۷۷۱۰۶۰
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

پوتین و ترامپ بر سر ایران معامله می‌کنند؟

اندیشکده واشنگتن در تحلیلی به قلم دنیس راس نوشت: با وجود تمرکز نیروهای روسیه و آمادگی آنها برای انجام عملیات بمباران هوایی و دریایی ادلب، بعید به نظر می رسد که اسد به استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه، روی بیاورد. در حالی که ترامپ در توئیتی به روسها و ایرانی ها در مورد ارتکاب هر گونه اشتباهی که منجر به فاجعه ای انسانی در سوریه شود، هشدار داده بود، روسها با حمله به ادلب، این هشدار را نادیده گرفتند.

انتخاب: اندیشکده واشنگتن در تحلیلی به قلم دنیس راس نوشت: با وجود تمرکز نیروهای روسیه و آمادگی آنها برای انجام عملیات بمباران هوایی و دریایی ادلب، بعید به نظر می رسد که اسد به استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه، روی بیاورد. در حالی که ترامپ در توئیتی به روسها و ایرانی ها در مورد ارتکاب هر گونه اشتباهی که منجر به فاجعه ای انسانی در سوریه شود، هشدار داده بود، روسها با حمله به ادلب، این هشدار را نادیده گرفتند.

در ادامه این تحلیل آمده است: همزمان، ایرانیها به نفوذ در مناطقی که نظام اسد از دست تروریستها باز پس می گیرد، ادامه می دهند. در صورتی که حدّ و حدودی برای اینگونه اقدامات وضع نشود، محور ایرانی-روسی-سوری، قدرت و سیطره خود در تمام نقاط منطقه را تقویت می کند.

همانطور که لازم است به برخی ادعاهایی که در مورد برخورد بین این نیروهای سه گانه مطرح می شود، با دیده تردید بنگریم، چرا که حتی با وجود اختلاف منافع آنها در برخی موارد جزئی، روسها هیچ رغبتی به دور شدن از ایران یا اسد نشان نمی دهند.

واقعیت آن است که روسها به دلیل تعلّل و کوتاهی های امریکا، به حاکم اصلی سوریه تبدیل شدند. در صورتی که ایالات متحده خواهان ممانعت از تقویت گذرگاه زمینی ایران از سوریه، به سمت لبنان و مدیترانه است، باید با روسها وارد همکاری شود. علاوه بر اینکه برای کاهش احتمال برخورد بین اسرائیل و ایران و جلوگیری از تهدید اسرائیل توسط ایران، از طریق سوریه نیز به همکاری با روسها نیازمند است. اما پوتین کاری انجام نمی دهد، مگر در صورتی که در قبال آن دستاوردی داشته باشد.

به نظر می رسد روسها بین غیر واقعی خواندن انتظار خروج ایرانیها و نیروهای هم پیمان آنها از سوریه و تلاش برای شناخت امکان رسیدن به ان از طریق میانجی گری روسیه و طبق توافقی مشخص، در نوسان هستند. طی دیداری که پاتروشیف و جان بولتون در ماه گذشته داشتند.

طرف روسی این پیشنهاد را مطرح کرد:«در مقابل تلاش روسیه برای ایجاد منطقه امنی در سوریه، که خالی از نیروهای ایرانی و شیعی مخالف اسرائیل باشد، ایالات متحده هم باید تحریمهای ایران را برطرف کند.» اما بولتون این پیشنهاد را نپذیرفت. به نظر می رسد روسها اهتمام و تمایل بیشتری به میانجی گری در جریان توافق هایی محدود و البته در مقابل بهایی گران، دارند.

از بعد نظری، ایالات متحده باید قادر به عقد چنین معامله ای باشد. در صورتی که ترکیه و اسرائیل مشارکتی داشته باشند، موضع ایالات متحده از موضع روسیه قویتر می شود. مسئولان اسرائیل اخیرا اعتراف کرده اند که حدود ۲۰۰ پایگاه ایرانی در سوریه را هدف قرار داده اند. ترکیه در ادلب حضور نظامی دارد، همانطور که ایالات متحده هم در ناحیه شمال شرق سوریه، نیرو دارد. در مجموع، ایالات متحده و شرکای آن، بر حدود ۴۰ درصد از خاک سوریه مسلط هستند.

متاسفانه ایالات متحده در بحران روابط خود با ترکیه به سر می برد. اما مخالفت روسیه و ایران با پیشنهاد ترکیه در خصوص آتش بس در ادلب، می تواند زمینه نزدیکی دوباره آمریکا به ترکیه را فراهم کند.

جلوگیری از افزایش نفوذ ایران و روسیه در سوریه، منفعت استراتژیکی برای هر دو کشور آمریکا و ترکیه است و در صورتی که واشنگتن مایل است در این زمینه با آنکارا همکاری کند، لازم است زودتر وارد عمل شود. در این میان، به تازگی ترامپ، جیمز جفری را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در سوریه انتخاب کرده است. لازم به ذکر است که جفری سفیر سابق ایالات متحده در ترکیه بود که از احترام زیادی نزد اردوغان برخوردار بود.

ایالات متحده، ترکیه و اسرائیل، در مهار ایران و نیروهای وابسته به آن در سوریه، منافعی دارند و روسیه توان عملی کردن این کار را دارد، اما در مقابل، خواستار خروج آمریکا از سوریه است. دولت ترامپ برای خروج از سوریه، سه شرط برای فعالیت ایران در این کشور تعیین کرد: ایران هیچ پایگاه نظامی در سوریه نداشته باشد؛ از تعداد موشکهای زمین به زمین خود بکاهد، در سوریه و لبنان اقدام به ساخت موشکهای پیشرفته دفاع هوایی نکند و مناطق نزدیک به ترکیه، اسرائیل یا اردن، از حضور نیروهای ایرانی یا هم پیمان آن، خالی باشد.

پوتین اقدام بلاعوض نمی کند و اگر دولت ترامپ خواهان حمایت از منافع آمریکا در خاورمیانه است، باید در تدارک بهای آن نیز باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه روباهه مکاره همیشه به نفعش عمل میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا درسته

    • بدون نام

      روسیه در آخر کار خود را میکند واگر الان هم از ایران حمایت نصفه نیمه ای میکند دلیلش گرفتن امتیاز از آمریکا است چنانچه امتیازات مد نظر روسیه محقق شود .جزء اولین کشورهایی خواهد بود که پشت ایران را خالی کند .مگر ایران امتیازات پر رنگتری به روسیه پیشنهاد بده مثل واگذاری خزر .خرید تسلیحات .فروش نفت ارزان به روسیه و .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • تبریز

      مرگ بر آمریکا،روسیه،سوریه،لبنان و افراطیهای ایران...زنده باد ایران و ایرانی

    • دارکوب

      این پیش بینی بنده رو امروز داشته باشید بزودی روسیه ایران را وجهه المصالحه و قربانی اهداف خود خواهد کرد همینکه آمریکا تحریمهای روسی را بر دارد و الحاق کریمه را به رسمیت بشناسد نه تنها پشت ایران را خالی میکنه بلکه به تحریمهای ضد ایران هم ملحق خواهد شد کما اینکه دوره قبل اس ۳۰۰ ایران را سالها معلق نگه داشته بود استعمار روس سابقه بدی در ایران دارد این اتفاق خیلی نزدیکه از نظر تاریخی آمریکا انگلیس و روسیه همیشه از پشت خنجر زدن و هیچ فرقی با هم ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بی نام

      چرا ایران میخواد در سوریه نفوذ کنه ....بخدا خسته شدیم ...این سیاست فقط دودش توی چشم ما مردم بدبخت میره . اینجا کلی بدبختی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراش را ما هم نفهمیدیم ...اصلا نفهمیدیم چرا بچه های ما رفتن اونجا وکشته شدن

    • کامبیز

      از این روسیه وپوتین بی شرف هرکاری بدمیادهمه به فکرملت خودشان هستند الا مسئولان ما که به فکردیگرانند!؟

    • علی

      با سلام

      دوستان اگر حافظه تاریخی اجازه بدهد خدمتتان بکوبم که هیچگاه روسیه منافع بلند مدت خودرا رها نمیکند و بارها شده که ایران و ایرانی را فدای سیاستهای خود کرده است. لذا به روس جماعت نباید اطمینان کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا .... نیازی به تاریخ رفتن نیست همین الانش را هم نگاه کنین کاملا مشخصه

    • دونالد ترامپ

      من کمترین شکی ندارم که پوتین ایران و سوریه رو میفروشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم شکی نداریم

    • بدون نام

      قاموس دنیای سیاست فاقد واژه هایی چون وفای به عهد و جوانمردی و ایثار و از خود گذشتگیست ، دوستان امروز دشمنان فردایند و دشمنان فردا دوستان روز دگر .بازنده اصلی کشوریست که منافع ملی خود را فدای دوستیهای دروغین و ناپایدار نماید.

    • ایرج

      تاریخ سیاسی صدسال اخیر روسیه باایران خود گواه گویائیست از خیانت وپشت همندازی درروابط با ایران....

    • ایرج

      تاریخ سیاسی صدسال اخیر روسیه باایران خود گواه گویائیست از خیانت وپشت همندازی درروابط با ایران....

    • ایرج

      تاریخ سیاسی صدسال اخیر روسیه باایران خود گواه گویائیست از خیانت وپشت همندازی درروابط با ایران....

    • بدون نام

      سگ زرد برادر شغال است

    • مراد

      عزیزان چرا به روسها ایرادمیگیرد.مگرغیرازاینکه هرکس مسول حفاظت ازمنافع ملی کشورخودش است..پوتین فقط به کشورخودش فکرمیکندولاغیر...مگرهمه مثل مسولان ما هستندکه منافع ملی ما رافدای چندکشورجنگ زده عربی بکنیم وباعث تحریم کشورمان بشویم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج