جاباما
۷۷۱۸۱۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

 دو تیم بزرگ فوتبال انگلیس زیرنظر مربیان نامدار خود پیشرفت های شگرفی را داشته اند.

وبسایت نود: دو تیم بزرگ فوتبال انگلیس زیرنظر مربیان نامدار خود پیشرفت های شگرفی را داشته اند.

لیورپول و تاتنهام در بازی حساس این هفته لیگ برتر انگلیس، روز شنبه از ساعت ۱۶ به مصاف هم می روند به بهانه انجام این مسابقه، نگاهی داریم به وضعیت این دو تیم زیرنظر کلوپ و پوچتینو. هر دو باشگاه تحت نظر مربیان نامدار خود پیشرفت های شگرفی داشته اند:

پوچتینو در ابتدای فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ سرمربی تاتنهام شد، حال آن که کلوپ در اکتبر ۲۰۱۵ هدایت لیورپول را برعهده گرفت، او جای راجرزی را گرفت که فصل را با لیورپول خوب شروع نکرده بود. پوچتینو توانست بعد از تقریباً ۶۰ سال، تاتنهام را در قامت یک مدعی قهرمانی به تصویر بکشد، کلوپ هم اگرچه نتوانسته در لیگ رویای قهرمانی لیورپول را برآورده کند ولی با این تیم نمایش های خوبی داشته و دو بار هم به فینال های اروپایی رسیده است.

اما آمار و ارقام از این پیشرفت ها چه می گویند؟ نگاهی به نتایج، تغییرات تاکتیکی و شرایط بازیکنان داریم:

نتایج

اسپرز در پایان فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴، در شرایطی که شروود تنها شش ماه هدایت این تیم را برعهده داشت، و توانسته بود رتبه ششم را برای تاتنهام کسب کند، با این مربی انگلیسی قطع همکاری کرد و پوچتینو را استخدام کرد.

پوچتینو در فصل اول حضورش در وایت هارت لین، موفق شد یک رده تیم را بالاتر بکشد و تاتنهام رتبه پنجم را در فصل اول حضور پوچتینو کسب کرد. اما فصل بعد، ۲۰۱۵-۲۰۱۶ شروع دوران جدید در اسپرز بود. آن ها به مراتب نسبت به فصل قبل بیشتر گل زدند، و با خوردن ۳۵ گل، فصل را با جایگاه سومی به پایان رساندند.

نمودار زیر شرایط تاتنهام را در فصول اخیر از نظر امتیازات (سرمه ای رنگ)، گل زده (سبز) و گل خورده (قرمز) نشان می دهد. پیشرفت کاملاً ملموس است.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

برای کلوپ در لیورپول نیز اتفاق مشابهی رقم خورد. البته یک فصل بیشتر زمان برد. کلوپ در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ همراه لیورپول نتوانست به توفیقی برسد و این تیم لیگ را با جایگاه هشتمی به پایان رساند (بدترین جایگاه در لیگ از سال ۱۹۵۵)، هر چند آن ها به فینال لیگ اروپا رسیدند.

اما شروع موفقیت های لیورپول از فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ رقم خورد. در این فصل لیورپول ۷۶ امتیاز گرفت که ۱۶ امتیاز پیشرفت نسبت به فصل قبل تر بود. آن ها گل های خیلی بیشتری هم زدند، این پیشرفت فصل قبل هم تکرار شد و لیورپول در مسیر صعود به فینال لیگ قهرمانان، منچسترسیتی قهرمان انگلیس را تحقیر کرد.

آن ها در نهایت در لیگ بار دیگر در بین ۴ تیم برتر قرار گرفتند تا دوباره سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند:

نمودار زیر شرایط لیورپول را در فصول اخیر از نظر امتیازات (سرمه ای رنگ)، گل زده (سبز) و گل خورده (قرمز) نشان می دهد:

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

ترکیب تیم

چهار بازیکن از بازیکنانی که در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بیشترین بازی را برای تاتنهام انجام دادند، هنوز در باشگاه حضور دارند: لوریس، دنی رز، اریکسن و دمبله. ار این جمع، تنها لوریس و اریکسن در این فصل همچنان مهره های ثابت تیم هستند که دقایق زیادی برای تاتنهام به میدان می روند.

در طی این مدت پوچتینو بازیکنان زیادی را به ترکیب تیم اضافه کرده، از جوانان گرفته تا بازیکنان جویای نامی که موفق شده اند خود را در ترکیب اسپرز نشان دهند. دله الی، تریپیه، دیویس، دایر و اخیراً هم لوکاس مورا در این فصل توانسته در کنار هری کین بدرخشد.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

پنج بازیکن از بازیکنانی که در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ بیشترین بازی را برای لیورپول انجام دادند، همچنان در باشگاه هستند. مینیوله، لوورن، هندرسون، مورنو و لالانا. اما هیچ یک از این جمع، در این فصل جزو بازیکنانی نبوده که در ترکیب اصلی تیم جای ثابتی داشته باشد.

در دو پنجره اخیر بود که کلوپ به فکر تقویت تیمش در خط دفاع افتاد و فن دایک و آلیسون را خرید. به این ترتیب جا برای حضور بازیکنانی نظیر لوورن و مینیوله تنگ شد. مانه، صلاح و فرمینو همگی خریدهای کلوپ بودند که اکنون مثلثی آتشین را در لیورپول ساخته اند.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

تغییرات تاکتیکی

نمودار گرافیکی زیر پیشرفت تاتنهام را زیرنظر پوچتینو نشان می دهد. این نمودار شرایط تاتنهام را در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با شرایط این تیم در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ مقایسه می کند. که نمایانگر پیشرفت قابل ملاحظه ای در معیارهای مهمی همچون گل، پاس و پاس گل است. در عین حال موارد قابل ملاحظه دیگری هم دیده می شود که پیشرفت رقم خورده اند: اشتباهات منجر به گل، لمس توپ، خلق موقعیت و ...

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

کلوپ هم در لیورپول تقریباً شرایط مشابهی داشته و به نسبت تیم راجرز توانسته لیورپول را در زمینه خلق موقعیت جدی گلزنی بهبود دهد. آن ها در امر دفاعی هم بهتر شده اند و همینطور اشتباهات مهلک کمتری داشته اند که منجر به گلزنی حریف شده باشد. بیشترین پیشرفت در زمینه گل با ضربه سر دیده می شود که ۱۴۰% پیشرفت رقم خورده است. تیم او به نسبت تیم راجرز، ۲۵ درصد بیشتر در یک سوم هجومی پاسکاری کرده است.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

تاکتیک های هر دو مربی استوار بر پایه دوندگی و پرس شدید است، آن ها از بازیکنان تیم شان دوندگی زیادی را طلب می کنند. هر دو تیم نیز از لحاظ میزان دوندگی و مسافت طی شده توسط بازیکنان در جریان مسابقه، جزو بهترین تیم های لیگ هستند. فصل گذشته تاتنهام به طور متوسط در هر بازی ۱۱۴،۹ کیلومتر دوندگی داشت و در لیگ از این نظر دوم شد، لیورپول نیز با ۱۱۳،۳ پنجم شد.

این فصل تاتنهام با ۱۱۴،۵ کیلومتر دوندگی، در صدر قرار دارد. لیورپول هم بعد از تیم امری، در جایگاه سوم است. نمودار زیر هم مسافت طی شده دو تیم لیورپول و تاتنهام را در فصول اخیر نشان می دهد. هر دو تیم نسبت به زمان مربیان قبلی خود پیشرفت شگرفی داشته اند. هر چند لیورپول پیک دوندگی خود را در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ داشت.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

در نهایت نمودار زیر شرایط دو تیم را در عوامل کلیدی نشان می دهد. این مقایسه در مورد شرایط دو تیم در فصل قبل لیگ برتر صورت گرفته است. فصل قبل تاتنهام در لیگ سوم شد و لیورپول به جایگاه چهارم رسید. چندضلعی سرمه ای رنگ متعلق به تاتنهام و چندضلعی قرمز متعلق به لیورپول است.

لیورپول از لحاظ گل با ضربه سر، پاس گل، گل و شوت های درون چارچوب برتری محسوسی به نسبت تاتنهام داشته ولی از منظر سانتر، دریبل و گل های خارج از محوطه جریمه، تاتنهام بهتر کار کرده است. در سایر موارد شرایط دو تیم تقریباً مشابه بوده است.

نگاهی به پیشرفت تاتنهام و لیورپول با پوچتینو و کلوپ

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج