جاباما
۷۸۰۳۸۶
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

۲ دلیل پوتین برای تحویل S ۳۰۰ به سوریه

اعلام روسیه در مورد آغاز واگذاری اس ۳۰۰ به سوریه، کافی بود تا مجامع نظامی اسرائیل و ایالات متحده، دچار رعب و وحشت شده و واکنش های همراه با شوک از خود نشان دهند. این اعلام در وهله اول به معنای آغازی برای پایان هیمنه و سیطره نظامی اسرائیل در خاورمیانه و در مرتبه بعدی، به معنای ضرورت آمادگی برای انجام مذاکراتی برای صلح واقعی در منطقه جولان است.

پایگاه خبری انتخاب : د. حسين مجدوبي در القدس العربی نوشت: اعلام روسیه در مورد آغاز واگذاری اس ۳۰۰ به سوریه، کافی بود تا مجامع نظامی اسرائیل و ایالات متحده، دچار رعب و وحشت شده و واکنش های همراه با شوک از خود نشان دهند.

این اعلام در وهله اول به معنای آغازی برای پایان هیمنه و سیطره نظامی اسرائیل در خاورمیانه و در مرتبه بعدی، به معنای ضرورت آمادگی برای انجام مذاکراتی برای سلح واقعی در منطقه جولان است.

این روزنامه عرب زبان آورده است: در طول تاریخ، همواره قدرت سلاح بوده است که موجب پیروزی در جنگ شده و یا عاملی بازدارنده از جنگ و محرکی قوی برای صلح محسوب می شده است.

اسرائیل به لطف سلاح پیشرفته خود توانست بر خاورمیانه سیطره داشته و به بازیگری منطقه ای تبدیل شود. همانطور که دولتهای عربی به دلیل نداشتن سلاح پیشرفته در جنگهای مختلف شکست خوردند.

مسکو در ابتدا در مورد فروش سلاح پیشرفته به هم پیمانان عرب خود تردید داشت، به دو دلیل؛ اول آنکه نظام های عربی از ثبات و استقرار لازم برخوردار نیستند و امکان وقوع انقلابی در انها وجود، که در ادامه، این کشورها و سلاح روسی آنها به دست دولتهای غربی می افتد.

دلیل دوم آن است که شوروی به موجودیت اسرائیل اعتقاد داشت و با هماهنگی سری با غرب، از فروش سلاح پیشرفته به دولتهای عربی خودداری می کرد تا مانع از پیروزی آنها بر اسرائیل شود.

اما این عوامل با تغییر شرایط، رنگ باخته و روسیه تصمیم گرفت سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ را به ارتش سوریه واگذار کند. این تصمیم روسها به دو دلیل استراتژیک باز می گردد:

۱-جهان در حال بازگشت به دوران جنگ سرد است و روسیه در مقایسه با آمریکا از موجودیت نظامی و پایگاههای زیادی در خارج از خاک خود برخوردار نیست. در این شرایط، مهمترین پایگاه نظامی روسها، طرطوس و حمیمیم هستند و روسیه نمی خواهد با اجازه دادن به اسرائیل برای تحقیر دمشق، سوریه را از دست دهد.

۲-تحویل سلاح پیشرفته به سوریه، در واقع به معنای نابودی استراتژی واشنگتن در خاورمیانه، بویژه در مورد معامله قرن و مساله فلسطین است.

به همین دلیل، اسرائیل و ایالات متحده از تصمیم مسکو برای واگذاری اس ۳۰۰ به سوریه پریشان شدند و واشنگتن مسکو را تهدید به اعمال تحریمهای جدید کرد.

البته سلاح باعث پیروزی سوریه نمی شود، بلکه یک قدرت بازدارندگی واقعی به آن می دهد و این مساله اسرائیل را وادار می کند تا حملات گاه و بی گاه خود به سوریه را متوقف کند.

در مقاله ای که در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۰۶ در همین روزنامه منتشر شد، نوشتیم که چگونه حزب الله توانست با استفاده از موشکهای خود، توازنی را با سلاح هوایی اسرائیل برقرار کند، تا اسرائیل برای هر گونه تجاوزی به لبنان، این مساله را در نظر داشته باشد.

از آن تاریخ، هیچ تجاوزی به لبنان صورت نگرفت، با اینکه صدها مقاله در مورد نزدیکی جنگ بین لبنان و اسرائیل نوشته می شد.

اما چرا چنین حمله ای اتفاق نیفتاد؟حزب الله در آن زمان نیمی از آسمان اسرائیل را با موشکهای خود پوشش داده بود و در حال حاضر، قادر است تمام آسمان آن را با موشکهای خود پر کند؛ علاوه بر اینکه موشکهای حزب الله از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸، از حیث قدرت آتش و دقت هدف گیری، پیشرفت زیادی کرده است.

صرفنظر از اینکه آیا دولت اسد در سوریه مشروعیت دارد یا خیر، این نکته حائز اهمیت است که در اختیار داشتن سلاح پیشرفته ای مانند اس ۳۰۰ برای سوریه، اسرائیل را بر آن می دارد تا در آینده به سمت صلح متمایل شود.

بله، اس ۳۰۰ می تواند در اینده باعث صلح شود و در صورتی که اسرائیل بار دیگر برای حمله تلاش کند، این بار، مسکو اس ۴۰۰ خود را به سوریه تقدیم می کند...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز تحلیلهای ابکی واقعا شماها تو کدوم مکتب خونه درس خوندید !!!

    • بدون نام

      این پوتین عوضی کار ش به تخیر انداختن ازادی های مردمه

    • سلام سانسورچی

      بازم دم این قزاق گرم.هرچند هیچ کاری رو بدون منفعت انجام نمیده ولی بازم خوبه

    • بدون نام

      این اقای مجدوبی با نقاب انسانی ولی در اصل از کمونیست و تروریست دفاع میکند خاورمیانه خیلی اینچنین افراد داریم اساس کمونیست بر جاسوسی وترور بنا شده و تمام تروریستهای دنیا دستور از کمونیست ماموریت از سوی شورای امنیت سازمان ملل داده شده هر پنج عضو یکی هستند ظاهرا مخالف * اول اسرایئل بود بعد از مدتی جنگ نیابتی را تعریف کردن که ابزارش گروهای حاضر در خاورمیانه هستند یه عده با حمایت روسیه یه عده با حمایت امریکا ولی در اصل اخوان حماس القاعده و بن لادن و همه گروها یک هدف و از حیک جا دستور دارند(اتش جنگ در خاور میانه برا فروش سلاح ولا غیر ) بجز دولتها هر گروهی در هر جا با هر شعاری باشد تروریست است فرقی ندارد حماس باشد یا داعش

      پاسخ ها

      • ب

        عین یه بچه که از سر ترس همه ی دعواها رو به یه چشم می‌بینه و همه رو تخطئه میکنه

    • بدون نام

      چه حالی از اسرائیل گرفته شد. ایشاللا که باور 373 ایران هم سریعتر تست هاش تموم بشه و در سوریه مستقر بشه تا شکار هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی رو تمرین کنه.

    • امیری .

      ۱۵ سال پیش پولش را از ما گرفته بودند اما آخرش ناقص و به زور باج دادن به سوریه سه روزه آموزش و تحویل دادن

    • بدون نام

      اگر الان صحیونیستها و نوکران عربشون جرات نگاه کردن و دست اندازی به ایران رو ندارند بخاطر همین قدرت نظامی ایران بخصوص قدرت موشکی کشورمون ایرانه , احمقهایی که فکر می کنند موشکها رو کنار بذاریم و تن به ذلت بدیم متوجه نیستند که بعدش جلوی اعراب مرتجع خلیج فارس باید تعظیم هم بکنیم

    • بدون نام

      همش الکیه

    • بدون نام

      ویک دلیل ناگفته دیگر به نقل از نوستراداموس عرب ابوعلی شیبانی و آن سد کردن مسیر موشکهای ما به سمت رژیم غاصب صهیونیستی است قولی که پوتین در خفا به نتانیاهو داده است..و اس ۴۰۰ چند منظوره است. سیاست غامض.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج