۷۷۲۸۰۹
۱۴ نظر
۵۰۲۸
۱۴ نظر
۵۰۲۸
پ

کشف شهر ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در شمال ترکیه

استاندار آماسیا «عثمان وارول» در بازدید از محل کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اولوز با اعلام کشف بنای تازه‌ای در جریان حفّاری‌ها تأکید کرده است که یافتن ویرانه‌های متعلق به یک قصر ایرانی ۲۵۰۰ ساله آن‌ها را هیجان زده کرده است.

وبسایت فرارو: استاندار آماسیا «عثمان وارول» در بازدید از محل کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اولوز با اعلام کشف بنای تازه‌ای در جریان حفّاری‌ها تأکید کرده است که یافتن ویرانه‌های متعلق به یک قصر ایرانی ۲۵۰۰ ساله آن‌ها را هیجان زده کرده است.

کشف شهر ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در شمال ترکیه

به گزارش روزنامه «حرّیت» ترکیه کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه «اولوز» در استان «آماسیا» در شمال ترکیه یک تالار تختگاه و یک تالار ستوندار (آپادانا) را که تالاری بزرگ در یک کاخ پارسی ۲۵۰۰ ساله است از زیر خاک بیرون آورده است.

به گزارش بی بی سی، آناتولی در زمان کوروش بزرگ ضمیمه خاک ایران شد و در دوره‌های بعدی نیز بخشی از شاهنشاهی هخامنشی باقی ماند. تاکنون آثار باستانی گوناگونی از ساختمان‌های دوره ایرانی و مربوط به حاکمان محلی هخامنشی در ترکیه امروزی کشف و کاوش شده است.

استاندار آماسیا «عثمان وارول» در بازدید از محل کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اولوز با اعلام کشف بنای تازه‌ای در جریان حفّاری‌ها تأکید کرده است که یافتن ویرانه‌های متعلق به یک قصر ایرانی ۲۵۰۰ ساله آن‌ها را هیجان زده کرده است.

کشف شهر ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در شمال ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی و روزنامه صباح وی این کاوش‌ها را کاری بلندمدت خواند و با اشاره به شرایط دشوار محل از کسانی که در این کاوش‌ها مشارکت داشتند به ویژه «شوکت دونمز» استاد دانشکده باستانشناسی دانشگاه استانبول بخاطر خدماتشان به علم و به استان آماسیا قدردانی کرد.

به گفته پرفسور شوکت دونمز که سرپرستی کاوش‌ها را بر عهده دارد اشیای فرهنگی یافت‌شده نشان می‌دهد که گروهی از هخامنشیان با اصلیت پارسی احتمالاً در ۴۵۰ پیش از میلاد در تپه اولوز سکونت داشته‌اند.

تپه اولوز (اولوز هویوق) در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر آماسیا و در منطقه توکلوجاک قرار دارد: دونمز با تأکید بر اینکه در جریان کاوش‌های امسال یک شهر ایرانی یافته شده اظهار داشته است که واحد‌های تازه‌ای از این شهر آشکار شده‌اند.

وی افزوده است اینک یک راه، یک ساختمان بزرگ و یک آتشکده را شناسایی کرده‌اند که به گفته او کشفیاتی کم‌سابقه در منطقه است.

استاد باستان‌شناسی دانشگاه استانبول شاید از اینرو این یافته‌ها را کم‌سابقه در تاریخ جهان بشمار آورده است که می‌توانند نخستین آپادانای یافته شده هخامنشیان در بیرون از مرز‌های ایران کنونی باشد.

کشف شهر ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در شمال ترکیه

یکی از آرامگاه‌های هخامنشی که پیش از این در غرب آناتولی کشف شده است.

سرپرست این کاوش‌ها ادامه داده است یک تالار پذیرایی با ستون‌هایی و یک تالار تختگاه هم امسال برای اولین بار پدیدار شده‌اند و کار حفّاری برای این تالار‌ها را در مرحلۀ آغازین خوانده ضمن اینکه مرحله و کشفیات جاری را بسیار هیجان‌انگیز توصیف کرده است.

شوکت دونمز این آثار را متعلق به دوره‌ای بقابل توجه از عصر آهن آناتولی، عصر کهن آناتولی و باستان‌شناسی ایرانی خوانده و این کشفیات را بسیار مهم دانسته است.

وی گفت: تاکنون پایه‌های شش ستون را یافته‌اند گرچه نقشه روشنی هنوز آشکار نشده، اما نسبت به پی بردن به آن در کاوش‌های یکی دو سال آینده ابراز امیدواری کرده است.

دونمز اظهار داشته است در جریان حفاری‌های امسال یک مجسمۀ گاو متعلق به دورۀ «هیتی» نیز کشف شده و اضافه کرده است زیر شهر ایرانی یک شهر بسیار بزرگ هیتی قرار دارد که فکر می‌کنند «شانوهیتا» باشد که نشان میدهد این یک شهر مقّدس سنّتی بوده است و هر شهریاری تازه‌ای اینجا نیایشگاهی ساخته است.

هیتی‌ها قومی هندواروپایی بودند که در دوران باستان در بخش بزرگی از آناتولی سکونت داشتند.

به‌گفته سرپرست کاوش‌ها، ۱۲ کارشناس، ۱۰ باستان‌شناس و ۱۵ دانشجوی باستان‌شناسی در این حفاری‌ها همکاری دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچی دیگه! الان ترکیه ادعا میکنه هخامنشی ها هم ترک بودن و کورش مال اونهاست.

      پاسخ ها

      • محمد

        دقیقا.

      • بدون نام

        مطمئن باش این ترک ها حتما این کارو انجام میدن ، چند سال پیش یکیشون تو استانبول با من کل کل میکرد که مولانا ترکه !!!! جالب بود که بیشتر مثنوی را هم از حفظ بود به فارسی میخوند بعد سعی میکرد به ترکی برای من ترجمه کنه!!!!!!! بهش گفتم یک بیت هم نه حداقل یک مصراع از مولانا بخون که به ترکی باشه ، عین همون یارو تو گل موند

    • بدون نام

      این ایران با این تاریخ طولانی نباید به مرزهای خود محدود شود.

      پاسخ ها

      • سلام سانسورچی

        یالله پاشو بریم حمله کنیم به ترکیه و بقیه کشورها .

    • فریبا

      اونجام مال ایرانیها بوده! ببین این پادشاها در هر جنگی یه تیکه خاک ایرانو از دست دادن که نقشه این شد!! اما در هشت سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک ما گیر دشمن که همه دنیا مثل الان حامیش بود نیفتاد!!! همه رو مدیون انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدرمون هستیم! نگذاریم دشمن با رعب و وحشت مردم رو به جون هم و نظام بندازه! که دلیر مردان ایرانی همچنان محافظ این آب و خاک هستن.....

    • بدون نام

      با اینکه خیلی تاریخ دوست دارم...ولی با این کشف هم دیگه باعث غرور و افتخارنمیشوم...چون بناهایی ومقبره هایی که از شاهان در ایران هستند رو به نابودی میرون و فراموش شده ان....ایران تنها کشوریست که دولتش میخواهد تاریخ خودش را از بین ببرد

    • بدون نام

      این کشف خاری بر چشم کسانی که ایران ایرانی انکار می‌کنند خداروشکر باعث رسوایی خیلی ها شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه این انکارها از بی لیاقتی خودمونه.

    • بدون نام

      باز اونها قدر این میراث های فرهنگی قبل از اسلام را بهتر می دانند ...متاسفانه در کشور ما دین سیاسی با این آثار به بدترین شکل رفتار کرد و سعی در از بین بردن آنها نموده است ..

    • ابراهیم رستمی فر

      جالبه بدونید دکتر شریعتی ایران پیش از اسلام را فاقد مدنیت میدانند و یا آقای پور اذغدی بدون ارائه مستندات معتقدست آریائیان با محارم ازدواج میکردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شریعتی زنش بی حجاب بود

    • بدون نام

      ترکیه بهتر از میراث فرهنگی حمایت میکنه کشور توریست پذیریم هست نه مثل ایران که هر چند سلل یه بار به توریست یه کشدر پیله کنن (چند سال پیش توریستهای سعودی امسالم عراقی ) همون بهتر تو ترکیه باشه امسال عید دیدیم چطور به مقبره فردوسی و تخت جمشید و پل لرستان حمله شد و جنگلهای شمال آتش زدن

    • بدون نام

      وای چه شکوه عظمتی تاریخ فوق درخشان امپراطوری بزرگ ایران وایرانی حیف قدرش ومسولین نمیدونن وماازنهنگ شدیم گربه کم‌کم داریم میشیم موش حتی ااغنه هم دیگه به ایران وایرانی زورمیگن تجاوروجنایت میکنن ودولت اخراج نمیکنه هیچی نمیگه وبودجه ومنابع شغلهای کشورمون دادن به این ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج