جاباما
۷۵۹۶۷۴
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

در رونمایی جدیدترین آلبوم شجریان چه گذشت؟

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «ایران من» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی «سهراب پورناظری» برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «ایران من» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی «سهراب پورناظری» برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد در تالار وحدت تهران با یک ساعت تاخیر آغاز شد، مهدی پاکدل به عنوان مجری حضور داشت.

کیخسرو پورناظری، جعفر پناهی، حسین رضایی‌نیا، حمید نعمت‌الله و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

امیرحسین ماحوزی - ادیب - در ابتدای این مراسم اظهار کرد: آغاز پروژه سی برای من تولد دوباره «گوسان»ها بود که روایت‌گران داستان سرزمین‌شان با نوای خوش بودند. از همان آغاز مهم‌ترین دشواری پروژه پیدا کردن داستان محوری اساسی بود.

ما می‌دانستیم مهر کلیدواژه مرکزی ستون فرهنگی ایران است و از این رو می‌دانستیم عاشقانه‌ترین داستان زال و رودابه است. رستم از خردسالی نگاه‌بان آریایی‌ها می‌شود. او خیلی کوچک است که تصمیم می‌گیرد ایران را حفظ کند.

در نهایت در مرکز شاهنامه با عشق عمیقی روبه‌رو می‌شود و فرزند عزیزش با سپاه دشمن به ایران تاخته است. او مهر میهن را برمی‌گزیند زیرا می‌داند فرزندش در شرایطی که بی‌هویت شده نمی‌تواند شادی را تجربه کند.

او اضافه کرد: رستم از آشنایی عمیق با فرزندش بیگانگی می‌جوید. رستم بعد از حفظ میهن تازه می‌تواند صدای فرزندش را بشنود. فقط پنج با نام از عشق است و بیشتر از مهر استفاده می‌کند.

ماحوزی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره شاهنامه پرداخت.ا

در ادامه سهراب پورناظری در سخنانی اظهار کرد: خیلی خوشحالم از شرمندگی شما درآمدم این کار، کار سنگینی بود در طول بیست سالی که کار حرفه‌ای می‌کنم سنگین‌ترین آلبومی بود که کار کردیم به این کار خیلی تعلق خاطر دارم و وسواس باعث شد دیر به دست شما برسد.

او ادامه داد: این اثر در ایران، ترکیه و کانادا ضبط شده و بیش از دویست ساعت برای آن وقت گذاشتیم. تمام انگیزه و عشق اول و آخرم سرزمینم است.

با سختی در جریان هنری کشور و حالا در جریان اقتصادی این چند سال تمام انگیزه من برای ارائه هر اثری ایران بوده است. در ایران همایون شجریان پشتوانه بزرگی برای من بوده و فکر می‌کنم نتیجه آن قابل قبول بوده است.

پورناظری بیان کرد: ما سعی کردیم این غنیمت و کنج هنری (موسیقی ایرانی نه صرفا دستگاهی) را به شکلی ارائه کنیم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

حس کردیم هجمه‌ها زیاد است اما حس کردیم باید این کار را انجام بدهیم. من ویدیوهای زیادی از کودکان دیدم که این آثار را زمزمه می‌کنند که برای ما بهترین دستاورد است. فکر می‌کنم ظرفیت‌های جالبی ایجاد شد.

او اضافه کرد: ما کنسرت نمایش سی را داشتیم که از نظر مخاطب خودمان تجربه چنین چیزی را نداشتیم. ده روزش برای من هزار روز گذشت. تا دقایق آخر به ما سخت گذشت اما راهی را باز کرد.

سعادت‌ نداشتیم امسال دوباره کنسرت سی را روی صحنه ببریم اما تجربه‌هایی در این زمینه اتفاق افتاد که برای ما جای خوشحالی است.

این آهنگساز اظهار کرد: از سویی کنسرت سی امنیتی ایجاد کرد، ۱۲۰ هزار نفر به کاخ سعدآباد آمدند. گام‌هایی برداشت که دستاورد بزرگی است. تمام هنر و سالن‌های دیگر می‌توانند از آن منتفع شوند که این تمام آرزوی ماست.

او در ادامه گفت: امیدوارم این روزگار هر چه زودتر خوشرنگ‌تر شود و «ایران من» دل شما را خوش‌تر کند. آلبومی که به شکل سی‌دی عرضه می‌شود هیچ انتفاعی ندارد چون کپی‌رایت نداریم اما این اثر عشق ما به شماست. قرار است به شکل نوینی عرضه شود که بدانیم چند تیراژ داریم.

پورناظری همچنین اظهار کرد: برادرم تهمورس خیلی ما را حمایت کرد و می‌خواهم از او تشکر کنم. من سال ۷۷ که ۱۵ سالم بود با گروه شمس روی صحنه آمدم که همایون جان در آن اجرا افتخار داد در کنار ما بود. من توانستم از موهبت و لطف استاد شجریان بهره‌مند شوم.

همه امیداریم هر چه زودتر بتوانیم ایشان را در کنار خودمان داشته باشیم. پشتوانه‌ای مانند ایشان در این روزها برای ما خیلی کارساز است. این برای من سعادت بود زیرا خیلی از استاد شجریان، پدرم، برادرم و همایون شجریان آموختم.

او گفت: در این سال‌ها خیلی کتک خوردیم اما همایون کنار من بود امیدوارم سال‌های سال بتواند برای موسیقی ایران پرچم‌داری کند.

سپس همایون شجریان در سخنانی گفت: دلنیا آرام خواننده خیلی خوبی است و مطابق استانداردهای جهانی آواز می‌خواند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر وسواس‌های سهراب درباره این آلبوم می‌توانست وجود داشته باشد. در کنار سهراب و تهمورس بودن تجربه شیرینی بود. امیدوارم در آینده تجربه‌های متفاوتی داشته باشیم.

او ادامه داد: در این آلبوم از نوازندگان ارمنی و ترک استفاده شده که ریشه‌های زیادی با هم داریم. در کنسرت سی که این آلبوم ترکیبی از کنسرت سی و کنسرت ایران من است.

من آواز «من کجا باران کجا» را بر اساس آواز استاد کریمخانی تنظیم کردم. چندین سال قبل که صدای او را شنیدم مبهوت شدم و کارهای او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند.

شجریان ادامه داد: در ادامه استاد محمد اصفهانی وقتی ارادت من را متوجه شدند خاطره‌ای تعریف کرد از سال‌ها قبل که در شرکت ما همراه با استاد کریمخانی ملاقاتی با پدرم داشتند.

پدر، استاد کریمخانی را نمی‌شناختند، پدر گفت وقتی او می‌خواند تمام شیشه‌های اتاق می‌لرزید. پدر می‌گوید در سبک اوج‌خوانی باید شکلی باشد که شنونده احساس ضعف نکند و این در صدای کریمخانی مشهود است و من دوست دارم این قطعه را به ایشان تقدیم کنم.

این خواننده در ادامه توضیح داد: قطعه «خوب شد» در این آلبوم است که تنها قطعه‌ای بود که در کنسرت، قطعه مورد علاقه مردم شد و دست به دست چرخید. بر عکس آواز قبلی است و فقط یک قسمت اوج دارد. دو قطعه دیگر بر اساس سبک و شیوه زندگی پرویز مشکاتیان ساخته شده است.

شجریان اظهار کرد: قطعه ایران من سه بخش دارد بخشی تصنیف میهنی است که خواننده باید خودش را وفق بدهد در بخشی پر احساس می‌شود و بخشی با اثر مرغ سحر پیوند می‌خورد.

او همچنین گفت: درباره پیشنهاد کنسرت رایگان خیابانی که پیگرش بودم و هستم، باید بگویم همچنان پیگیرم آقای ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) نیز پیگیر هستند. شهرداری نیز چه کتبا چه شفاها مراحل پیگیری را طی کرده است.

چنانچه شرایط فراهم شود تمام و کمال برای این اجرا در تهران در خدمت‌تان هستم و شروع این کنسرت را از تهران خواهیم داشت.

شجریان بیان کرد: وقتی پا به صحنه می‌گذارم محال است یاد پدرم نباشد.

همچنین برای این آلبوم یک‌ تمبر باطل شد. افرادی که تمایل به خرید این آلبوم دارند، می‌توانند از طریق یک سامانه نسبت به این کار اقدام کرده و آلبوم را پیش‌خرید کنند. این اثر ۱۲ شهریور به خانه هر یک از خریداران پست خواهد شد و یک تکه از تمبری که در این مراسم باطل شد، همراه آن خواهد بود.

بخش پایانی این مراسم اجرای زنده قطعه «ایران من» بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج