۷۷۸۹۰۱
۸ نظر
۵۰۱۰
۸ نظر
۵۰۱۰
پ

چه‌کسی برای تصدی وزارت کار مناسب‌تر است؟

یک کارشناس مسایل اقتصادی و اجتماعی معتقد است که مجلس شورای اسلامی به‌جای تفکیک مجدد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به گستردگی مجدد دولت و تحمیل هزینه‌های مضاعف جابجایی منجر می‌شود، فردی چابک و استراتژیک محور را در رأس امور وزارتخانه قرار بدهد تا از ظرفیت تشکل‌ها و تیمی قوی از مدیران استفاده کند.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسایل اقتصادی و اجتماعی معتقد است که مجلس شورای اسلامی به‌جای تفکیک مجدد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به گستردگی مجدد دولت و تحمیل هزینه‌های مضاعف جابجایی منجر می‌شود، فردی چابک و استراتژیک محور را در رأس امور وزارتخانه قرار بدهد تا از ظرفیت تشکل‌ها و تیمی قوی از مدیران استفاده کند.

زهرا ممتاز قمشه‌ای به اقدام اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با تفکیک وزارت کار اشاره و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به جای تفکیک مجدد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سایر وزارتخانه‌ها که به گستردگی مجدد دولت و تحمیل هزینه‌های مضاعف جابجایی، سلاختمان و حقوق مدیران وکارمندان منجر می‌شود، بهتر است فردی چابک و استراتژیک محور را در رأس امور وزارتخانه قرار بدهد که این فرد از وجود تشکل‌ها و تیمی قوی از مدیران بهره گیرد.

چه‌کسی برای تصدی وزارت کار مناسب‌تر است؟

وی افزود: در این فرایند این تشکل‌ها می‌توانند مورد نظارت کامل مجلس قرار داشته باشند و تحقیق و تفحص دوره‌ای از آن‌ها صورت گرفته و اقداماتشان رصد و پایش شود.

این کارشناس با تاکید بر نقش موثر تشکل‌های کارگری در رشد و توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار گفت: وقتی از توسعه پایدار اقتصادی صحبت می‌شود، یعنی رونق و پایداری کسب و کار‌های غیردولتی و این امر زمانی رخ می‌دهد که دولت‌ها به لحاظ ابعاد کوچک بوده، بنگاه دار نباشند و تنها از راه مالیات درآمد کسب کنند و مشارکت مردم در اقتصاد بیش از دولت باشد.

ممتاز ادامه داد: امروز جامعه جهانی بیش از پیش به اهمیت نقش تشکل‌ها در بسیاری از عرصه‌ها و فضا‌های تصمیم گیری، توانمندسازی و تسهیل امور، انجام فعالیت‌های کارآفرینانه و توسعه بنگاه‌های اقتصادی پی برده است و اذعان دارد که اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، اتاق‌ها و انجمن‌های کارگری و کارفرمایی در پیگیری یک دستور کار برای تولید ثروت و یا ایجاد شغل در اولویت قرار دارند.

بر همین اساس دولت و مجلس نیز با در نظر گرفتن نقش و جایگاه تشکل‌ها و انجمن‌ها باید از وجود آن‌ها در خلق ثروت، ایجاد شغل، افزایش بهره‌وری بنگاه، رشد و توسعه اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به نحو شایسته بهره‌برداری کنند.

او متذکر شد: در تمام دنیا، تشکل‌های کارفرمایی در شرایط خاص، اغلب به دلایل متفاوت، متحول شده‌اند؛ مثلا در اروپا، تشکل‌های کارفرمایی در همان زمانی سربرآوردند که اتحادیه‌های کارگری رشد کرده و بر روابط صنعتی تمرکز کردند.

تشکل‌های کارفرمایی در بیش‌تر کشور‌ها به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تعلق داشتند و سازمان‌هایی با تمرکز کامل بر روابط صنعتی باقی ماندند، اما آن وضعیت اکنون دگرگون شده و تشکل‌های کارفرمایی کشور‌های توسعه‌یافته با تمام امور یا بیش‌تر عرصه‌های سیاستی مؤثر بر کسب و کار برخورد می‌کنند و به سازمان‌های کسب و کار و کارفرمایی تبدیل می‌شوند.

ممتاز درعین حال وجود سازمان‌ها و تشکل‌های خوش‌کارکرد کسب و کار را پیونددهنده بین بنگاه‌ها و دولت در سطح خرد و کلان دانست که در تثبیت فضای کسب و کار حیاتی هستند و افزود: در حال حاضر بخش خصوصی و تعاونی فقط یک نقش اصلی برای بازی کردن ندارند بلکه سهم عظیمی در تقویت جوامع دارای رفاه و با ثبات را بازی می‌کنند. یک کسب و کار وقتی رشد می‌کند که کارگران و مشتریان در آن رشد کنند، بنابراین کسب و کار در جوامع خوش کارکرد، برای بازیگران اقتصادی و بشریت، بهتر و اثربخش‌تر کار می‌کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی و اجتماعی در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری در مسایل مربوط به حوزه روابط کار و منافع جامعه کارگری، تاکید کرد: تشکل‌ها اعم از اتحادیه‌ها، اتاق‌ها و انجمن‌ها به دلیل توانایی در شناسایی موانع رشد بنگاه و فرصت‌های اقتصادی، اعمال فشار بر تولید کالا‌های عمومی و نقشی که در کاهش بی‌ثباتی سیاستی دارند، بهترین منابع اطلاعاتی برای دولت‌ها در سیاست‌سازی به شمار می‌روند، به شرط آنکه دولت‌ها تنها بر چاه نفت خیمه نزده و تشکل‌ها به فکر سیاست بازی و کسب منافع فردی نباشند.

کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه اخیر موافقت خود را با لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش‌تر از جانب دولت ارسال و با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شده بود، اعلام کرد.

این در حالی بود که اعضای این کمیسیون در ۱۳ شهریورماه جاری جداسازی وزارت کار را موجب سردرگمی مردم و ایجاد مشکلات بیش‌تر برای وزارتخانه عنوان کرده بودند. چرخش موضع کمیسیون اجتماعی مجلس در شرایطی صورت گرفته که قرار است طی روز‌های آینده وزیر پیشنهادی تعاون، کارو رفاه اجتماعی از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شود و این مساله شائبه سردرگمی و بلاتکلیفی بیش‌تر این وزارتخانه را قوت بخشیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      خواهشمند است روی محسنی بند پی فکر کنید که خیلی مردم دیونه میشن.

    • هوشیار

      من که میگم دیگه به هیچکس نمیشه اعتماد کرد.هرکی بیاد اولویت با پر کردن جیب خودشه.تاریخ ثابت کرده.

    • وزیر کار

      آنکه شکمش سیر تر است .

    • بی نام

      من مناسبترینم:))

    • بدون نام

      ننه غلومعلی از همه بیشتربه روحانی کمک میکنه چون توی ده ما آب بیارمعرکه هست میتونه اشتغالزا باشد ..دولت مسخره بایدخندیدبهشون چون مملکتو بمسخره گرفتند

    • عبدا...

      هر چقدر تابحال آدم مناسب پیدا کردی بعد از این هم پیدا می شود بنابر این نگرد نیست گشتم نبود.

    • بدون نام

      یه بیسوادی مثل وزرا و نماینده‌های فعلی رو بفرستین بره دیگه

    • بدون نام

      ولایتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج