۷۷۱۴۳۱
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سود بانکی هم سد راه دلار نشد

گرچه نگرانی از هجوم سپرده‌های بانکی سررسیده شده به سمت بازار ارز، بانک‌ها را وادار به بالابردن نرخ سود و تحمیل زیان ناشی از آن، برای نگه‌داشت منابع کرد؛ اما در همین بین و در زمانی که مردم در تردید برای ورود به بازار پر ریسک ارز یا ماندن در بانک‌ها بودند، برخی نشانه‌ها و خبرها تصمیم‌گیری آنها را آسان‌تر کرده و تا حدی بازار ارز را به سود بانکی ترجیح دادند.

خبرگزاری ایسنا: گرچه نگرانی از هجوم سپرده‌های بانکی سررسیده شده به سمت بازار ارز، بانک‌ها را وادار به بالابردن نرخ سود و تحمیل زیان ناشی از آن، برای نگه‌داشت منابع کرد؛ اما در همین بین و در زمانی که مردم در تردید برای ورود به بازار پر ریسک ارز یا ماندن در بانک‌ها بودند، برخی نشانه‌ها و خبرها تصمیم‌گیری آنها را آسان‌تر کرده و تا حدی بازار ارز را به سود بانکی ترجیح دادند.

در آستانه سررسید حساب‌های سپرده‌ای که بانک‌ها در شهریورماه سال گذشته و قبل از کاهش دستوری نرخ سود بانکی (حداکثر ۱۵ درصد) با سودهای بالا باز کرده بودند، بانک مرکزی به آنها اعلام کرد که می‌توانند این سپرده‌ها را تا یک ماه دیگر تمدید کنند.

دلیل هم این بود که در جریان التهابات بازار ارز و در زمانی که تمایل برای ورود منابع به این بازار بالا بود، شبکه بانکی بتواند با جذب و نگهداری سپرده‌ها مانع از خروج پول و حرکت به سمت بازار ارز و سکه و تشدید نوسان شود؛ از این‌رو بانک‌ها نرخ سود در حساب‌های سپرده را در فاصله دوم شهریورماه به بعد افزایش داده و حتی سپرده‌های با سود ۲۳ درصدی افتتاح کردند.

گر چه این نرخ سود تا پنج درصد بالاتر از سود تسهیلات ۱۸ درصدی فعلی بوده و زیان بالایی را به بانکها تحمیل می‌کند، ولی ظاهرا ترجیح بر این بود که به هر ترتیبی شده سپرده‌ها در شبکه بانکی مانده و کمتر وارد بازارهای دیگر شود. اما در همین زمان بود که برخی خبرها و نشانه‌ها بار دیگر هیجان برای تقاضای دلار را افزایش داد و بازار را دستخوش نوسانات تندی کرد.

ظاهرا بار دیگر سپرده‌های بانکی به سمت بازار ارز حرکت کرده و مردم ترجیح داده‌اند سرمایه‌گذاری را برای دلار انجام دهند. این در حالی است که حتی مشاهدات میدانی از بازار ارز در روزهای اخیر نیز از این حکایت داشت که مردمی که برای خرید آمده بودند، اغلب چک‌های بین بانکی به همراه داشته و حتی اظهار می‌کردند که بخشی از سپرده بانکی را برای خرید ارز آورده‌اند!

تا حدود دو هفته اخیر قیمت دلار برای مدتی بین ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در حال معامله بود، ولی بعد از برخی اعلام نظرها و نرخ‌گذاری‌ها جریان بازار معکوس شد. به اعتقاد تحلیلگران بازار، واکنش‌های برخی مسئولان از جمله بانک مرکزی تاثیرگذار بوده و به بازار پیام خطر داده است.

این در حالی است که گفت‌وگو با برخی مدیران بانکی برای پیگیری جریان تغییر سپرده‌ها در مدت اخیر و اثر آن بر بازار ارز با توضیحاتی از سوی آنها همراه بود؛ به طوری که اظهار می‌کنند که هر چند به نظر نمی‌رسیده است تا تمامی سپرده‌گذاران مایل به تمدید حساب‌های خود حتی با سودهای بالاتر باشند، اما این انتظار وجود داشت که تا حدی مانع از التهاب بازار ارز شوند که در ابتدا تا حدی هم این‌گونه پیش رفت و با وجود این‌که حساب‌ها در خود بانک‌ها ثابت نماند و بین بانک‌ها جابه‌جا شد، ولی تا حدی در شبکه بانکی ماندگار بود؛ اما در ادامه زمانی که بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که قرار نیست ارزی به بازار تزریق شود.

این نشانه‌ای برای مردم و فعالان بازار ارز بود که ممکن است با کمبود ارز مواجه شده و باید نیاز خود را به سرعت تامین کنند. از سوی دیگر این انتظار وجود داشت که با کاهش عرضه، قیمت‌ها بالاتر برود؛ از این‌رو تقاضا برای خرید در بازار با خارج کردن منابع از حساب‌های سپرده بالا رفت و در کنار آن برخی خبرهای هیجانی دیگر موجب شد تا دلار تا مرز ۱۵ هزار تومان در هفته گذشته افزایش یابد.

همچنین بعد از آنکه بازار تا حدی تعدیل و تا ابتدای هفته قیمت‌ها تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته بود، بار دیگر شاهد بهم ریختگی بازار و رشد قیمت دلار تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان نیز بودیم. دلیل این موضوع نیز از نگاه برخی مدیران بانکی و البته تحلیلگران بازار تا حدی به پیام بانک مرکزی در هفته گذشته برای بازار ارز بر می‌گردد؛ به طوری که در ابتدای هفته با شروع توزیع ارز مسافرتی در بانک‌ها بانک مرکزی قیمت پایه را برای دلار حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

این نرخ هم‌سطح بازار آزاد بود و به مخاطبان بازار این پیام را میداد که ۱۲ هزار تومان می‌تواند کف قیمتی دلار باشد؛ از این رو بار دیگر هیجان در بازار بالا رفت و قیمت‌ها از همان روز صعودی شد و تاکنون هم قیمت به کمتر از ۱۳ هزار تومان نرسیده و عمدتا بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان است.

گرچه تمام ماجرای بازار ارز و نوسانان والتهابات آن محدود به این واکنش‌ها و سیاست‌ها نیست و عوامل متعدی باعث ایجاد جریان فعلی حوزه ارزی شده است، ولی به نظر می‌رسد هر چند که صراحت و شفافیت از ضروریات تعامل مسئولان با مردم است.

اما اعلام پیام‌هایی که اثر منفی بر بازار داشته و جهت دهی نامناسبی دارد، خود می‌تواند در شرایط موجود که اوضاع مناسبی بر بازار حاکم نیست، انجام نشود و به گفته مدیران بانکی واکنش‌ها و اظهارنظرها والبته سیاست‌گذاری‌ها پخته‌تر انجام شود؛ به گونه‌ای که بانک مرکزی باید بازار را کنترل کند؛ نه اینکه خودش به صورت غیرمستقیم قیمت‌ها را تعیین کند و بهتر است از کانال صرافی‌ها تامین ارز و پرداخت انجام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازنشسته هستم بانک توسعه تعاون
      حسابدارم سود 17/5 درصد میدهد

    • بی نام

      چرا به زور قصد دارید به مردم تفهیم کنید که بانکها زیان دارند وقتی بانکها بنگاه داری می کنند ودر خرید و فروش ارز و سکه واملاک ورود می کنند چگونه بانکها زیان می کنند ممکن است در بعضی امور سود کمتر عایدشان شود ولی در کل بانکها بعنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیتش بر اصل سود آوری است چون یک موسسه خیره نیست هر چند موسسات خیره هم در این بازار آشفته تجارت می کنند

    • بدون نام

      دو ماه سودهارو بالا میبرن ،خرشون از پل گذشت دوباره کم میکنند، معلومه که مردم خام نمیشن دیگه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه به علت سیاستهای غلط و بدعهدی های مسولین مردم اعتماد خودشان را نسبت به سیستم بانکی از دست دادهاند که نمونه بارز ان عملکرد مسولین و توهینهای انها نسبت به مردمی است که به تشویق بانک مرکزی در طرح فروش سکه شرکت کرده و الان بعد از 8 ماه با اما و اگرها و توهینها روبرو هستند.مردم اینها را رصد میکنن.متاسفانه مسولین نمی فهمند

    • بدون نام

      سود بانکی باید بالا برود. مردم اعتمادی به بانکها ندارند
      دوم. بلائی که سیف بیسواد با نفهمی سر اقتصاد آورد حالا حالا
      درست نمیشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان هم فرقی نکرده اخبارو رصد کنین سیاست خرگوش بدو تازی بگیر رو در مسولین میبینید.بانک مرکزی مردم رو به سپرده گذاری ارزی و ریالی تشویق میکنه.در همان زمان معاون وزیر اقتصاد اقای تقوی نژادمیگه از افرادی که سپرده بانکی دارند مالیات اخذ میشه.واقعا تاسفباره..یعنی یک کارمند که در سیستم دولتی مالیات داده .همان اندوخته شو تو بانک پس انداز کنه باید مالیات بده.کدام ادم عاقلی اینکارو میکنه.

    • بدون نام

      مثل گوسفند دزدیده شدن دو سوم از دویست میلیون پولمو تماشا کردم به امید اینکه چندر قاز سود میگیرم به نظر شما من با این هفتاد میلیون چیکار کنم بانک بهم گفت بزار جلویه آینه دوبرابر میشه

    • بدون نام

      ن سد دلهر نمیشه وقتی مردم دیگه به شما دولتیا وزیرا اعتماد ندارن، تا حالا یه کاری نکردین ک ب نفع مردم باشه، مگه مردم مغز خر خوردن ک پولشون بزارن تو بانک با سود ۱۵ درصد بعد هی دلار بره بالا و ارزش پولشون بیاد پایین

    • بدون نام

      دیدید بارها گفتم اگر جای مسئولین چوپان بگذاریم امور بهتر پیش میرود . اگر رییس بانک مرکزی نبود و اظهار نظر منفی نمی کرد دلار امروز ۱۰ هزار تومان بود

      پاسخ ها

      • هوشیار

        همیشه هر آتیشی بوده از گور خود دولتی ها بلند شده واگرنه مردم که کاره ای نیستند.

    • بدون نام

      سیف احمق نبود!!!!خیلیم زرنگ بود!!!!یه ترفند زدن با پایین اوردن سود همه چی رفت بالا هم دولت سود کرد هم بانکهای در حال ورشکستگی از رانت استفاده کردن خداتومن سود کردن فقط مردم عادی بدبخت شدن.

    • بی نام

      صد رحمت به ‌سیف

    • بدون نام

      بنده حاصل 20 سال تلاش شبانه روزی خودم رو که مبلغ 400 میلیون تومان میشد ناچارا دو ماه پیش دلار گرفتم و اخیرا با توجه به تشویق بانک مرکزی میخواستم جهت کمک به دولت در بانک به همراه چند نفر از اقوام سپرده گذاری ارزی بکنیم.که با رصدبد قولیها و خلف وعده هایی که در موردطرح پیش فروش سکه و اما و اگرهایی که الان مسولین برای خریداران پیش اوردند از انواع توهینها و طرحهای دبه کردن و الان هم اخذ مالیات سنگین از خریداران و خلاصه سکته دادنهای هرروز مردم کلا پشیمان شدیم و امنیت را در سپرده گذاری دلار در داخل بالش و زیر سر دانستیم

    • حسن

      همه کشورها قوانینی دارند که از اول مشخصه و همه تابع ان قوانین هستند.و خریدار از اول میدونه شرایط چیه و بر اساس ان قوانین انتخاب میکنه که اینکارو انجام بده یانه.به عنوان مثال بانک مرکزی از بهمن ماه مردم رو تشویق به خریدسکه کرده و تضمین داده که قیمت قطعی تحویل در سررسید و بدون محدودیت تعداد و بدون هیچ مالیاتی میباشد.کجای دنیابعد از عقد قرارداد و گرفتن پول مردم انهم به دعوت بانک مردم را سوداگر و اخلالگر و سودجو مینامند.کجای دنیا بعد از عقد قراردادبهد از هشت ماه که ارزش پول ملی به خاطر بی لیاقتی مسولین یک چهارم میشه طرح میدن که سکه رو تحویل ندیم یا ده تا بدیم یامالیات سنگین بگیریم و یا قانون تصویب کنیم و عطف به ما سبق کنیم.هموطن عزیز به این میگن خیانت در امانت. به این میگن کلاهبرداری و دزدی مسولین از مردم.به این میگن عدم وفای به عهد یعنی همان کاری که ترامپ کرد.یعنی مردم به خاطر عملکرد بد مسولین دیگه اعتماد به سیستم بانکی ندارتد.کرم از خود درخته.

    • بدون نام

      بانک مرکزی گفت مردم ارزشون بیان با سود بزارن تو بانک حالا طبق این جریان چه تضمینی وجود داره مثل جریان سکه نشه

    • بدون نام

      اصل مطلب اینه که مردم اعتمادی به بانک مرکزی ندارند.نمونه بارز ان اینکه بانک مرکزی هشت ماه قبل خودش تضمینداد که پیش فروش سکه ها معاف از مالیاته .الان بعد از هشت ماه که پول مردمو گرفته و در این مدت ارزش ریال 400درصد افت کرده قانون اخذ مالیات از خریداران رو تصویب و عطف به ما سبق می کنه.این غیر قانونی و غیر شرعیه.اعتماد مردم به نظام بانکی رو از بین میبره.سپرده گذاری ارزی و ریالی در بانکها به علت بد عهدی هایی اینچنینی در بانکها صورت نمیگیره.چون احتمال اخذ مالیات بر سپرده ها نیز دور از انتظار نیست.واین نابودی اقتصاد ایران رو در پی داره.من در عجبم که مردم اینو فهمیدن مسولین متوجه نمیشن

    • بدون نام

      ادم باور نمیکنه اوضاع اینطوری شده پارسال یکی میگفت دلار 15 تومن میشه میبردنش تیمارستان 200 تومن زیاد میشد همه چیز بهم میخورد الان بانک ها میگن پولتون بدید ما بریم ارز بخریم یک پنجم سود رو بدیم شما اصل پولتون هم فنا

    • بدون نام

      آقایون بافروش اوراق مشارکت ۲۰درصد دردیماه همه سرمایه مردم جذب کردن بعد باگرفتن وام سکه وطلا خریدن ومردم رادست به سرکردن

    • بدون نام

      همش زیر سر دولت وباند مرکزی است، اینا از مغولها هم بدترند، مرگتان باد که ملت از دستتان راحت بشن

    • بدون نام

      مرگ بر بانک ربوی ایرانی مرگ بر گرانی مرگ بر دزد و اختلاسگر

    • بدون نام

      کدام سود چرا دروغ میگی سود از 15 در صد بلاتر نبوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج