۷۷۲۸۱۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

لیورپول، تیمی که یورگن کلوپ از نو ساخت

وقت و پول دو فاکتورکلیدی برای ساختن یک تیم فوتبال هستند و یورگن کلوپ ازماه اکتبر سال پیش که در ومبلی شاگردانش با قبول باخت ۴ بر یک مقابل تاتنهام تحقیر شدند، به شیوه‌ای منطقی از هر دوی آنها استفاده کرده است تا لیورپول را بسازد.

ورزش سه: ۱۱ ماه از آن زمانی که یک تاتنهام با انگیزه به فرماندهی هری کین، لیورپول را در دیداری که اعتبار دژان لوورن را لکه دار کرد و عملکرد بسیاری از بازیکنان کلوپ را زیر سوال برد، گذشته اما شنبه این هفته لیورپول در بازگشت به محل تحقیر شدنش، انتقام‌ گرفت و تاتنهام را ۲ بر یک شکست داد تا روند پیروزی‌های صد درصدی‌اش را برای حفظ صدر جدول رده ‌بندی لیگ برتر انگلیس ادامه دهد. پس چه چیزی عوض شده است؟

یک نگاه سریع به فهرست بازیکنان تیم، نشانه‌های ایجاد تغییر و تحول در تیم کلوپ را به خوبی به مخاطب اثبات می‌کند، تیمی متفاوت نسبت به آن تیمی که فصل گذشته در ویمبلی تحقیر شد.

تنها ۴ بازیکن از آن بازی فصل گذشته - جو گومز، جیمز میلنر، محمد صلاح و روبرتو فیرمینو - در ترکیب اصلی لیورپول برای بازی شنبه شب مقابل تاتنهام حضور داشتند در حالی که ۶ تا از بازیکنان مائوریسیو پوچتینو در هر دو بازی در ترکیب اصلی بودند.

در ظاهر تفاوت زیادی نیست اما عمیق‌تر که نگاه کنی، می‌بینی که از خط دفاعی فصل گذشته لیورپول تنها جو گومز در ترکیب اصلی این تیم مانده است، آن خط دفاعی که در آن بازی هری کین سوهان روحش شده بود. گومز که آن روز در سمت راست خط دفاعی بازی می‌کرد، شنبه این هفته در پیروزی تیمش در کنار فیرجیل فن‌دایک قرار گرفت و ترنت الکساندر آرنولد و آندرو رابرتسون هم به‌عنوان دو مدافع کناری بازی کردند.

سیمون مینیوله درون دروازه جای خود را به همتای ۶۶ میلیون پوندی‌اش آلیسون بکر داده است در حالی که لوورن، جوئل ماتیپ و آلبرتو مورنو هم همگی از آن زمان تا کنون به تدریج از ترکیب بیرون رانده شدند.

امره جان و فیلیپه کوتینیو هم از آن زمان لیورپول را ترک کرده‌اند - فروش کوتینیو درآمدی در حدود ۱۴۲ میلیون پوند داشت - در حالی که جردن هندرسون هم روی نیمکت نشانده شد و کلوپ به جای او ترجیح داد از خرید ۷. ۵۲ میلیون پوندی تیمش نبی کیتا استفاده کند.

در همین حال تاتنهام دروازه‌بان و کاپیتان مصدومش هوگو یوریس و ستاره انگلیسی‌اش دله آلی را نداشت - دو بازیکنی که اگر آماده بودند، قطعاً در ترکیب اصلی قرار می‌گرفتند - و دیگر شروع کنندگان بازی فصل گذشته دو تیم، داوینسون سانچس، هئونگ مین سون و سرژ اوریر هم روی نیمکت نشانده شدند اما در حالی که کلوپ توانسته تیمش را با خرید آلیسون، فن‌دایک و کیتا تقویت کند، تنها خرید امکان‌پذیر پوچتینو نسبت به بازی فصل گذشته، بال تیم لوکاس مورا بود که به جای هوئنگ مین سون در ترکیب اصلی تاتنهام قرار گرفت.

لیورپول نسبت به تیمی که کمتر از ۱۲ ماه پیش در ومبلی تسلیم شده بود، متفاوت به نظر می‌رسید و بازی می‌کرد اما کلوپ در این مدت ۲۴۵ میلیون پوند خرج کرده است در حالی که پوچتینو تنها ۲۳ میلیون پوند برای خرید لوکاس هزینه کرد که تنها خرید او در سال ۲۰۱۸ بود. پس کلوپ نه تنها زمان کافی برای تغییر دادن لیورپول تحت هدایتش داشته بلکه بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ برابر بیش از بودجه پوچتینو داشته تا تیمش را به یک مدعی واقعی قهرمانی در لیگ برتر تبدیل کند.

با این حال پیروزی لیورپول در روز شنبه این هفته و تثبیت جایگاهش در صدر جدول فراتر از مسائل مالی است. کلوپ ضعف‌های تیمش درون دروازه و خط دفاعی را شناسایی کرد و آنها را با سرمایه‌گذاری‌های خردمندانه روی آلیسون و فان‌دایک برطرف کرد اما در حالی که کلوپ و لیورپول از ماه اکتبر سال پیش وضعیت خوبی داشته‌‌اند، تاتنهام پسرفت کرده چون در جا زده است.

کمبود مهره در این تیم حالا دارد مشهود می‌شود و این به دلیل عدم سرمایه‌گذاری برای تقویت تیم طی ۱۲ ماه گذشته و قبل از آن است. بازسازی ورزشگاه وایت‌هارت لین بدون شک دارد روی قدرت مالی باشگاه برای عرض اندام در بازار نقل و انتقالات تأثیر می‌گذارد اما تبعات آن کم‌کم دارد بروز پیدا می‌کند. بدون یوریس و آلی، تاتنهام تیم همیشگی نیست و تلاش کین برای بازگشت به فرم ایده‌آل هم کلی از قدرت خط حمله تاتنهام را گرفته است.

درست است که روبه‌رو شدن با تاتنهامی که بهترین بازیکنانش را در میدان داشته باشد، برای هر حریفی انگیزه کافی است که با قویترین ترکیب ممکن به میدان برود اما در طول یک فصل با وضعیت فعلی تاتنهام چند بار ممکن است که چنین اتفاقی در لیگی طولانی یا جام‌های حذفی رخ دهد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج