جاباما
۷۷۶۴۲۴
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

اردوغان: آمریکا، تروریست‌ها را بازگرداند

رئیس جمهوری ترکیه در هفتاد و سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل گفت: از قدس قبله مسلمانان دفاع می کنیم.

خبرگزاری مهر: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل گفت: ما از قبله مسلمانان قدس دفاع می کنیم. ما از فلسطینیان دفاع می کنیم. می خواهیم در ساختار سازمان ملل تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: چرا نباید شورای امنیت دوره ای باشد؛ فقط ۵ عضو در آن هستند که به صورت دائمی در آن قرار گرفته اند.

وی در ادامه یادآور شد: نیاز به تغییر در ساختار شورای امنیت وجود دارد تا شاهد آثار آن در جهان باشیم. سازمان ملل باید به کار های مهمی مبادرت نماید تا ازادی و امنیت را برای جهانیان به امنیت بیاورد.

اردوغان در ادامه گفت: جهان درگیر بی ثباتی اقتصادی، سیاسی و انسانی است. باید برای موفقیت انسان ها تلاش کنیم. امروز وقتی ثروت ۶۲ نفر در جهان مساوی نیمی از مردم جهان است، فقر و ناعدالتی ایجاد می شود و بسیاری از مردم آواره شده اند که از مشکلات جدید جهان است.

وی افزود: فیلسوف اسلامی «مولانا» زمانی گفت: عدالت یعنی هرچیزی در جای خود قرار بگیرد. باید برای نسل اینده امید ایجاد شود. همه پیشنهادات زمانی مؤثر هستند که عملیاتی شوند. اگر می خواهیم سازمان ملل را منشأ عدالت به جای بی رحمی قرار دهیم؛ باید در این راستا حرکت کنیم.

اردوغان گفت: پذیرای ۴ میلیون آوراه هستیم که ۳.۵ میلیون آن از سوریه آمده اند. در شهرهائی مثل جربلس و عفرین به مردم کمک کرده ایم! به نیازهای آوارگان سوری رسیدگی کرده ایم؛ اما فقط ۶۰۰ میلیون دلار و ۷ میلیون یورو از اتحادیه اروپا گرفته ایم.

وی افزود: اتحادیه اروپا در این مسیر ۳ میلیارد یورو به ترکیه وعده داد؛ اما آن را ارائه نکرد. ترکیه در مقام ششم جهان در ارائه کمک های انسانی است که نشان دهنده التزام ما به این امور است.

رییس جمهور ترکیه گفت: گام های زیادی را از طریق سازمان همکاری اسلامی برای این قبیل امور برداشته ایم. به سومالی که با گرسنگی می جنگند، کمک های زیادی کرده ایم.
تلاش های زیادی در راستای حل بحران در خلیج فارس به انجام رسانده ایم. تلاش های ما در عراق نمونه ای ا ز این اقدامات هستند. در چارچوب ژنو و آستانه برای صلح و ثبات سوریه اقدامات زیادی به انجام رساندیم. در عفرین و جرابلس علیه ی پ گ و داعش جنگیدیم.

وی افزود: تلاش کردیم تا در مناطق سوریه از جنگ و خونریزی جلوگیری کنیم؛ به ویژه در ادلب اخیراً در این خصوص به توافقی دست یافتیم. هزاران کامیون سلاح برای تروریست ها ارسال کرده اند و از آن ها حمایت کردند.

اردوغان گفت: فراموش نکنیم که اگر نتوانیم حداقل صلح را در جهان ایجاد کنیم؛ هیچ کسی نمی تواند در درون مرزهای خود ایمن بماند.

وی افزود: فتو تلاش کرد در شب ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ در ترکیه کودتا کند؛ تعداد زیادی را نیز کشتند و زخمی کردند. این نهاد تروریستی پشت مفاهیم شیشه ای مثل آموزش مخفی شده است. رهبر آن نیز در پنسیلوانیا مستقر است.

اردوغان گفت: هشدار می دهیم که بسیاری از کشورها بهتر است تروریست ها را مسترد کنند؛ در غیراینصورت بهای سنگینی را در برابر تروریست ها خواهند پرداخت.

وی گفت: از همه شما می خواهم تا با فتح الله گولن و نهاد آن در کشورهایتان مبارزه کنید. آماده همکاری با همه کشورها در این راه هستیم.

اردوغان افزود: ما در آستانه دوران ترس جدیدی قرار داریم. گسترش سیاست های حمایت گرایانه یکی از آنها است. باید نگذاریم تا نظام تجاری جهان در برابر تحریم های یکجانبه با مشکلاتی مواجه شود.

وی گفت: آسان می توان اشوب ایجاد کرد؛ اما به راحتی نمی توان تبعات آن را پاسخگو بود. برخی کشورها می کوشند تا در حوزه تجارت آشوب به پا کنند.

رییس جمهوری ترکیه گفت: به دنبال حل مسائل از طریق گفتگوهائی در فضایی برابر هستیم. همیشه به دنبال سناریوهای برد- برد در جهان بوده ایم. معتقدیم که به کمک هم می توان بر بحران کنونی در جهان غلبه کرد.

اردوغان در ادامه به دو نکته اشاره کرد و گفت: به استقرار نهادی در سازمان ملل برای جوانان و پیشرفت آن ها نیاز داریم. ثانیا از همه شما می خواهم تا ۱۰ دسامبر سال جاری در کنفرانس مربوط به امور افراد پیر و ناتوان در استانبول شرکت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یاشاسین اردوغان ای کاش مسولان ما هم مثل اردوغان دلش به حال مردم می سوخت

    • بدون نام

      یاشاسین اردوغان ای کاش مسولان ما هم مثل اردوغان دلش به حال مردم می سوخت

    • هادی28

      حرفاهیی که روحانی باید بزند اردوغان زد.افرین بر اردوغان زنده باد ترکیه و اردوغان. کشور و دولت ما باید از ترکیه حمایت کند.اگه خدا نکرده ترکیه در برابر امریکا اسیب ببینه ما تضعیف میشیم.

      پاسخ ها

      • سیا ساکتی

        افرین دقیقا باید پشت ترکیه وایسه ایران✌

    • هادی28

      حرفاهیی که روحانی باید بزند اردوغان زد.افرین بر اردوغان زنده باد ترکیه و اردوغان. کشور و دولت ما باید از ترکیه حمایت کند.اگه خدا نکرده ترکیه در برابر امریکا اسیب ببینه ما تضعیف میشیم.

    • بدون نام

      احسنت به اردوغان و ترکیه

    • بدون نام

      خردوغان

    • بدون نام

      شعار صلح و امنیت و برابری بهتر از شعار جنگ و ایجاد فرقه در کشورها و مرگ بر گفتن هاست

    • بدون نام

      ... تو پدر تروریست‌های

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج