جاباما
۷۶۱۲۰۱
۸۵ نظر
۵۰۰۷
۸۵ نظر
۵۰۰۷
پ

جزئیات نامه قالیباف به سران قوا

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان ،بازرگانی واداری مجمع تشخیص مصلحت نظام جزییات نامه یازده صفحه‌ای خود به سران قوا را تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان ،بازرگانی واداری مجمع تشخیص مصلحت نظام جزییات نامه یازده صفحه‌ای خود به سران قوا را تشریح کرد.

جزئیات نامه قالیباف به سران قوا

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل نگارش این نامه اظهار کرد: قبل از هر چیز این را عرض کنم که مسائل و معضلات فعلی اقتصادی کشور راه حل دارد و این راه حل هم با تغییر رویکرد و سیاست ها و اجرای برنامه های هوشمندانه در داخل کشور امکان پذیر است.

واقعا انسان حسرت می‌خورد که ما روزانه معادل 9 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را تولید می‌کنیم و فقط 3 میلیون بشکه صادر می‌شود و دو و نیم میلیون بشکه هدر می‌رود و مابقی هم در داخل بصورت بی رویه مصرف می شود. ما کشور ثروتمندی هستیم که متاسفانه منابع مان را درست استفاده نمی کنیم.

وی معتقد است: این موضوع هیچ ربطی به تحریم و سیاست خارجی ندارد. همچنانکه نیروی انسانی جوان کشور نیز هرز می‌رود و ما دچار یک چالش ذهنی هستیم که نمی‌شود و نمی‌گذارند و نمی‌توانیم. البته مشکلات اقتصادی کشور ما، یک شبه و یک ماهه و یک ساله ایجاد نشده و محصول عملکرد یک دولت و دو دولت هم نیست.

اما قطعا هم درمان کوتاه مدت دارد و هم بلند مدت. بویژه اکنون که در شرایط حساسی هستیم و در این شرایط باید همه دلسوزان مردم و نظام و انقلاب، با وحدت و همدلی به دنبال حل مسائل اقتصادی و بویژه مشکلات معیشتی اقشار متوسط و کم درآمد باشند.

بنده هم ضمن مشورت با کارشناسان اقتصادی و بویژه در دو ماه اخیر بصورت فشرده جلساتی را در این زمینه هم در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص و هم با مشاوران و کارشناسان اقتصادی داشتم که جمع بندی آن را در مرحله اول با عنوان راهکارهای مدیریت حوزه نقدینگی و ارز در یک نامه یازده صفحه‌ای به اعضاء شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه و مسوولان مرتبط، ارسال کردم.

خطای تجویز به دنبال خطای تشخیص

وی درباره محتوای این نامه و آن‌چه در خبرها مبنی بر صرفا در حوزه نقدینگی و ارز بودن آن مطرح شده، نیز گفت: بنده در این نامه تلاش کردم تا به فوری‌ترین مسائل اقتصاد ایران بپردازم. ریشه بحران فعلی اقتصادی، عدم انضباط مالی بانک ها ناشی از اقتصاد دولتی، نفتی و رانتی است. حقیقت آن است که مدل فعلی بانکداری در کشور ما باعث شده که ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقراء هر روز فقیرتر شوند؛ بنابراین مقدمه لازم، تشخیص درست است چون خطای تشخیص، خطای تجویز را هم به دنبال دارد. همانطور که می دانید، بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش افسارگسیخته نقدینگی را سم مهلک می‌دانند، چون بدون پشتوانه، با تعیین سودهای بی‌ضابطه، پول خلق شده و این خلق اعتبار به بخش واقعی و پویای اقتصاد تزریق نشده است. م

ثالی برای تبیین این موضوع می‌زنم فرض کنید خونی که در بدن از قلب پمپاژ می‌شود ، اولا بیش از حد و ثانیا میزان قابل توجهی از آن صرفا به یک دست فرد هدایت شود و بقیه اعضاء از کمبود خون رنج ببرند. چه اتفاقی می‌افتد؟ نقدینگی بی حساب و کتاب کشور صرف سفته بازی شده و همانطور که عرض کردم به بخش واقعی اقتصاد مانند تولید و صنعت و کشاورزی تزریق نشده است. طبیعی است این بیماری پمپاژ نقدینگی در یک عضو، بتدریج غیرقابل تحمل شده و همه اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است.

وی ادامه داد: این سیاست اعطاء سودهای موهوم در یک دهه اخیر آغاز و از سال 92 صرفا برای کاهش تورم شدت گرفت، اما بدلیل رکود بخش اقتصاد نتیجه عکس داد و اکنون با تعمیق رکود، تورم را نیز افزایش داده است. اکنون سالانه حدود بیش از 270 هزار میلیارد تومان سود پرداخت می شود. دقت کنید این رقم بیش از دوبرابر درآمد فروش سالانه نفت و هفت برابر رقم یارانه نقدی است. بنابراین نسخه اول برای درمان این بیماری، تلاش برای بازگشت فوری انضباط مالی بانک هاست.

بنده در این نامه راهکارهای عملیاتی برای اعمال این سیاست پیشنهاد دادم. از جمله آن ها جلوگیری از اتکاء دولت به منابع بانکی برای جبران کسری بودجه، جلوگیری از رشد موهومی ترازنامه بانک ها، وضع محدودیت در اعطاء تسهیلات بانکی کلان به اشخاص و موسسات تابعه و وابسته به سهامداران بانک ها، محاسبه سود علی الحساب سپرده های بانکی به صورت واقعی و سه ماه یک بار و موارد جزیی تر که از بانکداری مخرب جلوگیری می کند و نتیجه این تصمیمات اصلاح نظام بانکی و انضباط مالی دولت است.

تفکیک سپرده گذاران خرد و کلان

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این‌که این سیاست انضباط مالی چه تغییری در تعیین نرخ سود بانکی و چه آورده‌ای برای عموم مردم دارد؟ نیز اظهار کرد: سیاست پیشنهادی ما تفکیک سپرده گذاران خرد و کلان است. ما در کشور 80 میلیون نفری، بیش از 400 میلیون حساب سپرده داریم. 99.9 درصد سپرده ها زیر یک میلیارد تومان است. ارزش کل سپرده های موجود در بانک ها را درنظر بگیرید.

هفتاد درصد این رقم ، صرفا در مالکیت کمتر از یک درصد سپرده گذاران است. یعنی 99 درصد بقیه صاحبان سپرده ها، فقط سی درصد ارزشی سپرده ها را در اختیار دارند. این معادله و مقیاس را هرچه جزیی تر و دقیق تر کنید، نتایج حیرت آور و دردناک‌تری را بدست می آورید.

همچنانکه در زمینه اعطای تسهیلات نیز به همین شکل شکاف فاحشی وجود دارد و عموم مردم از تسهیلات کلان بی بهره اند و این تسهیلات کلان به افراد معدودی اعطاء می شود که بخش اعظم حجم آن، صرف سفته بازی می شود. چنانکه یک مورد اخیر اعلام شد یکی از بالاترین افراد در فهرست خرید سکه، کسی بوده است که برای کار دیگری از بانک وام کلان گرفته بوده است. نکته جالب این‌که مطابق آمار رسمی، 60 درصد تسهیلات اعطاء شده، برای استمهال وام های قبلی بوده است.

مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی

وی افزود: خب از برآیند همه این اعداد و ارقام، یک گزاره روشن بدست می آید و آن هم این‌که تکلیف اورژانسی مسوولان در حوزه اقتصاد در وضعیت فعلی ، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی است. یعنی کافی ست فقط برای آن یک درصد صاحبان سپرده های کلان، که حدود هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در اختیار دارند، مسیرهایی تعیین شود که مشوق انتقال نقدینگی از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد و واقعی اقتصاد ایران باشد.

یک برنامه‌ریزی هماهنگ، هوشمندانه و متمرکز که تا آخرین گام آن در اجرا به دقت رهگیری شود. این یعنی توزیع متوازن خون در رگ‌های اقتصاد ایران. این اتفاق به صرف دستور و بخشنامه و تمهیدات بازدارنده محقق نمی شود باید برای سپرده گذاران کلان انگیزه ایجاد کرد. تعریف بسته مالیاتی مقابله با سفته بازی و معافیت ها در حوزه های تولید و طرح های نیمه تمام دولت بخشی از این برنامه هاست.

البته لازمه اعمال سیاست هدایت جریان نقدینگی، اجرای دقیق قواعد و مقررات پولشویی است. مبدا و مقصد تراکنش های مالی و موضوع انتقال بویژه درخصوص سپرده های کلان باید شفاف شود. این رصد و کنترل نقل و انتقالات سپرده های کلان بانکی لازمه مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی در کشور است.

نقدی که به سامانه نیما وارد است

وی درباره پیشنهادی که در موضوع ارز و سامان دادن به وضعیت آن در این نامه ارائه داده است، نیز گفت: محور دوم نامه بنده به موضوع مدیریت تخصیص، کشف نرخ و تأمین ارز و امکان پوشش ریسک نرخ ارز و سرمایه گذاری ارز-پایه اختصاص یافته است. ارز حاصل از فروش نفت باید با نظارت دقیق به کالاهای اساسی اختصاص یابد و به اشتباه اسم این بخش را بازار نامیدند، در حالی که اقتضای بازار کشف قیمت است و اینجا فقط تخصیص است در واقع بازاری که تحت عنوان بازار ثانویه نامیده شده و اخیرا در سامانه نیما قیمت توافقی خریدار و فروشنده ملاک عمل قرار گرفته، بازار اصلی است ! هرچند نسبت به وضعیت ناهنجار سه ماه گذشته در سوء استفاده از رانت ایجاد شده حاصل از نرخ ارز دستوری، این بازار به قاعده کشف قیمت نزدیک شده است، اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد که بخش عمده ای از آن به ساختار سامانه نیما باز می گردد.

بنده در نامه ایرادات این سامانه را مانند عدم تضمین ایفای تعهدات طرفین معاملات، امکان تعیین طرف معامله توسط صادرکننده و در نتیجه امکان تبانی قبلی برای تخصیص ارز، فهرست کردم و مدل پیشنهادی جایگزین آن را در قالب بازار سرمایه به تفصیل مطرح کردم.

همچنین در جهت حفظ ارزش پول و استفاده از ارزهای در اختیار مردم راهکار استفاده از گواهی سپرده ارزی، صندوق ارزی و استفاده از ابزارهای پوشش ریسک نرخ ارز برای فعالان اقتصادی را پیشنهاد دادم. همچنین در زمینه تامین ارز در شرایط تحریم نیز موارد متعددی را ارائه کردم که یک نمونه آن صندوق تضمین برجام میان ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام است که جزییات مفصل و مشروحی دارد.

پیشنهاد سبدکالایی بر مبنای محور جهیزیه

قالیباف درباره نتیجه این سیاست‌ها در حوزه نقدینگی و ارز و آورده‌ای که می تواند برای اقشار ضعیف و کم درآمد داشته باشد نیز خاطرنشان کرد: ببینید، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی و رونق بخشیدن به بخش واقعی اقتصاد، یعنی تحول در اشتغال و به حرکت درآمدن چرخه تولید ثروت در جامعه که بصورت عادلانه همه مردم جامعه از آن منتفع می شوند.

متاسفانه در حال حاضر به بهانه کمک به مردم رانت های بزرگی در اقتصاد توزیع می شود، نظیر آن‌چه در این روزها در بورس کالا شاهد هستیم که منتفع اصلی آن، بخش کوچکی از اقتصاد است. این رانت ها باید بطور کامل حذف و در قالب سیاست‌های جبرانی در اختیار مردم و نیازمندان واقعی قرار بگیرد.

یک پیشنهاد سبدکالایی بر مبنای محور جهیزیه برای حدود شش میلیون خانوار است که خود این سبد کالایی به رشد تولید داخل هم کمک می کند. البته ما در مراحل بعدی ، بسته‌های افزایش قدرت اقتصادی مردم و برنامه اجرایی برای حوزه واردات و صادرات، مبارزه با قاچاق، ساماندهی نظام مالیاتی و اشتغال مبتنی بر نیروی انسانی ماهر را بصورت مدون ارائه می‌کنیم. امیدوارم این نامه و بسته های آتی که ارائه می شود، مورد استفاده دولت قرار گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشون تشنه قدرت و مقامه و این کمبود تمامی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببینید چقد توی سیستم نفوذ داره که هنوز نزاشته تحقیق و تفحص از شهرداری بشه

      • ح

        خیلی جالبه مسولین عزیز چرا زمانی که قدرت اجرایی دارید چیزی بلد نیستید ولی به محض کنار رفتن استاد همه کاره میشوید

      • بدون نام

        اقتصاد دانه و نظرشو گفته برای رفع مشکلات کجای این کارش اشتباهه؟

      • بدون نام

        اگه تشنه قدرت بود به جای این که نامه بده به مسئولین، توی رسانه ها جنجال به پا میکرد

      • بدون نام

        همه تشنه قدرت اند.روحانی تشنه قدرت نیست؟ احمدی نژاد ؟ رضا پهلوی؟ بن سلمان؟ ترامپ؟!!

      • بدون نام

        مدیریت اصلا در وجود قالیباف معنایی نداره , لوله و گازانبر و عشق پست و مقام وجود این ادم رو گرفته متاسفانه

      • بدون نام

        اینم مثل مموتی توهم میزنه

    • محمدرضا بختیار

      خوب دیدگاه آقای قالیباف را باید در مطالبه هئیت های مداحان از شهرداری تهران و مناقشات مسکن و واگذاری های تراکم و انبوه سازی و مجوزهای ساختمانی دنبال کرد دیدگاه آقای قالیباف را باید در چراغانی کردن چیتگر و جلوگیری از ورود عامه در شب خاص دنبال کرد و همچنین در نداشتن درب چاه های پارک و محل های عمومی که منجرب به فوت شهروندان شد و یا بکارگیری اتباع مهاجر افغان در کارهای خدماتی شهرداری تهران نگرش کرد و یا واگذاری زمین به بهانه موسسه خیریه به نزدیکان خود و یا ........... باید نگرش کرد !!!!

    • بدون نام

      تو يكي حرف نزن همه مشكلات تهران زير سر تو بود
      تاريخ مصرف شماها كي تموم ميشه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما حرف نزن ، با این انتخاب این شیخ کشور رو دادین به فنا

      • بدون نام

        جفتتون ساکت که هنوز نمیدونید اصل مشکل کیه

      • بهمن

        هر سه تاتون ساکت شید بسه دیگ خدا بسه دیگ

      • بدون نام

        الان دو سال که ایشون شهردار نیستند چه گلی به سر شهر تهران زدند؟
        حداقل عیدها شهر رو قشنگ میکرد این شهردارهای جدید عرضه همون رو هم ندارن

      • سیاوش

        اصل مشکل پس من هستم

      • بدون نام

        بهمن اتفاقا تو یکی ساکت که به بهونه خسته شدن مردم و بسه دیگه نمیزارید این قضیه یبار برای همیشه تموم بشه اینهمه سال بس نبود

    • بدون نام

      هنوز هم قالیباف بیشترین منطق را دارد و نشون میده مدیر لایقی است و ای کاش رئیس جمهور شده بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قالیباف در شهرداری عملکردش نشان داد که اصولا مدیر نیست وی با عدم پرداخت مطالبات باعث بدبختی و ورشکستگی دهها شرکت پیمانکار طرف حساب شهرداری شد , بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران حاصل عملکرد این آقاست , متاسفانه حرف زدن آسان است ولی عمل کردن سخته , قالیباف با حرف زدن دنبال جایگاه مردمی است که ندارد

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        ایشون برای شوآف چند پروژه پر خرج انجام داد و شهرداری را به خاک سیاه نشاند و بدهی تمام پیمانکاران را گذاشت و رفت فقط به امید رئیس جمهور شدن

      • صادقی

        برای شما متاسفم .اگر ایشان ادم صادقی بود ،میگذاشت از شهرداری تحقیق و تفحص شود .تشنه قدرت

      • بدون نام

        چقدر ما ملت وقیح پر رو هستیم. دوست عزیز که دم از شواف میزنی. چند دفعه از اتوبانای مختلف تهران رد شدی .. تا حالا تو تهران تفریح رفتی؟ ..دریاچه .بوستان ها .. .شما یا کم سوادی یا اینکه تعصب کورت کرده .. همین الان توی فلاکت هستیم از انتخاب امثال شما ها .دیگه تا کجا باید بره این وضعیت ...اصلا باشه شما خوبی.. فعلا تا 1400 با انتخابت حال کن

      • بدون نام

        از اختلاس های شهرداری چه خبر آقای منطق و مدیر لایق

      • عزیزی

        تشخیص کاملا درسته. ولی کی عمل کنه.

      • بدون نام

        مدير لايق اجازه كار در ايران را ندارد

      • بدون نام

        18:57 تو که مردم رو وقیح میدونی بدون یک هزارم این عوارض ما شد این پارک و بوستان اتوبان نشستی توی تهران از پایتخت های دیگه خبر نداری فسادی که قالیباف توی شهرداری کرد توی هیچ پایتختی نظیر نداره تو هم که ازش حمایت میکنی باهاش شریک جرم میشی

    • بدون نام

      کاش تو رییس جمهور شده بودی قطعا وضع کشور خیلی بهتر از الان بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داره واسه دور بعد تلاش میکنه

      • بدون نام

        زرشک

      • من

        همه سر و ته یه کرباسند

      • سیاوش

        آقا ساعت 16:36 میدانی زرشک کیلویی چنده؟ الکی هدرش نده!

    • بدون نام

      مدیریت شما را هم در شهرداری دیدیم فقط شوآف ! شما خودتون برید ببنید این همه هزینه ای که برای دو طبقه کردن بزرگراه صدر شده چقدر موثر بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچی

      • بدون نام

        این همه باشگاه مخصوص بانوان که زمان مدیریت ایشون
        ساخته شد، شوآف بود؟؟ توسعه مترو و ...
        ای کاش همه شوآف ها همین جوری بود

      • بدون نام

        توسعه مترو رو خوب اومدی تا حالا سوارش شدی؟

    • بدون نام

      برادر من همین حرف ها رو میزنی رئیس جمهور نمی شی.
      مدیران کشور بفهمند می خوای چه بلایی سرشون بیاری هیچ وقت نمی گذارند رئیس جمهور بشی.
      اگر اقتصاد درست بشه بعضی ها درآمدهای بادآورده شون از دست میره
      بفهم آقای قالیباف

      پاسخ ها

      • صادقی

        مثل امثال تو و شخص گازانبری

      • صادقی

        مثل امثال تو و شخص گازانبری

    • بدون نام

      ایشان فقط قدرت میخواهد و حرفهای قشنگ میزند ولی در موقع عمل فقط منافع شخصی و حزبی برای ایشان در اولویت است هنوز پرونده املاک بخششی ایشان باز است و هنوز اون انسان شریفی که موضوع کشف و برملا کرد در زندان است . بنابراین حاجی قالیباف دیگر حنایت رنگی ندارد . به فکر آخرت خود باش و البته کمک کن آقای یاشار سلطانی آزاد بشه بنده خدا!!!

    • باقر لوله

      چطوری گاز انبری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شبها خواب گازانبر می بینه

      • صادقی

        مدیریت گازانبری!!!!

    • بدون نام

      اقاي قالي باف
      تغيير سياست و رويكرد كلي در حيطه اختيارات ريس جمهور نيست ! پس شما هم نميتواني تغيير دهيد

      نظام بانكي درسته فاسد و رانت و مبتني بر نزول است تا حمايت از توليد اينم تا حالا بخاطر لابي ها كسي نتونسته درستش كنه

      فساد و بي انظباطي هم نهادينه شده و قابل اصلاح نيست

      پس شعار انتخاباتي نده قبل از شما هم همه اين شعارها رو ميدادند و ميخواستند همه چيز و درست كنند ولي عين 40 سال سيستم به يك روال حركت كرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        فقط یه سوال قالیباف اکردزدهم بود خدای چقدرکارانحام داده چندکیلومترمتروزده توی این دوسال این اقایون چیکارکردند؟؟؟یک دونه دوربرگردون توشهرزدن؟فقط ادمهای پول دارمیتونند ماشین بیارندداخل طرح ترافیک!!

      • فرزاد

        احسنت.مشکلات جای دیگس.سیستم مشکل داره

      • بدون نام

        اقای قالیباف خواهشا بس کنید عوام فریبی تاکی ۱۲سال شهردار تهران بعدازاین دوازده یال شهردار بعدی اینهمه پرده از فسادهای دوره جنابتون رونمایی کرد خوب جریان اینهمه فساد مالی وملک نجومی چی شد چرا ادعای پاکدستی رو درمیارید بابا جون مردم که خر نیستند همه چیز رو میفهمند منتها لابی که شما دارین نمیزاره به فسادی که درشهرداری به راه انداختی نفوذ کنه .... بس کنید دیگه تا زمانی که این لابی های حزبی ویه سری نهادهای استصوابی ویه چنهد نهاد قدرتمند دیگه که فقط وفقط به فکر خودشون وحزب ونهادشون هستند ودنبال پرکردن هرچه بیشترحسابهای خارج کشورشون هستن وضع همینه حالا تو میگی من اگه ریس جمهور میشدم وضع مردم عالی بود گل وبلبل نه خیر اغا نه شما عملکردت در شهرداری تهران گویایه همه چیز هست ول کن جون مادرت کمتر مردم رو سرکار بزارین

      • بدون نام

        آقای قالیباف یانمیدانی یاخودت زدی به نادانی...اگه اینجوره که شمامیگی،یعنی دولت فعلی وقبلی هاهیچی حالیشون نیست،وجنابعالی که یک نظامی بودی،ازاونایی که درس اقتصادخوندن بیشتر حالیته...!بابا خودت کشتی بااین حرفای تکراریت،همش تقابل بین90درصدبه بالابا،باقیمانده...همین درصدبندیت نشون میده،دنبال جذب رای هستی...شهرداری هم،که نابودکردی،طوری که کسی حاضر نیست شهردارهم بشه

      • نوری

        سریع برو ثبت نام کن برارییس جمهوری اقای گازانبری حدود ۲۰۰هزار رای داری(اخه نظامی چه به سیاست واقتصاد بخدا اگرتمام فرماندهان نظامی ثبت نام کنن یه میلیون رای نمیارن فقط حرف میزنی قالیباف تو میلیاردها تومان زدی به جیب مبارک وهیچکس قبولت نداره

    • بدون نام

      شما يه شهر نتونستي درست اداره كني حالا برنامه براي يك كشور داري ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی شهردارهای بعد از ایشون خوب اداره کردن!!!
        یک کار عمرانی درست حسابی هنوز در تهران ندیدیم.
        یک خط هفت مترو بود که اون هم قبلا افتتاح شده بود

    • بدون نام

      آقای قالیباف شما اول مشکلات و رانت خواریهای زمان خودت را جوابگو باش بعد به فکر اصلاح جامعه باش

    • بدون نام

      اگه قالیباف و امثال اون برن ...امیدی هست

    • بدون نام

      درود برتو مرد،حداقل میدونی که چی میگی و چیکار میکنی نه مثل بعضی ها ..............

    • بدون نام

      خالی باف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین خالی باف وخوب اومدی

    • بدون نام

      از همین نظرات باید آمار بگیره و دوباره کاندید نشه هر چند ایندفعه مردم فکر نکنم به کسی اعتماد کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای قالیباف بهترین شهردار تهران بود توی این مدت که اداره شهرداری دستشون بود لیاقت شونو نشون دادند و. واقعاً مرد کار وعمل ند ایکاش آقای قالیباف رییس‌جمهور میشد. واین مشکلات والان نداشتیم.

      • بدون نام

        بفکر جیبش هست وبس

      • بدون نام

        بایکوت فقط بایکوت

    • ناشناس

      خوب شد رهبر گفت تو هم فهمیدی مشکلات کشور راه حل داره عجب هوشی داره این قالیباف!!

    • بدون نام

      پولا کجاست اینو بگو

    • بدون نام

      اداره این مملکت تخصص خاص خودش رو میخاد نه خلبان . ...!!!

    • بی نام

      بابا دست بردار دیگه قالیباف مزخرف از سر این مملکت و ملت. هنوز سیر نشدی؟!؟!

    • بدون نام

      تاکی دنبال قدرت و پول . دروغ پشت دروغ. بابا اقتصاد به فنا رفت. همش به دست اقایون تکراری . شماها که جیبتون پر شده .داره لبریز میشه.‌بزارید ادمای بااستعداد ونخبه بیان سر کار.

    • کوروش

      این همون بدبخت نیست که زمان شفاف سازی در انتخابات ریاست جمهوری فقط سه میلیون تو حسابش بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      همه کسانی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وارد میشوند بی شک از دلسوزان کشور هستند ونمیخواهند با آمدنشان اوضاع بدتر شود چه بسا نیتشان هم اصلاح ساختار و اقتصاد کشور وخدمت است .ولی تا نیامدن در این پست فکر میکنند همه چیز در ید رئیس جمهوره ولی وقتی آمدند با مارهای هفت سری مواجهه میشوند که ریشه در اقتصاد و مذهب و نهادهای قدرت پشت پرده دارند و مانع آزادی عمل رییس جمهور شده وتازه وقتی وارد میدان شدند میفهمدند ای بابا عنانی در کف ندارد و تکان بخورند باید یک عده را بدارند وگرنه تکلیفش معلوم میشود و هرچه خرابی و نابسامانی است به پایش نوشته میشود.گویی تا حالا همه چی گل وبلبل بوده وحالا که وی آمده اوضاع خراب شده

    • مصطفی

      دارن ملت بیچاره رو حاضر میکنن برای پای صندوق رفتن...

    • بدون نام

      انسان وقتی نظرات این شهروندان عزیز ایرانی رو میخوانه غصه دار میشه آخه این ادبیات برازنده مردم ایران نیست.
      نظر میخوای بدی درست و حسابی و قابل احترام

    • ایران

      دو صد گفته چون نیم کردار نیت .شما هم برو ...

    • ا.ک

      مثله همیشه در کشور ما حرفها در حد گفتار و نوشتار زیبا جلوه میکنند اما برای عمل نه برنامه ریزی شدن و نه کارآمد هستن.

    • صادقی

      ول کن نیستی!!!
      دوباره داری خودتو مطرح میکنی ، گازانبری

    • بدون نام

      براساس جهت گیری حزبی صحبت نکنیم.چون اساسا احزاب برای ایجاد تفرقه در جامعه هستن.وقتی طرفدار سیاه و سفید
      متحد نباشن مسئولین راحت تر به کارهای مبارک ادامه میدن.
      من فکر می کنم این وظیفه ی صدا و سیماست که مثل کشورهای متمدن بیاد چند متخصص کار رو دعوت کنه و درباره نظرات مختلف بحث علمی انجام بشه تا مردم مطلع بشن.ایده زیاده،اما باید در نظر گرفت که آیا توانایی اجرا وجود داره؟آیا قوانین مانع هستن یا پشتیبان؟و...چیزی که مسلمه این هست که سیستم اقتصادی ایران نیاز به زیر و رو شدن داره و با کارهای موقتی نمیشه مشکل رو حل کرد.
      مسئولین پیر ریسک پذیر نیستن،فقط یک جوون میتونه ایران رو تغییر بده.
      هی،مردم مظلوم...

    • بدون نام

      اصلا قرار نیست اجازه بدن جوانان متعهد بیان سر کار. هر کس بخواد بگه فوری از خاطرات شب عملیات میگن ... و تمام مقدسات را وسط میکشن و زیاد سخت نیست حدس زدن در مورد ایده های مسئولان مثل قالیباف ، رضایی یا روحانی و امار دادن کاری نداره موقع به قدرت رسیدن فراموش میشود ؛ چون کارشناسی وجود ندارد مثل شهردار بودن حاج باقر که مردم وکارشناسان باید بگن عملکرد مثبت ویا منفی بوده...اگر منفی بوده، چه نیازی به مانور برای مسئولیت بعدی هست؟ اینجا باهم گفتگو میکنیم بانیت کمک به هم ویا کسب اطلاع الان نظر بختیار را خوندم ؛ واقعا هم آزموده را آزمودن خطاست

    • علی

      سلام، آقای قالیباف آدم کاربلدیه و آگه تو مناظره ها مثل احمدی نژاد هوچی گری نمیکرد و بجای حمله به دیگران برنامه هاش رو میگفت چه بسا رای هم میآورد، حیف که خودشو خراب کرد، کاش روحانی ازش استفاده میکرد مطمئناً پشیمون نمیشد، افسوس که با کاراش تو تبلیغات یاد احمدی نژاد رو زنده کرد و مردم ازش دور شدن...

    • رضا

      تعجب اینجاست عوض اینکه آقای قالیباف پاسخگوی عملکرد خود در شهرداری تهران باشد که تا حالا نبوده، طلبکار هم شده و مدل شهرداری را میخواهد برای کشور پیاده کند. وای بحال این ملت !!!

    • بدون نام

      آقا کارنامه کاری حنابعالی در شهرداری که روشنه ، به خودت فشار نیار

    • ابتین

      شاید هم این این نامه اقتصادی پشتش استیضاح روحانی درکاره

    • بدون نام

      به نظرم جدای از تعصبات سیاسی بنده به عنوان کارشناس ارشد اقتصاد نظرات آقای قالیباف را منطقی و کاربردی میدانم با توجه به محتوای قابل توجه آن نباید نیت ایشان ملاک باشد ومسئولانی که مخاطب قرار گرفته اند باید حداکثر بهره را از هر نظر مفیدی ببرند جدای از این که از طرف چه کسی مطرح شود که امید است مشکلات کشور وفشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد سیاستهای فعلی امتحان خود را پس داده و ناکارآمدی آن ثابت شده است تغییر لازم است

    • بدون نام

      چنان گندی زدن تو مملکت که نه روحانی نه رئیسی نه قالیباف هیچ کاری از دستشون بر نمیاد فقط حرف مفت میزنن و وعده سر خرمن میدن

    • بدون نام

      املاک نجومی؟؟؟!!!
      یکی رو به ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت.
      موافقان لایکم کنید.مرسی

    • لیل

      برادر من شما خودت حاصل رانت و پارتی بازی هستی وگرنه چه تخصصی داری که شدی شهردار؟؟؟

    • بدون نام

      تو شهرداري تهران و با بدهي به ميزان كل كشور تحويل دادي و رفتي حالا حرف از كشور داري ميزني ....!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      اعتماد دوباره = مرگ دوباره

    • بدون نام

      این اقتصاد بیمار به دست شماها دیگه درمون نمیشه
      علتشم حرص و آز و طمع بیش از حده شماهاس که بدتر از ایدز باهاش درگیرین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج