۷۸۶۲۸۲
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

چرایی «لاکچری» بازی با حیوانات خانگی!

نگهداری از حیوانات همراه با تنوع گونه‌های جانوری از مسائلی است که به نظر می‌رسد در طول سالهای اخیر میان شهرنشینان به خصوص جوانان متداول شده است، محمدرضا ایمانی- روانشناس اجتماعی در این باره، گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی را "پدیده‌ای اجتماعی" دانست و گفت: "کمبود عاطفی"، "الگوبرداری افراد از زندگی‌ دیگران" و "اختلالات روانی" از مهمترین عوامل گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی به شمار می‌رود.

ایسنا نوشت: نگهداری از حیوانات همراه با تنوع گونه‌های جانوری از مسائلی است که به نظر می‌رسد در طول سالهای اخیر میان شهرنشینان به خصوص جوانان متداول شده است، محمدرضا ایمانی- روانشناس اجتماعی در این باره، گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی را "پدیده‌ای اجتماعی" دانست و گفت: "کمبود عاطفی"، "الگوبرداری افراد از زندگی‌ دیگران" و "اختلالات روانی" از مهمترین عوامل گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی به شمار می‌رود.

محمدرضا ایمانی افزود: انسان‌ها از زمان آفرینش خود به نوعی با حیوانات همزیستی داشته‌اند و نگهداری حیوانات از دیرباز تاکنون به خصوص در مناطق روستایی بسیار رایج بوده، این درحالیست که امروزه افراد زیادی صرفا به دلیل نوعی "مدگرایی" به نگهداری از حیوانات خانگی گرایش پیدا کرده‌اند؛ پدیده‌ای اجتماعی که به دلیل عوامل زیادی، جامعه را با خود درگیر کرده است.

وی درباره علت گرایش شهرنشینان به نگهداری از حیوانات اعتقاد دارد که برخی افراد با الگوبرداری از زندگی‌های غربی و مرفه‌نشینان جامعه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند چراکه آنها بر این عقیده هستند که حیوانات می‌توانند موجب شهرت، جلب توجه، تمایز از دیگر افراد جامعه و مورد ستایش قرار گرفتن توسط دیگران ‌شوند.

ایمانی افسردگی، اختلالات شخصیت و کمبودهای عاطفی را از دیگر علل بروز این "پدیده" دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاءهای روابط اجتماعی خود، به زندگی با حیوانات تمایل پیدا کرده‌اند چراکه آنها معتقدند نگهداری حیوانات خانگی بسیار بهتر از تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ نگاهی که از نظر روانشناسی برآمده از نوعی اختلالات روانی بوده و باعث می‌شود که افراد روابط اجتماعی ناسالمی با دیگران داشته باشند و با پناه بردن به حیوانات کمبودهای خود را از این راه برطرف ‌کنند.

این روانشناس اجتماعی گفت: بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، همان "شاخ‌های" اینستاگرامی هستند که برای افزایش و جذب مخاطبان از این حیوانات استفاده کرده و مخاطبانشان را از این راه سرگرم می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که حتی از حیوانات وحشی در خانه خود نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: برخی از افراد هستند که به دلیل داشتن روحیه هیجانی خود به نگهداری از حیواناتی مانند مار، ایگوانا، توله شیر و... روی آورده‌اند و سعی می‌کنند تا نیازهای هیجانی بیش از حد خود را از این راه تأمین کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی برای انسانها شود، در این زمینه تصریح کرد: حیوانات خانگی از نظر جسمی و روانی آسیب‌هایی به صاحبان آنها وارد می‌کنند، همچنین نگهداری از حیوانات موجب ایجاد وابستگی عاطفی شدیدی میان انسان و حیوان می‌شود بطوریکه به دلیل کوتاه بودن عمر حیوانات افراد از نظر روانی آسیبهای بسیار سختی را تحمل می‌کنند.

این روانشناس در پاسخ به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی چه تاثیرات مثبتی بر زندگی انسانها دارد؟ گفت: روابط نزدیک با حیوانات از شدت استرس‌های روزمره و بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند همچنین آنها با انرژی و محبتی که به صاحبان خود هدیه می‌دهند بسیاری از فشارهای روانی و عاطفی زندگی انسانها را کاهش می‌دهند. اما با این وجود نمی‌توان این مسئله را از یک بعد تحلیل کرد چراکه خلاءهای عاطفی روحی و روانی را بسیاری از افراد تنها از این راه تامین می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه زیستگاه اصلی حیوانات برای زندگی، طبیعت است، افزود: نگهداری از حیوانات خانگی نوعی حیوان آزاری است چراکه حیوانات را از هم‌زیستی کنار همنوعانش منع کرده‌ایم. لذا اگر طرفدار حیوانات هستیم به آنها حق زندگی طبیعی بدهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی خود کرده چرت و پرت میگه غرب گرایی و...،بیسواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کامل درست میگه اگه می خواین از افسردگی در بیاین یه بچه ی مستمند رو سرپرستی کنین که هم به درد امروزتون میخوره هم به درد پیریتون

    • پریسا

      اگه محبت این حیواناتو ببینید حتما شماهم وابسته مهربونیاشون میشید/چون تجربش نکردید پس راجبش نظر ندید/بعدم مردم آزادن به هرچیزی دلشون میخواد علاقه داشته باشن

      پاسخ ها

      • ایران

        کاربر پریسا . این چه استدلالی هست شما دارید . یکی شماها را بگیره به زور ببره توی جایی غیر از مکان دلخواهتوت . ناراحت نمیشید ؟
        آخه حیوان زبان بسته دوست داره داخل اون طبیعت و جایی که خودش علاقه منده زندگی کنه . چرا امثال شماها زور میگویید . ومی خواهید با اصرار بر حرف اشتباه تو ن تغییر اجباری در روند اکوسیستم طبیعت ایجاد کنید؟؟
        حیوان از هر نوعی که باشه باید خارج از محل زندگی انسان و محیط دلخواه خودش باشه .
        جدای از مباحث اجتماعی . شرعی و روانشناختی که وجود داره

    • ناشناس

      حیوانات هر چی هم که باشن روراست و صادق اند و این نعمت بزرگیه که در بسیاری از انسانهای امروزی گمشده ...

      پاسخ ها

      • بی نام

        حیوان وانسان ما هم حیوان داشتیم ولی بیرون خونه باهاشون هم مهربون بودیم ودوست داشتنی بودن ولی بیرون خونه بحث نجاستیه که مدفوع وپشم ومو حیوان داره چه وحشی چه اهلی وشناسنامه دار به جای ناز کردن سگ وگربه به درد بچه های فقیر ویتیم برسید پول یه ماه خرج حیوان خانگی رو به نیازمندا بدید ثوابش هم بیشتره بین حیوان خانگی وکمک به فقیر کدوم یکی انتخابتونه!!!!!؟

      • بدون نام

        چه چرندیاتی بچه ی آدمم رو راست و صادقه یه بچه یتیمو بیار بزرگ کن درست تربیتش کن که دغلباز نشه

    • بی نام

      به نظر من که حیوانات برطرف کننده افسردگی هستن از بس که بامزن و اصلا به نظرم لاکچری محسوب نمی شن. منم اگه صبح تا شب خونه بودم و امکان مراقبت از حیوون خونگی داشتم حتما یه هاپو می خریدم

      پاسخ ها

      • بی نام

        هاپو سمت ما زیاده از هر رنگی بخوای....

    • روشن بین

      آقای روانشناس،لطفا کمی با تامل بیشتر صحبت کنید.ضمنا شما روانپزشک نیستید که قبلا پزشکی خوانده باشید و از بیماری های مشترک صحبت کنید.در این زمینه دامپزشکان و پزشکان متخصص عفونی می توانند اظهار نظر کنند.
      و اینکه:
      بهتر است ریشه ای تر به موضوع نگاه کنید به جای اینکه به کسانی که رو به نگهداری حیوانات خانگی آورده اند بپردازید،به اختلال روانی مسولینی توجه کنید که شرایط ازدواج را سخت کرده اند،
      به دنبال اختلال روانی اشخاصی باشید که اشرافیگری در مراسم ها را مد کردند و ترویج می دهند.
      به فکر اختلال افرادی باشید که فاصله طبقاتی را زیاد کردند و این فاصله یک دره شده.
      من توصیه ای دارم آقای روانشناس،از جنس توصیه های خودتان:
      اول فعالیت هایی که باید به آنها بپردازی الویت بندی کن.
      بعد برنامه هفتگی برای انجام آنها تدوین کن.
      ساعات کار مفیدت را یاداشت کن.
      آخر هفته هم برای سنجش خود در آزمون یکی از موسسات کنکوری شرکت کن.خب حالا برو دیگه...نفر بعدی!!!

    • بدون نام

      زنانی که سگان را نوازش می کنند بقول خودشان حیوانی سگان زبان نرمی دارند . والا همه میدانند در بزاق سگان میکروبیست که در فضا پخش و خطرناک است .

    • شهرام

      اینا فقط عقده های تل انبار شده این آدمهاست که معلوم نیست از کجا اومدن و یه شبه پولدار شدن .

    • بدون نام

      تو کشور آمریکا روانشناس ها باید سالی یک بار خودشون تحت روان درمانی قرار بگیرن این یک قانونه چون بر طبق تحقیقات انجام شده این افراد (روانشناس ها ) در طی یک سال کاری بسیار از نظر روحی روانی آسیب پذیر می شوند ، کاش در ایران هم این قانون اجباری میشد تا دیگه شاهد چنین خزعبلاتی از طرف افرادی مثل این آقای روانشناس و نویسنده این مقاله نباشیم

    • زهرا

      والا من دوتا مرغ عشق دارم تا روزی دوسه بار نبوسمش روزم شب نمیشه،حیوونایی مث سگ و ...ک جای خود داره

    • داریوش

      بنده خداها بی کسو کارن مجبورن ی حیوونی نگهداری کنن. دیگه ...

    • داریوش

      ی هاپو بخر به دردت میخوره عزیرم

    • بدون نام

      بسیار عالی کاربر ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج