۷۸۱۶۴۴
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

واکنش روزنامه سعودی به تحقیر عربستان توسط ترامپ

روزنامه الریاض، نزدیک به مراکز قدرت در عربستان سعودی، سخنان تحقیرآمیز ترامپ در خصوص عربستان را تحریک‌آمیز و نادرست خواند.

خبرگزاری فارس: پس از گذشت چند روز از سخنان تحقیرآمیز دونالد ترامپ در خصوص وابستگی امنیت عربستان به حمایت آمریکا و سقوط آل سعود در صورت عدم پشتیبانی آمریکا، روزنامه سعودی الریاض در مطلبی به این سخنان واکنش نشان داد و مدعی شد که این عربستان است که با دلارهایش قدرت آمریکا را حفظ کرده است.

« عبدالله ناصر الفوزان» در این یادداشت تأکید می‌کند: به روشنی این سخنان تحریک‌آمیز، ناپسند و نادرست است؛ آمریکا کسی را حمایت نمی‌کند، بلکه همانند دیگر کشورها در پی حمایت از منافع خودش است.

او افزود: آمریکا با این حال بارها از حفظ منافع خود ناتوان بوده است. همچون افغانستان و عراق که صدها میلیارد دلار در عراق صرف کرد و نتیجه کارهایش این بود که خسارت بسیاری به عراق زد و سپس این کشور را در یک سینی طلا به ایران واگذار کرد و ایران به قدرت اول نظامی و سیاسی در این کشور بدل شد.

الریاض در ادامه از آمریکا می‌خواهد به جای سخن گفتن درباره عربستان به فکر حفظ منافعش در منطقه باشد و می‌نویسد: ایران از کانال عراق به سوریه راه یافت و به بزرگترین تهدید منافع آمریکا در منطقه تبدیل شد .

این بدون شک نتیجه اقدامات رؤسای جمهور سابق آمریکا به خصوص اوباما است و ترامپ تلاش دارد این مسیر اشتباه را تصحیح کند؛ اما با این حال آمریکا باید به جای سخن گفتن درباره‌ی محافظت از هم‌پیمانانش به حفظ منافعش در منطقه توجه کند.

ناصر الفوزان» سپس قدرت آمریکا را مرهون هم‌پیمانانش می‌داند و تأ‌کید می‌کند که قدرت این کشور نه به نیروی نظامی بلکه به کارایی دلار بعنوان ارز مبادلات تجاری در سطح جهان است و از این طریق توانسته به جهان مسلط شود و آمریکا می‌تواند از طریق دلار کشورها و شرکت‌ها را مجازات کند و این تسلط نه از طریق وزارت دفاع بلکه از کانال وزارت خزانه‌داری اعمال می‌شود.

این نویسنده سعودی در ادامه این سؤال را مطرح می‌کند: چه کسی چنین قدرتی به آمریکا داده است؟ آیا غیر از این است که هم پیمانانِ حامی دلار که این واحد پولی را اساس مبادلات تجاری نفتی و غیر نفتی خود قرار داده‌اند منبع این قدرت هستند؟ آیا این هم‌پیمانان نیستند که با خرید اسناد آمریکا، از اقتصاد این کشور حمایت می‌کنند؟

دونالد ترامپ در هفته گذشته سه مرتبه گفت که در صورت نبود آمریکا، عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نخواهد آورد و در آخرین مورد نیز گفته بود در صورت نبود حفاظت آمریکا، ایران در عرض دو هفته عربستان را نابود خواهد کرد.

این سخن هر چند در شبکه‌های اجتماعی و محافل غیر رسمی بازتاب گسترده‌ای داشته اما مقامات سعودی تلاش کرده‌اند واکنش جدی و سختی به گفته‌های ترامپ نشان ندهند.

روز جمعه گذشته ولی‌عهد عربستان در گفت‌و‌گو با بلومبرگ هنگامی که با اصرار خبرنگار برای اعلام موضع خود مواجه شد، گفت: «خُب، می‌دانید، باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما می‌گویند.

این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما این (سخنان ترامپ) را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نگاه

      خاک تو سرتان ای آل سعود بی خاصیت.
      ارزشتان از این هم کمتر است
      خوار و ذلیل باشید

    • بدون نام

      احمقهای ترسو.اگر به سمت ایران بیاید شک نکنید امنیت مالی و جانی بیشتری خواهید داشت.امریکا فکر خودشه حتی لحظه ای به فکر جون و امنیت شما نیست.

    • بدون نام

      ترسوهای بزدل

    • Error

      نویسنده حرف های جالبی زد و تا اونجایی که من تشخیص دادم درس بود :||

    • امو علی

      خدایی ال سعود ادم نمیشه مقصر ایرانه بهش رو میده

    • یوسف اصغرزاده

      عالیه تشکر

    • بدون نام

      کم کم باید با حقایق روبرو بشید.

    • بدون نام

      کاملا اشتباه کفته ،اصلا اینطوریا نیست که ایران طی دو هفته نابودش کنه،24 ساعت کفایت میکنه،هه

    • علی

      حواست به اوسات باشه که گفته بدون من دوهفته هم دوام نمیاری خاک برسر ال سعودوهابی

    • بدون نام

      نویسنده متوهم ، یاد یه بنده خدا افتادم که گفت : امریکا خودش ضرر میکنه دلارش رو گرون کرده!!!!!!!

    • بدون نام

      عربستان باید خرید تجهیزات نظامیش رو از آمریکا کم کنه و با چندین کشور قرارداد ببندد ،به عنوان مثال حتی یک فرد عادی هم اگر فقط از یک سوپری خرید کنه اشتباهه و نتیجه این میشه بعد از مدتی فروشنده نه تنها قدردان نمیشه بلکه قر هم میاد ،حالا حال روز عربستان شده, تمرکز بیش از حد به آمریکا !!!

    • ی ع

      دوست داشتم من پسر ترامپ بودم

    • حسن.

      آقای خبر نگار هوش برای دنیا ثابت شده است که دولت عربستان زیر چطر آمریکا نفس میکشد بیچاره مردم عربستان بیشترشان غیر از ریاض از گشنگی میمیرند دولت عربستان به آمریکا باج میدهد به گفته خود عربستان که آمریکا با دلار سعودی سرپاست اگر باج نمیدهید پس چرا دلار میدهد

    • بدون نام

      با اینکه باید گفت برسد بمیرید آل سعود ولی اینبار راست گفته واقعا فقط با سرمایه آل سعود داره با ایران ميجنگه و تحریم کرده و خودشم تنهایی هیچ غلطی نمیتونه بکنه هه فکر کن ایران دو هفته ای عربستان بگیره چه غنیمتی میشه جمع کرد خدا کنه بشه این روز ببینیم چقدر طلا و دلار دارن خانواده ال سعود وای فقط پول های که واسه زیارت به مکه میدن خودش يطرف

    • بدون نام

      یکی نیست بگه عمو چیکارداری به ایران این کشور که داره زندگیشونومیکنن جواب تحقیر ترامپ رو بده اوزگل قافیه به سمت ایران کج میکنی برای چی سیب زمینی!

    • مینا

      دو کشور همسایه و مسلمان،به جان هم افتادند و مردمش به هم فحش می دهند و از هم بدون دلیل خاصی متنفرند...بعد کی سود می کند؟کشوری در آن طرف جهان!!!ما هر دو ملت نادان هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج