جاباما
۷۸۳۴۵۳
۲۵ نظر
۵۰۰۶
۲۵ نظر
۵۰۰۶
پ

روابط آمریکا و عربستان تحت تاثیر مرگ خاشقچی

جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر عربستانی در استانبول به قتل رسیده است. اقدامی که یک توطئه طراحی‌شده و قتل از قبل تعیین‌شده برای از میان برداشتن یکی از جدی‌ترین و فعال‌ترین منتقدان حکومت آل سعود در عربستان عنوان شده است.

برترین ها: جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر عربستانی در استانبول به قتل رسیده است. اقدامی که یک توطئه طراحی‌شده و قتل از قبل تعیین‌شده برای از میان برداشتن یکی از جدی‌ترین و فعال‌ترین منتقدان حکومت آل سعود در عربستان عنوان شده است.

جمال خاشقجی بیش از هر چیز با یادداشت‌های تند و انتقادی‌اش در ستون واشنگتن‌پست شناخته می‌شد اما فعالیت حرفه‌ای او محدود به ستون نوشته‌هایش در این نشریه نبود و نویسندگی، مدیریت و سردبیری در شبکه خبری «العرب» نیز در کارنامه حرفه‌ای او به چشم می‌خورد.

روابط آمریکا و عربستان تحت تاثیر مرگ خاشقچی

ترکیه، سفیر عربستان را احضار کرد

دولت ترکیه در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» و احتمال قتل وی فعال رسانه‌ای معارض سعودی در این کشور، سفیر عربستان سعودی را به وزارت خارجه احضار کرد.

همچنین یک روزنامه انگلیسی موضوع ربوده‌شدن یک روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در سفارت این کشور در ترکیه را عامل بروز تنش در روابط این دو طرف اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه ترکیه ای خبر داد که پلیس ترکیه باور دارد که روزنامه نگار ناپدید شده سعودی در ترکیه کشته شده است.

ریاض «قتل خاشقچی در کنسولگری» را تکذیب کرد

هم‌زمان با انتشار اخباری از جانب مسئولان ترکیه که «جمال خاشقچی» معارض معروف سعودی مبنی بر اینکه «احتمالا در کنسولگری عربستان در استانبول» کشته شده، است، یک منبع در کنسولگری، این اخبار را رد کرد.

احتمال قطع روابط آمریکا و عربستان جدی شد

یک مسئول آمریکایی تأکید کرد که اگر خبر کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی درست باشد، باید واشنگتن روابطش را با ریاض کاملا قطع کند.

کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: اگر این خبر درست باشد که عربستانی‌ها جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به کنسولگری‌شان در ترکیه کشانده و او را در آنجا به قتل رسانده‌اند، در این صورت باید روابطمان را با عربستان کاملا قطع کنیم.

«کنت راث» رئیس دیدبان حقوق بشر در پیام خود در توئیتر می نویسد: قتل روزنامه نگار منتقد جمال خاشقجی پس از آنکه وی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده موجب افزایش هراس شده است.

واشنگتن پست در گزارش به نقل از دو منبع آگاه مرتبط با پلیس ترکیه می نویسد: قتل خاشقجی از قبل برنامه ریزی شده بود و برای این کار تیمی از عربستان وارد ترکیه شده بود.

به گفته این منابع آگاه، این تیم متشکل از ۱۵ نفر بود که مسئول قتل روزنامه نگار عربستانی بودند.

اردوغان: پرونده خاشقجی را شخصاً پیگیری می‌کنم

رئیس‌جمهوری ترکیه روزنامه‌نگار منتقد مفقود شده سعودی را «دوست» خود خطاب کرد و گفت که شخصا پرونده وی را دنبال می‌کند.

خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم: تلویزیون ترکیه گزارش داد که آنکارا دوباره بار سفیر عربستان در این کشور را در خصوص پرونده ربوده شدن و احتمالا کشته شدن «جمال خاشقجی» منتقد و روزنامه نگار برجسته سعودی احضار کرده است.

وزارت خارجه انگلیس هم نسبت به گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی ربوده شده در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی سازمان ملل هم به موضوع «ناپدید شدن» روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود در کنسولگری عربستان در استانبول واکنش نشان داد و گفت که این موضوع را از نزدیک پیگیری می‌کند.

پیام خاشقجی به ملک سلمان درباره ترامپ

روزنامه الرای الیوم نوشت: یک روز قبل از ناپدید شدنش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با شبکه دویچه وله آلمان به حرف‌های دونالد ترامپ درباره مکالمه‌ تلفنی‌اش با پادشاه عربستان واکنش نشان داده بود.

ترامپ در آن تماس تلفنی به ملک سلمان گفته بود، عربستان بدون حمایت واشنگتن دو هفته هم دوام نمی‌آورد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره «خاشقجی»

وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره به «ابراز نگرانی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، نسبت به ناپدیدشدن «خاشقجی» اعلام کرد: ما گزارش‌های متناقضی درباره سلامت و مکان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مشهور عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست، دریافت کرده‌ایم. همانگونه که رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد، آمریکا نگران ناپدیدشدن این روزنامه‌نگار است.

مجله آلمانی اشپیگل ولیعهد عربستان را مسؤول ناپدید شدن روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی دانست و از دولت این کشور خواست، سرنوشت او را مشخص کند.

تکه تکه کردن جسد « جمال خاشقجی» با اره!

یک روزنامه آمریکایی به نقل از یک مسئول ترک در وزارت خارجه این کشور از کشته شدن و تکه تکه شدن جسد جمال خاشقجی با استفاده از یک اره خبر داد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی: نامزد روزنامه‌نگار گمشده عربستان در واشنگتن پست با نوشتن یک مقاله از دولت آمریکا خواست در یافتن همسرش به او کمک کنند.

همچنین معاون پارلمان آلمان با انتقاد از ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی، ریاض را مسئول سرنوشت وی اعلام کرد.

ترامپ: می‌خواهم با نامزد خاشقجی دیدار کنم

رئیس جمهوری آمریکا هم در واکنش به این حادثه گفت که خواهان آگاهی از واقعیت ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی است. ترامپ تصریح کرد که می‌خواهد با خدیجه، نامزد خاشقجی در کاخ سفید برای بررسی این امر دیداری داشته باشد.

مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد: در صورت درخواست ریاض، آمریکا آماده اعزام گروهی از بازرسان (اف‌بی‌آی) برای کمک به حل پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی منتقد این کشور هستیم.

دیلی میل: خاشقچی زنده است

روزنامه انگلیسی زبان دیلی میل در گزارشی مدعی شد که «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد رژیم آل سعود که بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده زنده است و در شهر ریاض تحت بازداشت قرار دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در جدیدترین اظهارنظر گفت که این کشور رسیدگی به پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مفقود سعودی را با جدیت ادامه می‌دهد و درباره ابعاد مختلف آن تحقیق خواهد کرد. وی ادامه داد: «هرگز در برابر این پرونده سکوت نخواهیم کرد».

سناتورهای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم در نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور خواستند که با وجود احتمال حضور یک فرد خارجی در مساله خاشقچی تحریم‌هایی علیه عربستان سعودی اعمال کند.

ترامپ:خاشقجی از کنسولگری عربستان بیرون نیامده

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد واشنگتن قضیه مفقود شدن جمال خاشقجی منتقد و روزنامه‌نگار سعودی را دنبال می‌کند اما در عین حال تاکید کرد در واکنش به این موضوع درخواست‌هایی نظیر قطع تجارت اسلحه با سعودی‌ها زیان‌بار است! می‌خواهیم بدانیم چه پیش آمد. او (خاشقچی) وارد (کنسولگری) شد و دیگر از آن بیرون نیامد.

واشنگتن پست: ترکیه فیلم خاشقچی را دارد

روزنامه‌ واشنگتن پست به‌ نقل‌ از مسئولان آمریکایی و ترکیه‌ای گزارش داد که ترکیه به مسئولان آمریکایی اعلام کرده است که فایل‌های صوتی و تصویری در اختیار دارد که کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌ نگار عربستانی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول را ثابت می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خمام

      بخاطر یه آدم چقدر شلوغ کردن بعد تو یمن فلسطین اینهمه آدم میمیره انگار نه انگار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز توی سیاست آدم داریم تا آدم این جنگ سیاسی هست

      • بدون نام

        همش شلوغبازیه برای تیغ زدن عربستان ببین تهش چی میشه پول خرج می کنن همه چی آروم میشه

    • بدون نام

      انشاالله رابطه عربستان جاه‍ل با امریکا تیره وتار خواهد شد تا شاهزاده هایشان بنشینند رقص شمشیر با ترامپ را نگاه کنند تا پوزه شون به خاک ما لیده بشه ما که خوشحالیم از این خبر که قراره رابطه ی دو دشمن اصلی کشورمان تیره وتار بشه ها ها ها گاو شیرده خشک شده است این هم راه ایران داره میگیره شون

    • بدون نام

      وقتی بن سلمان به شاهزاده های سعودی رحم نمی کند و آنها را بازداشت و شکنجه کرد و اموالشان را بالا کشید ، می خواهد به یک روزنامه نگار منتقد دولت سعودی رحم کند .

    • بدون نام

      نگو کنسولگری بگو قصابی

    • بدون نام

      آمریکا بیخودی پیگیر کسی نمیشه .احتمالا خاشقچی برای آمریکا اطلاعاتی جمع می کرده.

    • بدون نام

      این ترامپ هم میخواد با همه دیدار کنه

    • بدون نام

      به نظر من موضوع خاشقچی بهانه جدیدی برای دوشیدن بیشتر عربستانه
      همش زیر سر خودامریکا ست

    • رضا

      اظهارات آمریکا که میگه به خاطر کشته شدن یه روزنامه بایدبا عربستان قطع رابطه کنیم فقط عوام فریبیه؛؛ عربستان و کشور های دیگه این همه جنایت بدتر از این کردن کجا رابطشون با آمریکا قطع شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • باران

      همش بازیه جدید و سیاست کثیف این ادم کشاست

    • بدون نام

      چرا از برادر خاشاقچی خبر نمیدید
      بچه های برادرش چطور شدند .عربستان گفته هر کی بچه هارو به خونش راه داده حکمش مرگ

      پاسخ ها

      • رضا. پرورش

        السقوط امریکایی کدام از کار وحرفهاش درست بود که این روش غیر انسانیش باروزنامه نگار سعودی مثل انسانها باشد داعش پرور القاعد. النصره الطالبان. ودیگر گروه ادم کش.را اموزش. وتچهیز برای کشتار. ملت مسلمان. وادیا ن دیگر. با غربیها همگرا شدند خاور میانه را با زیر ساختهایش چه خسارتها که وارد کردند اینها دشمن بشیت بوده و نمی توانند از این روش غیره انسانی کوتاه بیایند. ملت های جهان. میدانند. عمل این. ادم کش ها بر جهان اثبات شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • علی

      ناکث ها کشتندش،حالا ببینید چطور ماست مالیش میکنند و میروند،اخرش دلارها کار خودش رو میکنه،ببینید کی گفتم

    • مهمان

      تا موقعی که عربستان گاو صد من شیره برا آمریکا روابطش رو قطع نمیکنه بهاش

    • 7

      امریکا محاله عربستانو ول کنه هنوز گاو شیرده شیر پرچربی به امریکا میده هر وقت شیرش تموم شد اونوقت موقع خوردن گوشتشه

    • بدون نام

      آخی طفلکی امریکا تا حالا خبرنداشته رژیم عربستان چه خونخواری حتما حالا که متوجه شده حتما روابطش باهاش قطع میکنه وچشم روگاوشیرده ش می‌بنده

    • 124

      خخهخ عربستان فقط به فکر رفاه ملت خودش است نه دیگران .هیچوقت هم رابطه اشان به هم نمی خورد.

    • بدون نام

      اگه رابطه شون به هم بخوره عالی میشه..امریکا فقط میهواد عربها رو به دوشه

    • بدون نام

      هیچ اتفاقی نمی افتد همان طور که بدترازاین ۱۱سپتامبررادرکارنامه خوددارند.بدترین حالتش اینه

    • بدون نام

      مگر آمریکا از خاشقچی چه نفعی می برد .
      مردم چطور این چرندیات را باور کنند .

      پاسخ ها

      • سید

        می تونه از عربستان باج خواهی بکنه.
        مطمئن باشید سعودی ها برای بقای خود حتما باج خوبی خواهند داد .

    • آریا

      مرگ خاشقچی دروغه

    • آریا

      مرگ خاشقچی دروغه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج