جاباما
۷۶۳۸۴۵
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

آقای‌ گلزار این شد «ترویج کتابخوانی»؟

تاکید بر کتابخوان کردن مساله‌ای است که دست‌اندرکاران مسابقه «برنده باش» زیاد بر آن اصرار داشته و دارند، اما با گذشت چند برنامه مسابقه «برنده باش»، انتقادات زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اینکه سوالات مسابقه هیچ مناسبتی با فضای کتابخوانی ندارد.

روزنامه فرهیختگان: همان ابتدا که تبلیغات برنامه‌شان شروع شد، تاکید داشتند که می‌خواهند سطح کتابخوانی مردم را بالا ببرند، اولین‌بار که حرف از مسابقه «برنده باش» شد، حدودا چهار ماه پیش بود که گفتند یک مسابقه تلویزیونی با اجرای محمدرضا گلزار از شبکه «نسیم» پخش خواهد شد،

آقای‌ گلزار این شد «ترویج کتابخوانی»؟

اما گلزار آن را تکذیب کرد و گفت: «یک مسابقه تلویزیونی در حال آماده شدن دارم که پخش آن از شبکه سه خواهد بود.» محمدرضا گلزار تبلیغ این برنامه را از یک کتابخانه شروع کرد اما الان در برنامه پخش شده از شبکه سه هیچ اثری از ترویج کتابخوانی نیست.

حرف و حدیث‌ها درباره این مسابقه ادامه پیدا کرد تا زمانی که گلزار در ماه رمضان به برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی آمد و درباره این مسابقه صحبت کرد. او در این برنامه گفت: «من یک مسابقه جذاب و پرهیجان برای تلویزیون درنظر گرفته‌ام که برگرفته از یک مدل خارجی و پربیننده‌ترین مسابقه جهان است که جایزه نفر اول که بتواند به 15 سوال من جواب درست بدهد 100 میلیون تومان است.

به احتمال زیاد ضبط این برنامه از هفته آینده آغاز می‌شود و از ماه آینده دو روز در هفته در شبکه سه سیما پخش خواهد شد و من امیدوارم با این مسابقه جذاب، توجه مردم به کتابخوانی بیشتر شود.»

از طرف دیگر هاشم رضایت، تهیه‌کننده این برنامه هم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «افزایش سطح آگاهی و تشویق افراد به مطالعه از اهداف اصلی این برنامه است، پایین بودن سرانه مطالعه از موضوعاتی است که بار‌ها و بار‌ها از زبان مسئولان و پژوهشگران شنیده‌ایم، بالا بردن سرانه مطالعه به‌خصوص در نسل جوان ما که اسیر تکنولوژی روز شده‌اند از اهداف اصلی تولید و پخش این مسابقه است.

«برنده باش» مسابقه‌ای برگرفته از اطلاعات عمومی و با بهره‌گیری از تکنولوژی مورد علاقه در جامعه طراحی شده و تلاش دارد با تجمیع مطالعه و تکنولوژی سبک نویی در ساخت مسابقات تلویزیونی به‌وجود آورد. این مسابقه در دو مرحله برگزار می‌شود.

در مرحله اول شرکت‌کنندگان با نصب اپلیکیشن «برنده باش» به ۱۶ هزار سوال طراحی شده در مسابقه دسترسی خواهند داشت؛ سوالاتی که برای پاسخ به آنها، نیازمند مطالعه و جست‌وجو هستند. با موفقیت در این مرحله شرکت‌کنندگان وارد مرحله حضوری خواهند شد. افرادی که در پاسخ به سوالات به حد نصاب نمی‌رسند، از دو روش می‌توانند به سوالات بیشتر دسترسی داشته باشند.

در روش اول با مشاهده فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی، امکان پاسخ‌دهی به سوالات بیشتر و در روش دوم نیز با خرید سوال ملاک، امکان دسترسی به سوالات جدید برای پاسخگویی، خواهد داشت.»

تاکید بر کتابخوان کردن مساله‌ای است که دست‌اندرکاران مسابقه «برنده باش» زیاد بر آن اصرار داشته و دارند، اما با گذشت چند برنامه مسابقه «برنده باش»، انتقادات زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اینکه سوالات مسابقه هیچ مناسبتی با فضای کتابخوانی ندارد.

سوالات تکراری و در بیشتر موارد، سطح سختی سوالات پایین‌تر از سوالات اطلاعات عمومی آزمون‌های استخدامی است. گویا در طراحی دم‌دستی سوالات این مسابقه، اصلا قراری بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیست. تقلیل واژه «ترویج کتابخوانی» و سوء‌استفاده از این عبارت، باعث شده تا بار دیگر انتقادات به شیوه اجرای این مسابقه قوت یابد؛ اینکه انتخاب یک چهره سینمایی مثل محمدرضا گلزار، فقط به قصد اجرای یک شوی تلویزیونی است و نه هیچ چیز دیگر.

جالب اینکه یکی از شب‌های اجرای مسابقه، دورهمی‌ای شده بود برای دعوت از همکاران قدیمی گلزار در سریال «عاشقانه» و منوچهر هادی، کارگردان این سریال و همسرش که با پاسخ دادن به تمام سوالات مسابقه «برنده باش» توانستند برندگان 100 میلیون تومانی مسابقه شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا.این قسمت زوج سینمایی که دعوت شده بودن که نفرت اوربود.زوج ثروتمند سینما با سوالای ابکی وراهنماییهای دوست میلیاردشون صدمیلیون ناقابل به جیب زدن.حسود نیستیم ولی ایکاش اون جوونیم که گفت من به پولش احتیاج دارم هم همینقدر راهنمایی میشد وسوالهاش راحت بود.از کلمه عدالت فقط نفرتش به ذهن میرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم زوج سینمایی؟ ولی خب دیگه باید فاتحه مردم و مملکت رو خوند که دوتا مفت خور اومدن تو یه برنامه و یه مفت خور دیگه بهشون کمک میکنه و با پارتی بازی پول میبرن
        اصا این گهزار یا به همه به یک میزان کمک کنه یا به هیچ کس کمک نکنه

    • بدون نام

      سوالات این برنامه بی نهایت آسونه و خیلیییی راحت میشه 100 میلیون رو برد...باز برای برنامه ی پنج ستاره اشکان خطیبی در شبکه پنج سوالاتش سخت تر بود...یه سوال:
      اسپانسر این برنامه کیه که هرشب 100 میلیون به هر کی میده؟

    • ...

      بخور بخور و بچاپ بچاپ... سهم مردمه از صداسیمایی که از بودجه همین مردم با گرایشات خاص تغذیه میشه و امثال این اقا و بسیاری دیگه پشت قیافه مجری گری به ریش مردم میخندن... جاییکه ده‌ها ساله که حقوق کارگر و قشر مولد جامعه در سطح جیره جنگیه... تلویزیون غیر ملی محفلیه برای غارت و چپاول و هدردهی و اسراف عظیم... و خدا بر همه این احوال اگاهه

    • بدون نام

      از اول هم مشخص بود گلزار به عنوان یک برند انتخاب شده بود چون اجرای این گونه مسابقات ، سوادخاص و رفلکس خاص و مدیریت خاصی را میطلبد که هیچکدام در محمدرضا گلزار وجود ندارد ضمن اینکه تبدیل این مسابقه به یک مسابقه اشرافی کاربسیاراشتباهی بود این مسابقه میتوانست در چند بخش مختلف وویژه افرادخاص منفعت بیشتری را به مردم برساند دادن صد میلیون تومان به یکتا ناصر یا شوهرش که پولشان از پارو بالا میرود نه تنها کاهنری نبود بلکه ضد ارزش بود یعنی تحقیر مردمی که شاید با ده میلیون هم بزرگتری آرزوی زندگیشان برآورده میشد
      این مسابقه میتوانست در بخش دانش آموزی ، معلمان ، تاکسی داران ، پرستاران ، دانشجویان ، کارگران ، واقشارکم درآمدی اتفاق بیفتد که چه بسا وبه یقین سطح سواد اکثر آنان از کارگردان. مجری ، وازاکثر هنرمندانی مثل میهمانان هنرمندقبلی برنده شده بسیاربالاتر است واین کار باعث میشد محبوبیت این مسابقه صدچندان شود یعنی به جای دادن دویست میلیون تومان به یک نفر به چهار معلم. یا دانش آموز نیازمند یا دانشجو یا پرستار و.... درچهارمسابقه نفری پنجاه میلیون داده میشد تا گره اززندگی چهار نفر باز کند

    • کاربر خود سانسور

      هفته پیش این مسابقه رو دیدم و به نظر من اصلا مجری خوبی برای این تیپ مسابقات نیست. خیلی خشک و سرد و بدون هیجان و حتی گاهی اوقات پر نخوت به نظر می آمد. اجرای اشکان خطیبی در برنامه ای که شبیه این برنامه بود، خیلی بیشتر به چشم می آمد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه شما گلزار رو با اقای خطیبی مقایسه میکنی؟

    • مهدی

      آقای گلزار بدرد مجری این مسابقه نمیخوره سرد و بی روح کار میکنه.بهتره مجری های مسابقه ها هم یه دوره سه ماهه ببینن تا اینجوری بد کار نکنن.واین مسابقه اشرافی هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج