۷۸۳۲۴۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کیلیان امباپه، ستاره ای از سیاره دیگر

در فوتبال خیلی زود دست به مقایسه می‌زنند. هر چه باشد مقایسه کار آسانی است. برای مثال، مقایسه محمد صلاح فصل پیش و صلاح این فصل؛ یا درصد پیروزی‌های ژوزه مورینیو و الکس فرگوسن در منچستریونایتد.

ورزش سه: در فوتبال خیلی زود دست به مقایسه می‌زنند. هر چه باشد مقایسه کار آسانی است. برای مثال، مقایسه محمد صلاح فصل پیش و صلاح این فصل؛ یا درصد پیروزی‌های ژوزه مورینیو و الکس فرگوسن در منچستریونایتد.

آمارها با هم مقایسه می‌شوند و رکوردها هم همینطور، بدون آنکه زمینه، موقعیت، زمان و دوره آنها با هم یکی باشد. با مقایسه می‌گویند که یک بازیکن بزرگ است یا نیست. حالا کیلیان امباپه برای پاری سن‌ژرمن مقابل لیون در ۱۳ دقیقه ۴ گل زده است. این نه ‌تنها یکی از درخشان‌ترین نمایش‌های فردی یک بازیکن در تمام لیگ‌ها در سال‌های گذشته بوده، بلکه به مقایسه‌های فراوانی هم دامن زده است.

احتمالا این را خوانده‌اید که این بازیکن ۱۹ساله از نظر تعداد گل، از لیونل مسی در همین سن بسیار جلوتر است. کیکی (لقبی که پل پوگبا به امباپه داده) از ۱۶سالگی که فوتبال در سطح حرفه‌ای را در موناکو آغاز کرد، ۶۷ گل برای تیم ملی و باشگاه‌هایش به ثمر رسانده است.

مسی در همین سن تنها ۲۰ گل زده بود. مسی تا این سن یک هت‌تریک داشت اما امباپه دو «کوپ دو شاپو» (معادل فرانسوی هت‌تریک) داشته و در یک بازی هم چهار گل زده است.

کیلیان امباپه، ستاره ای از سیاره دیگر

از نظر آمار هیچ بازیکنی در این سن به پای امباپه نمی‌رسد (البته اگر فاکتورهای دیگر، مانند سطح لیگی که در آن بازی می‌کند و سیطره پی‌اس‌جی بر لیگ را در نظر نگیریم) اما باید دست از مقایسه او با مسی، تیری آنری، کریستیانو رونالدو، رونالدو نازاریو، پله یا هر بازیکن دیگری برداریم.

به جای آن باید از رشد یک استعداد فوق‌العاده لذت ببریم چون مهم‌ترین کار این است که به امباپه اجازه بدهیم پیشرفت فوق‌العاده‌اش را ادامه دهد و بعد ببینیم که تا کجا پیش خواهد رفت.

او روز دوشنبه به اردوی تیم ملی فرانسه اضافه شد و دیدیه دشان، مربی تیم بابت چهار گلی که زد به او تبریک گفت. مربی تیم ملی فرانسه بازی پی‌اس‌جی و لیون را به همراه کادر فنی از تلویزیون تماشا کرد و باورش نمی‌شد که چه نمایشی را دارد می‌بیند. هرچند که او امباپه را از 15سالگی در موناکو دنبال کرده است اما در هر حال تحت تاثیر آنچه که دید قرار گرفت.

دشان گفت: «او دارد کارهایی خارق‌العاده انجام می‌دهد. او قابلیت‌های فراوانی دارد، آن هم در این سن کم. او فراتر از این دنیاست. او کیلیان است. تماشای کارهایی که او انجام می‌دهد و می‌تواند انجام بدهد عالی است. من افتخار می‌کنم که او فرانسوی است.»

فرانسه امروز با ایسلند در گنگان دیدار دارد و سپس در چارچوب لیگ ملت‌های اروپا، سه‌شنبه در پاریس به مصاف آلمان خواهد رفت. حالا دیدن ذهنیتی که امباپه در تیم ملی دارد جالب خواهد بود. هرچند که او در لیگ فرانسه درخشش بسیاری داشته و رابطه خوبی هم با نیمار دارد اما حس می‌کند که پی‌اس‌جی تیم نیمار است، نه او.

اما زمانی که بحث فرانسه مطرح می‌شود، امباپه جایگاه مستحکم‌تری در این تیم دارد و حس می‌کند که مهم‌ترین بازیکن این تیم است. او در تمرینات دوشنبه فوق‌ستاره‌ای بود که همه به دنبالش بودند.

پوگبا هم با فاصله‌ای نزدیک بعد از او نفر دوم تیم بود. امباپه در فرانسه که سیستم 2-4-4 دارد، در پست متفاوتی با پی‌اس‌جی بازی می‌کند که از سیستم 1-3-2-4 بهره می‌گیرد، هرچند که در هر دو سیستم آزادی عمل بسیاری دارد و روش بازی دشان متفاوت با یک مربی باشگاهی است. امباپه و دشان خارج از روزهای دیدارهای ملی با هم مرتبا در تماس هستند.

کیلیان امباپه، ستاره ای از سیاره دیگر

دشان در هنگامی که لازم باشد از امباپه انتقاد می‌کند. او پس از نمایش ضعیف مقابل استرالیا در جام جهانی، مقابل همه بازیکنان تیم امباپه را زیر سوال برد. او همچنین در روز دوشنبه به امباپه گفت که پیش از چهار گلی که به لیون زد، سه موقعیت تک به تک مقابل آنتونی لوپس، دروازه‌بان حریف داشت که آنها را از دست داد.

مربی تیم ملی فرانسه چهره‌ای کلیدی در دوران ورزشی امباپه بوده است، حتی بیشتر از اونای امری و توماس توخل، مربیان پی‌اس‌جی. او می‌خواهد امباپه از این هم بهتر بازی کند. از سوی دیگر، امباپه حس می‌کند که بسیار مدیون دشان است. به نظر می‌رسد هر ماه که می‌گذرد، امباپه به سطح جدیدی از فوتبال می‌رسد. او هیچ سقفی برای پیشرفت ندارد و می‌تواند تا هر جا که بخواهد، به جاهای بالاتر برسد.

منبع: ESPN

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج