۷۸۳۳۹۸
۳۲ نظر
۵۰۱۲
۳۲ نظر
۵۰۱۲
پ

افزایش نرخ سود سپرده؛ راهکار کنترل قیمت دلار

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از راهکارهای کنترل قیمت ارز را افزایش نرخ سود سپرده‌ها دانست و گفت: سیستم بانکی باید فکری به حال پول های مردم کند تا ارزش آن حفظ شود.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از راهکارهای کنترل قیمت ارز را افزایش نرخ سود سپرده‌ها دانست و گفت: سیستم بانکی باید فکری به حال پول های مردم کند تا ارزش آن حفظ شود.

محمود بهمنی درباره‌ تاثیر اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و اجرای توصیه‌های گروه اقدام ویژه مالی (‌FATF ) در قیمت ارز در کشور گفت: FATF را نمی‌توان به دلار وصل کرد. البته ممکن است FATF را از نظر روانی به قیمت دلار وصل کنند اما تعیین قیمت ارز بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

وی با بیان اینکه «کاهش قیمت ارز با تزریق آن به بازار موضوع بدیهی است»، افزود: باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت شود یعنی ارز کالای صادراتی در کشور فروخته شود یا مطمئن شوند به ازای ارز توافقی داده شده کالای مدنظر هم وارد می شود لذا باید عرضه ارز را به صورت شناور مدیریت شده، مدیریت کرد.

بهمنی توضیح داد: اگر ارز برای واردات داده می شود باید بررسی کرد که درست وارد شده یا خیر؟ نکند کم نمایی یا بیش نمایی شده باشد. این شامل صادرات هم می شود که همه ارز را به کشور وارد نمی کنند لذا اگر ارز حاصل از صادرات وارد کشور شود به دلیل درآمدها و نیاز ارزی مشکل نخواهیم داشت؛ این که الان شاهد مشکل هستیم چون عملا مدیریت عرضه و تقاضا به هم خورده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیلی از دلیل افزایش قیمت دلار و سایر ارزها گفت: این به خاطر آن است که در طول یکی دو سال گذشته صادرات به خوبی کنترل نشده است باید این اطمینان وجود داشته باشد که ارز کالای صادراتی به داخل کشور بر می گردد حتی اگر خودشان آن را بفروشند.

وی در مورد این که آیا تحولات بازار ارز ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد؟ گفت: این سبک از بالا رفتن قیمت ارز به دلیل فضای روانی و یک سری مسائل ناشی از جو است و همین دلیل خیلی زود پایین می‌آید و مبنایی ندارد.

بهمنی در مورد این که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گفت: نمی‌توان برای دلار و سایر ارزها قیمتی تعیین کرد. همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به تحولات دلار در دوران مدیریتش گفت: ما قیمت دلار را بر روی ۲ هزار و ۹۰۰ تا سه هزار تومان نگه داشتیم چون بر اساس مدیریت عرضه و تقاضا کار کردیم. حتی در برهه‌ای سکه را پیش فروش کردیم که به محض پایین آمدن قیمت‌ها همه متقاضیان پیش فروش قبوض خود را پس داده و پولشان را گرفتند. چون اجازه ندادیم قیمت سکه بالاتر رود. به همین دلیل مردم به این نتیجه رسیدند که اگر قبوض پیش فروش خود را نفروشند ضرر خواهند کرد. اکنون این شرایط بر عکس است،.

وی در پاسخ به این که اگر رئیس بانک مرکزی بودید در مقطع فعلی برای مدیریت بازار ارز چه می‌کردید؟ گفت: کارهای صورت گرفته برای کنترل ورود و خروج ارز خوب است که نمونه آن ایجاد سامانه است البته باید بازار ثانویه را به نحو صحیح توسعه داد. البته باید حتما بخواهند ارز صادراتی به داخل کشور برگردد چون بابت آن یارانه می دهند. درباره‌ی بازار هم به مردم اطمینان دهند که پولشان حفظ می‌شود.

بهمنی تاکید کرد که باید دولت نرخ سود سپرده‌ها و نه تسهیلات را افزایش دهد تا نقدینگی جذب بانک‌ها شود در چنین شرایطی بانک‌ها پول را به سمت تولید هدایت می‌کنند و بعد از آن اشتغال ایجاد می‌شود. به تبع آن عرضه کالا افزایش یافته و قیمت‌ها هم پایین می‌آید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره‌ی این که به باور برخی از کارشناسان افزایش سود بانکی درست نیست، گفت: دولت باید یارانه‌اش را از محل‌های دیگر تامین کند. چه اشکالی دارد که سود سپرده‌های مردم را افزایش دهد. آیا این که به اندازه ارزش پول مردم به آنها سود دهید اشکال دارد. وقتی تورم ۲۰ درصد است آیا باید ۱۵ درصد به سپرده‌ها سود داد؟ کسانی که نمی‌توانند از پولشان استفاده کنند به بانک‌ها می‌دهند طبیعتا باید به ازای آن سود متناسب داد.

بهمنی در مورد اعتقاد برخی از مردم مبنی بر این که کاهش قیمت‌ ارز موقتی است، گفت: پایین و بالا آمدن قیمت دلار و سایر ارزها با عرضه و تقاضا ارتباط دارد بخشی از افزایش قیمت‌ ارز به دلیل مشکلات مدیریتی است و بخشی از آن از فضای روانی نشات می‌گیرد. در این شرایط باید سیستم بانکی فکری برای مردم کند تا معادل ارزش پولشان حفظ شود.

وی در پایان در مورد این که آیا به شرایط اقتصادی کشور در ماههای آینده خوشبین است، گفت: ان‌شاءالله.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاهش قیمت ارز و سکه و طلا ارتباط مستقیم دارد به نحوه تصمیم گیری و مدیریت در بدنه دولت از شخص روحانی تا دیگران اگر مرد باشند و ذره ای وجدان و شرف داشته باشند بازار را آنچنان میتوانند کنترل کنند که کمتر کسی فکرش را هم کند البته اگر بخواهند به دزدی و از بیت المال پایان دهند و خدمت کنند اگر اگر اگر که به این رییس جمهور بی کفایت امید چندانی نمی توان داشت ....

    • کامبیز

      احتیاج‌به یاری دولت داره
      -سود بالا بدهد
      -برای کارهای تولیدی باکارمزد گم وام بدهد.
      که زور به اش میاد ضرربدهد!؟

    • بدون نام

      گرازطبیب بودی سرخود.......

    • امید

      تعجب آوره با اون نقدینگی بالا هنوز به فکر سود سپرده ها هستید ......آقای بهمنی فقط به چند ماه آینده فکر میکنه نه به سال بعدی .....یعنی وضعیت اینقدر خرابه که فقط باید جلو پامون رو نگاه کنیم ؟؟؟؟؟؟؟حدود ۳۰۰ هزار میلیارد میشه سود ۲۰ در صد سپرده ها .......این پول دوباره سال دیگه چکار میکنه ......تا مملکت رو به ونزویلا تبدیل نکنید دست بردار نیستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به شما که الان میلیاردر هستی ربطی نداره. اونی که پولشون توی بانک میزاره وبه سود بانکی راضی میشه خیلی پولی گیرش نمیاد وکمک خرجش هست توی این گرونی ها،ولی اون میلیارد ها پولشون تو بازار می‌ریزن که سود عالی دارند وباعث افزایش نقدینگی میشن

    • بدون نام

      درود بر آقای محمود بهمنی، بنظرم خیلی منطقی صحبت کردند، بخصوص درباره افزایش نرخ سود بانکی،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطور ه

    • علی

      در حال حاضر بهترین راه همین است که بر اساس تورم موجود سود سپرده پرداخت شود تا مردم از ترس نابودی سرمایه هایشان به بازارهای دیگر هجوم نبرند مانندسال قبل که سود سپرده ها تا کم شد این آشفتگیها بوجود آمد

    • نادرکرمی

      ایا سودسپرده افزایش میابد

    • بدون نام

      تقریبا به نقطه خوبی اشاره کردن اما بهتره سود بانگ ها بالای25 درصد کنن تا نقدینگی یاپول های سرگردان به بانگ ها هدایت وموجب تولید واشتغال بشه تورم هم 20 نیس بالای 70 درصد است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا باید سود بالا بدهند در برابر این گرانی

    • بی نام

      وضع اقتصادی کشور انقدر آشفته است که با انشالله و ماشالله درست نمی شود متاسفانه قسمتی از سیاست های پولی از طرف صاحبان ثروت و قدرت به دولت دیکته شد و قسمت دیگر همانطور که در بالا آقای بهمنی اشاره درستی داشتند این است که هم در مورد واردات و هم در مورد صادرات ارز ارسالی و دریافتی صحیح اظهار نمی شود و درست در شبکه بانکی وارد و خارج نمی شود بهمین‌دلیل قسمت عمده ای از این طریق وارد بازار خارج از شبکه میشود و قیمت بالا را شکل می دهد که با کنترل قابل اصلاح است نه با مماشات و بگیر و ببند قضایی و‌انتظامی

    • م ا

      خب اگر دل سوزید دست بکار بشید تا مردم از گرفتاری نجات بدید ولی همتون دروغ میگید فقط منافع خودتون میبینید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاالله راست گفتند وعملی میشه که در این موقعیت واقعا لازم وبرای مردم کار گشا است

    • بدون نام

      اینها بازنشستگی ندارند از این شاخه به ان شاخه می پرند

    • بدون نام

      دولت تا قبل از تحريمهاي آبان دلار را روي ٩هزار تومن ثابت مي كند و بازي نوسان تمام ميشه

    • بدون نام

      بعد هم تولید نابود بشه
      کل دنیا بانک هاش سودهاش پایین
      خدا شفات بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگرکشورها باایران قابل مقایسه نیس

    • بدون نام

      فقط شعار تو هم در زمان تصدی خودت هیچ کاری نکردی تورم به اوج خود رسید و فقط قصد شما خراب کردن و خود نمایی است .الان جو روانی باعث بهم خودن وضع بازار شده است

    • بدون نام

      فقط شعار تو هم در زمان تصدی خودت هیچ کاری نکردی تورم به اوج خود رسید و فقط قصد شما خراب کردن و خود نمایی است .الان جو روانی باعث بهم خودن وضع بازار شده است

    • بدون نام

      تورم ۲۰ درصد است را خوب آمدی فهمیدم واقعا فکر مردمی!!!!!!
      باید ارزش پول مردم را نسبت به وقتی پولشان را به بانک داده اند حساب کنند.

    • ش

      بله واقعا باید سود سپرده افزایش پیدا کنه من خودم خیلی از اشناهام رو میشناسم که سپردشون رو بستن و رفتن سکه خریدن تا ارزش پولشون حفظ بشه و دارن ما رو هم وسوسه میکنند که داره ارزش پول شما افت میکنه

    • م

      باید هم سود سپرده افزیش پیدا کنه و هم دو سه ساله بشه زمان سپرده تا هر سال موقع پایانش بازار بهم نریزه یعنی زمان سپرده ها باید متنوع باشه یکساله دو ساله و سه ساله و بر اساس سال جذاب باشه

    • م

      باید هم سود سپرده افزیش پیدا کنه و هم دو سه ساله بشه زمان سپرده تا هر سال موقع پایانش بازار بهم نریزه یعنی زمان سپرده ها باید متنوع باشه یکساله دو ساله و سه ساله و بر اساس سال جذاب باشه

    • بدون نام

      تورم ۳۰۰ درصد خیلی جنس یا ۳ تا ۵ برابر قیمت شدهاست باز می گوید تورم ۲۰ درصد شاید برای مسولین باشد

    • رحیم

      برای حفظ ارزش پول ملی حتما باید ارزش ریال را بالانگه داشت و این میسر نیست بجز افزایش سود بانکی اخه ده درصد هم شد سود سود بانکی در حال حاضر نباید زیر بیست و چهار درصد باشد .من برا اثبات ارزش پول یک مثال میزنم فرض کنید یک ملیون داریم با سود ده درصد در پایان سال صد هزار سود خالص میگیریم اما با سود بیست وچهار در پایان سال دویست و چهل هزار میگیریم ارزش کدومشون پا برجا مونده؟

    • محمد سلطان

      40سال با انشاا...ماشاا...مملکت را اداره کردبد،

    • بدون نام

      من از اول گفتم اشتباه سیف کم کردن سود بانکی بود
      باعث گرانی همه چی شد

    • بدون نام

      اگه بابالا بردن سودبانکی درست میشداز۳تومن به ۱۸تومن نمی گذاشتین برسه

    • بدون نام

      همه اش حرفهای صد من یه غاز است.
      همه میدونن که مشکل کجاست اما فقط با حرفهای پوچ و بیهوده سعی دارن مثل سوپاپ اطمینان عمل کنند و جلوی فشار روانی مردم را با این حرفها بگیرن تا یه وقت نترکد.
      ریال را بی ارزش کردن و سیف داره ول ول می گرده و شما هم اینجا دارین یرای کی کامنت میگذارین؟؟؟؟
      کسی این حرفهای دلار باید باشه ..... و ..... را نمیخونه.
      باید تکان بخورین . باید ارزش پول ملی را برگردونین.
      باید به روحانی و دولتش فشار بیارین تا ارزش ریال را برگردونه

    • راستگو

      نزولخواری برای سپرده گذاران وسوسه کننده است ولی آخر کار ازبین رفتن اموال جمع آوری شده از راه رباخواریست

    • بدون نام

      من1میلیاردپول نقدبه بانک دادم
      الان ماهی15میلیون سپرده به من میده
      وراضیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج