۷۶۰۹۹۸
۱۶ نظر
۵۰۰۶
۱۶ نظر
۵۰۰۶
پ

تاثیر گرانی سکه بر افزایش زندانیان مهریه

تورم قیمت سکه در ماه‌های اخیر، تورم محکومان مالی مهریه و افزایش جمعیت کیفری را به دنبال داشته است.

روزنامه قانون نوشت: تورم قیمت سکه در ماه‌های اخیر، تورم محکومان مالی مهریه و افزایش جمعیت کیفری را به دنبال داشته است.

این موضوع را سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور می گوید و همچنین معتقد است لازم است برای خروج از این مشکل با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نمایندگان مجلس اقداماتی انجام گیرد تا مقدمات آزادی بسیاری از افرادی که تنها به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه در زندان‌ هستند، مهیا شود.

افزایش ناگهانی قیمت سکه در ماه‌های اخیر نه تنها تاثیر منفی بر زندگی و معیشت مردم داشته است بلکه افزایش میزان جمعیت کیفری زندان‌ها به ویژه محکومان مالی مهریه یا شاید نفقه را به دنبال داشته است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر سیاست قوه قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری بوده و مسئولان قضایی همراه تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از ورود افراد به زندان‌ها یا استفاده از مجازات های جایگزین انجام داده‌اند که برداشته شدن جنبه کیفری از تعداد ۱۱۰ سکه نیزمی توان یکی از دستاورهای مهم ستاد دیه برای کاهش محکومان مالی مهریه دانست. محکومانی که نه به دلیل ارتکاب جرم بلکه تنها به علت عدم ملائت مالی مجبور به تحمل زندان هستند.

اما نکته مهم دیگر اینکه در این سال‌ها در مورد محکومان مهریه بیشتر سخن به میان آمده در حالی که محکومان نفقه نیز جمعیت بالایی از محکومان مالی را به خود اختصاص داده به طوری که به گفته جولایی محکومان نفقه در رتبه سوم محکومان مالی قرار دارند که آمار قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور، نوسانات بازار، بیکاری و مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین عوامل در افزایش تعداد محکومان نفقه می‌داند و در این زمینه می‌گوید: بسیاری از استان‌ها آمار بالایی از محکومان نفقه را دارند. برای مثال، در خوزستان ۲۲ نفر، خراسان شمالی ۲۴ ،تهران ۲۴ نفر و در مجموع نیز ۲۴۵ نفر بابت عدم پرداخت نفقه در زندان به سر می‌برند.

سیداسدالله جولایی در پاسخ به این سوال که در مورد تعیین میزان نفقه چه عواملی درنظر گرفته می‌شود و قضات در این زمینه چه معیارهایی را مدنظر قرار می‌دهند، توضیح داد: در مورد میزان نفقه معیار خاص و ثابتی وجود ندارد . نفقه یک خانم بابت شأن و موقعیت اجتماعی یا برخی از موارد دیگر از جمله اینکه در خانه پدر چگونه وباچه شرایطی زندگی می‌کرده توسط قاضی تعیین می‌شود و ممکن است این میزان در دادگاه‌های گوناگون نیز متفاوت باشد. البته گاهی نیز ممکن است فرزند به دلیل عدم پرداخت نفقه از پدر خود شکایت کند هرچند که باید گفت تعداد زیادی از این افراد به دلیل شکایت همسر در زندان به سر می‌برند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اولویت ستاد دیه آزادی محکومان مهریه است یا نفقه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه محکومان نفقه سرپرست خانواده هستند، اولویت ستاد دیه رهایی محکومان نفقه است. هرچند اولویت ما آزادی زندانیان نفقه است اما ما به تمامی نمایندگی خود همواره تاکید کرده‌ایم که حمایت ما نباید موجب تجری به جرم شود. به عبارت دیگر نباید این طور تصور شود که نباید افراد با این امید که ستاد دیه آن‌ها را حمایت می‌کند از پرداخت نفقه به همسر و فرزندان خود خودداری کنند.

ما به این دلیل به صورت چراغ خاموش و تحت شرایط خاصی فعالیت می‌کنیم. باید واقعا برای ما محرز شود که فرد به دلایل متقن مانند بیکاری و عدم یافتن شغل و مشکلات واقعی اقتصادی توانایی پرداخت نفقه را ندارد. در صورت محرز شدن، آزادی زندانیان نفقه در اولویت ما قرار دارد زیرا در این صورت یک خانواده از مشکلات جدی رهایی می‌یابند.

وی افزود: موضوع دیگری که ستاد دیه پیگیر‌ های زیادی در مورد آن انجام داده‌است، برداشتن جنبه کیفری از مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه بود که با تصویب قانون تنها افرادی که ملائت مالی برای پرداخت ۱۱۰ سکه را نداشته باشند روانه زندان می‌شوند وهیچ فردی در هیچ محکمه ای برای بالاتر از این میزان راهی زندان نمی‌شود. موضوع دیگر با توجه به ازدیاد محکومان چک، اصلاح قانون چک بود که با همت نمایندگان مجلس این قانون هم اصلاح شد.

جولایی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت سکه و به دنبال افزایش زندانیان مهریه ستاد دیه آیا در این زمینه برای کاهش این‌گونه محکومان برنامه ای دارد، توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت سکه، طی جلساتی که با نمایندگان فراکسیون زنان داشتیم این موضوع رامطرح کردیم .

که در این جلسه هر دوطرف به این امر صحه گذاشتند هرچند تعیین میزان ۱۱۰ سکه در گذشته کارگشا بود و باعث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شد اما در حال حاضر با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و شرایط سخت معیشت مردم، میزان ۱۱۰ سکه با این شرایط همخوانی ندارد و لازم است این معیار اصلاح شود که امیدواریم با بهره‌گیری از کارشناسان این حوزه، این میزان کاهش یابد به طوری که باشرایط امروزجامعه همخوانی داشته باشد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه اولویت ما هیچ‌گاه بدهکاران مهریه نبوده، ادامه داد: سیاست ما در مورد محکومان مهریه به این صورت بوده که ستاد دیه به صورت غیرمستقیم و با پرداخت پیش قسط بتواند به این افراد کمک کند تا به تعهد خود عمل کنند.

ضمن اینکه باید گفت هیچ‌گاه این حمایت ها بلاعوض نبوده است و معیا رما ۱۰۰ سکه بوده است. این در حالی است که با افزایش چشمگیر قیمت سکه در دیداری که با زندانیان مهریه داشتیم متوجه شدیم افرادی در حال حاضر افرادی به عنوان محکوم مهریه در زندان هستند که توانایی پرداخت ۱۰ سکه یعنی حدود ۳۰ میلیون را ندارند. نکته دیگر ی که باید گفت اینکه برخی از بانوان نیز با استفاده از این موقعیت (افزایش قیمت سکه) مهریه های خود را به اجرا گذاشته‌اند که این بحث نیز باعث ورود برخی از افراد به زندان شده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      هنر کردی حسن خان خوب کلیدی همه جاراقفل کرد چخان

    • بدون نام

      گرم بودیدوقتی کیلو کیلو سکه پشت خانوماتون میزدید...

    • بدون نام

      الان یک جوان باتحصیلات بالا وبیکاری اگه کارگری هم بکند نمی تواند ماهی سه میلیون هشتصد هزارتومان درامد کسب کند تابتواند برای خانمش ماهی یک سکه بخرد دادگاههاباید به بدهکاران سکه هرشش ماه یک سکه در نظر بگیرند نه هرماه یا دو ماه.البته این زنها همینکه پایشان را تو دادگاه می گذارند با شیوه های مختلف از جمله گریه وزاری ویا تغییری در شکل ظاهری قاضی را خصوصا قضات جوان را مجاب میکنند که حکم سنگین برای شوهر خود بگیرند که در اکثر مواقع موفق هم بوده اند.لذا پیشنهاد میگردد با یک ترفندی کلک همسرتان را بکنیدچون دیه ان برای شما ارزانتر در می اید

    • بدون نام

      جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود؟ :))
      میخواستی مهریه رو قبول نکنی

    • بدون نام

      هیج جای دنیا اینجور زندانی هایی نداریم مرد بخاطر مهریه بره زندان باید ی فکری کنن نصف اموال مرد بشه مهر زن ن مرد بسوزه ن زن دست خالی شه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت تمام مشکلات معشیعتی را دردوش مردم نهاده همینه هر کسی یعنیه فردی حق وحوقی داره اگه دولت به هر شخص ماهیانه حوقوق بده یعنی اینکه مهریه همبرداشته بشه ازدواجبر مبنای عشق واقعی انجامبشه کمتر طلاقی انجام میشه اقا خانم در دولت کنونی هیچ حقینداره ومنتظره ازدواج کنه وشوهر تمام ارزوشه بر اورده کنه

      • بدون نام

        اونوقت مطمئن باش که مردا واسه اینکه چیزی به زنشون ندن هر چی مال و اموال دارن به نام مادر پدرشون می زنن. کلا فرهنگ غلط مهریه زنان و اختصاص حق طلاق و حضانت فرزند تنها برای مردان باید برداشته شود.

    • نا امید

      همش بخاطر قانون شماهاس
      اخه کسی که موقع عقدش سکه دویست هزار بوده الان چرا باید چهار ودویس بده !!!!! خو لعنتیابا پول همون موقع حساب کنید مردم چه گناهی دارن تو هشت سال کشور زیر ورو شده

    • دختر طلاق

      همانگونه که مردا در بانک ملی سکه پیش حرید کرده اند زنها در ازدواجشان سکه پیش خور کرده اند پس مردان زیاد نلالید.

      پاسخ ها

      • شهرام

        تحلیلت آبکی بود.

    • بدون نام

      با پول سکه خرید خودرو،خانه مجردی،خوش گذارانی، شوهر بدبخت هم زندانی.

    • بدون نام

      اعطای حق و حقوق انسانی زن در مقابل حذف مهریه و نفقه و شیربها و البته جهیزیه و این مزخرفات
      مسکن و ماشین کار خونه و بیرون خونه هم با کمک هم و توافقی
      سر عقل بیایید تا مشکلاتتون حل بشه و از زندان فکری و زندان فلزی آزاد بشید

    • امید

      دولت باید قیمت ثابت سکه قبل از عید رو در نظر بگیره و با کمک مجلس هر سکه یک میلیون و چهارصد قیمت بزنه ......راهش هم اینه که مالیات ارزش افزوده از سکه تعلق گرفته به خانم ها در نظر بگیره و به دنباله اون با یک متمم از عوارض مالیاتی به بدهکاران سکه کمک کنه که واسشون ارزون دربیاد و در عین حال قانون رعایت شده.....خانمی که ۱۰ سال پیش مهریه کرده الان ثروتش خیلی بیشتر شده باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازه

    • بدون نام

      دولت باید کاری کند که قیمت سکه را در زمانی که به عقد هم درامدن محاسبه کنن نه اینکه ثانیه به ثانیه به قیمت سکه افسو ده مشود

    • شهریار

      وضعیت اقتصادی بد مملکت وهزینه های سرسام اور زندگی باعث شده جوانان از ازدواج فرار کنن سن ازدواج بالا رفته تازه اگه ازدواجی باشه بیشتر دخترها وپسرها سنشون از سن ازدواج گذشته همه اینها باعث شده بی بندو باری رواج پیدا کنه بخدا بعضی از دوستهام چهل سالشونه کارهم دارند ولی از ازدواج وتبعاتش میترسن نیازشون وخارج از ازدواج تامین میکنن واز اینکه مسولیتی ندارند خوشحالن واقعا حکومت خوب سنت رسوال اله رو ترویج داد کمی کلاهتان را بذارید بالاتر مملکت رو دارین به کجا میبرین !!

    • علی

      مبارک باشه انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج