۷۷۵۳۲۸
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

رشد شدید قیمت خانه ربطی به بازار مسکن ندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با ایلنا با تاکید بر اینکه اتفاقی که برای بازار مسکن افتاد، عامل داخلی نداشت و همه عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شدند،خارج از بخش مسکن بود، گفت: در ۵ سال گذشته قیمت مسکن در یک حد معقولی بوده و به طور ناگهانی این جهش قیمت رخ داده است، حال اینکه درون بخش مسکن اتفاقی رخ نداده که ظرف ۶ ماه چنین انفجار قیمتی اتفاق افتد.

خبرآنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با ایلنا با تاکید بر اینکه اتفاقی که برای بازار مسکن افتاد، عامل داخلی نداشت و همه عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شدند،خارج از بخش مسکن بود، گفت: در ۵ سال گذشته قیمت مسکن در یک حد معقولی بوده و به طور ناگهانی این جهش قیمت رخ داده است، حال اینکه درون بخش مسکن اتفاقی رخ نداده که ظرف ۶ ماه چنین انفجار قیمتی اتفاق افتد.

حامد مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط حال حاضر بازار مسکن قابل پیش بینی نبود، گفت: بخش مسکن تابع شاخص‌های کلان اقتصادی است و حدود ۵./. از ارزش افزوده کل کشور را تشکیل می‌دهد. رفع رکود چندساله اخیر هدف گذاری سیاست‌های بخشی بود که بررسی آمارها تا پایان سال ۱۳۹۷ نیز موید صحت برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های صورت گرفته بود.

وی افزود: اما به همان میزان که تلاطمی به این وسعت در بازار ارز و طلا قابل پیش بینی نبود امکان پیش بینی بازار مسکن و افزایش قیمت خارج از عرف این بازار هم وجود نداشت و چه کسی می‌توانست پیش بینی کند که بازارهای اقتصادی دچار چنین التهابی شوند.

معاون مسکن و امور ساختمان ادامه داد: هر بار هم که صحبت از پیش بینی در بازار مسکن می‌شد، اقتصاددانان آن را مشروط به تغییرات یا ثبات در کلان اقتصاد می‌دانستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درسال گذشته شاخص‌های مسکن با شیبی ملایم در حال رشد بودند، گفت: در سال ۹۶ تعداد مبایعه نامه‌ها، حجم ریالی آن‌ها و قیمت مسکن حدود ۵ الی ۶ درصد رشد داشت، صدور پروانه ساختمانی هم چیزی درحدود ۵.۶ درصد رشد مثبت را نشان می‌داد. همچنین سال ۹۶ پس از چهار سال برای اولین بار شاهد افزایش ملایم ارزش افزوده بخش ساختمان به میزان ۱.۲درصد بود.

مظاهریان ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته هم مطرح شد درصورتی که بازارهای موازی از تعادل خارج نشوند از سال بعد می‌توانیم یک رشد اقتصادی آرام در بخش مسکن داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از اتفاقات اقتصادی قابل پیش بینی نبود و از خارج از بخش به حوزه مسکن تحمیل شد، گفت: وقتی اقتصاد کلان کشور دچار تلاطم شد، این شرایط همه بازارهای اقتصادی را دگرگون کرد که بخش مسکن هم تحت تاثیر آن قرار گرفت.

مظاهریان در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی آزاد شدن فنر تورم انباشته و اثرگذاری آن در بخش مسکن وجود نداشت، تصریح کرد: به عنوان متولی بخش مسکن در دولت باید بر مبنای آنچه بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند، عمل کنیم و پیش بینی این بود که تورم حول نرخ ۱۰ درصد خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما متصدی مدیریت بخش پولی در اقتصاد کلان نیستیم و می بایست در راستای تحقق اهداف برنامه مصوب خود که بر اساس پیش بینی‌های شاخص‌های کلان اقتصادی توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب می‌رسد، عمل کنیم. پیش بینی‌های کلان هم نشان می‌داد که اقتصاد ایران قرار است ۵ تا ۸ درصد رشد داشته باشد و تورم در حدود ۱۰ درصد مهار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع این است که این شرایط تا چه حد قابل پیش بینی بوده است. انجام وظایف اقتصاد کلان یا سیاست گذاری روابط بین المللی بر عهده وزارت راه و شهرسازی نیست و ما باید در چارچوب اقتصاد و سیاست کلان کشوربرنامه ریزی می‌کردیم که وضعیت اقتصاد کلان چگونه است و لازم است در این شرایط چگونه رفتار کنیم. اگر اقتصاد کلان می‌گفت که تورم دو رقمی می‌شود و بازارهای موازی جذاب‌تر می‌شوند به طور قطع پیش بینی درباره بازار مسکن هم می‌توانست متفاوت باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی که از ساخت و ساز حمایت نشود و چندین سال به حال خود رها شود با کوچکترین جرقه همین می شود که الان هم جرقه که نه اتشفشان به جان قیمتها افتاده است که نتیجه نالایقی مدیران است

      پاسخ ها

      • بینام

        رشد قیمت خانه به میدان تره بار بستگی دارد.

      • AAAAAAA

        معاون اول خوب فکر کن بعد صحبت پر واضح است علت گرانی مسکن نبودن ساخت و ساز وکند شدن خانه های نو ساز است شما کل تهران از شمیران تا شهر ری آمار خانه های زیر ۱۰ سال فقط ۳۰ درصد است آن وقت روی چه‌حساب و و کتابی میگویید گرانی مسکن ربطی با ساخت وساز ندارد ‌

    • بدون نام

      وقتی دولت رئحانی عمدا دلار را گران کرده و کسی هم هیچ کاری برای مقابله با او نکرد بقیه کالاها هم گران می شوند و فقط مردم مستضعف بد بختتر میشوند که انها هم صدایشان را کسی نمیشنود.

    • بدون نام

      بازار مسکن ایران نابود شده
      بیخود کارشناسی نکن و تلاش مذبوحانه فایده ای نداره
      همه تان نابود هستید
      هرکس سرمایه ای داره باید برای خارج از کشور ببره
      ایران در حال نابودی است و خرید مسکن در ایران اشتباه بزرگی است
      مسکن در ایران نابود شده
      دیگه مشتری بی مشتری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرند نگو بابا الان مسکن نخری تا آخر عمرت نمیتونی بخری. دلار رو فراموش نکنید که امثال تو میگفتن امکان نداره ۱۰ تومن بشه...

    • بدون نام

      بازار مسکن ایران نابود شده
      بیخود کارشناسی نکن و تلاش مذبوحانه فایده ای نداره
      همه تان نابود هستید
      هرکس سرمایه ای داره باید برای خارج از کشور ببره
      ایران در حال نابودی است و خرید مسکن در ایران اشتباه بزرگی است
      مسکن در ایران نابود شده
      دیگه مشتری بی مشتری

    • بدون نام

      اصلا امسال کسی مقصر نیست .
      آنچه مهم است با شرایط کنونی اگر مجبور نیستید .
      اقدام ما بخردانه نکنید . پول نقد دارید سریع .
      ولی فروش و در انتظار خرید بسیار سخت است .

    • خدا

      احتمالأ به بورس خیار در کامبوج ربط پیدا میکنه!!!

    • بدون نام

      لابد به بازار پوشک مربوط میشه

    • بدون نام

      تو هذیان نیگی نمیشه!
      بازار مسکن را مشاوران املاک کلاش با دستور تو و امثال تو به این روز نشاندن و حالا هم به عزایش نشسته اند و در حال بستن حجره های خود هستند!
      هر وقت به این کلاشان مراجعه نمایید ادعا می کنند اگر نخری مسکن گران خواهد شد و جزئی از تکیه کلامشان شده و همین حلا هم که مسکن در کماست اگر مراجعه شود اینان می گویند مسکن در حال گران شدند است!
      با کاهش قیمت مسکن به یک هشتم احتمال بهبودی در مسکن وجود دارد. در غیر اینصورت در کما خولاهد ماند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تعارف نکن میخوای قیمت را به یک صدم کاهش بدن؟؟؟
        دلار ۵ برابر شده و اکثر اجناس ۳ برابر افزایش قیمت داشتند و ادامه هم داره ولی مسکن فقط ۷۵درصد افزایش قیمت داشته.. شک نکنید خیلی گرونتر خواهد شد. خودتونو فریب ندید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج