جاباما
۷۶۰۴۴۱
۳۱ نظر
۵۰۱۰
۳۱ نظر
۵۰۱۰
پ

تهدید رئیس جمهور در تجمع اعتراضی قم

همزمان با روی کارآمدن حسن روحانی در دولت یازدهم فضای انتقاد بار دیگر در کشور احیا شده و اصناف، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی از هر فرصتی برای بیان انتقادات خود نسبت به مسوولان و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت استفاده می‌کنند.

روزنامه اعتماد: همزمان با روی کارآمدن حسن روحانی در دولت یازدهم فضای انتقاد بار دیگر در کشور احیا شده و اصناف، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی از هر فرصتی برای بیان انتقادات خود نسبت به مسوولان و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت استفاده می‌کنند.

فضایی که از سال ٨٤ به واسطه روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم به دست فراموشی سپرده شد، اما با روی کارآمدن دولت اعتدال و سعه صدر رییس‌جمهور منتقدان باردیگر فرصت عرض اندام پیدا کردند. این انتقادات با آغاز به کار دولت دوازدهم شیب تند‌تری به خود گرفت تا جایی که توپخانه رسانه‌های منتقد دولت روزی نیست تیتر و گزارشی علیه دولت نزنند؛ اتفاقی که در زمان دولت‌های نهم و دهم برای رسانه‌های اصلاح‌طلب شبیه به رویا بود.

دامنه انتقادات روز پنجشنبه هفته گذشته به شهر قم، حوزه علمیه و طلاب رسید. طلاب قم با برگزاری تجمع و در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار‌هایی نسبت به دولت و وقوع فساد در کشور واکنش نشان دادند. تجمع‌کنندگان با سردادن شعار‌هایی از جمله «حوزویان بیدارند از مفسدان بیزارند»، «امت ما بیدارند از مفسدان بیزارند» و «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» اعتراض خود را به برخی مسوولان که نسبت به عدالت اقتصادی در کشور بی‌اعتنا هستند اعلام کردند.

سخنران این تجمع رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. پورازغدی در این مراسم با بیان اینکه حوزه و روحانیت همواره یکپارچه در کنار مردم ایستاده است، گفت: «طلاب که در زمان جنگ تحمیلی با حضور گسترده در جبهه‌های حق علیه باطل پیشرو بودند، امروز نیز از وضعیت اقتصادی و بی‌کفایتی برخی مسوولان ناراضی‌اند و در کنار مردم کم‌درآمد ایستاده‌اند.»

وی به نامه اخیر رییس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل دادگاه‌های خاص مفسدان اقتصادی افزود: قوه قضاییه باید ضربه اصلی را به مفسدان داخلی وارد کند که به مردم در این شرایط بد اقتصادی خیانت می‌کنند.

متاسفانه برخی هنوز چشم به خارج از کشور دارند و اعتقادی به ملت و ظرفیت‌های داخلی ندارند، در حالی که ما اقتصاد برجامی و مذاکره با امریکا را تجربه کردیم و ضرر و زیان‌های ناشی از آن را که بیشتر شدن توطئه امریکایی‌ها بود، دیدیم. وی برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های داخلی و به کار گرفتن مدیران لایق و با انگیزه در امور اقتصادی را موجب پیشرفت کشور و خنثی شدن تحریم‌های اقتصادی دشمنان دانست و گفت: نباید اقتصادمان طوری باشد که با سخنرانی یک مردک به نام ترامپ دچار نوسان شود.

انتشار تصاویری از تجمع طلاب در خبرگزاری‌های رسمی حاشیه‌ها و واکنش‌هایی در فضای مجازی به همراه داشت. در پایان این مراسم یکی از طلاب با به آتش کشیدن نمادین یک اسکناس ١٠٠دلاری، تلاش داشت اعتراض خود نسبت به افزایش قیمت ارز را به تصویر بکشد.

حجت‌الاسلام احمدی طلبه معترض با آتش زدن این ١٠٠ دلار گفت: با این حرکت می‌خواهم به مسوولان بگویم، چرا با وجود منویات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی، چشم به خارج کشور دوختند و منتظرند امریکایی‌ها برای اقتصاد کشور ما تصمیم‌گیری کنند.

اما آتش زدن اسکناس ١٠٠دلاری توسط این طلبه جوان از آن جهت نمادین بود که این طلبه با چاپ عکس اسکناس ١٠٠ دلاری روی یک کاغذ به جای آتش زدن اسکناس اصلی، یک کاغذ چاپی را به آتش کشید که این اقدام نمادین مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت. آتش زدن دلار از ترکیه شروع شد.

مردم ترکیه وقتی شاهد کاهش ارزش پول ملی خود در برابر دلارشدند، با به آتش کشیدن اسکناس‌های دلار خود نسبت به کاهش ارزش پول ملی اعتراض خود را نشان دادند. اما این تنها اقدام مردم ترکیه در شرایط بحرانی نبود؛ دولت ترکیه از مردم این کشور خواست تا با ارایه ارز‌های خانگی خود به صرافی‌ها دولت را در کنترل این بحران همراهی کنند.

اتفاق مشابه در ایران نیز رخ داد و در روز‌های نخستی که قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفت دولت از مردم خواست تا در حل این بحران به کمک دولت بیایند، اما این اتفاق آنطور که باید در ایران رخ نداد. اما حاشیه اصلی این تجمع مربوط به عکس یک پلاکارد در دستان یک طلبه بود. در این تصویر یک طلبه جوان پلاکاردی با شعاری بسیار عجیب در دست داشت. روی این پلاکارد نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت».

مقصود از این شعار معمای پیچیده‌ای نیست که نتوان منظور آن را متوجه شد، اما سوال این است، در شرایط کنونی که تمامی مسوولان کشور بر حمایت از دولت تاکید دارند استفاده از چنین شعار‌هایی چه معنایی می‌دهد؟ در این شعار مقصود از فردی که شعارش مذاکره عنوان شده، حسن روحانی رییس‌جمهور قانونی ایران است، اما نکته مهم این پلاکارد مصرع دوم شعار است؛ جایی که عنوان شده استخر فرح در انتظار رییس‌جمهور است و سرگذشتی شبیه به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

در روز‌های نخستین فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رسانه‌های بیگانه تلاش داشتند فوت مرحوم هاشمی را مشکوک جلوه دهند و سناریو‌هایی در این باره مطرح کردند. سناریو‌هایی که خالی از واقعیت بود، اما متاسفانه این پلاکارد در راستای همان سناریو‌ها طراحی شده و طراح آن به عواقب این موضوع فکر نکرده است.

انتظار تفکر از طراح این پلاکارد کار دشواری است زیرا او حتی نمی‌داند استخری که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آن رحلت کرد، مربوط به فرح نبوده و صرفا برای آنکه قافیه شعار خود را تکمیل کند چنین شعاری ساخته است. مرحوم رفسنجانی در استخری فوت کردند که پس از انقلاب ساخته شد و محل آن متعلق به لیلا امامی همسر امیر‌عباس هویدا بود نه فرح پهلوی.

قسمت مهم ماجرا نوشته ریز روی دسته پلاکارد بود. اگر روی عکس منتشر‌شده زوم کرده و دقت کنید متوجه نوشته‌ای می‌شوید که از دید کاربران فضای مجازی دور نماند.

روی دسته پلاکارد نوشته شده بود: «لطفا تابلو‌ها را پس از پایان مراسم تحویل دهید.» این جمله حاکی از وجود یک ستاد یا شورای هماهنگی برای برگزاری این تجمع است حال سوال آن است که چه کسانی این تجمع را هماهنگ و شعار‌های آن را طراحی کرده‌اند؟ آیا سردادن شعار و در دست گرفتن پلاکارد‌هایی از این دست آب ریختن به آسیاب دشمن نیست؟

در شرایطی که مقام معظم رهبری گفته‌اند آن‌ها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند، سردادن چنین شعار‌هایی چه پیامی دارد؟ بیش از یک سال از درگذشت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گذشته و همچنان رسانه‌های بیگانه تلاش دارند تا مرگ او را مشکوک جلوه دهند، آیا تهدید رییس‌جمهور به وقوع اتفاقی در استخر صحه گذاشتن بر این ادعای کذب نیست؟

کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همدلی نیازمند است، اما عده‌ای بر‌خلاف این موضوع در حال حرکت بوده و با سوءاستفاده از گشایش‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین سوءاستفاده از حق اعتراض سعی در بازی در زمین دشمن و تخریب دولت دارند.

اگر دولتی نزدیک به جریان اصولگرایی بر مسند امور قرار داشت و افرادی از طرف جریان اصلاحات و اعتدال چنین مواضعی اتخاذ می‌کردند چه برخوردی با آن‌ها صورت می‌گرفت؟ پاسخ روشن است زیرا تجربه ٨ ساله دولت‌های نهم و دهم واکنش‌های احتمالی به این اتفاق را به وضوح به تصویر می‌کشد. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که آیا نهاد‌های نظارتی به اتفاقات قم ورود می‌کنند یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی جرات می کند بگه چرااین کارراکردید هرکس هم بگه استخرجاشه. اوناازمابهترانند

    • بدون نام

      بی اذن امام امت نباید کاری کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امت امت نکن حواستو جمع کن با ملت خودتو درگیر جیره خوری نکن

    • بدون نام

      از لار فارس هستم چرا بعضیها از صحبتهایی که واقعیت دارد هراس دارند معلوم شد که اینها همه باهم همدست هستند درود بر روحانیون قم که بیدار هستند و حرف دل مردم بازگو میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من لار بودم دانشجوها از دطت این لاریها شب و روز ندارند از بس مردم آزارند .

      • بدون نام

        ملت ادم کش نیست

      • بدون نام

        مردم لار آدمهای دانا وباسوادی هستند تعجب می کن از نظرتون

    • انصاف

      باروی کار آمدن این دولت انتقاد باب شد واقعا"؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی در زمان دکتر احمدی نژاد نبود!!!!؟ ولی با آمدن این دولت کار کردن فراموش شد چیزی که با آمدن دولت نهم ودهم دیده شد...سایت بهترین ها شرافت رو با این تحلیل هات به آتش کشیدی...برات متاسفم بی.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعیت همیشه تلخ است ...برای خودت متاسف باش

      • بدون نام

        دولتی که کار نکند و خرابکاری نکند بهتر از دولتی است که کار کند ولی خرابکاری کند. یکی از علت های مهم تحریم ها حاصل افراطگری های دولت قبل بود

    • بدون نام

      این دولت خوب است ، گرانی و تورم نداریم ، کسی هم نکشته اند ، زندگی پر نشاطی داریم ، استخر هم داریم...

    • قلی

      یعنی همه را بیخیال ...خود جوش بودنش خیلی حال داد.

    • حسین

      تمامی راهپیمایی های بزرگ با هماهنگی دستگاهها بی صورت می گیرد این اولین بار نیست وقابل کتمان هم نیست ومسئه نبود برخورد هم همین هماهنگ شده را اثبات می‌کند

    • سعیده

      جالبه که همینهایی هم که در دولت هستند از خروجی های همین حوزه های علمیه هستن. ...

    • محمد

      در اين متن من چیزی از تهدید رئیس جمهور ندیدم. شما چطور؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • وانک لاعلاخلق عظیم

        ههههههااها استخر فرح حداقل بهتر بود مسلمان بود ولی هویدا مسلمان نیست یهودی بود

    • علي

      اين تحليلگر هم از همان دست اولهاي اصلاح طلب است . اعتراضات رهبري به دولت و مسئولان را نمي شنود فقط حمايت ايشان از دولت را مطرح ميكند . بارها رهبري گفته اند مذاكره بي نتيجه است حتي در آخرين سخنراني اول ذيحجه به صراحت فرمودند كه مذاكره با آمريكا اشتباه بود . ولي هنوز هم برخي از مسئولين بي مسئوليت از رو نمي روند و مذاكره و تعامل و رفع حصر را عنوان مي كنند .

    • جواد

      سعه صدر رييس جمهور
      اين رو خوب اومدي
      رييس جمهور اين همه سعه صدر داشت و اين همه منتقدين رو به فحش و ناسزا كشيد اگه سعه صدر نداشت چه ميكرد
      خدا به مارحم كرد

    • بدون نام

      مگر باز هم از خودشان جرات کنند درد مردم را عنوان کنند وگرنه بقیه اگر حرفی بزنند منافق هستند بهر حال از اینکه به فکر مردم بودند جای تشکر دارد.

    • نیلوفر

      استخر...............سکوت

    • بدون نام

      ای بابا روحانی فقط میتونه روحانی رو مجبور کنه شاید کار کنه خفففففففففففففففففففففه شدیم ما جسمانیها روحانیهاکاری کنیین

    • بی مام

      کار بر ۹ !۷ خیلی ساده ای

    • بدون نام

      بخدا هر انسان عاقلی با اینگونه ادبیات که دولت هر چه بی کفایتی خود را به پای دولت نهم ودهم می اندازد بس کنید مردم بیچاره کردین به پاس زحمات احمدی نزاد که مبلغی به عنوان یارانه پرداخت کرد بازم خوبهبفرمایید شما به سرمردم چه گلی زدید جز نکبتی وبیچارگی رهبرم روش نمیشه والا ایشان هم دلش از دست دولت خونه

    • بدون نام

      همه چیز تقصیر امریکاست.

    • بدون نام

      همه چیز تقصیر امریکاست.

    • گوشنه

      چرا به طلاب مجوز اعتراض میدن ولی به مردم عادی نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول از همه تيتر با مهتوا فرق داشت و تهديدي نديديم، بعدشم اگه مردم کوچه بازار بودن بجرم اغتشاش کتک ميخوردن و دستگير ميشدن، يک سوال دارم براي اعتراض به مشکلات اقتصادي از کجا بايد مجوز گرفت،،،،!!??????!!.

    • علی

      سلام نمیدونیم چی رو از اینا باور کنیم، گوش به فرمان رهبری بودن رو یا تهدید دولت رو....

    • بدون نام

      دستشون درد نکنه ... شاید برسه به خودش بیاد

      پاسخ ها

      • فرید

        خود رهبری از عملکرد مسئولین خجالت میکشه چون میبینه دور و بریهاش دارند خیانت میکنند

    • محمد هادی

      سلام ریس جمهور،من دیگه از زندگی سیر شدم توی ۳۰سالگی چون ،نه مدرک لیسانس و کارت پایان خدمت بدردم نخورد،بیکار شدم پول نان هم ندارم، چند روز با این وضع اقتصاد و گرانی مصالح کارگری هم نیست،نه دیگه آرزو ازدواج دارم نه خانه و ماشین دار شدن،فقط کمکم کن شاغلم بشم یا بیشتر از این گرسنگی نکشم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج