جاباما
۱ نظر

مجله سیب سبز:

کدام‌شان نمی‌گذارد سرطان پوست بگیریم

زرشک، سویا یا انگور؟

محققان می‌گویند این روزها آلودگی‌های محیط زیست، شدیدتر شدن اشعه‌های مضر خورشید و بسیاری از عادات غذایی و سبک زندگی خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا برده‌اند. از نظر آنها اگر می‌خواهید خطر مبتلا شدن به این بیماری مهلک را کمتر کنید، بهتر است مصرف مداوم انگور را فراموش نکنید. به گفته محققان این میوه حتی به مبتلایان سرطان هم توصیه مي‌شود. آنها معتقدند با مصرف انگور هم‌می‌توان از برخی سرطان‌ها پیشگیری و می‌توان برخی سلول‌های سرطان پوست را در برابر پرتودرمانی حساس‌تر و درمان سرطان پوست را آسان‌تر کرد. پس تا فصلش تمام نشده، از فواید بی‌شمار این میوه نجات‌بخش بهره‌مند شوید.

پوست کدام میوه استخوان‌های‌تان را نجات می‌دهد

موز، شلیل یا لیمو؟

چینی‌ها می‌گویند هنگام خوردن بسیاری از میوه‌ها، حتی می‌توانید از خواصی که در ریشه، پوست و هسته‌شان پنهان شده هم بهره بگیرید و دلیلی ندارد که تنها بخش داخلی میوه را مصرف کنید. لیمو هم یکی از معجزه‌های طبیعت است که حتی خوردن پوستش می‌تواند فواید زیادی را به شما برساند. از نظر پژوهشگران پوست لیمو به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند، زیرا سرشار از کلسیم و ویتامین C است که در حفظ و بهبود سلامت استخوان نقش دارند. پوست لیمو همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و رماتیسم التهابی جلوگیری می‌کند و در کاهش استرس اکسیداتیو نقش دارد. به گفته محققان پوست لیمو همچنین برای بهداشت دهان و دندان مفید است و درمانی برای بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان به‌شمار می‌آید.

کدام یک شما را جوان نگه می‌دارد

هلو، گلابی یا آووکادو؟

نام بسیاری از میوه‌ها با کلمه جوانی گره خورده اما از میان آنها، آووکادو تاثیری معجزه‌بخش روی جوان ماندن پوست دارد. محققان می‌گویند این میوه‌ سرشار از ویتامین E است و به همین دلیل از سلول‌های پوست‌تان محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد پیری به این زودی‌ها سراغ‌تان بیاید. از طرف دیگر آووکادو سرشار از چربی‌های مفید است که بیشتر آنها را اسیدهای چرب اشباع‌نشده تشکیل می‌دهند که برای سلامت قلب و عروق لازم‌ هستند. مصرف نصف آووکادو یعنی حدود يكصد گرم از آن ۸ گرم اسید اولئیک نصیب‌تان می‌کند که نقش موثری برای افزایش میزان کلسترول خوب خون(HDL )دارد. بد نیست بدانید يكصد گرم آووکادو حدود ۱۰ درصد نیاز روزانه‌ شما به منیزیم را تامین می‌کند.

کدام یک اشتها را کم می‌کند

پیاز، سیر یا سیب‌زمینی؟

اگر می‌خواهید از پراشتهایی دردسرساز خلاص شوید، سهم سیر را در غذاهای‌تان بیشتر کنید. متخصصان می‌گویند سیر تنها به‌دليل خواص دارویی‌اش پرطرفدار نیست. از نظر آنها مصرف مرتب این گیاه، اشتها را به مرور کم می‌کند و میل شما را به غذا خوردن متعادل می‌کند. از طرف دیگر، سیر نوعی چربی‌سوز هم به شمار می‌آید و باعث مي‌شود که بدن شما بهتر و سریع‌تر کالری‌ها را بسوزاند. اگر می‌خواهید نتیجه مطلوب را از مصرف سیر بگیرید، بهتر است سیرهایی را انتخاب کنید که عطرشان تندتر است چراکه از نظر متخصصان هرچه حبه سیر طعم تندتری داشته باشد،گوگرد بیشتری دارد و خواص درمانی‌اش هم بیشتر است.

به جای نوشابه‌های انرژی‌زا کدام را بخوریم

آب سیب، آب انگور یا آب هندوانه؟

اگر روزهای اول ورزش کردن را می‌گذرانید و ماهیچه درد آزارتان می‌دهد، مصرف آب هندوانه را فراموش نکنید. محققان می‌گویند نوشیدن آب هندوانه قبل از انجام فعالیت‌های سنگین به کاهش ضربان قلب و کاهش درد روز بعد ماهیچه‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر، آب هندوانه به اتساع رگ‌های خونی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. پس اگر می‌خواهید هنگام ورزش عملکرد بهتری داشته باشید و بعد از آن هم درد و ناراحتی آزارتان ندهد، قبل از انجام حرکت‌های سنگین، یک لیوان آب هندوانه بنوشید. از نظر پژوهشگران این نوشیدنی، مثل بسیاری از مواد طبیعی دیگر، می‌تواند به اندازه مکمل‌های صنعتی موثر باشد. پس به جای ردبول، آب هندوانه خانگی بنوشید.

کدام موز را انتخاب کنیم

نارس، رسیده، له شده؟

درست است که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه، آن را به یک نیروزای طبیعی تبدیل کرده‌اند، اما اگر موز خوراک هر روز شماست، انتخاب نادرست آن می‌تواند مشکلاتی را برای‌تان به همراه بیاورد. اگر می‌خواهید بیشترین فایده را از خوردن موز ببرید و گرفتار ضررهایش هم نشوید، بهتر است موزهای نسبتا سبز را انتخاب کنید، چون هر چه این میوه رسیده‌تر باشد، ویتامین‌هایش هم کمتر شده و قندهای دیر جذب آن به قندهای زود جذب تبدیل می‌شود. البته درست است که موز به شما انرژی می‌دهد اما هرگز در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید، چون این نیروزای طبیعی، کالری بسیار بالایی دارد و اگر بدون ورزش کردن سراغ مصرف بی‌رویه‌اش بروید، بدون شک به چاق‌تر شدن شما می‌انجامد. اما هرگز به این دلیل خوردن موز را ترک نکنید چراکه این میوه می‌تواند خستگی یک روز پرکار را از شما دور کند.

با کدام یک لاغر شویم

سرکه سیب، آب انار یا چای ترش؟

حتما پیش از این شنیده‌اید که سرکه سیب به‌عنوان یکی از راه‌های لاغر شدن تجویز مي‌شود. این ادعا درست است اما گذشته از مصرف این ماده، باید خود شما هم مراقب باشید و کمتر از قبل کالری دریافت کنید تا لاغر شوید. متخصصان می‌گویند مصرف سرکه سیب قبل از هر وعده غذایی باعث کاهش اشتها مي‌شود و گذشته از این، باعث هضم بهتر غذا و بهتر جذب شدن مواد مغذی غذا مي‌شود. از سوی دیگر، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی سرکه سیب باعث شده که این ماده برای تمیز کردن زخم، آفتاب‌سوختگی و جای نیش حشرات هم مفید باشد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرکه سیب هم، به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. اگر در میان اطرافیان شما، کسی از شیمی‌درمانی برای رها شدن از بیماری کمک می‌گیرد، مصرف سرکه سیب را به او توصیه کنید، چراکه گفته مي‌شود این ماده با عوارض جانبی شیمی‌درمانی مبارزه می‌کند.

حافظه شکم گنده‌ها زودتر پاک مي‌شود

هرچه شکم‌تان بزرگ‌تر شود حافظه‌تان ضعیف‌تر مي‌شود

هر روز که می‌گذرد، محققان با یافته‌های‌شان یکی دیگر از دلایل ابتلا به آلزایمر را آشکار می‌کنند. آنها در یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های‌شان اثبات کردند که اندازه شکم هم با عملکرد مغز انسان مرتبط است. به گفته پژوهشگران چاقی شکمی یکی از عوامل خطری است که می‌تواند افراد را به دام آلزایمر بیندازد. به گفته دیلی میل، افرادی که دچار چاقی دور کمر هستند، در کهنسالی ۳ برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر اختلال حافظه قرار می‌گیرند. پژوهشگران عقیده دارند در افرادی که چربی شکمی زیادی دارند، میزان پروتئین پایین‌تر است و سوخت و ساز چربی توسط کبد هم به خوبی کنترل نمي‌شود، به همین دلیل در افراد چاق میزان پروتئین ویژه‌ای در کبد و مغز کاهش پیدا می‌کند که به مرور باعث ضعیف‌تر شدن حافظه و ابتلا به آلزایمر مي‌شود. البته بررسی‌های قبلی ثابت کرده بودندکه علاوه بر چاقی دور شکم استعمال سیگار، آپنه خواب، مصرف دارو، دیابت نوع۲ و بیماری قلبی هم می‌توانند خطر بروز اختلال حافظه را بالاتر ببرند.

پرفکت استپز بپوشیم یا نه؟

هنگام کفش خریدن هوای کمرتان را داشته باشید

چند سالی است که برخی تولیدکنندگان ادعا می‌کنند کفش‌های کف گردی را ساخته‌اند که می‌توانند کمر درد را درمان کنند و لذت پیاده‌روی را برای صاحبان‌شان چند برابر کنند اما پژوهشگران می‌گویند چنین ادعاهایی، چیزی جز فریب دادن مصرف‌کننده نیستند. از نظر آنها کفش‌های کف گرد به‌‌دليل بی‌ثبات بودن بدن را وادار می‌کند به طور فعال برای حفظ تعادل وارد عمل شود كه این برای سلامت زیان‌آور است. به گزارش بی‌بی‌سی، فیزیوتراپیست‌های دانشگاه بریتانیایی کینگز کالج با مطالعه روی کفش‌های کف گرد به این نتیجه رسیده‌اند که این کفش‌ها مزیت چندانی نسبت به کفش‌های معمولی در کاهش کمردرد ندارند. سازندگان کفش‌های کف گرد و همین طور بعضی از پزشكان بر این باورند که این تلاش فعالانه که همراه با انقباض عضلات اندام تحتانی، کمر و شکم است، به افرایش استحکام ستون فقرات و کم شدن ضایعات آن منجر مي‌شود. اما پژوهشگران با مطالعه ۲ گروه تاثیر این کفش‌ها را بررسی کردند. در جریان این تحقیق از یک گروه خواسته شد روزانه به مدت ۲ ساعت حین پیاده‌روی و ورزش، کفش ورزشی معمولی به پا کنند و از گروه دوم خواسته شد به همین مدت کفش کف گرد بپوشند. گزارش منتشر شده در نشریه ستون فقرات نشان می‌دهد که ۵۳درصد از کسانی که در مدت آزمون کفش ورزشی معمولی به پا داشتند، از بهتر بودن آن خبر داده‌اند اما رقم بهبود برای کسانی که کفش کف گرد به پا داشتند، تنها ۳۱درصد گزارش شده است.

بدبینی ژنتیکی است

تقصیر شما نیست اگر نمی‌توانید نیمه پر لیوان را ببینید. محققان می‌گویند مقصر اصلی ژن‌های شما هستند. محققان می‌گویند بدبین بودن در DNA بعضی آدم‌ها جا خوش کرده است. به گزارش دیلی میل، ژن‌ها باعث می‌شوند که بعضی دنیا را خصمانه‌تر و ناامید کننده‌تر از دیگران ببینند. به گفته آنها، چنین آدم‌هایی هنگام صحبت کردن بیشتر سراغ واژه‌های منفی می‌روند چراکه ژن‌های ما مشخص می‌کنند که به واقعیات از چه دریچه‌ای نگاه کنیم و هنگام ثبت خاطرات، کدام بعدشان را به ذهن بسپاریم. البته پژوهشگران سهم فرهنگ و تربیت را در این زمینه نادیده نمی‌گیرند اما می‌گویند بخش مهمی از نگاه ما به اطراف‌مان را ژن‌های‌مان می‌سازند.

یک اتفاق مهم در درمان نازایی

راس یک ساعت بخوابید و سر یک ساعت بیدار شوید

می‌خواهید بچه‌دار شوید؟ هر شب راس یک ساعت معین بخوابید و فردا هم راس یک ساعت بیدار شوید. البته گذشته از منظم بودن خواب، میزان ساعات خوابیدن‌تان هم روی این موضوع تاثیر می‌گذارد. محققان می‌گویند اگر برای بچه‌دار شدن مصمم هستید، بهتر است هم این شرایط را رعایت کنید و هم هر شب ۷ یا نهایتا ۸ ساعت بخوابید. به گزارش دیلی‌میل، پژوهشگران می‌گویند کسانی که ساعت خواب منظم ندارند احتمال بارداری خود را هر روز کمتر می‌کنند. به عقیده آنها میزان و نظم و ترتیب خواب سطح هورمون‌هایي که در بارداری تاثیرگذارند را تغییر می‌دهد و از این راه احتمال مادر شدن شما را هم دستخوش تغییر می‌کند. البته آنها تاثیر رژیم مناسب غذایی و ورزش را نادیده نمی‌گیرند اما می‌گویند رعایت مواردی که پیش از این گفته شد، نزدیک به ۲۵ درصد در احتمال باردار شدن خانم‌ها تاثیر می‌گذارند.

همکارتان بوی عرق می‌دهد؟ شما بایدبه روانشناس مراجعه کنید

آدم‌های مضطرب زودتر بوی بد را می‌فهمند

اگر از بدبویی بدن یا دهان اطرافیان‌تان کلافه‌اید، هر چه سریع‌تر به روانشناس مراجعه کنید. محققان می‌گویند برخلاف تصور شما، مشکل اصلی شاید بوی بد آنها نیست بلکه روان شماست. پژوهشگران معتقدند آدم‌های مضطرب، بوی ناخوشایند بیشتری در اطراف خود احساس می‌کنند. به گزارش تایم پژوهشگران می‌گویند زمانی که انسان استرس و اضطراب را تجربه می‌کند، سیستم‌های احساسات و پردازش بویایی در مغز به هم مرتبط می‌شوند و فرد را نسبت به بوهای نامطبوع حساس می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند افرادی که اضطراب بالایی دارند، حتی بوهای خنثی یا رایحه‌های ملایم را هم بدبو می‌دانند و همیشه بهانه‌ای برای گلایه کردن از بدبویی آدم‌های اطراف یا محیط زندگی‌شان پیدا می‌کنند.

• elaheh