۷۶۰۸۳۷
۲۵ نظر
۵۰۰۶
۲۵ نظر
۵۰۰۶
پ

حاجی دلیگانی: قدرت خرید مردم کم شده است

دو نماینده اصلاح طلب و اصولگرای مجلس شورای اسلامی پیرامون اوضاع اقتصادی کشور با یکدیگر مناظره کردند.

خبرگزاری فارس: حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین شهر در مناظره ای با محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب تهران اظهار داشت: تاکنون طرح سؤال از رئیس جمهور طی پنج نوبت مطرح شده و هر بار با کاهش امضاهای نمایندگان از حد نصاب افتاده است.

وی افزود: یکی از این سؤالات در خصوص وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری بود که ۲۰ میلیون نفر از اعضای خانواده‌های ایرانی را نگران خود ساخته که تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان از خط اعتباری خزانه بانک ملی برای بازپرداخت سپرده‌های مردم اختصاص داده شده است که هرچند قسمت عمده‌ای از آن باقی است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: سؤال کنونی از رئیس جمهور با پنج محور اقتصادی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

حاجی دلیگانی ضمن تشریح محورهای سؤال از رئیس جمهور گفت: هر روز چندین واحد صنعتی در کشور تعطیل می‌شود و تعداد زیادی به رقم بیکاران اضافه می‌شود.

در حالیکه رئیس جمهور در آخرین مصاحبه خود عنوان کرد که ما نه تنها تعدیل نیرو در واحدهای اقتصادی نداریم بلکه افرادی هم که بیکار شدند نیز به سمت کار خود باز خواهند گشت اما در واقع اینها اظهارات خلاف واقع است.

حاجی دلیگانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بهترین نتیجه اینکه سؤال از رئیس جمهور می‌تواند داشت باشد، «شفاف‌سازی» است که برای مردم مثمن ثمر خواهد بود. چرا که مواردی که برای سؤال از رئیس جمهور مطرح می‌شود تمامی علنی خواهد بود.

در ادامه نیز حاجی دلیگانی این سوال را پرسید که آیا موضوع معیشت مردم امر جزئی است که وکیلی به این سوال پاسخ منفی داد.

حاجی دلیگانی در ادامه گفت: همه می‌دانیم که امروز قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، آیا سوال درباره خیل بیکاران جزئی است. اینکه در خیلی از شهرها بیکاری افزایش پیدا کرده آیا جزئی است.

وی افزود:‌ دولت روحانی سه سال و نیم فرصت داشت که موضوع موسسات را سامان داده و مدیریت کنند اما عرضه نداشت تا موسسات را به اینجا رساند.

اگر دیگران را مقصر بدانیم قطعا ممکن است که راجع به هر موضوعی ماهم مقصر باشیم ولی سوال پیش می‌آید که آیا گزارشی از مقصر بودن دیگران توسط رئیس جمهور و دولت‌های یازدهم و دوازدهم به جایی داده شده است.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی یادآور شد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در ۱۳ محور دنبال کردیم که هشت ماه طول کشید در کمیسیون مطرح شود.

در بار آخر آقای سیف نزدیک به ۱۰ بار التماس کرد این کار نشود. چرا آقای سیف ناراحت و مخالف تفحص بود. یکی از محورهای ما موضوع موسسات بود.

باید ریشه این مسائل مشخص شود. ما بحثی نداریم، باید با گذشتگان نیز برخورد صورت گیرد اما آیا قبول ندارید یکی از علل ایجاد وضع موجود رشد نقدینگی یا همان پول پرقدرت است.

وی با طرح این پرسش که آیا روحانی در سال ۹۲ با این میزان نقدینگی دولت را تحویل گرفت، افزود: دولت چه اقدامی در کنترل نقدینگی کرده است. مگر گفته می‌شود که میزان نقدینگی کشور ۱.۶ تریلیون تومان است. این یعنی در مدت پنج سال نقدینگی چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

آن زمان که آقای رئیس جمهور در مجمع بودند با همکاری آقای نوبخت، ترکان و نهاوندیان کتابی را نوشتند که در آن گفته شده باید اقتصاد کشور طبق نئولیبرال‌ها اداره شود. این اعتقاد آقایان است، حال اینکه همه اقتصاددانان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا تاکید داشتند که با ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توان تصمیمات خوبی برای کشور گرفت اما آیا دولت بر این اساس و این مکتب اقتصاد کشور را اداره می‌کند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد:‌ ما از رئیس جمهور می‌خواهیم همه چیز را بگوید و موضوع ناگفته‌ای را نگذارد که بماند. چرا مردم را تهدید به گفتن می‌کنید.

مردم نگران دانستن نیستند ما هم نگران نمی‌شویم. هیچ اشکالی وجود ندارد ولی شفاف توضیح دهند که قرار بود ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کرده و یا موضوع قاچاق را سامان دهند اما چه شد؟

وی در مورد سوال پیرامون برجام از رئیس جمهور گفت: مگر نه اینکه الزامات ۹ گانه به مثابه قانون است. در بند اول آن به صراحت گفته شده که تضمین کتبی از طرف مقابل گرفته شود. چرا نگرفتید؟ مگر در ماده ۳ مصوبه مجلس نیامد که در صورت بد عهدی چه کارهایی صورت گیرد.

اقدام متقابل یعنی گام در مقابل گام طرف دیگر ولی ما چه کردیم. چرا یکباره سقف تعهدات را ما انجام دادیم اما طرف مقابل کف تعهدات را انجام نداد. چرا برخی خطوط قرمز رعایت نشد. چرا نماینده رئیس جمهور در مذاکرات با آرنج به پهلوی آقای ظریف زد و گفت که هر چه زودتر مذاکرات را تمام کن تا برویم.

وی افزود: من از آقای ظریف سوالی مطرح کردم که در مرحله طرح در کمیسیون است مبنی بر اینکه اگر زورتان بر مذاکرات نرسید چرا به مردم نگفتید و یا حداقل در جلسات غیرعلنی مجلس بیان نکردید تا تدبیری برای مذاکرات انجام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تا بحال کجا بودی نمایند خواب مرف بی درد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم اصلاح طلب هم اصولگرا هر دوتون را خدا لعنت کنه به قعر جهنم بندازتتون اینقدر مردم را خون به جگر کردین

    • بدون نام

      غیب گفتی؟؟؟

    • بدون نام

      تازه فهمیدی؟

    • AAAAA

      هر روز میام میگن قدرت خرید مردم کم شده است .خوب شما مسئولان بی مسعولیت چه کار کردین .دولت روحانی همه مرفه هستن برای آنها مهم نیست چه بلائی سر مردم میاد اختلاس گران ومحتکرها را هم که دیدید همه از مرفهین هستن امروز به داد مردم برسید فردا دیر است.

    • بدون نام

      کلاه تون را بندازید بالا وقتی نماینده بی لیاقتی مثل شماکارت فقط پاچه خواری خجالت بکشید کشور بخاک سیاه نشسته تازه شما حرف قدرت خرید میزنی

    • بدون نام

      حاجی سلام مثل اینکه جدیدا از غار اومدی بیرون .چه خبر از اونجا .برق غار که قطع نمیشد

    • بدون نام

      حاجی سلام مثل اینکه جدیدا از غار اومدی بیرون .چه خبر از اونجا .برق غار که قطع نمیشد

    • بدون نام

      فدای سرتون قدرت خرید شما که کاهش پیدا نکرده، پولدارتر هم شدین خدا روشکر

    • مردم

      حرفهای تکراری.اه تا کی

    • بدون نام

      سلام آفای حاجی دلیکانی بعد چندماه تورم وگرانی شما تازه متوجه شدی قدرت خرید مردم کم شده خدا را شکر یک نفر متوجه شد وضع اقتصادی مردم خراب است

    • رحمت شیراوند

      نه بابا کی متوجه شدی که قدرت خرید مردم آمده پائین چقدر باهوشی

    • بدون نام

      خدالعنت کند دولت کذابان که بخون وپول وآبروی مردم بازی کرد و کشور ونظام مقدس اسلامی را لکه دار کرد

    • بدون نام

      حاجی چه کشف خفنی کردی آخه زن خراب این نیاز به توضیح داره مادر قحبه

    • بدون نام

      مردم اکثرمردم قدرت خریدی ندارندکه کم شودکسی که نان راازنانوانسبه می بردقدرت خریدداردکه کم شود

    • بدون نام

      نه بابا

    • للولولطیف

      بس کنید دیگر... همه فقط اینو میگن پس کی مسوله...

    • سعید

      جدا خوب شد گفتی

    • کدخدا دیرزمانیست که دیوانه شده است

      مگه مسولین خبر دارن ما مردم چی میکشیم مسولی که ارتباط نداره با مردم چی میدونه چی بگم که باده هواس

    • بدون نام

      بیچاره مردم
      بدبخت مردم

    • بدون نام

      خذا ازتون نگذره ملت را بیچاره کردین تازه یادش افتاده قدرت خرید مردم کم شده

    • بدون نام

      به لطف و درایت مسئولین مملکت
      سایه همه چیز از سر مردم دارد کم میشود

    • کمال

      احسنت ! احسنت !
      نمایندگان مردم ؟ یا نمایندگان نظام ؟

    • ناشناس....

      ... انگار اگه موفق بشن از روحانی چندتا سوال بپرسن قله قاف رو فتح کردن گیرم پرسیدین اوضاع مردم خوب میشه گیر چه ادمهایی افتادیم

    • کارمند

      خوبه گفتی چون هیچکس متوجه نشده بود
      فقط بلدید شعار بدهیدو اراجیف سرهم کنید آنهم بخاطر دیده شدن هیچ کدام بلد نیستید کاری برای حل این مشکل بکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج