۷۷۳۱۰۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اکرمی: از سیاسی‌کاری در تریبون‌ها ضرر می‌کنیم

در مقاطع کنونی بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندیم و نیاز است اقشار مختلف جامعه به ویژه گرایش‌های سیاسی پای‌بندی خود را به مصالح ملی با حساسیت ویژه‌ای به نمایش بگذارند. در روزهایی که خیل عظیم عزاداران حسینی به هیئات و مساجد می‌روند، این مسئله می‌تواند فرصت بزرگی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت، انسجام و همگرایی ملی باشد.

خبرآنلاین: در مقاطع کنونی بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندیم و نیاز است اقشار مختلف جامعه به ویژه گرایش‌های سیاسی پای‌بندی خود را به مصالح ملی با حساسیت ویژه‌ای به نمایش بگذارند. در روزهایی که خیل عظیم عزاداران حسینی به هیئات و مساجد می‌روند، این مسئله می‌تواند فرصت بزرگی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت، انسجام و همگرایی ملی باشد.

ایام سوگواری و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ظرفیتی برای سوق دادن جامعه به سمت و سوی وحدت و یکپارچگی است. جامعه در این ایام بهترین پذیرندگی را برای امر به معروف و نهی از منکر دارد بنابراین اگر با ادبیات مناسب خطبا و مداحان مردم را به آثار مثبت پیمایش مسیر الهی، استغفار از گناه و معصیت، ادای واجبات و پرهیز از محرمات در زندگی های شخصی و جمعی توجه بدهند، قطعا نتایجش در رشد و تعالی کشور مشخص می شود.

البته در منابر و تریبون های مذهبی برای آگاهی بخشی عمومی می توان به مسائل روز نیز پرداخت اما اگر جهت گیری اصلی و غالب سخنرانی ها و مداحی ها معطوف به مسائل سیاسی محل اختلاف باشد، در این صورت فضای معنوی و حالت انابه و تضرع از مردم گرفته و رابطه مستمع با گوینده قطع می شود بنابراین همواره علما و مراجع، تریبون داران این ایام را به تقویت وحدت و اخلاق‌مداری در جامعه توصیه کردند.

ایامی همچون محرّم و رمضان ظرفیت‌هایی‌اند که عموم جامعه را به "یک‌جهت شدن" دعوت می‌کنند و اشتراکات را در آنان برجسته می‌سازند؛ صیانت از چنین سرمایه‌های عظیم و گراسنگ وظیفه مبرم همه اندیشمندان و متولیان فرهنگی است.

نباید فراموش کرد که جامعه بخشی از بن‌مایه اعتقادی و مذهبی‌اش را از طریق فرهنگ و تاریخ دریافت می‌کند و بخش دیگرش را به واسطه تعاملات روزآمد. وجود خیل مخاطبان مشتاق در این ایام برای تکریم از بزرگ‌پرچمدار آزادگی ایجاب می‌کند مداحان و سخنرانان ضمن مراقبت از ورودنکردن خرافه و تحریفات به نوحه سرایی ها و رعایت شیوه صحیح عزاداری، از طرح مباحث اختلاف برانگیز و جناحی بپرهیزند.

بر همین اساس حجت الاسلام سیدرضا اکرمی گفت: عاشور در تاریخ یک واقعه استثنایی بود که در انقلاب اسلامی نیز ثمرات و دستاوردهایش را دیدیم. ما باید عاشورا را دانشگاه و پژوهشگاه بدانیم و از آن درس استقلال، آزادی، انسانیت، اخلاق، غیرت، حُریت، همیّت و مساوات بگیریم. معتقدم ما باید در این وادی به یکدیگر کمک کنیم تا انشاءالله جامعه ای دور از مفاسد، بدی ها و زشتی ها و مالامال از انسانیت و شرافت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید از ایام عزاداری های محرم به عنوان یک سرمایه استفاده کرد، افزود: برخی از واقعه عاشورا فقط یک خاطره و تاریخش را نقل می کنند اما عاشورا دانشگاهی است که به ما یاد می دهد که باید فقط به خودمان توکل کنیم و متکی باشیم و دیگران را در مسیر انسانیت و آزادگی بیاوریم تا زندگی دلپذیر شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اظهار کرد: ما دو نوع زندگی داریم یک زندگی که فقط روز و شب با آن سپری می شود که آن را باید روزمرگی بگوییم. یک زندگی نیز آن است که درش رشد، تکامل، تعالی، ترقی و هر روز انسان بهتر از روز گذشته از نظر انسانیت و معنویت باشد.

وی درباره نحوه طرح مباحث سیاسی در منابر عزاداری امام حسین (ع)، گفت: سیاست را باید معنا کنیم، اگر سیاست به معنای تدبیر و برنامه ریزی برای بهروزی باشد، حتما باید مطرح شود. دو سوم آیات قرآن تاریخ و سرگذشت انبیا و زمامداران و ملت ها و حکومت هاست، منتها در هر جایی می گوید لعلهم یتفکرون، لعلهم یتذکرون، لعلهم یرشدون یعنی ما باید با این خاطره ها، تاریخ ها و سیاست ها به رشد و تنبه و توجه برسیم والا صرف نقل کردن قصه وقت گرفتن و عمر تلف کردن است.

وی تأکید کرد: اگر سیاست را به معنای تدبیر، دقت و تطبیق ببینیم حتما طرح آن در منابر و تریبون های مذهبی لازم است اما اگر به معنای سیاسی کاری، سیاه نمایی یا سیاه بازی باشد قطعا کار ناپسند و ناشایستی است.

وی درباره اثر طرح دعواهای سیاسی و جناحی از تریبون های سخنرانی و مداحی ایام عزاداری محرم یادآور شد: از هر کار خلافی ضرر و زیان می بینیم حالا می خواهد جناح بازی و سیاه کاری و سیاه نمایی در منبر باشد یا در دیگر تریبون های عمومی و فضای مجازی.

اکرمی تأکید کرد: ما در هر جایی با هر وسیله ای کار خلاف انجام دهیم یقینا کار ناپسند، گناه و حرام است و نتیجه زشتی دارد. می گویند کوچه گناه بن بست است در کوچه گناه کسی به نتیجه ای نمی رسد بنابراین با اخلاق، انصاف و تدبیر عمل کنیم تا به نتیجه برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج