۷۶۴۵۰۴
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

نامه توکلی به قوه قضائیه درباره موسسات مالی

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و بانک مرکزی شد.

خبرگزاری ایرنا: رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و بانک مرکزی شد.

«احمد توکلی» در این نامه از رییس قوه قضاییه و دادستان تهران به دلیل رسیدگی به اعلام جرم علیه مدیران و سهامداران ثامن‌الحجج، فرشتگان و کاسپین که به دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور و نظم بازارهایی مانند بازار مسکن و جرائم دیگر انجام شد، تشکر کرد.

وی با یادآوری متفاوت بودن شعبات رسیدگی به اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه سهامداران و مدیران اصلی این مؤسسات در شعبه یک و مقامات و مسئولان بانک مرکزی در شعبه سوم پیشنهاد داد: این بخش از اعلام جرم‌ها (بخش مربوط به سهامداران و مدیران مؤسسات مالی و اعتباری مذکور) از دادسرای کارکنان دولت به دادگاه شعبه اول کیفری یک تهران ارجاع شود تا در کنار شکایت دیگر شکات، به قاضی محترم پرونده در تصمیم‌گیری کمک کند. دیده‌بان نیز در تمام مراحل دعوت شده و اجازه دفاع پیدا کند.

رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت یادآور شد: نقش اقدامات نادرست یا ترک وظایف مقامات و مدیران بانک مرکزی در فاجعه مؤسسات مزبور، بیش از نقش سهامداران و مدیران این مؤسسات است.

توکلی، آثار و تبعات مثبت در قاطعیت و سرعت در رسیدگی دستگاه قضا به اتهامات را از چند جهت مهم دانست و تشریح کرد: رسیدگی سریع دستگاه قضا موجب می شود نخست، مردم بیشتری به این نتیجه برسند که امکان استیفای حق از قدرتمندان و صاحب منصبان وجود دارد، همچنین تلقی کارگزاران حکومت، از ارباب رجوع تصحیح می‌شود و تکبر در برخی از آنها به تدریج به تکریم مبدل می شود و آشکار خواهد شد که مدیران ناتوان و مساله‌دار دولتی، چه سهمی در پیدایش مصائب اقتصادی و اجتماعی دارند.

وی در ادامه این نامه یکی از اتهامات وارده به بانک مرکزی را وعده‌های مکرر و وفا نشده به آنها دانست و با اشاره به نمونه ای از آن نوشت: آخرین مورد اعلام این سیاست است که سپرده‌گذارانی که یک میلیارد تومان و بیشتر سپرده دارند، می‌توانند همین مقدار دریافت کنند. ولی وقتی سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج، فرشتگان و کاسپین به شعب مربوط مراجعه کرده‌اند از آنها خواسته شد منشأ پول‌هایی را که به این تعاونی‌ها سپرده‌اند، شفاف کنند تا بانک مرکزی مطمئن شود پولشویی در کار نبوده است.

وی ادامه داد : اگر بانک مرکزی اسناد طلب مردم را فاقد اعتبار تلقی کند، اسناد پرداخت تسهیلات به طریق اولی می‌تواند جعلی باشد؛ زیرا مدیران انگیزه بدهکار کردن دیگران به موسسه یا تعاونی را داشته‌اند. آیا بانک مرکزی از تسهیلات گیرندگان چنین دعوی را می‌پذیرد؟ یا به استناد دفاتر موسسه یا تعاونی از بدهکار اصل تسهیلات و سود و حتی جرائم را طلب می‌کند؟

رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با یادآوری این که راهبرد تبلیغی بانک مرکزی در مورد غیرمجاز بودن این تعاونی ها تکرار یک دروغ بود، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی چنان رفتار می‌کرد که گویی هیچ نقشی در پیدایش این بحران نداشته است. اگر هم نصوص قانونی دال بر تکلیف اقدام، جلوی آنها گذاشته می‌شد به دروغ‌های دیگری چون نیروی انتظامی همکاری نمی‌کرد، قوه قضائیه راه نمی‌آمد و مشابه آن متوسل می‌شدند.

توکلی با بیان این که موسسه کاسپین هر مرحله قانونی را که بانک مرکزی لازم اعلام کرد، به کمک و تأیید خود آن بانک طی کرد، لافزود: آقای سیف با امضای خویش جواز فعالیت کاسپین را بدون قید و شرط خاصی صادر کرد با این حال بدون آن که شرمی در کار باشد با صراحت مجاز بودن کاسپین را انکار کردند و بعدها گفتند جواز، مشروط به انحلال تعاونی‌های کوچک تر و ادغام آنان با خودشان بود. در حالی که در جواز صادر شده، هیچ اشاره‌ای به این مطلب نیست.

وی از جمله رفتارهای «اعتماد سوز» بانک مرکزی را طرز محاسبه ارزش‌گذاری دارایی‌های این موسسات دانست و نوشت: بانک مرکزی وقتی پیشنهاد تهاتر مطالبات سپرده‌گذاران را با املاک پذیرفت، سال گذشته به دلیل تغییر قیمت املاک و مستغلات تمام ساختمان‌ها و املاک را دوباره قیمت زد ولی به بهانه صرفه‌جویی در هزینه‌های کارشناسی، خودشان این کار را کردند و سپس از هیچ منطق درستی پیروی نکردند. افزایش قیمت بین ۲۰ درصد تا ۵۰ درصد متفاوت بود. حتی موردی تا ۱۵۰ درصد نیز اضافه شد.

رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در پایان نامه خود به رییس دستگاه قضا تصریح کرد: درست است که برای مصالح اجتماعی و امنیتی، ترجیح داده شد که ملاک حل مشکل کاهش تعداد سپرده‌گذاران باشد، ولی این روش با قانون تجارت ناسازگار است، نحوه اجرا حاکی از بی توجهی حاکمیت به صاحبان سرمایه بالقوه قادر به سرمایه‌گذاری مؤثر است. اگر ماجرا همین طور که دارد پیش می‌رود، تمام شود، برای سرمایه‌گذاری مضر است و در انتقال سرمایه به خارج از گشور مؤثر خواهد بود.

سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، مؤسسه ای غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در شهریور ۱۳۹۴ با هدف مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت و برقراری عدالت تشکیل شد.

این موسسه تاکنون شکایت هایی علیه موسسه ثامن الحجج، سازمان غذا و دارو، وزیر فعلی راه و شهرسازی و وزیر قبلی تعاون مطرح کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما را به خدا به بانک مرکزی بگویید این موسسات بانکی مثل فرشتگان پول مار ا بعد از سه سال پس بدهند 320 میلیون را میخواهند 160 میلیون بعداز سه سال بدهند .نه تنها سود انها را دارند کم میکنند بلکه 3 سال است دارند از سود پول وخود پول ما استفاده میکنند ..الان این جوری دارند سودمی برند .این جوری پس می دهند ...یک نا مسلمان پیدا بشود که پول ما را پس بدهد ............................................شما دزد را تکریم کردید .مال باخته دزد ........بگویید پول ما را پس بد

    • بدون نام

      70 میلیون گذاشتم .80 میلیون وام با پرداخت سود بالا وام گرفتم .باز هم ان پول را روی 70 میلیون گذاشتم .فقط قسط انرا پرداخت کردم .الان مراجعه میکنم .میگویند با پول وامی که گرفتی یر به یر شده یعنی 160 میلیون پولم صفر شده .......در صورتی اقساط پرداختی را هم پس نمی دهند .اصل 70 میلیون را هم پس نمی دهند ....بگویید اینها چطور حساب کردند که این جور پول یک بدبخت را چپاول کنند ......................... سه سال است که دارنداز سود این 160میلیون استفاده میکنند اما به حساب نمی اورند ولی سود وام را به حساب می اورند .این عدالت قوه قضاییه ماست یا حاکمان این مملکت ..من پولم را می خواهیم با سودهای پرداخت شده ...باید این پول را برگردانی به من .دزدی که شاخ ودم نمی خواهد ..این دزدهای بزرگ را بگیرد پول مردم را پس بگیرد به انها بدهید ...

    • بدون نام

      تو را به خدا برای سهامداران پدیده کاری بکنید .ما هم الان 4 سال پولمون دادیم بدون هبچ سودی وخبری که میخواهند چکار کنند همان جا مانده است.یکی بداد این سهامداران بیچاره برسه اگر واقعا مسلمان هستین.ممنون

    • بدون نام

      چه تعیین تکلیفی .میخواهند 320 میلیون را 160 میلیون بدهند بعد از سه سال ....چرا ........ما هر 320 میلیونمان را میخواهیم .سپرده گذار بانک فرشتگان کرمان .......ایمان رحیمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج