جاباما
۷۷۶۶۴۴
۲ نظر
۵۰۲۷
۲ نظر
۵۰۲۷
پ

خاله نرگس: مجری برنامه کودک نباید غمگین باشد

آزاده آل‌ایوب از مجریان کودک، درباره رویکرد تلویزیون همزمان با بازگشایی مدارس و برنامه‌هایی که همگام با این ایام باید پیش ببرد، تاکید کرد که تلویزیون و برنامه‌هایش باید برای کودکان زنگ تفریح باشد.

خبرگزاری ایسنا: آزاده آل‌ایوب از مجریان کودک، درباره رویکرد تلویزیون همزمان با بازگشایی مدارس و برنامه‌هایی که همگام با این ایام باید پیش ببرد، تاکید کرد که تلویزیون و برنامه‌هایش باید برای کودکان زنگ تفریح باشد.

خاله نرگس: مجری برنامه کودک نباید غمگین باشد

آل‌ایوب که با عنوان خاله نرگس برای کودکان شناخته می‌شود، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره پیشنهاد به تلویزیون در ایامی چون بازگشایی مدارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه کودکان مقدار زیادی از انرژی خود را در مدارس می‌گذرانند، جدا از مسائل مدرسه‌ای، تلویزیون و برنامه‌هایش باید برای آن‌ها زنگ تفریح باشد. در برنامه‌ها کمتر به دنبال این باشیم که بچه‌ها را نصیحت کنیم. برای اینکه تعادلی ایجاد کنیم برنامه‌ی کودک باید از حالت نصیحت بیش از اندازه فاصله بگیرد. از طرفی کارتون‌هایی را تلویزیون پخش کند که سلیقه‌ای نباشد.

این مجری تلویزیون درباره وضعیت برنامه‌های کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه برای ساخت برنامه‌های پر و پیمان نیاز به بودجه زیادی است تا ذهن‌ها و فکرها بیدار شوند و قلم‌ها توانا شوند، یادآور شد: تلویزیون زمانی که رغبت و انگیزه برای ساخت چنین برنامه‌هایی ایجاد نمی‌کند، مشخص است که افرادی روی کار می‌آیند که فقط می‌خواهند کار کنند. وقتی بودجه نیست، نمی‌توان مسابقه‌های فکری برای کودکان برگزار کرد تا در کنار تفریح و سرگرمی، موجب رشد و ترقی کودک بود.

آل‌ایوب در همین زمینه یادآور شد:‌ تمام مسابقه‌های شبکه‌های خارجی برای کودکان اثرگذار است، اما در ارتباط با برنامه‌های تلویزیون ما این گونه نیست. ایده هست اما پول نیست. از طرفی همه برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون برای گذران زندگی خود به پول نیاز دارند و باید زندگی کنند. زمانی که در تلویزیون شرایط مهیا نیست، به شبکه نمایش خانگی و مشاغل دیگر روی می‌آورند؛ به عنوان مثال وقتی نمی‌توانیم به نویسنده پول درست بدهیم او به جای ۱۰ صفحه،‌ ۲ صفحه می‌نویسد اما از طرفی خیلی از برنامه‌سازان هم با عشق کار می‌کنند و این شرایط را تحمل می‌کنند.

او با انتقاد از وضعیت برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان اظهار کرد: کودکان برنامه‌های مرتبط با شبکه پویا را نگاه می‌کنند اما آنچه که نگاه می‌کنند مربوط به کارتون‌های خارجی است و به طور کلی کودکان به هوای این کارتون‌ها تلویزیون را می‌بینند.

مجری برنامه «رنگین کمان» با بیان اینکه برنامه‌سازی‌ها برای کودکان روز به روز در تلویزیون ضعیف‌تر می‌شود، یادآور شد: همان گونه که بچه‌های امروز از نظر فنی و تخصصی بروز هستند، برنامه‌سازان نیز احتیاج به علم روز دارند. تلویزیون چطور می‌تواند با علم دیروز به‌روز باشد؟ ما در ارتباط با برنامه‌های کودکان همچنان وابستگی داریم و به خودکفایی برنامه‌سازی کودک نرسیده‌ایم و این زمانی اتفاق می‌افتد که از تجربه کشورهای پیشرو و از متخصصان حوزه کودک در این کشورها استفاده کنیم. متاسفانه در کشور ما و همچنین در تلویزیون به جز جشنواره کودک اصفهان، جلسه و برنامه‌هایی که مختص برنامه‌سازان کودک باشد، وجود ندارد.

آل‌ایوب درباره برنامه «رنگین‌کمان» که بعد از یک سال توقف سال گذشته به راه افتاد و این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، یادآور شد: این برنامه مدت‌هاست که روی آنتن می‌رود اما با این تفاوت که بدون کاراکتر معروفش «پنگول» که هومن حاجی عبداللهی صداپیشه آن بود. زمانی که این کاراکتر بود، قدرش را ندانستند، به همین دلیل خداحافظی کرد. برنامه‌ای که مهم‌ترین اصل آن همین عروسک بود؛ البته اگر شما این برنامه را با سال‌های قبل مقایسه کنید می‌بینید که مجری خود را دارد، بچه‌ها همچنان به برنامه‌می‌آیند و رضایت دارند، با همین امکانات کم بودجه، به کار خود ادامه می‌دهد و به نظرم همیشه بودن بهتر از نبودن است.

این مجری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی تکثیر خاله‌ها و عموهایی که در جایگاه مجری تلویزیون دیده می‌شوند و اینکه آیا این جایگاه نسبت به قبل کمرنگ نشده است؟ اظهار کرد: خاله‌ها و عموهایی که جایگاه خودشان را دارند، همچنان در میان مخاطبان کودک محبوب هستند. کاری به القاب ندارم. ما زمانی می‌توانیم از طریق القاب محبوب شویم که واقعا فاکتورهای لازم را برای جذب مخاطب را داشته باشیم. وقتی مجری و یا خاله و عمو توانمند و قوی نباشد، بچه‌ها آن را پس می‌زنند. در اجرای برنامه کودک باید از درون و برون صادقانه کار کرد و مجری تنها چیزی که نباید داشته باشد، غم است.

او گفت: آرزو می‌کنم که بتوانیم راهی برویم که سربلند باشیم. در ارتباط با برنامه‌های کودک هیچگاه امیدم را از دست نداده‌ام و دلایل ماندنم این بوده است که امیدوار بودم. وقتی امسال را با ۱۰ سال پیش مقایسه می‌کنم که گریمور نداشتیم و حتی نگاهی به برنامه کودک نداشتیم اما حال داریم، امیدوار هستم اما به طور کلی تا مساله‌ای طرح نشود، راه حلی برای آن پیدا نخواهد شد. امیدوارم زمانی برسد که تلویزیون ما بتواند رسانه‌ای را خلق کند که خودکفا باشد و نخواهد دست و پا بزند که بچه‌ها دنبال این چیز و آن چیز نروید.

آزاده آل‌ایوب، از سال ۸۲ اجرای برنامه رنگین‌کمان را بر عهده‌ دارد که این روزها نیز از تلویزیون پخش می‌شود. او برنامه‌های دیگری از جمله «امیدهای ایران» در شبکه جام جام و «شبی با ایرانیان» را در کشورهای مختلف اجرا کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الکیم نباس خوش باشه ورجه وورجه کنه.بچه ها متوجه میشن شادی ظاهری چیه شادی واقعی چیه

    • بدون نام

      چشم بیادرسازمان میگم چهارتاسازونقاره ودف ویه شش هفتاژانگولررقاص هم بیان ببریشون توشبکه تاخوب بچه هاراشادکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج