۷۶۴۴۴۳
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

رخوت فردوسی پور؛ چه بر سر نود عزیز ما آمده؟!

پنج قسمت از سری تازه نود روی آنتن رفته، اما هیچ نشانی از یک برنامه با نشاط، جسور و پیشرو ندارد. چرا برنامه عادل فردوسی پور گرفتار رخوت شده؟ مقصر خودش است یا فشار بیرونی؟

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: پنج قسمت از سری تازه نود روی آنتن رفته اما هیچ نشانی از یک برنامه با نشاط، جسور و پیشرو ندارد. چرا برنامه عادل فردوسی پور گرفتار رخوت شده؟ مقصر خودش است یا فشار بیرونی؟

رخوت فردوسی پور؛ چه بر سر نود عزیز ما آمده؟!

هیچ دوست نداریم نود را اینگونه بی رمق ببینیم. نود برای هواداران بیشمارش فراتر از یک برنامه فوتبالی است که فقط مسابقه پخش کند و تحلیل فنی و داوری. عادل فردوسی پور و تیمش سال ها پیش مدل متفاوتی از برنامه سازی را پیش روی بیننده ها قرار دادند که دیدن هایلایت بازی ها و آنالیز داوری فقط جزئی از آن است. نود از این هم فراتر رفت؛ یک برنامه سرگرم کننده و سر حال که تلخ ترین و جدی ترین موضوعات در آن مطرح می شوند و به سرانجام می رسند اما ویژگی اصلی اش یعنی سرگرم کننده بودن از بین نمی رود.

مرداد امسال برنامه نود، ۲۰ ساله شد و حالا چهار هفته است شاهد سری جدیدش هستیم. اگر برنامه اول را فاکتور بگیریم سه برنامه دیگر هرگز در حد و اندازه نود نبوده است. انگار عادل فردوسی پور دل و دماغ همیشگی را ندارد و به آیتم های روتین راضی است. استودیوی برنامه اش بدون مهمان است و سوژه هایی که سراغش می رود، بکر و جسورانه نیست. نود از این رخوت خارج می شود؟ اصلا چرا گرفتار رکود شده؟

عادل بدون انرژی

عادل فردوسی پور انرژی همیشگی را ندارد؟ منظورمان ظاهر ماجرا نیست؛ اتفاقا سعی می کند از کوچکترین اتفاق برای مطایبه بهره ببرد. منظور، عادل مجری نیست بلکه عادل تهیه کننده است. او از جمله مجریان مولف است که نظرش کلیت برنامه را جهت دهی می کند. برای فردوسی پور داشتن یک برنامه روپا با سوژه های بکر همیشه اولویت داشته؛ پس ناکامی نود در سری جدید بعد از گذشت یک ماه را باید ابتدا به پای او نوشت. ریشه این اتفاق به حواشی «بیست هجده» بر می گردد؟ خاطرتان هست که برنامه اش با قدرت پیش می رفت اما ممانعت از حضور کارلوس پویول به استودیو او را بی انگیزه کرد.

افت برنامه بعد از این ماجرا مشهود بود. این ماجرا سویه دیگری هم دارد؛ عادل در سال های پیش با فاصله ای طولانی به آنتن باز می گشت اما امسال بعد از یک ماه اجرای «بیست هجده» به نود رسید. این اتفاق دو آسیب دارد: بیننده او را زیاد دیده و عطش دیدار کم شده؛ خود مجری خسته شده و البته فرصت زیادی برای پیش تولید نداشته.

رخوت فردوسی پور؛ چه بر سر نود عزیز ما آمده؟!

جای خالی نوآوری

پویایی ویژگی اصلی نود است. این برنامه هر سال با تغییراتی چشمگیر به آنتن باز می گردد؛ چه در دکور و چه در آیتم ها. طبعا به خاطر تغییر دکور در سال پیش، سری جدید نیاز به نونوار کردن دکور ندارد. به جای آن برخی وله ها تغییر گرافیکی داشته و شیک تر شده اند. اینها اما به قدری نیست که به چشم مخاطب بیاید؛ آنچه برنامه را رو می آورد، آیتم های تازه و متنوع است.

نود یک سال تقویم را ورق می زد و یک بار ایران نود را داشت. سری جدید روی آیتم های روتین استوار است که بررسی متن و حاشیه بازی ها را در بر می گیرد. در کنار آن اتفاقات خاص بعضی بازی ها دستمایه ساخت آیتم میشود مثل همه گل به خودی های استقلال تهران. این شکل کارها جذاب است و برای نود امتیاز اما برای این برنامه برگ برنده محسوب نمی شود. می دانیم ساخت این میان برنامه ها، آنالیز آماری تیم های اطلاعات نوشتاری روی تصویر و ... چه کار پرزحمتی است ولی نود نیازمند آیتم های خاص تر است؛ کارهایی از جنس محمد حسین میثاقی که ظاهرا راهش را از عادل جدا کرده.

نداشتن مهمان شاخص

چهار برنامه از نود پخش شده ولی هنوز خبری از مهمان داخل استودیو نیست. حال آنکه یکی از عناصر جذابیت هر برنامه مصاف مجری با مهمان است؛ خاصه برای نود. تنها مهمان این برنامه علیرضا جهانبخش بود که در برنامه ۱۵ مرداد عادل فردوسی پور با او از طریق ارتباط تصویری مصاحبه کرد. از قضا گفتگو با جهانبخش که به مناسبت حضور او در برایتون انجام شد، جذاب بود و نشان از اعتبار نود می دهد.

در سری جدید، مهمان های داخل استودیوی نود، کارشناسان داوری بوده اند و گفتگو با بقیه به شکل تلفنی انجام می شود. تازه، مهمانان گفتگوهای تلفنی چهره های شاخصی نیستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که عادل فردوسی پور همواره اهتمامی جدی به مهمان های داخل استودیو داشته و بخشی از جذابیت برنامه اش را از این طریق تضمین می کرده. او در سری جدید، نود را آیتم محور پیش می برد که خب ضعف استودیو خیلی زود خودش را نشان داده است و حالا تبدیل به یکی از عوامل بی رمقی نود در بیستمین سالگردش شده.

رخوت فردوسی پور؛ چه بر سر نود عزیز ما آمده؟!

از بین رفتن جسارت

«دلیل اصلی نپرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته ظاهرا اینطور هم نبوده)، فشار جدی برخی مسئولان برای نپرداختن به این موضوع در سطوح مختلف سازمان است»؛ این پاسخ علی فروغی مدیر شبکه سه به گزارش ایرنا است. البته گزارش موارد دیگری را هم مطرح می کرد مثل این بند: «با شروع فصل جدید نود عدم پرداخت شفاف این برنامه به ماجرای مسافران توریستی جام جهانی که گفته می شود با هزینه کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال اعزام شده بودند و پس از آن ماجرای سوپر جام فوتبال ایران و رأی غیرقانونی برای بازی برگزار نشده، از ماجراهای تازه پشت پرده ها در فوتبال حکایت داشت.»

با استناد به سایت نود قرار بوده هفته پیش پرونده شکایت باشگاه خونه به خونه از نساجی بررسی شود که نشده. بنابراین بقیه مواردی که ایرنا مطرح کرده جایی در برنامه نداشته که به قول فروغی «تا دقایقی مانده به آنتن» کنار گذاشته شود. رسالت نود واکاوی پرونده های مشکوک است. این کار در دولت های پیش به وفور انجام می شده؛ چرا تلویزیون و شبکه سه وا داده است؟

میزان مشارکت و یک هشدار

نود همچنان صاحب میزان مشارکت قابل توجهی است اما نمی توان منکر کاهش محسوس شرکت کنندگان در نظرسنجی آن شد. در برنامه اول سری جدید که دوشنبه ۸ مرداد روی آنتن رفت، یک میلیون و ۲۳۹ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کردند. برنامه اول است و توقع نمی رود مشارکت خیلی بالا باشد. بیشترین آمار شرکت کننده ها در نظرسنجی نود امسال مربوط به برنامه دوم با یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر است.

برنامه بعد دوباره افت داشته و یک میلیون و ۳۹۴ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کرده اند. سهم برنامه هفته پیش هم یک میلیون و ۴۱۳ هزار نفر است. حالا سری بزنیم به آمار سه برنامه پایانی فصل قبل. در این برنامه ها به ترتیب ۲ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر، ۲ میلیون نفر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند. حتما این قیاس ملاک جامعی برای میزان بیننده های نود نیست اما نمی توان این آلارم را نادیده گرفت. آنچه عیان است، نود پویایی مطلوب را ندارد و در سطح استاندارد خودش گام بر نمی دارد. عادل فردوسی پور برای نجات نود چه اندیشه ای دارد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا فکر میکنین فقط به برنامه ربط داره؟ بیشتر به جهت گیری های این اقا در قبال مسائل دو باشگاه بزرگ کشور و تیم ملی دخالت ها بی جا و خارج از مسئولیت این ادم در امور باشگاه ها و تیم ملی فوق العاده جلوه دادن باخت های تیم ملی و حمایت از فوتبال تمام دفاعی تیم ملی ووو خیلی کارها فردوسی پور رو چشم مردم انداخت

    • بدون نام

      نود، برنامه ای خوب، پویا، رو به جلو، پر نشاط و سرزنده؛ آرزوی موفقیت برای سازندگان این برنامه دارم

    • ams9010@gmail.com

      فکرنان باش که خربزه آب است ول کنید برید تو این گرونی به بدبختی هاتون برسید فوتبالیستها یا اینور آب تو کیش و .... یا اونور آب دارن حالشونو می کنند

    • پیام

      خیلی از استقلالی ها برنامه نود را اصلا نمی بینند چه برسد به شرکت در نظر سنجی اش .. موضع گیری های مجری پرسپولیسی برنامه نود علیه استقلال و در طول این بیست سال باعث شده که هواداران استقلال این برنامه را تحریم کنند .. عادل تعصبش به پرسپولیس را نمیتواند کنترل کند و این را همه فهمیده اند حتی هواداران تیم های شهرستانی

    • حسین

      همونجورکه خودعادل فردوسی پورگفت چندین بارهروقت صداقت وخودبودن یه برنامه ازبین بره مردم اون پس میزنن به نظرم تصمیمات وحمایت های متعصبانه فردوسی پورازکیروش باعث این شد که دیگه تماشاچی نخواد دنبالش کنه ورقبت داشته باشه من چندتامثال میزنم تاعزیزان متوجه شن شمانگاه کنیدتیم ایران توجام ملت های اسیازمان قلعه نوعی حذف میشه توضربات پنالتی میادیه برنامه میذاره وقلعه نوعی تماما زیزسوال میبره امازمان کیروش ماازعراق میبازیم حماسه درست میکنه ومیگه خیلی هم خوبیم ما مربی های دیگه وقتی میباختن میگفت ماازکره وژاپن چیزی کم نداریم بااین همه استعداد ولی زمان کیروش میگه اونا 20سال جلوترازماکارکردن علی دایی کنارزمین سروصدا میکرد میگفت زمان اینکاراگذشته وبایدمثل گوردیولا مربی کارش توتمرینات بکنه الان سروصداهای کیروش کنارزمین تاکتیک وبصیرت میدونه و...........موارد دیگه وایناچیزی نیست که مردم نبیینن وخیلی موارددیگه

    • بدون نام

      درود بر کاربر حسین اقا با تحلیل منطقی و واقعیت موجودبا القای مربی خارجی و مرغ همسایه...! کاربر پیام هم یک نظری داده که تاریخ ثبت خواهد کرد که "هواداران استقلالی در نظر سنجی نود شرکت نمیکنن" و اینکه تحریم شدن نود توسط هواداران کیسه!!!! اقا پیام فکر نمیکنی شرکت کننده ها خود گواه بر تعداد هوادران قرمز و ابی هست. راجب منطق و خبر این تیتر بگو .کری گذشته دیگه و باید اینفدر بینش داشته باشی که برای اینده ورزش کشورت نگران باشی ؛ رنگ را بریز دور و افکار بچه گانه رو

    • میثم

      کلید ماجرا دست محمد حسین میثاقی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج