۷۸۴۹۶۴
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

پسته در بازار تهران کیلویی ۱۰ دلار

درست است که اینجا بازار مولوی در قلب تهران است؛ این هم درست است که پسته‌های خندان بازار مولوی، همگی تولید مزارع رفسنجان، سیرجان، دامغان، شهرانار و حتی همین ورامین خودمان هستند ولی قیمت پسته در کف همین بازار بر اساس دلار معامله می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز و نوساناتی که به وجود آمد، منطقی به نظر می‌رسید که قیمت برخی کالاهایی که مستقیم و یا غیرمستقیم ارزبری داشته و بخشی از هزینه تمام شده آن‌ها به قیمت ارز و دلار وابسته است، دچار نوسان و افزایش شود.

از همین رو بود که برخی از کارشناسان،‌ راه حل غلبه بر نوسانات قیمتی متاثر از ارز در بازار را حرکت به سمت خلاصی تولید از واردات و به حداقل رساندن میزان ارزبری در تولید کالاها می‌دانستند، اما اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در بازار افتاد به همین سادگی نبود.

در این میان کالاها و اجناسی هم بودند که علی‌رغم تمام فرآیند تولید آن‌ها در داخل و حتی بدون نقش بودن نرخ ارز در تولیدشان، متاثر از نوسان ارز، قیمتشان افزایش یافت.

یکی از این موارد، خشکبار و خصوصاً پسته است که با وجود تامین تمام نیاز بازار از تولیدات داخلی پسته، شاهد افزایش عجیب قیمت آن در بازار و فروش انواع پسته از ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان هستیم. افزایشی که اگرچه برای معدود خریداران پسته و خشکبار، عجیب و سوال برانگیز است ولی برای بازاری‌های مولوی اصلا عجیب نیست.

قدیمی‌های بازار مولوی تهران می‌گویند درست است که تقریباً همه پسته موجود در بازار، تولید داخل کشور است ولی قیمت فروش پسته در بازار داخل، به دلیل قیمت صادرات آن به خارج از کشور، رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد؛ یعنی قیمت هر کیلو پسته، بسته به کیفیت آن بین ۸ تا ۱۵ دلار است. خب طبیعی است که وقتی قیمت دلار بشود ۱۵ هزار تومان، قیمت پسته هم با تاخیری چند روزه، بالا می‌رود و همطراز با قیمت دلار، از ۱۵۰-۱۶۰ هزار تومان تا ۲۱۰- ۲۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن این منطق برای قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، عملاً حرکت به سمت تولیدات داخلی، حداقل از نظر قیمت عرضه در بازار داخل کشور بی تاثیر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با دلارچقر حساب میکنن؟!دلار 8 تومنه دیگه؟

    • بدون نام

      سلام ما که هیچ وقت پسته نخریدیم گران شد بدرک

    • بدون نام

      خدا به مردم رحم کنه با این وضعیت

    • بدون نام

      متاسفانه بازاری ها و تجار و وفروشندگان نهایت سوءاستفاده رو از وضعیت بلبشوی کشور میکنند و هیچ رحمی به مردم نمیکنند. گرانفروشی دزدی از جنس احتکار مخفی کردن اجناس و نفروختن کالا به امید بالاتر فروختن ترساندن مشتری از بالاتر رفتن قیمت ها و تشویق به خرید بیشتر ...
      نامرد ها دلار بالا برود گران میکنند پایین بیاید گران میکنند. کاش یکی بود چند تا از این ها رو داخل تنور میانداخت

    • بدون نام

      جا داره از اداره محترم تعزیرات و وزارت محترم کشور تشکر کنیم ، دست مریزاد ، ....

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه دولت رو ما بد بخت بیچاره ها سالی نهایت دوبار اجیل میخریدیم الان دیگه فکر نکنم سالی یه بار هم بتونیم بخریم من برا صبحونه بچه م گردو میخریدم مدرسه رفتنی یه لقمه نون پنیر گردو بخوره از عید به اینور رنگ گردو رو ندیدیم فردا بچه هامون دچار انواع بیماری میشن خدایا به دادمون برس

    • فرزاد مخصوص

      ده دلار باید ده هزار تومان باشد اون چیزهایی که به نفع دولت است دلاری حساب میکند به ضررش باشد ریالی

    • سلام سانسورچی

      یادش بخیر .روحش اون دوران شا د.مافقط تنقلات پسته میخوردیم

    • بدون نام

      اگر بناباشد بخاطر صادرات قيمتهاي داخل را هم به دلار حساب كنيم پس ديگر چرا واحد پولي ما ريال يا تومان است؟ پس حقوق مردم را هم به دلار بدهيد

    • بدون نام

      گرانی پسته بخاطر فقط صادرات است ,صادرات نشود یکسوم میشود.

    • بدون نام

      کاش دستمزدها هم به دلار بود

    • بدون نام

      بیسواد حقو ق. با دلر بدید

    • بدون نام

      اینم شد قضیه زعفران و قیمتش نجومی شد ولی نمیدونم این صادرتها چرا هیچ نفعی برای ایران و ایرانی نداشت هر سال دریغ از پارسال واقعا خاک برسرتون

    • بی

      پسته به قبر گرون شد ماکه بو نکردیم و نمیکنیم .یعنی پولمون نمیرسه بو کنیم

    • بدون نام

      ولله ظلمه ما فقط نگاه کنیم قدرت خرید نداریم من بچم یک ماهه بهم میگه برام بخر ندارم شرمندش شدم بعد عراقی میاد ده کیلو ده کیلو میخره خدایا مسئولین بگم چکار کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج