۷۷۶۹۹۰
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

تیر ترامپ در نشست شورای امنیت به سنگ خورد

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل که ریاست آن را برعهده داشت، با اظهاراتی در حمایت از برجام مواجه شد که انتظار شنیدن آنها را نداشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، امروز چهارشنبه با سوءاستفاده از حضور سران جهان در نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست نشستی را در شورای امنیت با موضوع "منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی" برعهده گرفت اما در تحقق هدف اصلی خود که جلب حمایت کشورها برای اعمال فشار بیشتر بر ایران بود، ناکام ماند.

از زمانی که برای اولین بار اعلام شد ترامپ با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورای امنیت، ریاست نشستی را با موضوع ایران برعهده خواهد گرفت، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره هدف رئیس‌جمهور آمریکا از برگزاری این نشست تبلیغاتی و غیرمعمول انجام شده بود.

اما در هر حال، آنچه ترامپ در این جلسه شنید، مسلما آنچیزی نبود که انتظار شنیدن آن را داشت و شاید به همین دلیل بود که او پیش از پایان نشستی که بارها با اشتیاق زیاد درباره آن صحبت کرده بود، این جلسه را ترک کرد و ریاست آن را به نیکی هیلی، نماینده خود در سازمان ملل، سپرد.

ترامپ طبق انتظار موضوع نشست را خیلی زود به سمت ایران هدایت کرد تا مشخص شود موضوع "مقابله با تسلیحات کشتار جمعی" تنها پوششی برای پنهان کردن هدف اصلی او و بازداشتن نماینده ایران از حضور در این جلسه بوده است.

او بار دیگر برای توجیه خروج غیرقانونی و یکجانبه خود از برجام مدعی شد که این توافق باعث افزایش حمایت ایران از تروریسم و اشاعه برنامه موشکی آن به سراسر منطقه شد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین کشورمان را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد و خطاب به اعضای حاضر در نشست گفت نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.

اما اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله ۴ عضو دائم دیگر این شورا با اعلام حمایت قاطع خود از برجام، مانع از تحقق خواسته ترامپ در این نشست شدند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در نوبت سخنرانی خود اعلام کرد که برجام اگرچه یک توافق کامل نیست اما توافق خوبی است و همه باید آن را اجرا کنند.

وی همچنین به پایبندی ایران به این توافق اشاره کرد و صریحا اعلام کرد که فرانسه با رویکرد آمریکا نسبت به برجام مخالف است و هر مذاکره‌ای برای حل موضوعات مورداختلاف باید پس از انقضای این توافق صورت گیرد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، نیز در این نشست هرچند ایران را به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه متهم کرد اما ضمن تایید پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای گفت "ما نمی‌توانیم چارچوب‌های بین‌المللی که امنیت ما را تامین می‌کنند کنار بگذاریم."

نماینده چین هم در این نشست تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران نتیجه تلاش‌های گسترده جامعه بین‌الملل است و پکن از ایران می‌خواهد که همچنان به این توافق پایبند بماند.

وی همچنین با اشاره به تایید برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل، خواستار عدم اعمال فشار [از سوی آمریکا] برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با ایران شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز که در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ حضور داشت، به عنوان نماینده یک عضو دائم دیگر این شورا، خروج آمریکا از برجام را خطر بزرگی برای نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی برشمرد و با اشاره به تایید پایبندی کامل ایران به این توافق از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد روسیه خواستار حفظ و تداوم اجرای برجام است و از دست رفتن آن را خطر بزرگی برای امنیت جهان می‌داند.

نمایندگان سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله سوئد و هلند نیز ضمن دفاع از برجام خواستار ادامه اجرای آن شدند اما ناامیدکننده‌ترین لحظه این نشست برای ترامپ زمانی بود که «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی برخی حقایق تاریخی را به ترامپ یادآوری کرد و برجام را بهانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر ایران عنوان کرد.

وی در شروع سخنرانی خود در این نشست در مقابل ترامپ گفت که آمریکا در سال ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) علیه دولتی که سعی داشت نفت را در ایران ملی کند، کودتا کرد و اکنون که ایران دوباره کنترل منابعش را در دست گرفته، آمریکا دوباره اقدامات خود را علیه این کشور آغاز کرده و برای فشار به ایران پشت مسائل دیگر پنهان شده است.

مورالس به برخی اقدامات مخرب آمریکا در خاورمیانه نیز اشاره کرد و گفت کاخ سفید بر اساس دروغی که به مردم جهان گفته شد، به عراق حمله کرد و جنگی را به راه انداخت که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند. وی ادامه داد: جنگ سوریه که بیش از نیم میلیون نفر در آن کشته شده‌اند نیز نتیجه مستقیم حمایت مالی و تسلیحاتی [آمریکا] از تروریستهاست.

رئیس‌جمهور بولیوی همچنین در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل در اظهاراتی کنایه‌آمیز ترامپ را خطاب قرار داد و گفت اگر آمریکا به دنبال دموکراسی بود از دیکتاتورها حمایت نمی‌کرد و اگر به دنبال عدالت در کشورهای دیگر بود، قوانین بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذاشت.

مورالس در پایان از انگلیس، آلمان و فرانسه خواست که در برجام باقی بمانند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، پس از پایان این نشست در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا بار دیگر از جلسه شورای امنیت سوءاستفاده کرد تا ببیند که با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا چقدر منزوی شده است. ایالات متحده کی می‌خواهد عبرت بگیرد؟»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ی آدم معمولی

      تیرش به سنگ خورد اما دلار رفت بالا

    • بدون نام

      تو ایران که تیرش درست به قلب اقتصاد خورده.

    • بدون نام

      خدا این دلخوشیها را ازتون نگیره خیلی خنک شدی نه

    • امیر حسین

      تیر به سنگ‌خورد عین همیشه
      و دلار شد ۱۹۰۰۰ تومان
      عجب تیر و سنگی

    • گودرزاژدری

      زنده بادایران مابااقتدارکامل دربرابرسختیهاایستاده ایم

      پاسخ ها

      • رضا

        جان من راستش رو بگو حسن تویی از نیویورک پیام گذاشتی؟!!!

      • بی نام

        یه روزی همه تون باید از شرم آب بشید که اینقدر وطن خودتون رو به باد بی ارزشی وتمسخر گرفتید نیازی به جنگ نیست از داخل زیاد نابودگر هست که ملت خودتون رو با دست خودتون نابود کنید انشالله که شرمنده بشید .

    • بدون نام

      یعنی همه با ما دوست شدن و از امروز دلار میشه چهار تومن

    • علی

      آره ما بردیم الانم با افتخار داریم زندگی میکنیم..خجالتم خوب چیزیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج