جاباما
۷۶۰۴۱۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ساری و سخت‌ترین شغل فعلی در دنیای فوتبال

 ساری کار سختی زیرنظر رومن آبراموویچ در چلسی دارد.

وبسایت نود: هفته گذشته وقتی مائوریسیو ساری گفت؛ شاید دو یا سه ماه زمان نیاز باشد تا چلسی فوتبالی را بازی کند که او می خواهد، واکنش بلادرنگ به این صحبت او، بالا بردن ابرو و گفتن این جمله بود: "برو که موفق باشی."

به هر صورت قابل کتمان نیست که چلسی باشگاهی نیست که به صبر و پایبند ماندن - در داخل و خارج از زمین - شهره باشد. و با این تفاسیر، مائوریسیو ساری اکنون سخت ترین شغل را در دنیای فوتبال دارد.

در طی ۱۵ سال حضور رومن آبراموویچ در استمفوردبریج، چلسی نه سرمربی داشته است (اگر ژوزه مورینیو را دو بار حساب کنیم) و ۵ سرمربی موقت هم داشته است (اگر هیدینک را دو بار حساب کنیم). در این میان کسانی بودند مثل اسکولاری که فقط ۳۶ بازی روی نیمکت چلسی دوام آورد یا ویاش بواش که فقط ۴۰ بازی سرمربی آبی های لندن بود. دی متیوی ایتالیایی ۲۱ بازی بعد از فتح لیگ قهرمانان با چلسی، از این تیم اخراج شد. آنچلوتی بعد از دبل در لیگ و حذفی، یک فصل بعد از چلسی کنار گذاشته شد.

ساری و سخت‌ترین شغل فعلی در دنیای فوتبال

در دوران حکمرانی آبراموویچ تقریباً این روند را شاهد بوده ایم؛ مربی یا باید تیمش را در همان فصل اول در کورس قهرمانی نگاه دارد و یا در غیر این صورت آخر فصل را نخواهد دید. با این مبنا، کار ساری در همین ابتدای کار بسیار سخت جلوه می کند. برندن راجرز مربی سابق چلسی در یکی از اظهارنظرهای جالبش مربیگری را این گونه توصیف می کند: «مربیگری همچون تلاش برای ساختن یک هواپیما در حین پرواز است!» این نقل قول به نظر در مورد ساری و چلسی خیلی کاربردی است.

اما شاید چلسی باید دیدگاهش را در این مورد خاص عوض کند. در واقع چاره ای جز این هم ندارند. چرا که بخشی از مشکلات احتمالی فعلی ساخته و پرداخته خود باشگاه است. کونته در حالی فصل قبل را به پایان رساند که در میان برخی اعضای بالادستی باشگاه و همینطور چند بازیکن تیم از جایگاه خوبی برخوردار نبود و رابطه میان او و چندین نفر در باشگاه خراب شده بود.

اگرچه خیلی ها تصور می کردند او خیلی زودتر از کار برکنار می شود و جدایی او حتی به نظر می رسید ولی در نهایت چلسی ۱۳ جولای به صورت رسمی او را کنار گذاشت، آن هم در شرایطی که او حتی برای فصل جدید هم به تمرینات پیش فصل رفته بود.

ساری و سخت‌ترین شغل فعلی در دنیای فوتبال

معرفی رسمی ساری به عنوان سرمربی جدید، یک روز بعد صورت گرفت، اما این اتفاق تنها ۵ روز پیش از عزیمت تیم به استرالیا برای تور پیش فصل بود و ۲۴ روز قبل از مسابقه در جام خیریه مقابل منچسترسیتی. موضوعی که مورد توجه ساری هم بود و بعد از شکست مقابل سیتی گفت: « من تنها سه هفته است که اینجا هستم، هنوز شش بازیکن تیم را اصلاً ندیده ام.»

به نظر نمی رسید او در حال شکایت کردن یا غر زدن است، چرا که واقعاً هم حق با او بود.

از ساری خواسته شده تا به عنوان حداقل ترین خواسته، تیم را به لیگ قهرمانان بازگرداند و سبک بازی چلسی را بهبود ببخشد. اما کار ساری از همان ابتدا با سختی هایی مواجه شد، او علاوه بر آن که چندین بازیکن تیمش را به دلیل حضور در جام جهانی دیرتر در اختیار گرفت، مجبور شد برای جانشینی کورتوا که یک روز پیش از شروع لیگ، چلسی را ترک کرد، برای خرید دروازه بان جدید اقدام کند.

ساری که خودش را در دسته های پایین فوتبال ایتالیا بالا کشید، در این کشور به فردی شهره بود که با هر آنچه در اختیارش است، می تواند سر کند و نتیجه خوبی بگیرد. اما قطعاً بین شغل فعلی او و مربیگری در سری سی ایتالیا تفاوت است. حتی در ناپولی هم، توقعات مثل انتظارات کنونی در چلسی نبود و نیست. این موضوع تازه پیش از آن است که به این مقوله بپردازیم که آیا اصلاً ساری فرد مناسبی برای این شغل است یا خیر؟

ساری و سخت‌ترین شغل فعلی در دنیای فوتبال

تیم ناپولی او زیبا بازی میکرد، تیمی با طراوت، با پاس هایی کوتاه و سریع، پرسینگ زیاد در جلوی زمین و برندگی در یک سوم هجومی. اگرچه از این منظر قابل درک است که چرا چلسی شیفته فلسفه ساری شده ولی او هرگز در دوران مربیگری خود یک جام بزرگ را فتح نکرده است، حتی فصل پیش هم که به نظر می رسید بالاخره آن ها مچ یوونتوس را می خوابانند، در نهایت جنگ قهرمانی را باختند. از این منظر عجیب است که چلسی روی به چنین مربی ای آورده است، آن هم آبراموویچ که برای فتح جام کم طاقت است. این قمار بزرگی برای چلسی و ساری است.

اما با همه این تفاسیر، ساری و چلسی تابستان بدی هم پشت سر نگذاشتند، چلسی برای مربی جدیدش کم خرج نکرد. آن ها برای خرید کپای جوان، رکورد پرداختی برای یک دروازه بان در دنیای فوتبال را شکستند. جورجینیوی را هرطور شده از چنگال سیتی بیرون کشیدند تا او دوباره با ساری همکاری کند و البته نمی توان گفت که ماندن هازارد، خود یک موفقیت بزرگ می باشد. شروع آن ها هم در لیگ برتر خوب بود و در هفته نخست به یک برتری قاطع رسیدند.

ساری و سخت‌ترین شغل فعلی در دنیای فوتبال

در هر حال، باید به ساری خوش آمد گفت. او حالا باید تیمی را بسازد که نه تنها فوتبال خوبی را به نمایش می گذارد (کاری که در ناپولی با بازیکنانی به مراتب در سطح پایین تر انجام داده بود) بلکه بتواند در کورس قهرمانی با ۵ تیم دیگر رقابت کند. البته که نتیجه ای خوب در لیگ اروپا هم می تواند راهگشا برای او و تیمش باشد.

بازی روز شنبه مقابل آرسنال، می تواند جالب باشد. جالب از این منظر که تقابل دو تیم با دو مربی جدید در دوران گذار است. این اولین چالش جدی ساری در چلسی است، اولین از تعداد زیادی که پیش روی خود خواهد دید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج