جاباما
۷۶۴۳۵۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

در بازار طلا و سکه چه می‌گذرد؟

ظاهرا قرار نیست نوسانات بازار ارز و سکه به این زودی‌ها آرام بگیرد. روز گذشته بازار شاهد افزایش ۴۰ هزار تومانی بهای سکه تمام طرح جدید بود؛ به‌گونه‌ای که قیمت آن به سه میلیون و ۸۵۲ هزار تومان رسید.

روزنامه آرمان: ظاهرا قرار نیست نوسانات بازار ارز و سکه به این زودی‌ها آرام بگیرد. روز گذشته بازار شاهد افزایش ۴۰ هزار تومانی بهای سکه تمام طرح جدید بود؛ به‌گونه‌ای که قیمت آن به سه میلیون و ۸۵۲ هزار تومان رسید. این موضوع روز گذشته مورد تاکید صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس و از موافقان استیضاح وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس نیز قرار گرفت.

او اظهار داشت که تحولات اقتصادی و نوسانات قیمتی به ویژه در بخش ارز، طلا و سکه ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت نرخ سکه و طلا پیش‌بینی کرده است که بازار سکه و طلا در هفته گذشته روند باثباتی طی کرده است و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه یابد.

به دنبال التهابات بازار که از نیمه دوم سال گذشته شروع شد و تا فروردین امسال ادامه پیدا کرد، دولت دست به اتخاذ تصمیمات مختلفی زد. باتوجه به انتقاد عده‌ای به عملکرد تیم اقتصادی دولت، یکی از این تصمیمات در رابطه با تغییر در ریاست بانک مرکزی گرفته شد و طی آن عبدالناصر همتی به بانک مرکزی راه یافت.

یکی از اولویت‌های همتی در این مقام، سروسامان دادن به تحولات بازار اعلام شده است. حال روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس که معتقدند تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند بحران را مدیریت کند، به استیضاح وزیر اقتصاد رأی دادند تا شاید چنین تغییری در عالی‌ترین مقام وزارت اقتصاد نیز درنهایت سبب ایجاد تحولات مثبت در بازار شود.

بهای طلا و سکه در بازار

در بازار روز گذشته سکه تمام طرح جدید ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. به گزارش ایسنا، در بازار(یکشنبه) طلا و سکه با مقداری افزایش قیمت نسبت به روز شنبه همراه شد؛ به گونه‌ای که سکه تمام طرح جدید به سه میلیون و ۸۵۲ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز سه میلیون و ۴۵۱ هزار تومان قیمت داشت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب یک میلیون و ۷۳۶ هزار تومان و ۹۰۱ هزار تومان فروخته شدند.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه ۲۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد شد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته و هر قطعه سکه گرمی هم ۴۹۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین در بازار جهانی، هر اونس طلا ۱۲۰۶ دلار و ۳۰ سنت مورد دادوستد قرار گرفت.

اعلام هزینه نگهداری سکه در بورس کالا

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا نیز روز گذشته اعلام کرد از روز دوشنبه ۵ شهریور ۹۷ هزینه‌های نگهداری سکه طلای تمام بهار آزادی طرح امام(ره) در تمامی خزانه‌های مورد پذیرش بورس کالا «رفاه، سامان و صادرات» مبلغ ۲۰ تومان به ازای هر قطعه سکه به صورت روزانه خواهد بود.

در این راستا اطلاعات مربوط به خزانه‌های سکه طلای پذیرش‌شده در بورس کالا در قسمت انبارها، فهرست انبارهای پذیرش شده سکه در سایت بورس کالا برای عموم قابل مشاهده است. به گزارش مهر، گواهی سپرده کالایی سکه طلا حکم معاملات نقدی سکه را دارد، همچنین امکان ارسال سفارش خرید و فروش روی این گواهی روی سامانه‌های معاملاتی آنلاین وجود دارد.

معامله‌گران بازار سهام که معاملات خود را به‌ صورت برخط انجام می‌دهند، می‌توانند نسبت به ثبت سفارش معاملات نقدی سکه در سامانه معاملات برخط سهام اقدام کنند، همچنین می‎توانند در صورت تمایل به تحویل، سکه خود را از پردیس خزانه بانک رفاه دریافت کنند. در این مورد برای تحویل سکه به انبار یا دریافت سکه از انبار، حضور شخص خریدار یا نماینده قانونی وی(با مدارک شناسایی و وکالت‌نامه) الزامی است.

تصمیم نادرست محدودسازی سکه‌های پیش‌فروش شده

دیروز همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس​ محدودسازی تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده ­به ۱۰ عدد را ­تصمیمی غیرکارشناسی و بی‌تاثیر در کنترل نقدینگی دانست. محمد خدابخشی ­با اشاره به اینکه این تصمیم اعتماد عمومی را از بین می‌برد افزود: اگر یک نهاد حاکمیتی به مردم قول داده است باید آن را عملیاتی کند.

او با بیان اینکه پیش‌فروش سکه نیز در کل ​تصمیمی نادرست بوده است، افزود: ما در مجلس ابزارهای دیگری نیز برای رفع مشکلات داریم از جمله استیضاح و سوال،​­ نباید برای هر اتفاقی به دنبال اجرای طرح بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تعیین عدد ۱۰ برای عرضه سکه بر چه اساسی مشخص شده است؟­ ادامه داد: این طرح با هدف کنترل نقدینگی پیشنهاد شده است در صورتی که کمکی نمی‌کند.

خدابخشی با بیان اینکه مجلس در نشست‌های تخصصی متعدد اقدامات مختلفی در قالب برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت پیشنهاد داده است، تصریح کرد: به رسمیت شناختن بازار ارز با نظارت بانک مرکزی، افزایش هزینه‌های تخلف و سوء‌‌استفاده از اختیارات با همکاری مجلس، قوه قضائیه و دولت و گرفتن مالیات از منافع کلان ناشی از سفته‌بازی در بازارهای مختلف از جمله برنامه‌های فوری پیشنهاد شده است.

او ادامه داد: اصلاح ساختار بانکی، اصلاح روند بودجه‌ریزی سالانه ​و شفاف‌سازی بودجه همراه با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز برنامه‌های بلندمدت موردنظر برای کنتر ل بازار است. خدابخشی افزود: برخورد و شفاف‌سازی با مفاسد اقتصادی و رسیدگی به برخی مطالبات غیراقتصادی گروه‌های جمعیتی نظیر زنان، مناطق و اقلیت‌ها،­ فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای جلب رضایت عمومی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهین سیفی

      این امار وارقام یعنی چه

    • بدون نام

      موتور افزایش دوباره روشن شد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج