۷۶۴۳۸۷
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

با رفتن کرباسیان، مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟

روزنامه جهان صنعت در نقد خداحافظی وزیر اقتصاد از کابینه دوازدهم نوشت: واقعیت این است که با تغییر یک فرد نمی‌توان انتظار داشت سیستم و راهکار تغییر کند و به آنچه تا کنون دست پیدا نکرده بودیم دست پیدا کنیم و اقتصاد کشور ناگهان به توسعه و پیشرفت نزدیک و نزدیک‌تر شود‌.

روزنامه جهان صنعت در نقد خداحافظی وزیر اقتصاد از کابینه دوازدهم نوشت: واقعیت این است که با تغییر یک فرد نمی‌توان انتظار داشت سیستم و راهکار تغییر کند و به آنچه تا کنون دست پیدا نکرده بودیم دست پیدا کنیم و اقتصاد کشور ناگهان به توسعه و پیشرفت نزدیک و نزدیک‌تر شود‌.

نمی‌توان انتظار داشت حذف یا جابه‌جایی یک فرد موقعیت آشفته کنونی را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کند‌. دولت حداقل پنج تا شش عضو مربوط به تیم اقتصادی دارد که اگر این افراد با جسارت اصلاحات ساختاری را پیش ببرند مشکلات اقتصادی در حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند‌.

وجود یک خط مشی مشترک و خط فکری ثابت بین تیم اقتصادی این قدرت را به دولت می‌دهد که اقتصاد را آن طور که باید پیش ببرد‌. هرچند وزارت کرباسیان به پایان رسید اما به هر رو باید پذیرفت که نمی‌توان گفت فردی طی یک سال این امکان را دارد که دگرگونی‌های اساسی را پیگیری و اجرا کند‌.

کرباسیان باید نکته اساسی ارائه تصویری روشن از موقعیت اقتصادی کشور را جدی می‌گرفت و درباره شرایط اقتصاد کشور با جامعه گفت‌وگو می‌کرد‌؛ وزیری که نه بیانیه صادر کرد و نه درباره آنچه اقتصاد کشور به آن دچار شد اظهار نظر کرد‌.

شاید یکی از دلایل اصلی عدم رضایت فعالان اقتصادی و جامعه از عملکرد یک ساله وزیر به دلیل سکوت‌های طولانی او بود؛ سکوتی که اگر می‌شکست و به عنوان یکی از ارکان مهم تیم اقتصادی اظهار نظر خود را اعلام می‌کرد، شرایط با امروز متفاوت بود‌.

مساله قابل توجه این است که حتی امروز بعد از گذشت مدت‌ها کماکان هیچ برنامه روشنی پیرو مقابله با تحریم‌ها از سوی تیم اقتصادی دولت مطرح نشده است‌. هرچند توقع آن می‌رود که مسوولان نسبت به شرایط واکنش نشان دهند و نسبت به موقعیت‌های سخت واکنش‌های سریع و جدی نشان دهند.

وزیر اقتصاد از ارکان مهم دولت است که باید به آن توجه جدی داشت. این وزیر ارتباطی جدی با بخش‌های مختلف همچون بانکداری و سرمایه‌گذاری و دیگر امور اقتصاد دارد‌. از همین رو وزیر آینده باید سه ویژگی اساسی را مورد توجه قرار دهد‌؛ نکته اول آنکه اقتصاد‌دان‌ها باید بر دانش و توانایی او اجماعی عمومی داشته باشند‌. این اجماع امکان توسعه فعالیت‌های وزیر را فراهم کرده و حسن شهرت موجب افزایش اطمینان عمومی به وی خواهد شد‌.

همچنین دومین نکته قابل توجه آن است که وزیر اقتصاد باید فردی جسور باشد تا امکان اصلاحات ساختاری را فراهم کند‌. اقتصاد ایران خواسته و ناخواسته نیازمند اصلاحات ساختاری است که جسارت وزیر را می‌طلبد‌. متاسفانه تا امروز این جسارت در دولت دیده نشده و همین موضوع منجر به آن شده است که مشکلات و آسیب‌های اقتصادی بر هم افزوده شوند و امکان حل آنها سخت‌تر و ناممکن‌تر شود‌.

نکته سوم و قابل توجه دیگر اما اشراف وزیر آینده بر اقتصاد ایران و توانایی همکاری او با دیگر بخش‌های اقتصادی کشور است‌. نگاه جزیره‌ای بارها به اقتصاد کشور ضربه زده است و همین موضوع منجر به عدم توجه جدی به برنامه‌ریزی شده است‌.

مدیران برنامه‌محور باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و با شجاعت و جسارت برنامه‌ریزی‌ها را پیش ببرند‌. وزیر اقتصاد هرگز این امکان را ندارد که به تنهایی همه مسائل اقتصادی کشور را حل کند‌. او باید تعاملی جدی با وزیر صنعت، وزیر کار، رییس بانک مرکزی و دیگر پایه‌های اقتصادی کشور داشته باشد‌. این تعامل امکان بهبود شرایط را فراهم خواهد کرد‌.

پیش از این و تا امروز شاهد آن بوده‌ایم که تصمیمات اقتصادی کشور همواره به شکلی شبانه و ناگهانی گرفته شده است و این تصمیمات بعد از اعلام، خود منجر به ضربه‌های جدی شده است‌. باید پذیرفت چنین شرایطی حیات اقتصاد کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد و نمی‌توان انتظار داشت با عدم حضور سرپرستی توانمند و دانشمند، وضعیت اقتصاد کشور بهبود پیدا کند‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      حل هم نشود یک مقدار ازدق دل مردم خالی میشود واگر روحانی هم برود ‌.لااقل مردم میدونن یه افرادی بخاطر خرابکاریاشون تکونی خوردن.

    • بدون نام

      اگر با رفتن کرباسیان مشکل حل شود باید اورا اعدام کرد ولی حل نمیشود

    • بی نام

      کار باید دست کاردان داد هرکس باید دررشته تحصیلی خودش
      مشغول به کار شود نه طرف رشته تحصیلی‌ مهندس ساخت وساز رفته وزیر جایی شده که با تحصیلاتش همخوانی نداره

    • بدون نام

      نگران نباشید بود نبود این وزرا و رئیسشان زیاد فرقی برای مردم ندارد .نباشند بهتر هم هست یک اختلاصگر کمتر زندگی بهتر.

    • بدون نام

      با نرفتنش حل میشه؟

    • بدون نام

      ماشاالله انقدر دزد داریم که با رفتن یک نفر مشکل اقتصادی مملکت حل نمیشه. وقتی دزدها آزاد و درستکارها زندان هستن این وضع تا ابد همین خواهد بود. حتی اگه امام زمان رئیس جمهور با وزیر باشه. تمام.

    • بدون نام

      اینها بازی گمزاه کننده افکارعمومی است وکاربردی ندارد چندروزی بیشترماندن وریاست کردن ایاهیچ کدام ازاجدادشآن ازفخش مردم دراملن ملنده اند

    • بدون نام

      حل که نمیشود ولی شادی بدتر هم نشوند البته شاید

    • علی

      با بودنش هم حل نمیشد . حالا که قرار نه با بودنش حل بشه نه با نبودنش همون بهتر که نباشه

    • بدون نام

      مثل این است که یکنفر سرش درد می کند بعد بیایند موهای سر او را بتراشند...
      نه برادر جان... باید به او داروی سردرد بدهند تا از داخل تسکین و درمان شود.
      آقای کرباسیان قربانی اشتباهات رییس خود شد.مردم همه اینرا می دانند.
      جالب است دست دولتمردان برای ملت رو شده.... بازی دولتمردان با استیضاح ، پلاکارد مشهور و حاج منصور ارضی قادر نخواهد بود کشتی نجات این دولت شود. امروز پراید ۴۰ میلیون شد.

      پاسخ ها

      • محمد

        پس با رفتن کی حل میشود میخواهید که مردم کنار بروند شاید مشکل حل بشود

    • بدون نام

      با رفع تحریم مشکلات اقتصادی حل خواهد شد،نه با برکناری مهره ها.

    • بدون نام

      با لبخند های ملیحه ایشان هم چیزی عوض نمی شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج