۷۷۲۲۸۸
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

انتقاد از طرح‌های نامتعارف پیش فروش خودرو

بازار خودرو این روزها آنقدر برای «جریان نقدینگی» جذاب شده که بسیاری از شهروندان حاضرند در طرح‌های‌پیش‌فروش نامتعارف خودروسازان نیز شرکت کنند، حتی اگر علاوه‌بر قیمت و زمان دقیق تحویل، مدل خودرو نیز نامعلوم باشد.

دنیای اقتصاد نوشت: بازار خودرو این روزها آنقدر برای «جریان نقدینگی» جذاب شده که بسیاری از شهروندان حاضرند در طرح‌های‌پیش‌فروش نامتعارف خودروسازان نیز شرکت کنند، حتی اگر علاوه‌بر قیمت و زمان دقیق تحویل، مدل خودرو نیز نامعلوم باشد.

در طرح پیش‌فروشی که اخیرا یکی از خودروسازان داخلی به اجرا گذاشت، ۱۵ هزار نفر در آن شرکت کردند، بدون آنکه بدانند خودرو پیش‌فروش شده چیست و چه قیمتی دارد و دقیقا در چه تاریخی تحویل می‌شود.

اینکه قیمت خودرو و حتی زمان تحویل آن مشخص نباشد، مواردی مرسوم در خودروسازی کشور به‌شمار می‌روند و مشتریان با آنها غریبه نیستند، با این حال مشخص نبودن نام و مدل محصول، بسیار نامتعارف بوده و بدعتی جدید در پیش‌فروش است.

اصلا مگر می‌شود مشتری کالایی را بخرد که نه قیمت آن را می‌داند و نه زمان تحویل گرفتنش را و از همه عجیب‌تر، نه نام آن را؟ بیخود نیست طنازان شبکه‌های اجتماعی طرح اخیر فروش خودروسازان را چیزی شبیه «لپ‌لپ» دانسته‌اند، همان بسته‌های پلاستیکی جذاب برای کودکان که آن را می‌خرند، بی‌آنکه بدانند داخلش چیست.

بدون شک بازار خودرو ایران در حال حاضر اوضاعی ملتهب دارد و دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی، به خودرو با قیمت کارخانه نمی‌رسد؛ اما آیا چنین شرایطی دلیل می‌شود که خودروسازان به روش‌های نامتعارف فروش روی بیاورند؟ آیا فروش خودروهایی که همه چیز آنها از قیمت گرفته تا مدل، به‌نوعی شانسی و نامشخص است، با اصول مربوط به حقوق مشتریان تناسب دارد؟

آیا می‌توان در دنیا موردی مشابه را مثال زد که خودروسازی اقدام به پیش‌فروش محصول کند، بی‌آنکه نام و مدل آن مشخص باشد؟ اگر فرض کنیم به‌خاطر قیمت‌گذاری دستوری و شرایط خاص تولید در دوران تحریم، مشخص نبودن قیمت و زمان تحویل خودرو توجیه دارد، دیگر اینکه نام و مدل محصول را به مشتری نگوییم و آن را تابع شرایط آتی تولید بدانیم، در نوع خود نه نمونه جهانی دارد و نه با حقوق اولیه مصرف‌کنندگان می‌خواند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م

      شما مطمئن باش و یقین داشته باش که از بالا بالا ها مجوز دارند. و وقتی مجوز داشته باشند هر کاری شدنی است حقوق مصرف کننده و اصلا حقوقی بودن قرداد کیلویی چنده در این مملکت.

    • بی نام

      فردا موقع تحویل بهشون یکی یه ژیان ميدند حالشا ببرند

    • سلام سانسورچی

      من باب مردم فهیم و بافرهنگ و عملکرد انها فقط این بیت شعر یادم امد که:
      حکیم شهر بگوش حمارش/که هرکه خر شود البته میشوند سوارش

    • ایرانی

      ماباید به چنین وزیر صنعت ومعدن تجارت افتخارکنیم...این دیگه اخرتجارته..کاری کرده که شرکتهای بنز و لامبورگنی توش موندن...ایول

    • بدون نام

      خاک به سر انسانهای بی بصیرت و سودجو

    • بدون نام

      من فقط می دانم دولت روحانی در دی ماه 96 ناکارآمدترین دولت در طول تاریخ ایران بود.دولت ورشکسته بود. میخواست برود. بهش وقت دادن . این دولت هم. با بی ارزش کردن پولی ملی . آشفته کردن بازارایران . احتکار کردن تولیدات ایران خودرو..وسایپا.. شایعه قحطی...هریس کردن مردم به خرید و انبار کردن اجناس از ترس قحطی ..از ورشکستگی بیرون آمد . تازه اندازه پنج سال هم این شرکتها با رانت و دو نرخی کردن اجناس در بازار پول به جیب زدند. هیچ دولتی در کل دنیا اینقدر بی کفایت .نامرد. دروغگو .دزد..نیست. به اسم دین مردم را سرکیسه میکند.

    • ح

      خب فروشنده ابتکار عمل داره...
      مشتری ها نباید آزادی عمل بِدَن
      هرچی سرمون بیاد حقمونه خب

    • بدون نام

      تا واردات خودرو با تعرفه پایین آزاد نشود همین آش و همین کاسه است

    • m

      کشورکه مسئول دلسوز و صاحب نداشته باشه میشه همین..

    • بدون نام

      اتفاقا به مردم در این سال ها طوری آموزش دادیم و آنها با ریسک کامل خود آگاهند که درهر نوع سرمایه گذاری جز سود ۱۰۰درصدی ضرر نخواهند کرد.

    • سعید

      هنوز ثبت سفارش های سال 97 رو تحویل ندادن و هر کدام دو تا سه ماه تا الان تاخیر داشته و هنوز هم معلوم نیست کی تحویل میدن ماشین بعد اومدن واسه سال 98 ثبت سفارش گرفتن

    • سجاد

      مسئول باید .میهن پرست و اقتصاد دان باشد مثل کشور های عربی عراق . لبنان .بحرین کویت و حتی سوریه . با وجود درگیری و جَنگ ولی اقتصادشون خیلی پر رونق و مردمانشان با نشاط .و از کشور ایران فقط نیرو می خوان برای سرکوب گرو ههای مسلح و کمک مالی برای باز سازی .و بعد آن براحتی و به سبب پیشرفت کشورشان عذر ما را می خوان .ای کاش ما هم وطن پرست بودیم

    • احد صالح

      البته همان 15هزار نفر هم که ثبت نام کردند هم از نو چشمي ها بودند ميگيد نه فراخوان بدهيد که روز ثبت نام چه بر سر متقاضيان واقعي آمد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج