میلیون‌میشوند نه اوصاع را توی این چندین سال خیلی خراب است فاجعه بار است منتها برای مسولان مهم ننیست اصل مردم نیستند پس کی هستند

    • بدون نام

      نخیر من اینطور فکر نمیکنم وضع کشور خیلی خوب است ما درشرایط بدر وحنینیم اگر اندک نابسامانی هست اونم تقصیر شما مدیران است اصلا بهترین وضعیت این است که الان ایجاد شده.......

    • بدون نام

      این فقر ثمره تفکرات باباته

    • بدون نام

      بیشتر از نصف مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند

    • بدون نام

      یکم بیشتر به دور برش دقت کنه وبیاد توی خانه های مردم وبا مردم حرف بزنه میفهمه که امارش اشتباهه و الان قشنگ 80% مردم فقیر شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت به تو

    • بدون نام

      جناب هاشمی ..گم مملکت را غارت کنید تا مرد م زیرخط فقر نباشند عامل این فجایا شما مسئولین هستید. مرگ بر منافقین .

    • محمد

      خانواده ۴ نفری
      کلا یه بابائه درآمد داره که ۱ میلیون و نیمه.
      تو این تورم هم نه دلار تونستیم بگیریم و نه سکه.
      پس انداز مون هم رفت به اونجای گاو.
      تازه فقیر هم حساب نمی‌شیم.
      دانشجو که بیکار حساب نمیشه.

    • بدون نام

      قبلاًاگرازيك سوم حرف ميزديدشايدقهرمان مردم ميشديد.اماالان خيلي بيشترازاين حرف هافقيرداريم دوست عزيز..پس الان شماخائن محسوب مي شويد

    • بدون نام

      این اقامیخوادنشون بده که من ازمردمم نه اقاپدرت هرچه چپاول کردبایدیه روزی پس بدهی ومردم ازت میگیرن وببین پدرت با خودش چی بردغیرازیه کفن ولی بانفرینهای مردم فقیر...

    • مصلح

      زحمت کشیدی،
      من سه روز است بچه ام مریض است پول دکتر ندارم،یک ماه است نیم کیلو گوشت خورده ایم،شما که غصه ندارید، حق دارید آمار اینجوری بدهید

    • منوچهر مرادی

      اعتماد از بین رفته

    • بدون نام

      تو یکی دیگه از فقر حرف نزن ما بالا میریم. چه زبون باز کرده طوطیموم

    • هیا سه لته له به ر

      جناب آقای هاشمی
      چرا حقیقت رو نمیگی
      دوم سوم جامعه؟ تازه زیر فقر مطلق هستند

    • بدون نام

      جناب اقای هاشمی به جرات میتوانم بگویم ۹۶درصد ازمردم ایران زیر خط فقر زندگی میکنند وان ۴درصدی که جناب قالیباف فرمودند وضع بمراتب بهتری دارند

    • بدون نام

      مسولی که به قول یکی از دوستان که پست گذاشته موقع جنگ تو اروپا بوده واز پول جنگ تحصیل کرده وبعد از جنگ به کشور امده و مثل طاغوتیها !!زندگی میکنه عمرا نمیفهمه فقر چی هست عمرا نمیفهمه خواهش فرزند به پدر برای دوچرخه خریدن و جواب رد از پدر شنیدن یعنی چی!اینها خود زالو هستند اینها مثل کفتاری میمانند که خاک وثروت ایران را ارثیه پدری خود میدانند،اگر ملت طغیان نمیکند باید منتظر روزهایی باشیم که واقعا برای یک عدد نان همدیگر را پاره پاره کنیم پس تا دیر نشده ملت خودشان باید فکری کنند این مسولین ورده بالایی ها انگار نمیخواهند بفهمند وخود را به انسانی کر وکور تبدیل کردند،

    • علی

      فکرکنم تومردم نیست بایدبگه۲/۵درصدزیرخطفقرهستن

    • بدون نام

      مگه قرارنبود بعد از انقلاب فقیر نداشته باشیم یکی جواب منه ایرانی رو بده

    • بدون نام

      اقای هاشمی ما صفحه بعد هستیم

    • بدون نام

      اقای هاشمی ما صفحه بعد هستیم

    • بدون نام

      7هشتم ایران زیر خط فقرن داداش
      البته شما مایه دارا چه سر از فقر در میارین؟؟؟؟!

    • جهرمی

      البته اقای هاشمی فقط تهران و گفته نه بقیه شهر های ایرانرو بازم دمت گرم

    • بي نام

      شما ها هيچ وقت نفهميديد درصد يعني چي چون نخواستيد بفهميد مگه معني فقرو ميفهميد مگه لمس كرديد مگه بين مردم هستيد شمال شهر بودن با فقري نمي بيني بيا بريم شهرستانها تا كارت يارانه مردم دست نانوايي ها ببيني نان نسيه تا واريز يارانه خبر دارم ميبينم مي دونم تا بهت فقرو نشون بدم

    • بدون نام

      توقیمت هانتونستین تخفیف بدین توامارتخفیف دادین خوبه تخفیف دادن رویادبگیرید

    • azizi

      اشتباه گفتی داداشه گلم سه چهاروم کله ایران تو فقره اونم فقره مطلق چهل ساله پوله ذخایرو حالا هر کاری که باهاش میکنید کار ندارم اما فقط شش ماه ..بیایید پوله فروش شش ماه از ذخایرو بدید به مردم به تک تکه خونه ها ببینم کسی فقیر میمونه به خدا جمهوری اسلامی بهترین کشوره با بهترین قانون فقط بهترین مردم دار نیست میاد مردمو فقیر میکنه یه کاری میکنه نونه شب نداشته باشیم میدونم امریکا زور میگه تحریم کرده اما شما تو این چهل سال هیچ دوستی هیچ پشتیبانی هیچ شریکی پیدا نکردید که تو این چنین شرایط برسن به دادتون واسه همین کوتاهی از شما ها اقایانه وگرنه بیایید تمومش کنید بزنید هر چی ناوه هر چی نیروی امریکایی تو خاورمیانه با موشک بزنید یا مردونه جنگو میبریم یا نابود میشیم لا اقل هر روز شرمنده بچه هامون نمیشیم والا روزی سه وعده میمیریم و زنده میشم

    • azizi

      به خدا یا تو شهر ما ثروتمند نداره یا امسال پارسال هر کیو دیدم فقط اه وناله سر میزنه از بی پولی بیکاری اگه راست میگید چطور نیرو حزب الله حشد الشعبی و غیره واسه جنگ دارین و جنگو با این نیروهای خارجی مدیریت میکنید بیایید تو اقتصاده ایرانم از اونا استفاده کنید مطمعنم چطور تو سیاست منطقه ای پیروز شدیم تو اقتصاد ایرانم پیروز و سر بلند میشیم ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه۱ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    • azizi

      قاطی کردم از بی پولی وبیکاری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج